|
להקל על העסקים [צילום: עמוס בן-גרשון, פלאש 90]
|
|
|
|
|
רשות ההגבלים העסקיים מציעה שורה של תיקונים משמעותיים בחוק ההגבלים העסקיים, שמטרתם מחד-גיסא היא להקל מעל הנטל הרגולטורי והביורוקרטי, ומאידך-גיסא - החמרת הענישה על עבירות ההגבלים החמורות. הרשות הפיץ (30.10.17) את תזכיר החוק בנושא.
לדברי הרשות, מטרת התיקון היא למקד את פעילותה "באותן פעילויות שטמון בהן נזק פוטנציאלי לתחרות, ולציבור ואשר מעלות את יוקר המחיה, ומנגד להקטין את הנטל הביורוקרטי והרגולטורי שמייצרים מנגנוני הפיקוח הקיימים כיום בחוק. התיקון המוצע מקרב את הדין הישראלי למקובל בדיני התחרות בכלכלות מפותחות בעולם. הצעת החוק תחזק את יכולתה של רשות הגבלים עסקיים לפעול במלוא הכוח ובאפקטיביות לטובת קידום התחרות והורדת יוקר המחיה. בה בעת, יוסר נטל רגולטורי וביורוקרטי מיותר מפעילות עסקית שאינה מעלה חשש לפגיעה בתחרות, על-מנת לאפשר לעסקים הפועלים באופן תחרותי לקדם צמיחה כלכלית במשק".
הרשות מוסיפה: "תיקוני החקיקה המבוקשים יצמצמו עלויות רגולטוריות וביורוקרטיות מיותרות ביחס לעסקות ופעולות שאינן יוצרות סיכון לתחרות. עלויות מיותרות אלה פוגעות במידה רבה דווקא בעסקים הקטנים, מחוללי התחרות. הרגולציה המיותרת גם מביאה להסטת משאבי הרשות מפעילות מקדמת תחרות לביורוקרטיה שאין בצידה תועלת למשק או לעסקים. בצד ההקלה הרגולטורית, ועל-מנת לוודא יכולת הרתעה הולמת לרשות הגבלים עסקיים, מוצע לחזק את ההרתעה ביחס להפרות מהותיות של החוק".
לדברי הרשות, כמעט שאין מדינות נוספות אשר קובעות את קיומו של מונופולין על בסיס נתח שוק בלבד, כמו בישראל. לכן היא מציעה, כי לצד הקביעה הקיימת לפיה מי שיש לו נתח של שוק של מעל 50% הוא בעל מונופולין, ייקבע כי גם מי שמחזיק בכוח שוק משמעותי שאינו זמני ומטבעו קצר טווח, הוא בעל מונופולין. במקביל, לא ישתנו שני הספים האחרים: מיזוגים קטנים יותר עדיין עשויים להידרש לאישור הממונה אם לצדדים יש נתח שוק משותף של מעל 50%, או נתח שוק של מעל 50% שמחזיק אחד מהצדדים למיזוג.
עוד מוצע להעלות ל-360 מיליון שקל (לעומת 150 מיליון שקל כיום) את הסף הכספי של היקף המיזוג החייב בדיווח, מבחינת מחזור המכירות של שני הצדדים, היקף אשר לא עודכן מאז 1999. מספר זה יעודכן מעתה בהתאם לעליית המדד, מציעה הרשות. לצד זאת, מוצע לפתור שורה של הסדרים כובלים מקבלת אישורה של הרשות.
לדברי הרשות, "באופן חריג למקובל בעולם, הדין הישראלי הקיים מבסס קיומו של מעמד מונופוליסטי רק על נתח השוק במקום על כוח השוק עצמו. כתוצאה מכך, לא ניתן לפעול כנגד גופים בעלי כוח שוק משמעותי אשר מנצלים את כוחם לרעה, דוחקים מתחרים ופוגעים בתחרות ובצרכן, אם נתח השוק שלהם נמוך מ-50%. בהתאם, מוצע להוסיף להגדרת המונופולין את מי שמרכז בידיו כוח שוק משמעותי שאינו זמני ומטבעו קצר טווח, אף אם לא ניתן להראות כי הוא מחזיק ביותר ממחצית מהשוק. על-מנת להעריך אם גוף מחזיק בכוח שוק כאמור, יש להביא בחשבון את נתח השוק בו הוא מחזיק, כמו גם פרמטרים רלוונטיים אחרים, כגון שאלת קיומם של חסמי כניסה והתרחבות בתחום, ועוד".
רשות ההגבלים גם מציעה לקבוע עונש מירבי של חמש שנות מאסר על עבירת הסדר כובל, שהיא החמורה ביותר בחוק זה. העונש המירבי על אי-קיום תנאים באישור שנתנה הממונה להסדר כובל או מיזוג, עבירות אי-דיווח על מיזוגים, ניצול מעמד מונופוליסטי לרעה, הפרת הוראות של הממונה או הפרת צו מכוח החוק, יהיה שלוש שנות מאסר. עוד מוצע להסיר את מגבלת הקנס המירבי שניתן להטיל על תאגיד, כך שלא יהיה 8% ממחזור המכירות שלו הוא 24.5 מיליון שקל כפי שנקבע כיום.