|   15:07:40
דלג
  עוזי בנזימן  
עורך העין השביעית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

בעין הסערה

שליח "ישראל היום" מדווח היישר מפמליית ראש ממשלת ישראל העיתונים האחרים העדיפו את פמליית נשיא המדינה ומדורי חדשות החוץ פושטים את הרגל
11/11/2009  |   עוזי בנזימן   |   מאמרים   |   העין השביעית   |   תגובות
כבר לא זחוח. נתניהו [צילום: AP]

   רשימות קודמות
  לא מלכלכת את הצלחת
  אגרוף בסטייל
  נזיפה קטנה וזהו
  קל להזדעזע
  וכמה אתם מרוויחים?

בעניין יישור ההדורים

לפני יומיים, עם צאתו של בנימין נתניהו לארה"ב, פרסמה גילי איזיקוביץ בהארץ ידיעה קצרה על חוסר הנכונות של מערכות חדשות ישראליות לשגר מטעמן שליח מיוחד שיתלווה לביקור. "במערכות החדשות הסבירו כי העדיפו לחסוך את הוצאות הנסיעה הכבדות הכרוכות בשיגור כתב לאור היעדר דרמות צפויות בלוח הזמנים של ראש הממשלה", דיווחה איזיקוביץ. הבוקר, כשבעיתונים מתפרסמים סיכומי הפגישה בין נתניהו לנשיא ארה"ב ברק אובמה, שהתקיימה בשעה מאוחרת, ללא נוכחות צלמים, ולאחריה בוטלו תדרוכי העיתונאים המתוכננים, אפשר לבחון עד כמה הייתה מוצדקת הבחירה של כל עיתון ועיתון.

"הפגישה והמבוכה" היא הכותרת הראשית של ידיעות אחרונות. מחרה מחזיקה אחרי הכותרת הראשית הביקורתית הכותרת בכפולה הפותחת של העיתון - "לחנך את נתניהו", המסכמת את המניע האמריקני להתנהלות יוצאת הדופן סביב הפגישה. את הדיווח מספק שמעון שיפר, והוא נעשה, כך נראה, מישראל. זה לא מונע משיפר לדווח על שיחות והתבטאויות וושינגטוניות. שיפר מצטט דו-שיח בין סנאטור אמריקני לשר הביטחון הישראלי, שעסק בפגישת נתניהו-אובמה, מבאים דברים גם מפי יועצי נתניהו, שראוהו בתום הפגישה ("מתוח, השפתיים שלו היו קפוצות, ובעיקר - הוא כבר לא היה זחוח"), ומשלב בידיעה הערכות משלו: "ניתן להניח שאפילו את יועציו הקרובים ביותר לא שיתף נתניהו במה שנאמר בארבע עיניים בינו לבין אובמה", כותב שיפר. בהמשך הוא מוסיף: "זה לא יהיה ניחוש פרוע לשער שאובמה לא השמיע באוזני נתניהו רק דברים 'טובים וחיוביים'".

בהארץ מדווחת על פגישת נתניהו-אובמה כתבת העיתון בארה"ב, נטשה מוזגוביה. היא מציינת, בין היתר, כי נתניהו בא לפגישה "בוואן פשוט במקום רכב השרד שבו בדרך כלל מובאים מנהיגים לפגישה עם הנשיא". בידיעה מובאות גם הערכות חיוביות מפי מקורות מדיניים בישראל על תוכן הפגישה, וכן דיווח מפי "מקור בסביבת נתניהו" על הנאמר בה ("יש תחושה שנפתח מסלול חדש עם הנשיא"). נדמה כי על אלה לא אחראית מוזגוביה, שמוצבת בארה"ב, אלא ברק רביד, שאף הוא חתום על הידיעה ומדווח מישראל. במעריב מופיעה ידיעה קצרה ביותר, מאת מיה בנגל, שאף היא, כך נראה, דיווחה מישראל. אין בה פרטים יוצאי דופן (במרכז הדיווחים המדיניים של העיתון הבוקר - ידיעה מאת בן כספית על חוק שעבר בקריאה טרומית בשבוע שעבר ונועד, אולי, לטרפד כל סיכוי להסדר שלום עתידי עם הפלשתינים).

"ישראל היום", עיתון הבית של בנימין נתניהו, הוא היחיד הבוקר שמתהדר בשורת קרדיט הכוללת את צירוף המילים "בפמליית רה"מ בוושינגטון". צירוף זה מופיע תחת שמו של שלמה צזנה, הכתב המדיני של העיתון. עד כמה נחוצה הייתה התלוות צזנה לפמליית ראש הממשלה? מוקדם לדעת אילו תובנות עוד יצוצו בדיווחיו של צזנה על ראש ממשלת ישראל ויחסיו עם הנשיא האמריקני בעתיד, אך על-פי הידיעה שמתפרסמת הבוקר, ההתלוות הצמודה לא יצרה ערך מוסף. הנאמנות לגרסת ראש הממשלה ולשכתו, כפי שהיא מובלטת בדיווח ובמסגורו, הייתה יכולה להישמר גם אם צזנה היה נותר בישראל. הנוכחות בפמליית ראש הממשלה אולי הפכה את הנאמנות לגרסת ראש הממשלה למובנת יותר מאליה.

דיווחו של צזנה, תחת הכותרת "הדיווחים על אווירה רעה - מאוד לא מדויקים", קצר למדי, דומה מבחינת הציטוטים המופיעים בו לדיווחים בעיתונים האחרים וחסר עדויות והתבטאויות הכלולות בידיעות האחרות. הדיווח מתרכז בנאמר בגלוי על-ידי ראש הממשלה ונמנע מלהציג את הנלחש מאחורי הקלעים. המסגור של העיתון חיובי במידה יוצאת דופן. הכותרת הראשית "נתניהו: 'זה היה ביקור משמעותי'", מלווה בכותרת משנה המציינת כי גם רם עמנואל, ראש מטה הנשיא, סיכם את הפגישה כ"טובה מאוד". פעם נוספת משמשים עמודי החדשות בעיתון כפלטפורמה להעברת המסרים של לשכת ראש הממשלה, מגאפון של אגף הדוברות בה, ולא כבמה לבחינה ביקורתית של בעלי השררה.

במרכז מאמר פרשנות מאת דן מרגלית, המודפס תחת הידיעה מאת צזנה, מודגש ומובלט המשפט "לפי כל הסימנים, נתניהו הניח בפני אובמה הצעות שיאפשרו לחדש את המשא-ומתן", משפט המשתלב יפה עם המסרים שהעבירה אמש לשכת ראש הממשלה. במאמר עצמו, יש לציין, משפט זה מסתיים בקביעה "אך לשווא", ואחריו מופיע משפט נוסף: "המסקנה העולה משיחת נתניהו-אובמה היא שלא יושרו ההדורים". מרגלית הגיע למסקנה זו, נזכיר, מישראל. לא מפמליית ראש הממשלה בוושינגטון.

העולם אינו שטוח, הוא שטחי

מדור חדשות החוץ של ידיעות אחרונות מציג סדר עדיפויות של צהובון נחות, המזלזל באינטליגנציה של קוראיו ומניח כי הם אינם מסוגלים להתעניין באירוע כלשהו, המתרחש מחוץ לישראל, אלא אם כן הוא חסר חשיבות.

במרכז המדור, ידיעה ארוכה יחסית [סוכנויות הידיעות] על נער קנדי ששרד שני לילות על גוש קרח, תוך מאבק עם דובת קוטב. עוד שתי ידיעות במדור מופיעות בפורמט נרחב יחסית - על צעיר בן 21 שגרף 8.5 מיליון דולר בטורניר פוקר, וידיעה מדינית - על מכתב שכתב ראש ממשלת בריטניה לאם שכולה, ובו טעה באיות שמו של בנה אשר נהרג באפגניסטן. בשולי המדור, ידיעה קצרצרה על אירוע בעל פוטנציאל להשלכות של ממש בזירה הבינלאומית - עימות ימי בין ספינות של דרום וצפון קוריאה.

במעריב, אגב, לא מופיע הבוקר מדור חדשות חוץ מסודר. תחת זאת, הכפולה המרכזית מוקדשת לסיפורים שונים מהעולם. דיווח על הנער הקנדי ומאבקו בדובת הקוטב תופס שני שליש מהכפולה המרכזית. הסיפורים האחרים: האפיפיור מוציא דיסק זמירות, ואישה יפנית שרצחה כמה מבני זוגה.

כאן גרים בכיף

בימים האחרונים הפכו חלק מעמודי החדשות בעיתונים לשלוחות של מדורי הנדל"ן. רכישות דירות ואפילו גישושים ראשוניים על מעבר דירה צפוי הפכו לידיעות. המשותף לדיווחים אלה - הדייר העתיד לשנות את מקום מגוריו הוא חבר ברשימת העבריינים המוכרים למשטרה (ולציבור), ובסביבה אליה הוא מבקש לעבור חוששים מהשלכות כניסתו.

הבוקר מוארת אופנת דיווחי הנדל"ן של העבריינים באור חדש. בידיעות אחרונות מתפרסם תצלום של בניין ולצידו הכיתוב הבא: "תיקון - בעקבות הפרסום אתמול 'הפושע קופץ לאילת', יש להבהיר שהדירה בצילום אינה הדירה באילת שבה יגור מיכאל מור. אנו מתנצלים בפני הדייר גר בבית".

אתמול, יש לציין, סומנה אחת הדירות הנראות בתצלום בעיגול, והכיתוב קרא "זה יהיה ביתי: הדירה של מור באילת (בעיגול)". הקרדיט לתצלום ניתן ליאיר שגיא, שהיה אחד החתומים גם על נוסח הכתבה שהופיעה בידיעות אחרונות. בטקסט נכתב "הדירה שבה הוא אמור לגור היא דירת קרקע ברחוב עין בוקק 8 בשכונת שחמון היוקרתית". בתצלום הנלווה אליה סומנה בעיגול דירה בקומה הראשונה.

ענייני תקשורת

אופיר בר זהר מדווחת ב"דה מרקר" על אפשרות שרשות השידור תממן חלק מפעילות ערוץ 1 באמצעות תקציבי החדשות המקומיות שמעבירות לה חברות הוט ויס.

חני יודל מדווחת במוסף "עסקים" של מעריב כי בחלוף למעלה מחודשיים מהמועד בו מועצת הרשות השנייה הייתה אמורה לפנות את מקומה למועצה חדשה, אושרו רק ארבעה מתוך 15 מועמדים למועצה החדשה.

במדורו ב"ישראל היום" כותב מרדכי גילת כי ראש עיריית דימונה מימן מכספים, שנועדו לשלוח ילדים ממשפחות מעוטות יכולות לטורניר כדורגל בספרד, נסיעה לספרד של עיתונאי מקומי, המקורב לו, יחד עם בנו הצעיר.

אתמול נחשף, כי חלק ממסקנות הבדיקה שערך מבקר המדינה על התנהלות חברת החשמל, כוללות ביקורת על השימוש שעשתה החברה בשכירת טוקבקיסטים. הבוקר מעלה ב"כלכליסט" שאול אמסטרדמסקי את האפשרות כי מבקר המדינה נדרש לסוגיה זו משום שחלק מההערות הפוגעניות בטוקבקים כוונו אליו אישית.

גילי איזיקוביץ מדווחת בהארץ כי חברת קשת מחקה עתירה לבג"צ נגד החלטה לקנוס אותה בדקות פרסום בעקבות הערות של שי גולדשטיין ודרור רפאל במהלך שידור טקס "אנשי השנה" בשנת 2005, על שרת החינוך דאז, לימור לבנת. העתירה נמחקה, מדווחת איזיקוביץ, בעקבות הסכם פשרה בין הזכיינית לרשות השנייה - במקום קנס של שלוש דקות פרסומות, דקה וחצי בלבד.

עוזי פלד מתראיין לאיתי גודר במגזין "רייטינג" ומדבר על האפשרות שחברת טלעד תתמודד על המכרז החדש לערוץ 10. "ערוץ 10 יהפוך לרלוונטי מבחינת טלעד רק אם תתקיים בו היתכנות כלכלית", אומר פלד ומפרט כי כוונתו לצמצום העברת תשלומים של הזכיין למועצת הרשות השנייה והפחתת מידת התערבות הרגולטור בשידורים.

איציק סבן מדווח ב"ישראל היום" כי למחלקת הדוברות של משטרת ישראל הצטרפה, לראשונה, דוברת ערבייה.

במוסף "24 שעות" של ידיעות אחרונות משוחח יונתן גור עם בעל הטור ב"ניו-יורק טיימס", תומאס פרידמן.

נועה פרג חשפה אתמול ב"גלובס" מכתב ששלח מנכ"ל Ynet, אבי בן-טל, לחברת TNS טלסקר, המפעילה את סקר TIM למדידת חשיפה של אתרי אינטרנט. בן-טל מחה במכתב על חוסר הדיוק של הסקר, ככל הנראה לקראת פרסום נתונים על ירידה בחשיפה לאתרו. באתר 140 מזכירה מעיין כהן כי המנכ"ל לא התרעם על חוסר הדיוק בחודש שעבר, כשהסקר הציג עליה חריגה בחשיפה לאתר Ynet.

בשער מעריב הבוקר הפניה לכתבה שתתפרסם במוסף "סופשבוע". בשער האחורי של העיתון הפנייה לכתבה שתתפרסם במוסף "תרבות" ביום שישי.

עוד בנושא:



קרנבל בברזיליה

להבדיל מפמליית ראש הממשלה, שאינה כוללת עיתונאים רבים, פמליית נשיא המדינה שמעון פרס, העושה בימים אלה בדרום אמריקה, זוכה לפופולריות של ממש בקרב עיתוני הדפוס. על-אף העלויות הכבדות הכרוכות בשיגור כתב לפמליית נציג מדינה העושה בחו"ל, הבוקר מופיעים שלושה דיווחים על מסעו של פרס לברזיל מאת כתבים המלווים אותו מקרוב.

בידיעות אחרונות מדווח איתמר אייכנר מברזיל. דיווחו (שלא עבר הגהה ראויה) מתפרש על-פני עמוד שלם ובמרכזו מידע מודיעיני שהעבירה ישראל לשר ההגנה הברזילאי ולפיו ארגון חיזבאללה פועל במדינה ועוסק בסחר יהלומים, סמים ונשק, על-מנת לממן פעולות טרור. הכותרת "עסקי היהלומים והטרור של נסראללה בברזיל".

אייכנר מדווח, להבדיל, גם על הניסיונות של ישראל לקדם עסקות נשק בברזיל. על-פי דיווחו, צורפו מנכ"ל התעשיה האוירית, מנכ"ל אלביט ונציג רפא"ל לפגישה בין פרס לשר ההגנה הברזילאי. "צבא ברזיל עובר בימים אלה מודרניזציה, והתעשיות הביטחוניות של ישראל רוצות להשתלב בתהליך הזה", מסביר אייכנר, מבלי להשוות בשום אופן בין עסקות הנשק הישראלית לסחר הנשק של חיזבאללה.

ב"ישראל היום" מופיעים שני דיווחים, אחד ארוך והאחר קצרצר, מאת מתי טוכפלד, שליח העיתון בפמליית הנשיא. במרכז הידיעה הארוכה נאומו של פרס בבית הנבחרים הברזילאי. במרכז הידיעה הקצרה - חתימה צפויה של ישראל וברזיל על הסכם הסגרה.

אריק בנדר, כתב מעריב, מספק את הדיווח הקצר ביותר (59 מילים בלבד). בעמוד 16 של העיתון מופיעים שני תצלומים שסיפקה לשכת העיתונות הממשלתית [משה מילנר] תחת הכותרת "פרס בברזיל", ולצידם כיתוב קצר מאת בנדר על נאומו של הנשיא בבית הנבחרים הברזילאי על כדורגל וקרנבל (הערה לחובבי תיקונים: הנשיא שילב משפט בפורטוגזית, לא בפורטוגלית, כפי שנכתב במעריב). האם עיתון במצבו הכלכלי הרעוע של מעריב יכול להרשות לעצמו את הוצאות הנסיעה הכבדות הכרוכות בשיגור כתב עבור כיתוב תצלום? מסתבר שכן.

פורסם במקור: אתר העין השביעית
תאריך:  11/11/2009   |   עודכן:  11/11/2009
אורן פרסיקו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראיתי אותה במחסום. מהשיחות הקולניות, שניהלו החיילים עם החיילת, קלטתי ששמה נילי. ניכר שהיא מאוד השתדלה לשוות לעצמה מראה מרושל. היא שימשה בתפקיד הכלבנית של המחסום. בין משימה למשימה היא לא הפסיקה לטפח את הלבוש המרושל. עשתה את כל המאמצים שיהיה מה שיותר מרושל.
11/11/2009  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
כבר מלאו להם שלושים, ואפילו ארבעים, ובכל זאת, כמי שדבוקים עדיין לסינורה של אימא, הם לא ממהרים לנטוש את הבית החם, שכולו טוב.
11/11/2009  |  ראובן לייב  |   מאמרים
האם שאול מופז נכנס לנעליו הגדולות מדי של יוסף שילוח בסרטי ה"בורקס" הנהדרים בהם צפינו בילדותנו?
11/11/2009  |  ד"ר דויד שוורץ  |   מאמרים
האם ישנו אדם רציני, אשר טובת הציבור והעם לנגד עיניו, שהיה קונה מכונית משומשת מברק חוסיין אובמה ושליחו רם עמנואל? האם נתייחס ברצינות לאדם שהיה מוכן לקנות מסוחרי המכוניות המשומשות בבית הלבן את הסחרירים השחוקים של רצונם העז "לשמר את ביטחון ישראל"?
11/11/2009  |  אהרון רול  |   מאמרים
ראיתי את ה"תחקיר" ה"מדהים" של עופר שלח ורביב דרוקר בתוכנית ה"מקור" ולא התפלאתי. האמת, אפילו ריחמתי עליהם שככה נראית ה"תקשורת החוקרת".
11/11/2009  |  אריה פרי  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   מלחמת העיתונים  /  מי ומי    / 
רש"י אוף דה-רקורד  /  אורן פרסיקו
על יתרונות התחרות העיתונאית  /  אורן פרסיקו
לא מלכלכת את הצלחת  /  אורן פרסיקו
אגרוף בסטייל  /  רפי מן
נזיפה קטנה וזהו  /  רפי מן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il