חברת חוצה ישראל פרסמה (יום ג', 7.4.20) הליך בינלאומי למיון מוקדם (PQ) של הקבוצות אשר ישתתפו במכרז הזכייני של מיזם הרכבת הקלה חיפה-נצרת שיתפרסם ברבעון הרביעי של2021, בהיקף של כ-3 מיליארד שקל.
הליך המיון המוקדם מתפרסם שלושה חודשים לפני המועד המקורי בו אמור היה לצאת, בעקבות החלטת
משרד התחבורה להאיץ את המיזם כחלק מן המדיניות להניע את המשק קדימה, בצל משבר הקורונה.
מדובר במיזם-על תשתיתי מורכב, ראשוני מסוגו בישראל, הכולל תכנון והקמה של רכבת קלה אזורית אשר תשרת את תושבי הצפון ותחבר את גושי ההתיישבות במרחב חיפה ונוף הגליל-נצרת. היקפו הכולל של מיזם הרק"ל, נאמד בהיקף של כ-7 מיליארד שקל.
ההליך שפורסם היום (שלב המיון המוקדם) פונה לחברות בינלאומית ומקומיות בעלות ניסיון עשיר במתן שירותים דומים בתחום הרכבתי.
המשתתפים בשלב המיון המוקדם נדרשים להציג את מבנה הקונסורציום אשר יהיה אחראי כזכיין על כלל תכולות המיזם לאורך תקופת ההקמה והזיכיון שתוגדר במסמכי המכרז הזכייני. בנוסף נדרשים המשתתפים להציג ניסיון במבחר תחומים מקצועיים וביניהם: ניהול והובלה כקבלן ראשי של מיזמי תשתיות, ניסיון בהפעלה של מיזמי רכבות קלות או מטרו, תכנון והתקנה של מערכות רכבתיות (Systems), תכנון והתקנה של מערכות איתות (Signaling), תכנון והקמה של מערכת מסילה (Track),ייצור ואספקה של קרונות (Rolling Stock) ותחזוקה של מיזמי רכבות קלות רט מטרו וכו'.
בנוסף, תידרשנה הקבוצות לעמוד בדרישות סף בסיסיות לאיתנות פיננסית תואמת למיזם בסדר גודל זה, בהתאם לשורה של תנאים שנקבעו במסמכי המיון המוקדם ובין היתר: תזרים מזומנים שאינו שלילי בשלושת הדוחות האחרונים, והון עצמי גבוה מ-400 מיליון שקלים בשנת הדיווח.
הקבוצות שתאושרנה בשלב המיון המוקדם תורשנה להשתתף בהמשך במכרז הזכייני - מכרז PPP לתכנון, להקמה, למימון, להפעלה ולתחזוקה של קו רכבת קלה בתוואי שבין חיפה לנצרת. אין הגבלה על מספר המשתתפים במכרז וכל קבוצה אשר תוכיח עמידה בתנאי הסף המקצועיים והפיננסיים תוכל להשתתף. הקבוצות אשר תשתתפנה בהליך זה נדרשות להגיש את הצעותיהן עד ליום 17.11.20.
שר התחבורה,
בצלאל סמוטריץ', אמר עם פרסום ההליך: "קידום מיזם הרכבת הקלה מחיפה לנוף הגליל ונצרת, בצל משבר הקורונה, הוא בשורה למשק בכלל ולתושבי הצפון בפרט. פרסום הליך המיון לקראת המכרז הזכייני הוא אבן דרך חשובה שהופכת את המיזם החשוב הזה למוחשי יותר מאי פעם ומקרבת אותו לשלב הביצועי. מדובר במיזם-על אשר יחזק את יישובי הצפון ויתרום לשיפור חייהם של האזרחים. אני סומך על חוצה ישראל שתקדם את המיזם במהירות ויעילות" .
במקביל יצאה החברה בהליך לבחירת חברה בינלאומית, אשר תלווה את המיזם בתהליכי הבטיחות עד לאישורו להפעלה . אישור זה נדרש על-פי החוק כחלק מן ההערכות להפעלה המסחרית של קו רכבת קלה ולצורך קבלת היתר הפעלה ממנהל המסילה במשרד התחבורה.
בשל מיעוט החברות העוסקות בתחום זה תפנה החברה לרשימת מציעים בעלי מומחיות בתחום ברחבי העולם. תקופת ההתקשרות עם החברה הזוכה תהא עד שנה לאחר תחילת ההפעלה המסחרית של המיזם כולו.
מיזם הרכבת הקלה משלב מערכת תחבורה ציבורית בין-עירונית ועירונית חדשנית להסעת המונים. אורכו של קו הרכבת הקלה הוא כ-41 ק"מ, ויוקמו בו כ-20 תחנות איסוף והורדה של נוסעים, חניוני "חנה וסע" לאורך התוואי, מתחם "דיפו" ומרכז בקרה. בקו יפעלו כ-32 קרונות בתדירות נסיעה מרבית של כל ארבע דקות. על-פי התחזית, מספר הנוסעים יהיה 100,000 ביום, ומהירות הנסיעה המתוכננת במקטע הבין-עירוני תעמוד על כ-100 קמ"ש.
נוסעי הרכבת הקלה ייהנו משירות תחבורה רציף ונגיש בתוך המטרופולין וממנה לכל חלקי הארץ בזכות קישוריות משופרת לאמצעי תחבורה אחרים. חיבור זה יחזק את היישובים שבקרבת התוואי, יפתח את המרחב האזורי וישפר את איכות חיי התושבים והסביבה.
חוסאם בשארה, יו"ר דירקטוריון חוצה ישראל, מסר כי "עם פרוץ משבר הקורונה הוכרזה החברה כספק שירות חיוני ונרתמה לקידום והאצת המיזמים שבאחריותה ולהשתלבות במאמץ להבראת המשק. מדובר במיזם-על המהווה מנוע צמיחה מרכזי, בתחום תשתיות התחבורה". דן שנבך, מנכ"ל חוצה ישראל, הוסיף: "אנו גאים לפרסם את ההליך למיון המוקדם שלושה חודשים לפני המועד המקורי ולסייע להנעת המשק קדימה. זוהי אבן דרך משמעותית בקידום המיזם. במקביל אנו מקדמים במרץ את סיום התכנון הסופי והוצאת המיזם לביצוע. לחוצה ישראל ידע וניסיון רב במיזמים זכייניים גדולים ומורכבים אשר מאפשרים לה לנהל את המיזם ביעילות ובאיכות גבוהה ללא פשרות".