|   15:07:40
דלג
  איציק וולף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
צבי האוזר ויועז הנדל. התיקון יעודד פיצולים [צילום: נועם רבקין-פנטון/פלאש 90] המשנה ליועמ"ש. החקיקה - לפתחה של הכנסת [צילום: ליאב פלד]

דיוני תיקון חוק יסוד הממשלה

"אסור שסיטואציה פוליטית תכתיב חוקי יסוד"

הוועדה המיוחדת לתיקון חוק יסוד: הממשלה דנה בהצעת החוק הפרטית לשינוי חוק היסוד באופן שיאפשר הקמת ממשלת חילופים חוות דעת שהוצגה בפני הוועדה: חקיקת היסוד של ישראל, המעין-חוקה שלנו, אינה מיועדת להיות תחליף לאמון החסר בין צדדים להסכם הקואליציוני המשנה ליועמ"ש: ההחלטה על החקיקה - של הכנסת
26/04/2020  |   איציק וולף   |   חדשות   |   כנסת 23   |   תגובות

חוות דעת של חוקרי המכון הישראלי לדמוקרטיה טוענת שתיקון חוק יסוד הממשלה, האמור לאפשר את הקמת ממשלת החילופים, יוצר שיטת ממשל שונה במהותה - שאין לה תקדים בישראל ובדמוקרטיות אחרות.

בחוות הדעת מציינים החוקרים ד"ר אסף שפירא וד"ר עמיר פוקס הנמצאים בשעה זו בדיון בוועדה המיוחדת בכנסת הדנה בתיקון חוק היסוד, כי השוואת מעמדו של ראש הממשלה החלופי לראש הממשלה, הוא מעשה חקיקה פסול. לטענתם, במקום לפעול לביעור השחיתות השלטונית, החותרת תחת חובת הנאמנות של שליחי הציבור, שולח התיקון מסר הפוך. עוד טענו כי אסור לכנסת לשנות רטרואקטיבית ופרסונלית את המצב המשפטי הנוגע לתיקיו הפליליים של ראש הממשלה.

טענה נוספת המופיעה בחוות הדעת נוגעת לתיקון המוצע לחוק מימון מפלגות המשרת את סיעת דרך ארץ שבה חברים חברי הכנסת צבי האוזר ויועז הנדל. לטענת ד"ר שפירא וד"ר פוקס, מדובר בתיקון פסול ומעודד התפלגות סיעות בכנסת.

"מדובר בתיקון פרסונלי המשרת באופן ברור סיעה ספציפית שמצטרפת לממשלה- סיעת "דרך ארץ". התיקון יאפשר לסיעת דרך ארץ לקבל מימון הוצאות שוטפות של כ-250,000 שקל בחודש, וכ-9 מיליון שקל בקדנציה של 3 שנים. סיעת תל"ם מצדה מפסידה מימון בגובה 2 יחידות מימון לחודש, כלומר כ-167,000 שקל בחודש. פיצול סיעות מערער את יציבות הכנסת והממשלה ופוגע בתפקוד ובמידה רבה מוליך את הציבור שולל", טענו.

באשר לסעיף הנוגע לקיצור כהונת הכנסת מבלי להציע הסבר מתקבל על הדעת להחלטה שרירותית זו מציינים פוקס ושפירא כי מדובר תקדים מסוכן. מצב בו הרוב הפוליטי בכנסת, בשל סקרים או כל סיבה אחרת, יחליט כי הבחירות המתקרבות אינן מתאימות לו ולכן יש להאריך את ימיה של הכנסת - פוגע בעקרון היסוד הדמוקרטי של מתן אפשרות לחילופי שלטון, ופותח פתח לרוב להנציח את שלטונו.

עוד טענו כי אין להשעות או לבטל את ההגבלה על מספר השרים וסגני השרים וכי ריבוי שרים פוגע ביעילות הדיונים ותהליכי קבלת ההחלטות בממשלה ופוגע בעבודת הכנסת.

"במרבית הדמוקרטיות עם אוכלוסייה בסדר גודל דומה לישראל, הממשלות כוללות מספר נמוך מ-19 שרים. על-רקע המשבר הכלכלי והמיתון הצפוי בשל נגיף הקורונה, הקמת ממשלה בת יותר מ-30 שרים וכן סגני שרים רבים, עלולה לפגוע קשות באמון הציבור במשטר הדמוקרטי", טענו והוסיפו כי אסור שהסיטואציה הפרסונלית תכתיב את חוקי היסוד שלנו שאמורים להיות עקרוניים ומנחים התנהגות לעתיד. "חקיקת היסוד של ישראל, המעין-חוקה שלנו, אינה מיועדת להיות תחליף לאמון החסר בין צדדים להסכם הקואליציוני", אמרו.

יו"ר סיעת מרצ, ח"כ תמר זנדברג בדיון בוועדה המסדרת כי מדובר בחקיקת הסכם קואליציוני כחוק יסוד רק כיוון ששני נוכלים לא מסוגלים להאמין אחד לשני.

"הדיון הזה הוא דיון חסר תקדים, שינוי משטר בישראל לצורך הסכם קואליציוני. אנחנו מחוקקים פה הסכם קואליציוני בחוק יסוד, רק בגלל ששני החותמים הם נוכלים שלא מסוגלים להאמין אחד לשני. אנחנו מתכנסים פה בשביל הסכם קואליציוני בין מושחת לבין השטיח שלו. את ההצעה הזאת צריכה לקרוע לגזרים, מקימים פה ייצורי כלאיים שאין להם מקום בדמוקרטיה. אני פה 8 שנים ואני לא זוכרת תהליכי חקיקה כל כך מרחיקי לכת", אמרה.

תאריך:  26/04/2020   |   עודכן:  26/04/2020
איציק וולף
"עדיף שהתיקון יהיה הוראת שעה"

עו"ד נזרי. סיטואציה ייחודית [צילום: איציק וולף]
המשנה ליעוץ המשפטי לממשלה, עו"ד רז נזרי, טוען כי יש עדיפות לחקיקת התיקון לחוק יסוד הממשלה - הנוגע להקמת ממשלת החילופים המיועדת בראשות בנימין נתניהו ובני גנץ - כהוראת שעה.
"מדובר בהצעת חוק פרטית ומטבע הדברים, כאשר מתקנים חוק יסוד, שינוי משמעותי, בדרך כלל הדברים מובאים בהצעת חוק ממשלתית. הצעת החוק מעגנת סעיפים מההסכם הקואליציוני, יש כאן שינויים משמעותיים בחוק יסוד הממשלה. אנחנו לא מתייחסים אם הצעת החוק כן אפשרית, או לא אפשרית, זה דבר שנתון לפתחכם ככנסת. תיקון חוק יסוד בהוראת שעה הוא דבר לא רצוי וגם בג"ץ מתייחס לכך. אך בסיטואציה הזו, בסופו של יום, עדיף שהדבר יבוא בהוראת שעה. ברור שהסיטואציה נובעת מכך שאנחנו אחרי מערכת בחירות שלישית ללא הכרעה ברורה של הבוחר", אמר (יום א', 26.4.20) בדיון שהתקיים בוועדה המיוחדת בכנסת שהוקמה לצורך תיקון חוק היסוד.

לדברי נזרי, מכיוון שכאן מדובר בהצעת חוק פרטית, בשלב הזה, הייעוץ המשפטי לממשלה לא יידרש כרגע לפרטי הדברים, אלא במהלך הדיונים ככל שיידרש לכך בדיונים על סעיפי ההצעה.



+"עדיף שהתיקון יהיה הוראת שעה"
10:55 26/04/20  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
עו"ד רז נזרי אמר בדיון הוועדה המיוחדת לתיקון חוק יסוד הממשלה כי בדרך כלל, תיקון חוק יסוד נעשה כהצעת חוק ממשלתית ולא כהצעת חוק פרטית  ▪  "אנחנו לא מתייחסים אם הצעת החוק כן אפשרית, או לא אפשרית, זה דבר שנתון לפתחכם ככנסת"
(עו"ד נזרי. סיטואציה ייחודית [צילום: איציק וולף])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבי דיכטר / Avi Dicter   אבי ניסנקורן / Avi Nisankorn   אוסאמה סעדי / Osama Saadi   אופיר אקוניס / Ofir Akunis   אופיר כץ / Ofir  Katz   אורי מקלב / Uri Maklev   אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso   אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen   אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis   אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai   איילת שקד / Ayelet Shaked   אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin   איתן גינזבורג / Eitan  Ginzburg   אלון שוסטר / Schuster Alon   אלי כהן / Eli Cohen   אמיר אוחנה / Amir Ohana   אסף זמיר / Asaf Zamir   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky   בני גנץ / Benny  Gantz   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   גבי אשכנזי / Gavriel  Ashkenazi   גדי דסטה יברקן / Gadi Desta  Yivarken   גדעון משה סער / Gideon  Sa'ar   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan   דוד אמסלם / David Amsalem   דוד  ביטן / David Bitan   ווליד טאהא / Waleed Taha   ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak   זאב אלקין / Ze'ev Elkin   חיים כץ / Haim Katz   טור פז משה   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יואב גלנט / Yoav Galant   יואב סגלוביץ' / Yoav Segalovich   יואב קיש / Yoav Kish   יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein   יועז הנדל / Yoaz  Hendel   יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano   יזהר שי / izhar  shay   יעקב ליצמן / Yaakov Litzman   יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton   ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler   ישראל כץ / Israel  Katz   מאי גולן / May  Golan   מאיר כהן / Meir  Cohen   מאיר פרוש / Meir Porush   מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli   מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton   מיכאל מרדכי ביטון / Michael  Biton   מירב כהן / Meirav  Cohen   מירי  רגב / Miri Regev   מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar   מרב מיכאלי / Merav  Michaeli   משה ארבל / Moshe Arbel   משה גפני / Moshe Gafni   משולם נהרי / Meshulam Nahari   מתן כהנא / Matan  Kahana   ניסים ואטורי   נפתלי בנט / Naftali  Bennett   סעיד  אלחרומי / Said Elharumi   עודד פורר / Oded Forer   עודה איימן / Ayman  Odeh   עומר ינקלביץ'   עופר כסיף / Ofer  Cassif   עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz   צביקה (צבי) האוזר / Zvika Hauser   צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi   ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely   קארין אלהרר / Karin  Elharar   רות וסרמן לנדה / Ruth Wasserman Lande   רם בן ברק / Ram  Ben Barak   רפי פרץ / Rafi  Peretz   שלמה קרעי / Shlomo  Karhi   שרן השכל / Sharren Haskel   תמר זנדברג / Tamar Zandberg 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"אסור שסיטואציה פוליטית תכתיב חוקי יסוד"
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
פלג א
26/04/20 12:52
 
בני בנקר
26/04/20 15:19
2
יאיר ל
26/04/20 12:55
3
באום
26/04/20 14:47
4
בני בנקר
26/04/20 15:17
5
הבעיה היא אחרת.
26/04/20 17:32
 
בני בנקר
26/04/20 20:44
 
אשרי המאמין
27/04/20 00:40
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  כנסת 23
‏ההסכם הקואליציוני שנחתם הלילה בין מפלגות כחול לבן והעבודה נחתם עוד בטרם התקיימה הצבעה עקרונית בנושא בוועידת מפלגת העבודה. בימים האחרונים אישרה הנהלת המפלגה את ההצטרפות לממשלה המסתמנת, אך רק ביום ראשון אמורה להיות הצבעה מקוונת של חברי ועידת מפלגת העבודה בנושא.
24/04/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
ח"כ איתן גינזבורג (כחול לבן) נבחר לעמוד בראש הוועדה המיוחדת של הכנסת שתדון בהצעת חוק יסוד: הממשלה (תיקון - ממשלת חילופים). זאת, לאחר שהקמת הוועדה אושרה ברוב של 49 תומכים מול 32 מתנגדים.
24/04/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
ו"ר הכנסת ויו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ, ויו"ר מפלגת העבודה, ח"כ עמיר פרץ, חתמו הלילה (יום ו', 24.4.20) על הסכם קואליציוני. לפי ההסכם, ח"כ עמיר פרץ יכהן כשר הכלכלה והתעשיה וח"כ איציק שמולי יכהן כשר הרווחה והשירותים החברתיים.
24/04/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
יו"ר הכנסת, בני גנץ, הנחה את מנכ"ל הכנסת, אלברט סחרוביץ', להיערך למצב שבו יידרשו כל 120 חברי הכנסת להצביע בעת ובעונה אחת. זאת, בשל הכוונה להביא היום (יום ה', 23.4.20) להצבעה שני חוקים: תיקון לחוק יסוד הממשלה והצעת חוק ממשלתית לחוק סדר הדין הפלילי. הכנסת תידרש להצבעות על מאות הסתייגויות בשתי הצעות החוק הללו.
23/04/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
מליאת הכנסת תצביע (יום ה', 23.4.20) בקריאה טרומית על הצעות החוק האמורות לאפשר את הקמת ממשלת החילופים בראשות בנימין נתניהו ובני גנץ. הצעת החוק נוסחה ברוח ההסכם שנחתם בין הליכוד לכחול לבן בערב יום השואה. המליאה החלה את הדיון אך יצאה להפסקה, על-מנת לאפשר לוועדה המסדרת לסיים את הליך הענקת הפטור מחובת ההנחה לחוק יסוד הממשלה. לאחר מכן תתכנס המליאה לדיון בחוק.
23/04/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
איתמר לוין
איתמר לוין
השופט ליאור גלברד שם לב לכל פרט בדיוני חדלות פרעון, גם כאשר יש הסכמות בין הצדדים, ודוחה בקשה חסרת בסיס לקיים דיון בדלתיים סגורות. חבל שהוא אינו מקפיד על עמידה בזמנים וכך נוצר על הב...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
מלחמת חרבות ברזל, בצד מוראותיה, חשפה לנגד עינינו מציאות הטעונה שינוי דחוף    אנו חיים בעולם "פתוח", כפי שנוהגים לומר: "כל העולם הוא כפר אחד גדול"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il