|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

ח"כ דיין: שמעתי את פסיקת בג"ץ ורציתי לבכות

ועדת החוץ והביטחון של קוראת לממשלה לבקש דיון נוסף על החלטת בג"ץ בעניין הריסת ביתו של הרוצח של הלוחם עמית בן יגאל אביו: נתניהו הבטיח ל שהמדינה תערער על ההחלטה
13/08/2020  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
ח"כ עוזי דיין [צילום: משה שי/פלאש 90]

ועדת החוץ והביטחון דנה (יום ה', 13.8.20) בהצעתו לסדר של ח"כ גדעון סער, בנושא "החלטת בג"ץ האוסרת להרוס בית מחבל ובקשה לדיון נוסף", ובסיום הדיון אישרה בהצבעה את ההחלטה הבאה:

"ועדת החוץ והביטחון של הכנסת קוראת לממשלה לבקש דיון נוסף על החלטת בג"ץ בעניין הריסת ביתו של הרוצח של הלוחם עמית בן יגאל ז"ל. זאת גם בשים לב לגודל ההרכב ולמחלוקת בין שלושת שופטי ההרכב. יש להבטיח מתן כלים מעשיים למלחמה בטרור ובכלל זה על הממשלה לאמץ מדיניות לערער על החלטות שיפוטיות הפוגעות או עלולות לפגוע בהרתעה, במלחמה בטרור ובהגנה על חיילי צה"ל".

ח"כ סער הציג את הצעתו ואמר: "לפני חודשיים וחצי העליתי במליאת הכנסת הצעתי לדון בנושא הזה. אני העליתי זאת כהצעה דחופה עוד אחרי פסה"ד הקודם בשבו פסל בג"ץ החלטה להרוס חלק ממבנה בו התגורר אחד מהשותפים לרצח דביר שורק הי"ד. כבר אז קראתי למדינה לבקש דיון נוסף בפסק הדין. שוחחתי עם גורמים במערכת הביטחון ובמערכת המשפטית. וההחלטה לצערי אז הייתה החלטתם שלא לבקש דיון נוסף.

"היום חייבים לבקש דיון נוסף בפסק הדין שניתן השבוע, בו שוב בג"ץ הפך את החלטת הדרג המדיני בעניין הריסת בית הרוצח של חייל צה"ל עמית בן יגאל הי"ד. רצח שבוצע מהגג שממנו הושלכה גם הלבנה עליו - זו זירת הרצח. זו החלטה אומללה, שגויה, מכאיבה - שאסור שתישאר על-כנה. פסק הדין הזה משקף בעיני פירמידה נורמטיבית הפוכה. בתחתית הסולם האינטרסים שלמדינת ישראל., הרתעת אויביה והגנה על חיילה, ובראש הסולם משפחת הרוצח. הייתי בהלווית הנער דביר שורק הי"ד. הייתי בהלווית עמית בן יגאל הי"ד. מעמדים קשים מאוד שצורבים את הלב ונחרטים בו. אלה מיטב בנינו. הריסת הבית נועדה להרתיע, למנוע מקרים כאלה בעתיד.

"קראתי את פסק הדין - גם את דעת הרוב וגם את דעת המיעוט. לצערי, אני חייב לקבוע ששני שופטי הרוב בהחלטתם מנסים להכתיב מדיניות במקום הדרג המדיני. זה נאמר כמעט במפורש. בפסק הדין של השופט קרא נכתב: 'המשך קיום מדיניות זו תוך הישענות על הערכת גורמי הביטחון כי מדובר באמצעי הרתעתי והימנעות מדיון ענייני ומעמיק בסוגיות העקרוניות ששימוש בתקנה זו מעלה, מוקשית היא בעיניי'. ועוד: 'בחלוף השנים והתגברות השימוש בתקנה, אינני סבור כי הביקורת השיפוטית לעניין השימוש בתקנה לעולם ועד תמשיך להיות תחומה לגבולותיו של המשפט המנהלי, קרי, בחינת אופן הליך קבלת ההחלטה וחוקיות שיקול הדעת'.

"שופטי הרוב אומרים עקרון המידתיות מחייב מיתון הפגיעה על-ידי המרת ההריסה באטימה חלקית של הבית. כלומר - הם נגד המדיניות והם גם מציעים חלופה למדיניות. ישראל היא מדינה הנלחמת בטרור, הנלחמת במבקשי נפשה, והיא חייבת לשמר כלים מעשיים בידיה כדי לשמור על החיים עצמם. חובה לבקש דיון נוסף ואבקש שהוועדה תצביע ותחליט לקרוא לרשות המבצעת להגיש מיד דיון נוסף"., דברי סער

יו"ר הוועדה ביקש כי חברי הכנסת יכבדו את המשפחות השכולות אשר הגיעו לדיון ונתן להן את זכות הדיבור.

ברוך בן יגאל, אשר שכל את בנו עמית ז"ל: "ביהמ"ש העליון טעה בהחלטתו. זו החלטה לא מוסרית משום שכל כוחות הביטחון שהיו שם, כוללת שב"כ הביעו עמדה מקצועית נחרצת בעד ההריסה כהרתעה, ואנחנו פה לשם ההרתעה לא לשם הנקמה. השופטים טעו כי קל להוכיח שגם בני המשפחה היו מודעים למעשים, וגם כי קבעו שזה לא מקרה קיצון - אז מה זה מקרה קיצון?!.

"כששמעתי את ההחלטה, נסעתי לבית העלמין, וראיתי למעלה ממאתיים לוחמות ולוחמים שהגיעו לשם ספונטנית, וכאב לי לשמוע את המילים הקשות שהיה להם להגיד על המדינה. אני אוהב את המדינה, הבן שלנו מת בשבילה. אם הייתם שומעים את הילדים האלה, מלח הארץ, שבגלל ההחלטה אומרים שהם מצטערים שהם משרתים בצה"ל, ואני זה שצריך לומר להם לא לדבר כך.

"שוחחתי עם ראש הממשלה והוא הבטיח לי שיגישו דיון נוסף וגם שר הביטחון הוציא על כך הודעה, ואני מאמין להם. לא יכולה להיות פגיעה כזו בחוסן הלאומי. מהיום פוליסת הביטוח של כל המחבל זה 7-6 ילדים שיהיו מסכנים, ואז אתה יכול להרוג ישראלים כמה שתרצה. אני מאמי גדול בדמוקרטיה אבל מה שקרה כאן זה כרסום גדול מאוד בהרתעה, בצבא ובמורל הלאומי".

מירב חג'אג' מפורום "בוחרים בחיים" אשר שכלה את בתה שיר ז"ל: "אנו כמשפחות שכולות פוגשים את לקיחת הסמכויות המוקנות לשרים במקרים רבים ולא רק בבג"ץ. רק השבוע בדיון בבית דין לעררים על גירוש בני משפחת המחבל שרצח את שיר וחבריה ז"ל, אשר נמצאים פה בזכות אישורי שהייה, פגשנו דיין אטום אשר החליט לקחת לידיו סמכויות לו לא ופסק שלשר הפנים אין סמכות לגרש אותם. במילה אחת - הזיה.

"אנו כמשפחות שכולות רואים איך בג'ץ ביטל במשך השנים את כל אמצעי הרתעה כנגד מחבלים, כגון: גירוש שלילת תושבות, פסק רק לאטום חדר אחד ועוד. כיום נשאר אמצעי הרתעה היחידי כנגד מחבלים והוא הריסת בתים, גם אותו בג'ץ דרך השופט מזוז ביטל השבוע ועשה צעד גדול לטובת המחבלים ומשפחותיהם. אנו דורשים מחברי הכנסת והממשלה להחזיר לעצמם את השליטה ויישום החוקים כך שייצרו הרתעה אמיתית".

ח"כ עוזי דיין: "אני מבין דבר או שניים במלחמה בטרור וגם בשכול. שמעתי את פסיקת בג"ץ ורציתי לבכות. המלחמה בטרור היא המלחמה העיקרית על חיינו היום וההחלטה היא חוסר הבנה שלא תיאמן מהי הרתעה. איך אפשר לבטוח בבית הדין הגבוה לצדק, אם זה לא צדק?! אני סבור שצריך להקים ועדת ערר מהירה על החלטות הריסה, וכן ועדת מומחים שתקבע את מגבירים את ההרתעה בלחימה בטרור, ושהרכב שני הגופים יהיה כזה שבג"ץ יהיה חייב להתחשב בהמלצות להן לגבי הריסת בתרים במקרים שיגיעו לפתחו".

ח"כ איילת שקד: "דעת הרוב של השופטים מזוז וקרא הוא מעוות מבחינה מוסרית, מנוגד לחוק, לדין ולהלכה הפסוקה. בוודאי שצריך להגיש בקשה לדיון נוסף, וזו החלטה של שר הביטחון ואני יודעת שהוא רוצה. לאורך השנים אנו רואים מספר שופטים שמנסים לצמצם את היקף הריסת הבתים ולהוסיף קריטריונים מקשים בנושא. הצידוק הוא הרתעה וכוחות הביטחון תומכים בו לאורך השנים, ובמקרה הזה, על אחת כמה וכמה, כי הרצח נעשה מגג ביתו של המחבל, ולכן פסיקת קרא ומזוז היא שערורייתית. על סמך דעת המיעוט של וילנר ועמדת המדינה שהוגשה לבג"ץ, אני מקווה שהנשיאה תיעתר לקש לדיון נוסף. הנשיאה היא גם זו שקובעת את ההרכב המורחב, בהרכב מורחב, וכנראה, לצערי, נדע את פסק הדין ברגע שנראה את ההרכב".

ח"כ בצלאל סמוטריץ': "אף שאני מסכים עם כל מילה שנאמרה פה בדיון, אני רוצה להציג דילמה בנושא תמימות הדעים ששוררת כאן לגבי הקריאה להגיש דיון נוסף. פסק הדין הזה, שהוא אינו משפטי אלא פוליטי, הוא עוד חלק מהיסטורית המעורבות ההולכת וגוברת של בית המשפט בסוגיות ביטחוניות. להחזיר את זה לדיון נוסף זה לתת לגיטימציה לכך שזה נושא שפיט. אנחנו צריכים להחליט שזה חונה לפתחנו, ולראות איזה כלים יש לנו להחליט בנושא, ולא להעביר את זה למגרש של בית המשפט ולהשאיר להם להחליט בנושא. התרגלנו למתיחת היריעה של הביקורת השיפוטית אט-אט, והיא כבר הגיעה למחוזות שלא חלמנו עליהם בעבר. היות שבית המשפט העליון לא כפוף לתקדימיו, גם החלטה להרוס בדיון נוסף, לא תמנע החלטה על אי-הריסה במקרה הבא".

ח"כ אבי דיכטר: "זוהי החלטה רעה מאוד בכל הקשור ללחימה בטרור. לצערי, ישנם אנשים, כולל שופטי בית משפט עליון, שסבורים שבהרתעה יש מתג קסם ואם אתה מוריד או מרים אותו, אז יש או אין הרתעה. החיים לימדו אותנו אחרת, שאתה מרתיע בסדרת מעשים. כל מי שעסק בתחום הזה יודע כמה הריסת בתים מרתיעה, אבל גם אם לא את כל המחבלים, ורק 20% מהם יורתעו, דיינו. הבעיה היא לא רק ברשות השופטת, שהרי אנחנו כבר בחודש אוגוסט, וזה 8 חודשים שהקבינט אפילו לא דן בקיזוז המשכורות שהרשות הפלשתינית משלמת למחבלים או למשפחות שלהם - חוק שהעברנו פה בכנסת. הקיזוז הוא כלי בהחזרת ההרתעה ליושנה. ואיך עוד עושים זאת? אגלה לכם כי אני בשלבי עבודה מתקדמים על הצעת חוק להחזיר את הגירוש של המחבלים כאמצעי הרתעה. בדיאלוג מול בית המשפט העליון, החוק הוא הנשק החזק ביותר. נחוקק חוק גם להריסת בתי מחבלים, ובאמצעותו נתווכח עם בית המשפט".

יו"ר הוועדה סיכם כי בכוונתו לקיים דיון נוסף בסוגיה, במתכונת מסווגת, כדי לבחון את דרכי הפעולה האפשריות בסוגיה זו ובסוגיית ההרתעה בכלל, ולאחר מכן העלה להצבעת את הצעתו להחלטת ועדה בנושא, אשר אושרה, כאמור, ללא מתנגדים או נמנעים.


תאריך:  13/08/2020   |   עודכן:  13/08/2020
עידן יוסף
+טראמפ: ישראל תקפיא את הבנייה בהתנחלויות
00:49 14/08/20  |  עידן יוסף
טראמפ במסיבת עיתונאים בבית הלבן: "ישראל תקפיא את הבנייה בהתנחלויות בגדה המערבית". ייתכן שהתכוון לכך שלא תחיל ריבונות. עוד אמר הנשיא: "ההסכם בין ישראל לאיחוד האמירויות יאפשר למוסלמים לבקר במקומות קדושים בישראל ובמיוחד במסגד אל-אקצה. יש כבר מדינות נוספות בעולם הערבי שרוצות לעשות הסכמים נוספים. אנחנו רוצים לקיים את הפסגה בין ישראל לאיחוד האמירויות בבית הלבן בתוך שלושה שבועות".
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter   אבי ניסנקורן / Avi Nisankorn   אהוד יערי / Ehud Yaari   אוסאמה סעדי / Osama Saadi   אופיר אקוניס / Ofir Akunis   אופיר כץ / Ofir  Katz   אורי מקלב / Uri Maklev   אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso   אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen   אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis   אורנה ברביבאי / Orna  Barbivai   איילת שקד / Ayelet Shaked   אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin   איסמעיל הנייה   איתן גינזבורג / Eitan  Ginzburg   אלון שוסטר / Schuster Alon   אלי כהן / Eli Cohen   אמיר אוחנה / Amir Ohana   אסף זמיר / Asaf Zamir   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky   בני גנץ / Benny  Gantz   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   גבי אשכנזי / Gavriel  Ashkenazi   גדי דסטה יברקן / Gadi Desta  Yivarken   גדעון לוי / Gideon Levi   גדעון משה סער / Gideon  Sa'ar   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan   דוד אמסלם / David Amsalem   דוד  ביטן / David Bitan   ווליד טאהא / Waleed Taha   ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak   זאב אלקין / Ze'ev Elkin   חאלד משעל / Khaled  Mashal   חאלד משעל   חיים כץ / Haim Katz   טור פז משה   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יואב גלנט / Yoav Galant   יואב סגלוביץ' / Yoav Segalovich   יואב קיש / Yoav Kish   יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein   יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano   יזהר שי / izhar  shay   יעקב ליצמן / Yaakov Litzman   יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton   ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler   ישראל כץ / Israel  Katz   מאי גולן / May  Golan   מאיר כהן / Meir  Cohen   מאיר פרוש / Meir Porush   מוחמד דף   מוסא אבו-מרזוק / Musa  Abu Marzook   מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli   מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton   מיכאל מרדכי ביטון / Michael  Biton   מירב כהן / Meirav  Cohen   מירי  רגב / Miri Regev   מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar   מרב מיכאלי / Merav  Michaeli   משה ארבל / Moshe Arbel   משה גפני / Moshe Gafni   משולם נהרי / Meshulam Nahari   מתן כהנא / Matan  Kahana   ניסים ואטורי   נפתלי בנט / Naftali  Bennett   סעיד  אלחרומי / Said Elharumi   עודד גרנות   עודד פורר / Oded Forer   עודה איימן / Ayman  Odeh   עומר ינקלביץ'   עופר כסיף / Ofer  Cassif   עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz   צבי יחזקאלי   צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi   ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely   קארין אלהרר / Karin  Elharar   ראמי חמדאללה / Rami  Hamdallah   רות וסרמן לנדה / Ruth Wasserman Lande   רם בן ברק / Ram  Ben Barak   רפי פרץ / Rafi  Peretz   שלמה קרעי / Shlomo  Karhi   שרן השכל / Sharren Haskel 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ח"כ דיין: שמעתי את פסיקת בג"ץ ורציתי לבכות
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אוליבר וונדל
16/08/20 11:53
2
מטריקס
16/08/20 15:42
3
א.ל. רמת-גן
17/08/20 08:33
4
לא לפייסבוק
17/08/20 12:26
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
הם חזרו, בשלל צבעים, במגוון גדלים, בפיזור גאוגרפי. מטרתם אחת, זריעת הרס ושריפות במוקדים רבים. הבלונים שוב כאן. כאמצעי לחץ, כמחוללי הרתעה, בעיקר כהוכחה לנרפות הישראלית ולאובדן כושר ההרתעה. נשק הבלונים נשלח לחלל בכל פעם שמבקשים מחבלי החמאס לאותת על אי-שביעות רצונם מהתנהלות ישראל. זה יכול להתבטא בחשש מהקפאת העברת הכסף הקטרי או סתם כי מישהו מההנהגה מבקש להזכיר לישראלים ולעולם שהחמאס עדיין כאן.
שמחה גדולה בבתי הקפה של כפר המחבלים יעבד. בית המחבל נזמי מחמוד יונס אבו בכר, שהרג את הלוחם, לא ייהרס. משפחתו תמשיך לגור בבית הגדול והמרווח, בעוד ביתו של לוחם גולני עמית בן יגאל ז"ל הוא מתחת למצבה בבית הקברות. בג"ץ בירושלים אישר זאת.
12/08/2020  |  מאיר אינדור  |   יומני בלוגרים
הקמת הממשלה הדו-ראשית הייתה אולי צורך רגעי, בגלל הקורונה, אך ודאי לא במתכונתה הנוכחית. אין בעולם ממשלה בה מיעוט של 16 חכ"ים זוכים לקבל אותו מספר של שרים בה, כשם שמקבלים 36 חכ"ים של מפלגת הרוב. ממשלה כזו, פאריטטית, היא אימפוטנטית לחלוטין. מה גם שמלבד הווטו על כל החלטה שהחלק הקטן בה מטיל על כל הצעת חוק שהרוב בה מבקש להעביר בכנסת, הרי גם כשחוק כלשהוא מצליח לעבור חוקית בכנסת, שולל אותו היועץ המשפטי שלה, שנטל לעצמו באופן לא חוקי את מוסרות השלטון. למעשה - הוא כיום ראש הממשלה, ושלוחותיו בפרקליטות ממלאים את הוראותיו. וכך הממשלה שנבחרה על-ידי העם הפכה לקריקטורה נלעגת, חסרת תועלת.
מעבר כרם שלום נסגר הבוקר להכנסת סחורות לרצועת עזה, ישראל לא תאפשר הכנסת חומרי בניה לרצועה אך היא תאפשר הכנסת מזון, דלק וציוד הומניטרי. הסנקציה הישראלית היא תגובה למתקפת בלוני הנפץ והתבערה אמש מהרצועה על עוטף עזה שהביאה לכ-25 שריפות במקומות שונים, אם המתקפה תימשך תצמצם ישראל גם את מרחב הדיג ברצועה.
קיים הסכם, לא כתוב, בין כל אזרח במדינה לבין הרשויות, לפיו כל עוד המדינה מגנה על האזרח, הוא מסכים לוותר על זכותו הטבעית להגן על עצמו בכוחות עצמו. לפי ההסדר הזה, הצבא, המשטרה ושאר רשויות החוק מתחייבים לשמור ולהגן עלינו האזרחים ואנחנו מצידנו מתחייבים להימנע משימוש בכוח לצורך הגנה עצמית ובמקום זאת במקרה שאנחנו מותקפים או חשים בסכנה מצופה מאתנו לקרוא לעזרת רשויות החוק.
10/08/2020  |  דוד ארגז  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il