היום לפני 128 שנה נערכה נסיעת הבכורה של הרכבת בארץ ישראל. נסיעת הרכבת הראשונה הייתה מיפו לירושלים.
לרגל המאורע טבע מחייה השפה העברית, אליעזר בן יהודה, את המילה החדשה ״רכבת״ (שיירת רכב) כמשקל המילה המקראית ״גמלת״ (שיירת גמלים).
בארץ-ישראל נבנתה מסילת-הברזל הראשונה. אחד האנשים הראשונים שרצו ברכבת בארץ-ישראל היה משה מונטיפיורי, וכאשר נבנתה מסילת-הברזל במצרים, חשב כי טוב יהיה לארץ-ישראל ולהתפתחותה שתהיה גם בה מסילת-ברזל, שתהווה המשך למסילת-הברזל המצרית. באחד מביקוריו בארץ הביא עמו מהנדס אנגלי ממצרים, מומחה לבניין מסילות-ברזל, בכדי שיבדוק את האפשרות לבנייתה של מסילה בין ירושלים ליפו.
נציגי צרפת ואוסטריה-הונגריה בירושלים, ששמעו על התוכניות להקמת רכבת, היו משוכנעים כי ממשלת בריטניה עומדת מאחוריהן והחליטו להשקיע גם הם בתוכנית.
עם פתיחתה של תעלת סואץ, בשנת 1869, ואפשרויות המסחר שנפתחו, נושא הקמת מסילת ברזל ירושלים-יפו עלה שוב. את הזיכיון לבניין המסילה קיבל יוסף נבון, בן אחת המשפחות הוותיקות של היישוב העברי-הספרדי בירושלים. בחודש אוקטובר 1888 התפרסמה הוראה בחתימת הסולטן עבדול-חמיד המקנה ליוסף נבון זיכיון לבניין מסילת-ברזל בין יפו לירושלים והזכות להפעילה משך 71 שנה.
נבון, שלא הצליח למצוא שותפים לביצוע התוכנית, מכר את הזיכיון למשקיעים צרפתים ובראשית שנת 1890 נערך בקרבת מקווה-ישראל טקס לציון התחלת העבודה המעשית.
באוגוסט 1892 הסתיימה עבודת המסילה, אולם הטקס הרשמי של חנוכת הרכבת נערך בירושלים ב-26 בספטמבר, שלושה ימים אחרי ראש-השנה תרנ"ג. רבים מאוד מבני ירושלים נהרו לתחנה-החדשה כדי להשתתף בטקס ולראות, זו הפעם הראשונה בחייהם, רכבת.