בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
|
|
|
25% מחברות ארנק [צילום: נתי שוחט, פלאש 90]
|
|
תחזית הרשות לא התממשה [צילום: פלאש נ90]
|
|
דוח מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן:
|
|
|
המדינה מחמיצה הכנסות בעשרות מיליארדים
|
רווחים בלתי מחולקים ב-618 מיליארד שקל נשארו בחברות לאחר תום הטבת המס לחלוקתם; המדינה יכולה לקבל סכומי עתק כמיסים אם יחולקו בשיעור מס נמוך ● 97% מהדיבידנדים במס המופחת חולקו לשני העשירונים העליונים ● 5.2 מיליארד שקל חולקו לחברות שבין בעליהן מצויים המייצגים מול רשות המיסים
70% מימוש למס הכנסה שלילי
|
|
70% בלבד מן הזכאים למענק עבודה ("מס הכנסה שלילי") ניצלו את זכותם בשנת 2018, וזאת למרות שיפור מתמשך בשיעור המיצוי - אומר מבקר המדינה. שני ליקויים משמעותיים לא תוקנו מאז הביקורת הקודמת בנושא בשנת 2015: לא חודשה הפצתם של עלוני הסברה בלשכות התעסוקה, ולא עודכן מאגר המידע על מקרקעין - מה שגורם לדחיית תביעות מוצדקות, משום שעל שמו של המבקש רשום נדל"ן שבפועל איננו בבעלותו.
|
|
|
|
חברות ישראליות החזיקו בשנת 2018 רווחים לא-מחולקים בהיקף של 614 מיליארד שקל. חלוקתם יכולה הייתה להכניס לקופת המדינה מאות מיליארדי שקלים, אך מאחר שהסתיימה התקופה בה ניתן היה לחלקם במס מופחת - הם לא חולקו. כך מגלה (יום ב', 19.10.20) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן. בכך לא התממשה הנחת רשות המיסים, לפיה ההטבה תשפיע על מדיניות החלוקה גם לאחר סיומה. חלוקת דיבידנד לבעלי המניות מחייבת אותם בתשלום מס שולי מלא, היכול להתקרב ל-50%. במטרה לעודד את החלוקה וממילא גם את תשלום המיסים, נגבה בשנת 2017 מס בשיעור של 25% בלבד בחלוקת דיבידנד מחברות ארנק - חברות שכל מטרתן היא לקבל את שכרו של בעליהן תוך תשלום מס חברות במקום מס הכנסה. החלוקה הסתכמה ב-61 מיליארד שקל ורשות המיסים גבתה 15.6 מיליארד שקל; הטבת המס המוערכת הייתה 4 מיליארד שקל. אם ההטבה הייתה נמשכת, עשויה הייתה הרשות לגבות עוד עשרות ואולי מאות מיליארדי שקלים מחלוקת רווחים אלו. אנגלמן מציין, כי פרצת המס שעיקרה שימוש פרטי ברווחים הצבורים בחברות זוהתה כבר בשנת 2004. ועדה בין-משרדית שעסקה בנושא סיימה את עבודתה בשנת 2013, אולם לא הגישה דוח סופי לשר האוצר. למקבלי ההחלטות הוצגה חלופת מיסוי אחת בלבד, ולעבודת הוועדה לא ניתן ביטוי מיטבי. במסגרת גיבוש הוראת השעה ולקראת הדיון בה בוועדת הכספים, לא נידונו המשמעויות המקרו-כלכליות לשנת 2017 ולשנים שלאחר מכן, כל שכן השפעותיה על השווקים בכלל ועל שוק הדיור בפרט. הצעת הוראת השעה לא הופצה לידיעתם ולהתייחסותם של כל האגפים במשרד האוצר טרם הדיון. הדיונים עם הלשכות המקצועיות (עורכי הדין, רואי החשבון ויועצי המס) לא תועדו ולא הייתה שקיפות בעניינם, אף שדיונים אלה הביאו לידי צמצום ניכר של יעדי המיסוי שהופיעו בהחלטת הממשלה מאוגוסט 2016. על-פי נתוני רשות המיסים, 35 מיליארד שקל (57%) מתוך הדיבידנד המוטב חולקו למאיון העליון במדרג ההכנסות. 59 מיליארד שקל (97%) חולקו לעשירון העשירי והתשיעי. 2,593 חברות שחלק מבעלי מניותיהם הם רואי חשבון, עורכי דין, יועצי מס ומנהלי חשבונות - חילקו לבעלי מניותיהם 5.2 מיליארד שקל דיבידנד מוטב, בממוצע של 1.8 מיליון שקל לכל בעל מניות. מתשובת המוסד לביטוח לאומי לטיוטת דוח הביקורת, נכון ליוני 2020, הרי שלמעלה משלוש שנים לאחר שהתאפשרה חלוקת הדיבידנד המוטב, עדיין קימת אי-בהירות משפטית בנוגע לחיוב הכנסות אלו בדמי ביטוח לאומי ומס בריאות. כך גם נפגעת יכולת המבוטח למצות את זכויותיו לקבלת גמלאות, המותנות בדמי הביטוח שהוא משלם.
|
תאריך:
|
19/10/2020
|
|
|
עודכן:
|
19/10/2020
|
|
איתמר לוין
|
+יש משימות שנהג אוטובוס לא אמור לבצע
|
15:54 19/10/20 | עידן יוסף | לרשימה המלאה |
עדיין מוטלות על נהגים משימות רבות שאינן קשורות ישירות לנהיגה, כגון הפעלת מערכות טכנולוגיות, אחריות לביטחון הנוסעים באוטובוס ואחריות למניעת הטרדות מיניות ▪ הרשות הארצית לתח"צ לא קידמה את ההמלצה לתמרץ העסקה של נהגים ותיקים במכרזים שפרסמה בשנים האחרונות ([צילום: פלאש 90])
|
|
+התחבורה הציבורית בירושלים מקרטעת
|
15:48 19/10/20 | איתמר לוין | לרשימה המלאה |
מאז 2014 לא הוכנה תוכנית-אב, חסרים 200 נהגי אוטובוסים, שכונות ורחובות מתוכננים ללא תשתית מתאימה, ההשקעה לתושב נמוכה משמעותית מאשר בתל אביב ובחיפה (עוד מפעילים - בלי נהגים [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90])
|
|
+עוד שש שנות עיכוב בסיום חשמול הרכבת
|
15:48 19/10/20 | איתמר לוין | לרשימה המלאה |
תאריך היעד החדש: 2025 - תוך נזקים והפסדים כבדים לרכבת ולמשק ▪ 13% מהמסילות חושמלו ב-30% מהתקציב במהלך העבודה בקו ת"א-ירושלים בוצעו נסיעות ללא נוהלי בטיחות (עבודות חשמול במסילה [צילום: רכבת ישראל])
|
|
+ממשל תאגידי לקוי בתאגידים הציבוריים
|
15:48 19/10/20 | איתמר לוין | לרשימה המלאה |
מהלך חריג אפשר לפנחס עידן להתמודד ברשימת הליכוד במקביל להיותו יו"ר ועד רש"ת ▪ עיכובים ארוכים בתוכנית העבודה של מכון התקנים ובעידכון תקנון מד"א (נציגי הציבור לא מגיעים)
|
|
+כישלון בהפחתת צריכה החשמל והתחבורה הפרטית
|
15:48 19/10/20 | איתמר לוין | לרשימה המלאה |
צריכת החשמל ירדה השנה ב-7.5% בלבד ביחס לתחזית - לעומת יעד של 20% ▪ התחבורה הפרטית זינקה ב-15% בשנים 2018-2015, בעוד התחבורה הציבורית עלתה רק ב-2% (נזקי עתק מגזי חממה [צילום: גיל יערי, פלאש 90])
|
|
+30% מהרשויות המקומיות מצויות במשבר כספי
|
15:48 19/10/20 | איתמר לוין | לרשימה המלאה |
שני שלישים מהן - רשויות קטנות ▪ התנכלויות לגזברים ברשויות מקומיות, בעיקר במגזר הלא-יהודי ▪ גזברים ויועצים משפטיים מכהנים בתפקידיהם שנים ארוכות, לעיתים 25 שנה ומעלה (לא הגיב על אי-מינוי מבקרים)
|
|
+רבבות ניצולי שואה זקוקים להשלמת הכנסה
|
15:47 19/10/20 | איתמר לוין | לרשימה המלאה |
שיעור הזקוקים לסיוע המיוחד מבין הניצולים ונפגעי ההתנכלויות עלה מ-67% לפני שלוש שנים ל-70% כיום ▪ נמשך העדר התקצוב להתאמה והנגשה של דירות ניצולים
|
|
|
|
המצב הכלכלי מחמיר [צילום: תומר נויברג, פלאש 90]
|
|
|
הצוות הבין-משרדי אינו נפגש [צילום: תומר נויברג, פלאש 90]
|
|
|
|
+הציבור מתקשה להשוות את ביטוחי הבריאות
|
15:47 19/10/20 | איתמר לוין | לרשימה המלאה |
הסיבה: ריבוי מידע והעדר אחידות בפוליסות ▪ רשות שוק ההון לא טיפלה בכשל הבא לידי ביטוי בשיעור ההחזר הנמוך בפוליסות הפרט ובחשש לניגוד עניינים של סוכני הביטוח (מה מיטיב ומה מיותר [צילום: יוסי זמיר, פלאש 90])
|
|
|
|
+הכשרה ופיקוח לקויים בענף הרכב הכבד
|
15:47 19/10/20 | איתמר לוין | לרשימה המלאה |
ההכשרה אינה מספקת, קיים מחסור בנהגים, קיימת בעיה בעמידה בכללי שעות הנהיגה והמנוחה, מכשור מתקדם לא הותקן במשאיות, לא הוסדר הפיקוח על הובלת חומרים מסוכנים (אין מידע על הליכים פליליים [צילום: גילי יערי, פלאש 90])
|
|
|
|
+דוח מבקר המדינה הוגש ליו"ר הכנסת
|
14:21 19/10/20 | עידן יוסף |
יו"ר הכנסת, ח"כ יריב לוין, קיבל בלשכתו בכנסת מידי מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, את דוח ביקורת המדינה השנתי (71 א'). הדוח מוקדש בעיקרו לנושאים בתחומי הכלכלה והתשתיות, בדגש על נושאים חברתיים-כלכליים, בהם סיוע המדינה לניצולי שואה, תחבורה ציבורית ומשקי האנרגיה והמים.
|
|
[צילום: שמוליק גרוסמן/דוברות הכנסת]
|
|
|
|
המדינה מחמיצה הכנסות בעשרות מיליארדים
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
יעקב ניר
|
4/04/21 18:42
|
|
ביולי 2014 הוקם במשרד התחבורה צוות בנושא עידוד העסקת נהגים, לנוכח המחסור בנהגים. הוא כלל את משרד הכלכלה, אגף הרישוי, מועצת המובילים, נציג מפעילי התחבורה הציבורית, נציג הרלב"ד וצה"ל.
|
|
|
בשנת 2014 פרסמו משרד התחבורה, משרד האוצר ועיריית ירושלים דוח מסכם לפיתוח התחבורה הציבורית בעיר - אך מאז לא הוכנה תוכנית-אב מעודכנת וכוללת, וגם אין פרסום של המידע הרלוונטי על פני שנים ובראייה כוללת. כך כותב (יום ב', 19.10.20) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן.
|
|
|
פרויקט חשמול קו הרכבת לירושלים יסתיים רק בסוף 2025, באיחור של שש שנים - זוהי ההערכה המעודכנת של רכבת ישראל, המובאת (יום ב', 19.10.20) בדוח מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן.
|
|
|
73% מן התאגידים הציבוריים בעלי פעילויות בהיקפים של עשרות מיליארדי שקלים אינם מפרסמים דוחות כספיים וב-55% מהם הרכב הדירקטוריון אינו מלא. כך מוסר (יום ב', 19.10.20) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן.
|
|
|
צריכת החשמל בשנת 2020 הייתה נמוכה רק ב-7.5% מזו שנצפתה ב-2008, לעומת יעד של 20% שנקבע באותה שנה. הדבר פוגע משמעותית בהורדת הפליטה של גזי חממה ובנזק שהיא גורמת - אומר (יום ב', 19.10.20) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן. הנזק השנתי מפליטת הגזים נאמד אשתקד ב-10.9 מיליארד דולר. אם המגמה הנוכחית תימשך, הירידה בשנת 2030 תהיה רק 17%.
|
|
|
|