בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
עוד מפעילים - בלי נהגים [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
בשנת 2014 פרסמו משרד התחבורה, משרד האוצר ועיריית ירושלים דוח מסכם לפיתוח התחבורה הציבורית בעיר - אך מאז לא הוכנה תוכנית-אב מעודכנת וכוללת, וגם אין פרסום של המידע הרלוונטי על פני שנים ובראייה כוללת. כך כותב (יום ב', 19.10.20) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן.
על-פי אותו דוח, קיימים פערים גדולים בין שירותי התחבורה הציבורית במטרופולין ירושלים למקביליהם במטרופולינים מפותחים בעולם. הפערים מקבלים ביטוי במספר הקילומטרים שנוסע רכב תח"צ לתושב בשנה: 34 ק"מ בירושלים לעומת 45 ק"מ בתל אביב ו-100 ק"מ הממוצע בעולם; מהירות הנסיעה הממוצעת: 16 קמ"ש בירושלים לעומת 17 קמ"ש בתל אביב ו-25 קמ"ש הממוצע בעולם; מספר העליות לתח"צ לתושב בשנה - 103 בירושלים לעומת 111 בתל אביב ו-250 הממוצע בעולם, ועוד. ההשקעה הממוצעת לתושב בתשתית התחבורה הציבורית בירושלים היא 2,642 שקל - 66% פחות מאשר בתל אביב ו-60% פחות מאשר בחיפה.
אנגלמן קובע, כי איכות התחבורה הציבורית בעיר נפגעת בגלל מחסור בתשתיות תומכות - נתיבים מהירים, נתיבי העדפה, חניות לילה (בשנת 2030 יחסרו 1,355 כאלה), מסופי תפעול, מסופי נוסעים וכדומה. קיים מחסור ב-200 נהגי אוטובוסים, המהווה אף הוא מכשול מהותי לשדרוג שירותי התחבורה הציבורית בעיר, בפרט בזמן שמשרד התחבורה פועל להכניס לעיר מפעילים חדשים. בשנת 2018 היה שיעור אי-ביצוע הנסיעות בעיר 5.1%, לעומת שיעור כלל-ארצי של 2.4%.
חלק מהשכונות והרחובות בעיר נבנים ללא תכנון תשתיות לתחבורה ציבורית, ולכן בחלק מהמקומות חסרים שירותים אלו. תשתית התחבורה במזרח ירושלים לקויה ואינה מאפשרת להפעיל שירות תחבורה ציבורית נאות באזורים רבים; ריבוי מפעילים במערכת במזרח העיר מקשה פיתוח של קווים יעילים, ובמצב הזה נוסעים נדרשים לעשות מעברים רבים בין קווים כדי להגיע ליעדיהם.
בדצמבר 2018 פרסם משרד התחבורה שני מכרזים למפעילים חדשים להפעלת קווי אוטובוסים בירושלים. אנגלמן מזהיר, כי חוסר מוכנות של משרד התחבורה בהיבטים כגון מחסור בנהגים, מחסור בתשתיות, מחסור בנתיבי העדפה ונתיבים מהירים עלול לפגוע ביישום מכרזים אלו, וכתוצאה מכך תיפגע איכות שירותי התחבורה הציבורית בעיר.
רווחים בלתי מחולקים ב-618 מיליארד שקל נשארו בחברות לאחר תום הטבת המס לחלוקתם; המדינה יכולה לקבל סכומי עתק כמיסים אם יחולקו בשיעור מס נמוך ▪ 97% מהדיבידנדים במס המופחת חולקו לשני העשירונים העליונים ▪ 5.2 מיליארד שקל חולקו לחברות שבין בעליהן מצויים המייצגים מול רשות המיסים
עדיין מוטלות על נהגים משימות רבות שאינן קשורות ישירות לנהיגה, כגון הפעלת מערכות טכנולוגיות, אחריות לביטחון הנוסעים באוטובוס ואחריות למניעת הטרדות מיניות ▪ הרשות הארצית לתח"צ לא קידמה את ההמלצה לתמרץ העסקה של נהגים ותיקים במכרזים שפרסמה בשנים האחרונות ([צילום: פלאש 90])
מהלך חריג אפשר לפנחס עידן להתמודד ברשימת הליכוד במקביל להיותו יו"ר ועד רש"ת ▪ עיכובים ארוכים בתוכנית העבודה של מכון התקנים ובעידכון תקנון מד"א (נציגי הציבור לא מגיעים)
צריכת החשמל ירדה השנה ב-7.5% בלבד ביחס לתחזית - לעומת יעד של 20% ▪ התחבורה הפרטית זינקה ב-15% בשנים 2018-2015, בעוד התחבורה הציבורית עלתה רק ב-2% (נזקי עתק מגזי חממה [צילום: גיל יערי, פלאש 90])
שני שלישים מהן - רשויות קטנות ▪ התנכלויות לגזברים ברשויות מקומיות, בעיקר במגזר הלא-יהודי ▪ גזברים ויועצים משפטיים מכהנים בתפקידיהם שנים ארוכות, לעיתים 25 שנה ומעלה (לא הגיב על אי-מינוי מבקרים)
הסיבה: ריבוי מידע והעדר אחידות בפוליסות ▪ רשות שוק ההון לא טיפלה בכשל הבא לידי ביטוי בשיעור ההחזר הנמוך בפוליסות הפרט ובחשש לניגוד עניינים של סוכני הביטוח (מה מיטיב ומה מיותר [צילום: יוסי זמיר, פלאש 90])
ההכשרה אינה מספקת, קיים מחסור בנהגים, קיימת בעיה בעמידה בכללי שעות הנהיגה והמנוחה, מכשור מתקדם לא הותקן במשאיות, לא הוסדר הפיקוח על הובלת חומרים מסוכנים (אין מידע על הליכים פליליים [צילום: גילי יערי, פלאש 90])
יו"ר הכנסת, ח"כ יריב לוין, קיבל בלשכתו בכנסת מידי מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, את דוח ביקורת המדינה השנתי (71 א'). הדוח מוקדש בעיקרו לנושאים בתחומי הכלכלה והתשתיות, בדגש על נושאים חברתיים-כלכליים, בהם סיוע המדינה לניצולי שואה, תחבורה ציבורית ומשקי האנרגיה והמים.
פרויקט חשמול קו הרכבת לירושלים יסתיים רק בסוף 2025, באיחור של שש שנים - זוהי ההערכה המעודכנת של רכבת ישראל, המובאת (יום ב', 19.10.20) בדוח מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן.
73% מן התאגידים הציבוריים בעלי פעילויות בהיקפים של עשרות מיליארדי שקלים אינם מפרסמים דוחות כספיים וב-55% מהם הרכב הדירקטוריון אינו מלא. כך מוסר (יום ב', 19.10.20) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן.
צריכת החשמל בשנת 2020 הייתה נמוכה רק ב-7.5% מזו שנצפתה ב-2008, לעומת יעד של 20% שנקבע באותה שנה. הדבר פוגע משמעותית בהורדת הפליטה של גזי חממה ובנזק שהיא גורמת - אומר (יום ב', 19.10.20) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן. הנזק השנתי מפליטת הגזים נאמד אשתקד ב-10.9 מיליארד דולר. אם המגמה הנוכחית תימשך, הירידה בשנת 2030 תהיה רק 17%.
הממשלה אינה מקדמת מהלכים המיועדים להגביר את התחנות במגזר תחנות הדלק - קובע (יום ב', 19.10.20) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן. תשע שנים חלפו מאז החליטה הממשלה לתקן את החוק להגברת התחרות ולהקצות 40 מגרשים להקמת תחנות מתחרות - אך שני הדברים לא נעשו.
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל