בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
|
|
|
רגב. לא רק לגוש-דן [צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90]
|
|
מטרו. המנוע של המדינה [צילום: יהב גמליאל/פלאש 90]
|
|
שרת התחבורה בהצהרה מעוררת מחלוקת
|
|
|
רגב משתקת את המטרו: "מעדיפה רכבות לפריפריה"
|
טוענת כי מוטב להשקיע את הכסף ברכבת לקריית שמונה ולאילת וברכבות קלות ● סמוטריץ': "האמירה של רגב היום משקפת חוסר הבנה של איך העניינים במשרד מתנהלים, וזה מטריד" ● "המטרו לא יבוא על חשבון הפריפריה אלא יקדם את הפריפריה"
ישראל כ"ץ ו בצלאל סמוטריץ', שרי התחבורה שקדמו ל מירי רגב, לא היו פחות חברתיים ממנה, ואולי אף יותר ממנה. הצהרתה בנושא סדר העדיפות בכל הקשור להקמת המטרו אולי הקנתה לה מחיאות כפיים מאזרחים שלא באמת מבינים בתחבורה, אך מעידה על ליקוי מאורות. יש לקוות ששר האוצר כ"ץ יחזיר אותה מהר אל התלם ויבהיר לה את גודל טעותה האומללה. הקמת המטרו אינה עוד מיזם תחבורתי. זהו המיזם, בה"א הידיעה. היא אינה רשות אלא חובה. אין שאלות בדבר התועלות הכלכליות והחיבוריות של הרשת שבלעדיה העסק לא יעמוד. אוכלוסיית ישראל המונה 9 מיליון איש תוכפל, בקצב גידול של 2% כל שנה - גידול שאין כדוגמתו בכל העולם, ולשם כך צריך מטרו. התועלת הכלכלית מרשת המטרו מוערכת ב-16-10 מיליארד שקל בשנה. לעומתה, עלות הגודש למשק נעה בין 2% תוצר בשנה, שהם כ-25 מיליארד שקל, ל-4% מיליארד, שהם כ-50 מיליארד. זאת לעומת העולם, שבו מוכרות מכפילות תוצר של 1.7-1.6 על השקעה בתחבורה הציבורית. לנגד עיניו של כל שר תחבורה חייבים לעמוד שני אתגרים מרכזיים – הראשון, תכנון וביצוע, כאשר על הביצוע להיות נכון, מדויק ומהיר; ואתגר מימוני, קשה ככל שיהיה גם על-חשבון פגיעה במיזמים חשובים אחרים, נניח רכבת לקריית שמונה, שבנסיעה אליה היום אפילו אוטובוסים נשארים חצי ריקים. מיזם-העל הזה חייב לצאת אל הדרך, ויהי מה. מחשבה אומללה וחובבנית של רגב אינה יכולה לתקוע את מדינת ישראל כולה, פשוטו כמשמעו, ולא יעמדו לה זכויותיה האחרות בתחום התחבורה. ככל שלא תתעשת, על ראש הממשלה נתניהו להראות לה את הדרך החוצה מ משרד התחבורה.
▪ עידן יוסף
|
|
|
|
שרת התחבורה מירי רגב מאיימת (יום ב', 26.10.20) לתקוע מקלות בגלגלי תוכנית המטרו לרישות גוש-דן ברכבות תחתית להסעת המונים, שאישר השר לשעבר ישראל כ"ץ. "אם היה לנו תקציב לכל התוכניות התחבורתיות, ניתן היה לבצע גם את המטרו במקביל", אמרה (יום ב', 26.10.20) רגב. "אבל במציאות שבה משקיעים כ-60 מיליארד במטרופולין גוש-דן בקווי הרכבת הקלה וכ-600 מיליון ש״ח לטובת שבילי האופניים - 'אופנידן', שיחד יתנו מענה תחבורתי משמעותי לתושבי גוש-דן, נדרשת חשיבה האם יש מקום להפנות עוד כ-80 מיליארד מכספי המדינה למטרו או שעלינו להסיט את המשאבים לפריפריה, בדגש על ביצוע של המסילה המזרחית שתחבר את ישראל מקרית שמונה ועד אילת ופיתוח תשתיות תחבורה ציבורית נוספות בדמות רכבות קלות בצפון ובדרום ועוד". לדברי רגב, יש לבצע חשיבה מחדש על סדר העדיפות הלאומי בעת הזו. "מדינת ישראל היא לא רק מטרופולין דן, וחייבים להסיט משאבים ופיתוח תשתיות תחבורה ציבורית לכל רחבי המדינה על-מנת לפזר את האוכלוסייה, לפזר את אזורי התעסוקה ולהביא לצדק תחבורתי וצדק חלוקתי". בתגובה לדברים, אמר שר התחבורה לשעבר, ח"כ בצלאל סמוטריץ': "אני כבר חצי שנה מתאפק מאוד לא לבקר את שרת התחבורה מירי רגב על התנהלותה במשרד, ולא שאין על מה. חשוב היה לי לא לדבר מפוזיציה ולתת לה את הקרדיט לנהל את המשרד כפי שהיא מבינה, גם אם זה שונה פעמים רבות מאיך שאני חשבתי שנכון להתנהל. "אבל על התנגדותה היום לתוכנית המטרו בגוש-דן אני כבר לא יכול לשתוק. מדובר באמירה פופוליסטית ומופרכת. לרשת הסעת ההמונים הקישורית שעתידה לקום בגוש-דן תהיה השפעה אדירה על הכלכלה ועל איכות החיים של אזרחי ישראל כולם, כולל תושבי הפריפריה. "הניסיון להציג את זה מול השקעה בפריפריה הוא פופוליזם זול שמשקף חוסר הבנה. ראשית, כאמור, הדבר ישרת גם את תושבי הפריפריה שמגיעים למרכז ויקל על החיבור שלהם למרכז. שנית, תרומתו לכלכלה ולפריון תאפשר הגדלת ההשקעה בפריפריה. שלישית, והכי חשוב, מקורות המימון המתוכננים למטרו לא מגיעים מתקציב המדינה, הם לא באים על חשבון תקציבי הפריפריה ובעיקר הם לא יהיו קיימים בפריפריה. מדובר על שילוב של השקעות פרטיות (מכרזי P.P.P) והכנסות מהשבחת ערך הקרקע באזורי הביקוש הסמוכים לקווים המתוכננים. אלה מקורות מימון שפשוט לא קיימים במיזמים אחרים. "השקעה בפריפריה חשובה. כשר תחבורה האצתי מאוד את תכנון קו הרכבת לאילת ואני מאמין שאם נתגבר על האתגרים המדיניים מול מצריים אפשר יהיה גם להקים אותו. אותו כנ"ל ביחס להארכת כביש 6 עד שלומי וכו'. אבל לכל זה אין שום קשר למטרו, והאמירה של רגב היום משקפת חוסר הבנה של איך העניינים במשרד מתנהלים. וזה מטריד".
|
תאריך:
|
26/10/2020
|
|
|
עודכן:
|
26/10/2020
|
|
עידן יוסף
|
רגב משתקת את המטרו: "מעדיפה רכבות לפריפריה"
|
|
עשרות רבות של פניות זרמו למוקדי פניות הציבור של הארגונים ׳15 דקות׳ ו׳בארכבת׳ מנוסעים בכל רחבי השרון, לאחר שב-1 באוקטובר בוטלה תנועת הרכבות בקו השרון, במקטע כפר סבא-הרצליה וכך נפגעה משמעותית יכולתם של רבבות נוסעים ללא רכב פרטי להגיע לעבודה. הארגונים פנו (יום א', 26.10.20) במכתב ישיר הדורש מהשרה להשיב לאלתר את קו הרכבת שבוטל.
|
|
|
הרשות הארצית לתחבורה ציבורית ב משרד התחבורה הורתה למפעילי התחבורה הציבורית לחדש מהיום את קווי השירות למוסדות האקדמיים.
|
|
|
חברת אגד, מפעילת התחבורה הציבורית הגדולה בישראל, הודיעה (יום ג', 20.10.20) כי היא מוציאה למכירה את מלוא אחזקותיה בחברת אגד תעבורה. אגד, אשר מחזיקה כיום 50% ממניות אגד תעבורה, מוציאה את כלל המניות למכירה במסגרת התחייבותה למכור את כלל אחזקותיה באגד תעבורה, על-פי ההסכם שנחתם ב-2018 בין אגד למדינה.
|
|
|
דירקטוריון חברת מטרופולין, מהגדולות בארץ בענף התחבורה הציבורית, מינה את רן מרום למנכ"ל החברה. מרום מחליף את הבעלים ערן כץ, ששימש בתקופה אחרונה גם כמנכ"ל מאז שלורנס מועלם סיים את תפקידו כמנכ"ל.
|
|
|
ההסתדרות הלאומית הודיעה (יום ב', 19.10.20) לחברת סופרבוס ולארגון כוח לעובדים כי רוב עובדי החברה (1,150) בחרו להתאגד בהסתדרות הלאומית, ומעתה ייוצגו כלל העובדים על ידה בארגון נהגי האוטובוסים בישראל.
|
|
|
|
|
|
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
|
|
|
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
|
|
|
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|