הוועדה לענייני ביקורת המדינה דנה (יום ג', 24.11.20) בתכנון המטרו - המיזם התחבורתי הגדול המיועד למרכז הארץ. בדיון אמר מנכ"ל
משרד התחבורה כי זו טעות לשים את כל כובד משקל התכנון התחבורתי בישראל על מיזם זה. מנגד, ראש הערים הצביעו על חוסר ודאות שלהם לגבי המיזם וטענו כי אינם משותפים בתכנון גם שזה נוגע בתוואי העירוני שבאחריותם.
יו"ר הוועדה, ח"כ
עפר שלח: ״מדובר במיזם לאומי חשוב ורחב היקף. לכן, יש צורך בהקמת ועדה מיוחדת בכנסת לנושא. הכנסת חייבת לדחוף את הדבר הזה ולא יכול להיות שידונו אחת לתקופה בנושא מההיבט הצר של ועדה כזו או אחרת בכנסת. אני לוקח מהדיון הזה שצריך להקדיש זמן נוסף ומחשבה מערכתית לשלב התכנון וההסברה. ברור שלא כולם יצאו מרוצים - כולם רוצים את התועלת מהמטרו אבל לא רוצים לשלם את המחירים. זה דורש מראשי הרשויות רמה גבוהה של מנהיגות אל מול התושבים. לא ייתכן שמיזם כזה ירוץ בצורה חפוזה ברמת התכנון. יש להקדיש לזה את הזמן הראוי על-מנת לקחת בחשבון את כל טענות הצדדים״.
מנכל משרד התחבורה, עפר מלכה: "הדיון על המטרו צריך להיות קשור בדיון על חלוקת משאבים לאומית בנוסף למה שקורה במרחב של מטרופולין ת"א בכללותה ולא רק בנושא המטרו. במטרופולין דן מבוצעים מיזמים נוספים של רכבת קלה בהיקף של עשרות מיליארדי ש"ח במקביל למיזמים נוספים כמו מהיר לעיר, נתיבי תחבורה ציבורית, נתיבים מהירים וכו'. מיזם המטרו צפוי לעמוד על עלות של כ-200 מיליארד ש"ח, שמחציתם במימון של המדינה, כך שרוב המימון של התשתיות הלאומיות יתרכז בגוש-דן כאשר המיזם הזה לא הפתרון היחידי המתאים לגוש-דן או המיזם היחידי הנדרש ברמה הלאומית".
מנהלת ביקורת במשרד
מבקר המדינה, סמי כהונאי, הציגה מדוח המבקר בשנה שעברה על תכנון התחבורה ציבורית ואמרה כי "אי הקמתן של רשויות מטרופוליטניות פוגע בקידום של מיזמי תח"צ ובשיפור השירות של התח"צ. לאורך שנים רבות התכנון בישראל מתבצע תוך התחשבות מועטה בנושא התחבורה הציבורית. במהלך עבודת הביקורת נמצאו תוכניות שבהן לא התקיים שילוב מיטבי בין אמצעי הסעת הומונים לבין שימושי הקרקע האחרים הנמצאים בקרבתם".
יו"ר חברת נת"ע, רם בלניקוב, אמר בוועדה שלפני כשנתיים קיבלה חברת נת"ע משימה לעסוק בתכנון הסטטוטורי והמקדמי, ונכון להיום נת"ע הגיעה לכך שהתוכנית הופקדה לפני כשבועיים. "חלק מהערות משרד מבקר המדינה באו לידי ביטוי במהלך עבודת התכנון והן מוטמעות בתוכניות עצמן".
סמנכ"ל תכנון בחברת נת"ע,
קרן כץ: "חברת נת"ע קיבלה לידיה את המשימה על המטרו בהתאם להחלטת ממשלה הקובעת שחברת נת"ע היא זו שתטפל בתכנון המוקדם. העבודה התכנונית החלה בשנת 2018, ומיד החלו לתכנן את שלושת המסדרונות שהוגדרו בתוכנית האסטרטגית ועל כן נעשתה בחינה היכן תוואים אלה יכולים לעבור. נעשתה עבודה עם ראשי ערים ותיאום בין גופים שונים כאשר המבט על המיזם הוא לא על עיר מסוימת אלא מבט כלל מטרופוליני. תכנון קווי מטרו נקבעו לפי מספר מאפיינים כמו נגישות למוקדי תעסוקה ומוסדות ציבור, קישוריות עם קווי הרק"ל, קישוריות עם
רכבת ישראל וכו'. נערכו מעל 270 פגישות עם 14 רשויות מקומיות על-מנת להקשיב לרצונות הרשויות המקומיות במקביל למפגשי שיתוף עם הציבור".
מנהל מינהלת המטרו בחברת נת"ע, מאיר שמרה: "התוכניות הסטטוטוריות מקודמות, וחברת נת"ע נערכת לקראת יישום הביצוע ולצורך כך מועסקים יועצים שונים. עדיין לא החל שלב ההיערכות המעשית לביצוע שיחל רק לאחר אישור התוכניות. מבוצעים מפגשים שבועיים קבועים עם נציגי משרד האוצר ומשרד התחבורה, ולא ייגרם עיכוב בהיערכות לביצוע".
ראש עיריית רעננה, חיים ברוידא: "המטרו הוא מיזם מתבקש, חיוני וחשוב מאין כמותו למדינת ישראל. אבל לא נעשתה הסברה למיזם ועדיין לא ברור מה המשמעות של מעבר מטרו מתחת לבנייני מגורים. עיריית רעננה מתמודדת עם חוסר ודאות ותלונות רבות של תושבים שלא יודעים מה המשמעות של המיזם. כבר שונה התוואי המוצע ללא עידכון עיריית רעננה".
סגן ראש עיריית כפר סבא, עילאי הרסגור-הנדין: "אין שיתוף אמיתי של הציבור ומידע חיוני לא מועבר לציבור. התושבים מוחים. אילו הייתה הסברה, היה אפשר להפיג חששות".
ראש עיריית הוד השרון, אמיר כוכבי: "חברת נת"ע לא קובעת מדיניות אלא הרשות המקומית ולא ייתכן שפרק הזמן להתנגדויות יהיה כל-כך קצר ויימשך 60 יום".
מ"מ ראש עיריית רמת גן,
ליעד אילני: "העירייה מתמודדת עם מאות תושבים שלא מבינים מהן המשמעויות של המיזם במקביל לחששות בהקשר לעמידות המבנים כאשר מתוכנן לעבור קו מטרו מתחת למבני מגורים. קיימים אזורים בהם לא חשבו להקים תחנות עצירה כאשר כיום מתוכננות רק שתי תחנות בעיר של 170 אלף תושבים".
מנכ"ל פורום ה-15, איתן עטיה: "המיזם הוא בסדר גודל חסר תקדים ובאיחור בהשוואה למדינות העולם כאשר המטרו הראשון הוקם בלונדון לפני כ-138 שנים ועד היום ממשיכים להרחיבו. בטוח שזה היה טראומתי בהרבה היבטים ויכלול חבלי לידה קשים. על חברת נת"ע, משרד התחבורה והארגונים השונים לחבור ולפעול יחדיו על-מנת להסביר את היתרונות האדירים בהקמת מערכת מטרו. קיימות שתי בעיות עיקריות למיזם - אחת בצד התכנוני והשנייה בצד הכספי. לא ניתן להתקדם תכנונית בצורה הקיימת היום בדומה לתוכניות אחרות בשל סדר הגודל של המיזם ולכן יש לאפשר זמן רב יותר להידברות עם הרשויות כדוגמת הוד השרון ורעננה וליישם את הבקשות עם הראייה המקומית של הרשויות. הבעיה הגדולה הנוספת היא הבקשה של משרד האוצר להטיל את הפיצוי לתושבים על כתפי הרשויות המקומיות, והמשמעות היא שזכות התביעה תקום לכל אדם שרואה את עצמו כנפגע והיקפי התביעה במיזם הזה צפויים להיות אדירים".
ראש עיריית כפר סבא, רפי סער: "נעשתה עבודה חד-צדדית של חברת נת"ע ללא שיתוף אמתי של הרשויות המקומיות. תקום מחאה משמעותית בשל תכנון חסר שלא לוקח בחשבון את הצרכים המתאימים של כל רשות מקומית. התושבים בעיר בתסיסה קשה בכל הקשור לתוכניות של פרויקט המטרו".
רפרנט תשתיות באגף התקציבים במשרד האוצר, יובל אביגדור: "מיזם המטרו עבר בדיקת כדאיות כלכלית משמעותית, ולכן משרד האוצר פועל ככל הניתן לקדמו. לעניין המימון הדבר ידרוש התייחסות משמעותית כחלק מתקציב המדינה. משרד האוצר בשיח שוטף עם הרשויות המקומיות ומנסים למצוא נוסחה הקובעת איך יבוצע השיפוי כאשר בשלב הראשוני הוצע שהמדינה תשתתף באופן מוגבר יותר".