"זה כמו לעבור ממכולת לרשת מרכולים"
|
עידן יוסף
|
ועדת הכספים האריכה את רישיונות המפעילים הקיימים * רק כמחצית מהמכרזים הושלמו, ורק אשכול אחד מתוך 20 פועל בפועל *: מתוך עשרה זוכים במכרזים, אחד פרש, שניים לא עמדו בדרישות, ונאלצנו לבטל"
|
לרשימה המלאה
|
|
|
|
|
|
|
|
|
אחרי שנפתחה בקול תרועה רמה, הרפורמה במוניות השירות ממשיכה לקרטע, ומשרד התחבורה אינו עומד בהתחייבויותיו לוועדת הכלכלה והכספים להשלימה במועד. הארגון מחדש אמור היה להסתיים בסוף שנת 2019. הוא הוארך שוב ע"י ועדת הכספים לסוף 2020 - בדיעבד. כעת, משנכשל משרד התחבורה ביישום, הוא מבקש להאריכו בלא פחות משנתיים נוספות - עד 31 בדצמבר 2022, דהיינו שהרפורמה תושלם רק ב-2023.
במשרד התחבורה אומרים כי ההליכים התחרותיים לבחירת מפעילים חדשים מתקדמים ובהדרגה הם מקבלים רישיונות להפעלת הקווים, אך הם לא צפויים להסתיים בקרוב. בתזכיר חוק שהפיץ, המשרד אינו מסביר מה פשר השיהוי הניכר.
במסגרת דיון שהתקיים בוועדת הכספים (ולא בוועדת הכלכלה, בשל הבחירות) בתחילת השנה, מתחו חברי הוועדה ביקורת על הימשכות ההליכים. נציגי משרד התחבורה טענו להגנתם כי קיימים חסמים רבים. הרפורמה נועדה להסדיר את הענף מוניות השירות וקווי השירות ולקבוע שיינתנו בהליך תחרותי, ושמוניות השירות החדשות יכנסו להסדר הרב קו המסובסד.
עו״ד חוה ראובני מהלשכה המשפטית במשרד התחבורה אמרה באותו דיון: ""את המעבר של מפעילי קווי השירות למוניות ניתן להשוות למעבר מהפעלה של מתכונות של חנות מכולות לרשת מרכולים עם כל המרכיבים שאנחנו מצפים מתחבורה ציבורית: הרבה קווים, טכנולוגיה רמת שירות מסודרת, רב קו; זה דורש חשבונאות אחרת לא רק שטרות מיד ליד במונית - שרות שהורגלנו עד עכשיו. זה הפך להיות מורכב מאוד. גם במקומות שההליכים התחרותיים הסתיימו, חלק מהם מתקשים להתארגן וביקשו הארכה עד שייכנסו בפועל. אנחנו נמצאים בפיגור גדול מאוד, הקווים של התהליכים התחרותיים לא מצליחים להיכנס לפעילות מלאה. לגבי הליכים תחרותיים אחרים יש כאלה שעוד לא פרסמו, כי זה פשוט שינוי דרמטי מבחינת הענף".
נעה אבירם, מנהלת אגף רישוי ותפעול תחבורה ציבורית אמרה: "סך הכל פורסם מכרז למיון מקדים לאותם תאגידים שמורשים להשתתף בהליכים התחרותיים. לאחר מכן פורסמו עשרה מכרזים לעשרה אשכולות, בחלקם נדרש פרסום חוזר לשם ביטול זכייה. ונשארו לפרסום עוד עשרה אשכולות קווים וארבעה קווים בודדים. זאת אומרת שפחות או יותר אנחנו באמצע הדרך. עשרה מתוך עשרים. אנחנו מבקשים שיאריכו לנו את זה עד ה-31 בדצמבר. אנחנו מבקשים להמשיך לתת רישיון למפעילים הוותיקים שעדיין פועלים ולא לגרוע את השירות".
יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, שראה את הנולד, פנה לנציגות משרד התחבורה: "אתם מבקשים משהו ערטילאי כזה, לא חד-משמעי - מקצועית אתם לא בטוחים שבעוד שנה הכל יסתיים. זה יכול להסתיים קודם או יותר מאוחר. זה אומר שיכול להיות שתבואו לכנסת לבקש הארכה?"
אבירם: "על-פי שיטת העבודה שלנו אנחנו לא אמורים לבקש הארכה. יש גורמים חיצוניים שאינם תלויים בעצם פרסום ההליך התחרותי, למשל בנושא ההצטיידות ברכבים, היום יש רק ספק אחד, ולכן השוק לא יכול להכיל זאת".