|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

לצורך שינוי תמהיל הנוסעים

תעריף הביקושיות יעלה עד 18 שקל

לנוכח חוסר שביעות רצון מכך ששירות הנסיעות מותאם הביקוש משמש בעיקר לנסיעות ארוכות, מציע משרד התחבורה שינוי בתמחור הסבסוד לשירות עומד על כ-80% ירידה חדה בביקוש לשירות בקורונה, אך הממשלה מסתירה נתונים
26/11/2020  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
ביקושית של אגד [צילום: תומר פדר]

הביקושית מגיעה (חלקית) לירושלים
עידן יוסף
שירות התחבורה הציבורית לפי דרישה יופעל בחלק קטן של העיר - מרכז העיר והר חוצבים * לנוכח הניסיון בערים אחרות עלול השירות להיות הפסדי ועם ביקוש נמוך
לרשימה המלאה

התעריף המרבי לנסיעה בודדת בביקושית (קו שירות מותאם ביקוש) יעמוד בקרוב על 18 שקל. על-פי החלטת ועדת המחירים, המשותפת למשרדי האוצר והתחבורה, המתפרסמת לראשונה ב-News1, המפקח על התעבורה יקבע ברישיון ההפעלה מנגנון לקביעת מחיר הנסיעה שלא יעלה על גובה התעריף המרבי כאמור.

הביקושית, המכונה גם שירות גמיש, היא שירות תחבורה ציבורית בו כל נוסע בנפרד מזמין ומשלם מראש בעבור נסיעתו באמצעים טכנולוגיים, לרבות יישומון סלולרי. מסלול הנסיעה משתנה ונקבע בהתאם לביקושי הנוסעים בפועל, במסגרת מפה תחומת-גבולות שנקבעה מראש. גמישות השירות באה לידי ביטוי בכך שהמסלול אינו קבוע, תחנות ההעלאה וההורדה של הנוסע יכולות להשתנות מנסיעה לנסיעה ואינן קבועות, ולוח הזמנים אינו קבוע.

כיום שירות זה פועל בשלושה מתארים שונים באסדרה של קו שירות נסיוני: "באבל" (°bubble Dan), אשר מופעל על-ידי חברת דן מאז באפריל 2019 במטרופולין תל אביב; "תיק-תק" בחיפה, אשר מופעל על-ידי חברת אגד ממרס 2020; ושירות "תיק-תק" בירושלים, אשר מופעל גם הוא על-ידי אגד מספטמבר 2020.

השירות זמין בימים ראשון עד חמישי בשעות 06:00 עד חצות או אחת. תעריף הנסיעה בקווים אלה נע בין 12 שקלים לנסיעה בשעות השפל, ו-15 שקלים לנסיעה בשעות השיא (09:30-06:30 ו-18:30-15:00, כאשר אזרחים ותיקים זכאים להנחה של 50% ממחיר הנסיעה.

להקטין את מספר הנסיעות הארוכות

לעמדת גורמי המקצוע, קביעת המחיר המרבי על 18 שקל תשנה את תמהיל הנסיעות בשירות,
כך שביחס למצב הנוכחי - מספר הנסיעות הקצרות יגדל ומספר הנסיעות הארוכות יקטן -
מהלך שיאפשר יותר נסיעות שיתופיות והגדלת מספר הנוסעים. ניתוח התנהגות לקוחות השירות עד כה מצביע על נטייה לביצוע נסיעות ארוכות, וועדת המחירים סבורה שהגדלת התקרה ל-18 שקל צפויה למתן מעט נטייה זו ולהוריד את המשקל היחסי של נסיעות אלו מתוך כלל הנסיעות המבוצעות. עם זאת, ציפיית גורמי המקצוע היא שקביעת תקרת המחיר על 18 שקל נדרשת
כדי להשאיר את סך הפדיון מהנסיעות בשירות גמיש על אותו סכום כולל, באופן השומר על
הרציונל שלפיו נקבעו התעריפים הנוכחיים ומבלי ליצור שינוי בשיעור הסבסוד של השירות. כלומר, על-אף הציפייה שסך כמות הנסיעות תגדל במעט וישתפר מקדם המילוי ברכבים, סך ההכנסה מנסיעות בשירות גמיש לא צפוי להשתנות, אלא רק כמות הנסיעות המצרפית ותמהיל הנסיעות הארוכות והקצרות.

80% סבסוד

להערכת גורמי המקצוע, עלויות ההפעלה של השירות כפי שהוערכו לפני שנתיים לא צפויות להשתנות, והחלוקה הקיימת שבין סבסוד המדינה להכנסה מפדיון נוסעים תישאר דומה.

בהתאם להסכמי ההפעלה עלות הביקושיות בשלוש הערים במונחים שנתיים היא כ-70 מיליון שקל לשנה בהפעלה מלאה, כאשר הפדיון מנוסעים עומד על כ-15 מיליון שקל בלבד - כ-20% מהעלות. היקף המשתמשים בשירות עולה עם הזמן ונרשם גידול עקבי מתחילת הפעילות בחודש מאי 2019 אז עמד מספר המשתמשים על כ-12,100 נוסעים (ב-39 רכבי הבאבל), ועד לפברואר 2020 (טרום משבר הקורונה), אז עמדה כמות המשתמשים על כ-101,900 נוסעים בחודש (ב-100 רכבי הבאבל).

ועדת המחירים מציינת כי במהלך החודשים שלאחר התפרצות מגפת הקורונה צומצם היקף השירות בצורה דרמטית ובהתאמה העלות, אך אינה מוסרת נתונים כלשהם על הביקוש הנוכחי - התנהלות המעוררת תמיהה.

פילוח שימושים שונה מהעולם

במהלך תקופת ההרצה, גיבשו גורמי המקצוע ברשות הארצית לתחבורה ציבורית מספר תובנות. בין היתר, עלה כי לשם עידוד השימוש והעלאת מקדם הנסיעה, נכון יהיה לבחון גם מתכונת מחירים גמישה יותר מזו שנקבעה בצו הפיקוח, שתתאים למתכונת ההפעלה ושנגזרת ממנה.

הם הציגו לוועדת המחירים ממצאים שעלו מניתוח של נתוני הנסיעות שבוצעו עד כה בקווי השירות הגמישים במטרופולין תל אביב:
  • משך הנסיעה הממוצע בשירות הוא ארוך בהשוואה לשירותים דומים בחו"ל. בעוד שבישראל משך הנסיעה הממוצעת עומד על כ-23 דקות, בשירותים דומים בעולם משך הנסיעה הממוצע עומד על כ-12 דקות;
  • בנסיעות למרחק קצר, שיעור קבלת הצעות המחיר על-ידי נוסעים נמוך מאוד בהשוואה בינלאומית:
  • רק 2% בנסיעות למרחק של 0 עד 0.5 מייל (0.8 ק"מ);
  • רק 12% בנסיעות למרחק של 0.5 מייל עד 1 מייל (8.0 ק"מ עד 1.1 ק"מ).

כלומר, תחת מנגנון המחירים הקיים, המתחשב רק במועד הנסיעה (שעת שיא או שעת שפל) ולא במרחק או בפרמטרים אחרים, הנוסעים מעדיפים לעשות שימוש בקווי השירות הגמישים
בעיקר לנסיעות למרחקים ארוכים.

מצב זה, בו קווי השירות הגמיש משמשים בעיקר לנסיעות למרחקים ארוכים, מפחית את היקף הנסיעות שמפעיל קו שירות גמיש יכול להציע, ובהתאמה את מספר הנוסעים שהוא יכול לשרת. למשל, מניתוח השירות במרחב תל אביב, ניתן לראות כי קיימת נטייה חזקה לבצע נסיעות ארוכות. במצב זה, הרכב מוסט מהמרכזים העמוסים לכבישים מהירים יותר שלאורכם לא ניתן לאסוף נוסעים, וכתוצאה נפגע פוטנציאל צירוף נוסעים נוספים לאותו הרכב. לכן, לעמדת גורמי המקצוע ברשות נדרש לבחון מנגנון מחירים אחר שיתמרץ ביצוע נסיעות קצרות במרכזים העמוסים.

הצלחת מערכת התעריפים החדשה או כשלונה יועמדו למבחן עד סוף שנת 2021, ולאחריה תחליט ועדת המחירים כיצד יש לנהוג.
תעריפי נסיעה בשירות גמיש / החלטה
סיכום דיון של ועדת המחירים שנערך ביום 24 בספטמבר 2020 (4 עמ')

תאריך:  26/11/2020   |   עודכן:  26/11/2020
עידן יוסף
+המערכת שתתריע על אופניים ב"שטח המת" בצד האוטובוס
19:44 26/11/20  |     |   לרשימה המלאה
המערכת החדשה מתריעה לנהג באמצעים חזותיים וקוליים על סכנה לרוכבי אופניים הנמצאים מצידו הימני של האוטובוס, שמוסתר מעיני הנהג בשעת הנהיגה  ▪  ניסוי נערך בחברת קווים ובחברת אגד
(הדמיית המערכת)
+הרצליה: תחנת הרכבת נסגרה בשל הצפה
11:31 26/11/20  |  עידן יוסף
[צילום: רכבת ישראל]
בשל הגשמים העזים היורדים באזור וגורמים להצפות בסביבת תחנת הרצליה ודרכי הגישה אליה, נסגרה התחנה באופן זמני לנוסעים, וזמנית רכבות לא יעצרו בתחנה זו.

כמענה לנוסעים הנמצאים כבר בנסיעה מופעלות הסעיות בין תחנת הרצליה לתחנת ת"א אוניברסיטה. מומלץ להימנע מלהגיע לסביבת התחנה.
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תעריף הביקושיות יעלה עד 18 שקל
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תחבורה ציבורית
מזה חודשים ארוכים, ברקע משבר הקורונה, לא מתקיימת פעילות רכבתית בסופי-השבוע (שישי ומוצאי שבת). הפסקה זו איפשרה האצה משמעותית בעבודות לשיפור תשתיות הרכבת. כעת מתברר כי נסיעת הרכבות צפונה בסופי-השבוע לא צפויה להתחדש בקרוב.
25/11/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
אחרי שנפתחה בקול תרועה רמה, הרפורמה במוניות השירות ממשיכה לקרטע, ומשרד התחבורה אינו עומד בהתחייבויותיו לוועדת הכלכלה והכספים להשלימה במועד. הארגון מחדש אמור היה להסתיים בסוף שנת 2019. הוא הוארך שוב ע"י ועדת הכספים לסוף 2020 - בדיעבד. כעת, משנכשל משרד התחבורה ביישום, הוא מבקש להאריכו בלא פחות משנתיים נוספות - עד 31 בדצמבר 2022, דהיינו שהרפורמה תושלם רק ב-2023.
25/11/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
ועדת הכלכלה אישרה (יום ג', 24.11.20) את בקשת הממשלה לתקן את תקנות הקורונה העוסקות בהגבלות על פעילות התחבורה הציבורית. לפי התיקון שאושר, הקיבולת באמצעי התחבורה הציבורית תעלה מ-50 ל-75 אחוז. עם זאת, במהלך הדיון ביקש היו"ר יעקב מרגי לדעת כיצד יעבוד ההסדר החדש, אך לא קיבל תשובות ברורות. בהתייחס לכך אמר מרגי כי משרד התחבורה, ובמיוחד משרד הבריאות, לא הגיעו מוכנים לדיון. הוא הוסיף כי התקנות בתוקף עד ה-10 בדצמבר, וביקש עד אז להגיע לוועדה עם תשובות ברורות בדבר ההסדר החדש.
24/11/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
בנמל אשדוד נפרקו (יום ג', 24.11.20) היחידות הראשונות של הרכבות החשמליות החדשות של רכבת ישראל, מדגם DDEMU מתוצרת סימנס. הן הגיעו עם האוניה גרנדה סקנדיביה של חברת גרימלדי המיוצגת בישראל על-ידי חברת אלאלוף.
24/11/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
קבינט הקורונה אישר פה אחד את תקנות התחבורה העדכניות, בהתאם לעמדות המקצועיות של משרדי התחבורה, הבריאות והמל״ל להגדלת אחוזי התפוסה באוטובוסים ל-75% וזאת כדי לתת מענה למה שהוגדר "האיזון בין הביקוש לשירותי התחבורה הציבורית לבין שמירה על בריאות הציבור".
23/11/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il