|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
לא רק קריאה בקלפים - 5 שימושים בקלפים
כתיבת המומחים
איך מלבישים את הבית? טרנד עיצוב הקירות
"פגמים חמורים לאורך כל הדרך" [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90] ההרכב יתבקש להכריע בהמשך [צילום: עמית שאבי, פלאש 90]

הטענות המקדמיות של פרקליטי ראש הממשלה:

מהיום הראשון לחקירת נתניהו הייתה <br>יד מכוונת שמטרתה להעמיד אותו לדין

יבקשו בהמשך ההליך למחוק את כתב האישום בנימוק של הגנה מן הצדק טוענים לזיהום החקירה במאות הדלפות, למהלכי חקירה פסולים וחמורים, לזניחת כל כיוון חקירה שלא התיישב עם התזה המפלילה ולאפליה קשה של נתניהו ויתר הנאשמים
29/11/2020  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   תגובות

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מבקש (יום א', 29.11.20) מבית המשפט המחוזי בירושלים לבטל את כתב האישום נגדו, בטענה להגנה מן הצדק. הבקשה איננה להכריע כבר עתה, אלא לאחר שמיעת העדויות הרלוונטיות. עולה ממנה, כי בכוונת סניגוריו של נתניהו לחקור בצורה מפורטת רבים מבין 150 החוקרים שעסקו בתיק, ולאחר מכן - בעיצומה של פרשת התביעה או אחריה - לבקש מן השופטים רבקה פרידמן-פלדמן, משה בר-עם ועודד שחם להכריע בבקשה.

לדברי הסניגורים, "ההליך בעניינו של המבקש [נתניהו] רצוף פגמים מהותיים וחמורים לכל אורך הדרך, החל מהאופן בו נפתחו החקירות על-ידי משטרת ישראל; עובר באופן בו נוהלו החקירות עצמן, לרבות תרגילי החקירה הפסולים והלחצים האסורים שהופעלו על עדי תביעה מרכזיים; כמו גם ההדלפות השיטתיות של חומרי חקירה לתקשורת ועריכת משפט שדה תקשורתי, בניגוד לכללי הצדק הטבעי; ולבסוף, גם באופן הגשת כתב האישום".

הבקשה משתרעת על פני 174 עמודים, והסניגורים תוקפים בה בצורה קשה את כל שלבי החקירה וההעמדה לדין. לטענתם, החקירה זוהמה במאות הדלפות שמקורן ברשויות האכיפה, שחלקן יצרו משפט פומבי ובשידור חי נגד נתניהו. "החוקרים ביצעו מהלכי חקירה פסולים וחמורים מאין כמותם. עדים אוימו על-מנת למסור גרסאות בהן חפצו החוקרים: על-ידי איומים בפגיעה בקשר עם משפחתם ועם ילדיהם; על-ידי שלילת זכויות, הטרדות, צעקות, סירוב לכתוב את גרסאותיהם ועוד כהנה וכהנה".

מניעים פסולים של אלשיך וריטמן

לטענת ההגנה, "כל כיוון חקירה שלא התיישב עם התזה המפלילה - נזנח. שוב ושוב השתיקו חוקרים נחקרים שביקשו להשמיע גרסאות מזכות, ושוב ושוב אטמו החוקרים את אוזניהם מפני חקירה ובחינה של כיווני חקירה שלא התיישבו עם התוצאה אליה רצו להגיע, תוך שבחלק מן המקרים הם מסרבים לקבל ולאסוף מסמכים רשמיים חד-משמעיים העומדים בניגוד לתזת האישום". עוד הם טוענים ל"אכיפה בררנית מובהקת ובוטה. החקירה וכתב האישום נתפרו למידותיהם של הנאשמים תוך שהם מופלים לרעה, ובאורח שלא ניתן להצדיקו, מול אחרים".

לדברי הסניגורים, לא היה מקום להעמיד לדין איש - אך כאשר כבר התקבלה ההחלטה להעמיד לדין, נתניהו הופלה לרעה בצורה פסולה: בזק, וואלה וידיעות אחרונות לא הועמדו לדין בתיק 4000, ואילו בתיק 2000 לא הועמדו לדין חברי כנסת שקידמו את חוק ישראל היום. טענה נוספת היא למחדלים בתיעוד החקירות, ולפיה היו פערים משמעותיים ברישומים - ותמיד באופן נוח לפרקליטות. גורמי האכיפה התעלמו מחסינותו של נתניהו והפרו את הוראות החוק בנוגע להעמדתו לדין. לבסוף נטען, כי חוקרים ראשיים פעלו מתוך מניעים פסולים של מי שהיו אז המפכ"ל ומפקד להב 433 - רוני אלשיך ורוני ריטמן.

עוד נטען, כי בחקירות נגד נתניהו בוצעו כמעט כל המעשים הפסולים שניתן לבצע בחקירות משטרה, והכל במטרה להפלילו. "היה ברור לחוקרים, ודרכם לנחקרים, כי יש תוצאה אחת מתבקשת לחקירה זו. התוצאה הייתה העמדתו לדין של ראש הממשלה, תוך חציית קווים אסורים על-פי דין. החקירה לא נגעה לחשד. היא נגעה לחשוד. והחשוד הוא ראש הממשלה". לטענת ההגנה, די בכל אחד מאותם פגמים חמורים כדי לבטל את כתב האישום, ובוודאי כאשר מדובר בצבר כה גדול שלהם. "בחקירה זו, מהיום שיצאה לדרכה, הייתה יד מכוונת", הם טוענים.

פסול אפילו בחקירות ביטחוניות

בנוגע להדלפות טוענת ההגנה, כי הן נעשו במכוון, מנעו מנתניהו אפשרות למשפט צדק, עלולות להשפיע על עדים ומגיעות עד כדי שיבוש הליכי משפט (כולל בידי רביב דרוקר). הם רומזים, כי מקורן של חלק מן ההדלפות היה בצמרת הבכירה ביותר של הפרקליטות, כאשר במקביל מסרב היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לחקור אותן. "הדלפות משרתות את הנרטיב של התביעה. הן בוצעו על ידה – ובניגוד לדין – במטרה להשפיע השפעה פסולה על ההליך ולהטותו, תוך פגיעה אנושה בזכויותיו הדיוניות של ראש הממשלה ובטוהר ההליך המשפטי. פגיעה אנושה זו, אשר בחלקה כבר נגרמה, שכן לחצים אלה כבר עשו את פעולתם, מחייבת לקבוע כי עומדת לראש הממשלה הגנה מן הצדק".

בנוגע לפגמים בחקירות טוענת ההגנה, כי "חוקרי משטרה, אשר לוו באופן צמוד על-ידי נציגי המאשימה, לא בחלו בהפעלת לחצים שגם בחקירות ביטחוניות חמורות – הם אמצעים פסולים". הם מזכירים בהקשר זה את השימוש במקורבת לניר חפץ ואת האיום בהרס משפחתו; מצבו הגופני הקשה של חפץ בעת חקירתו ומניעת טיפול רפואי ממנו; מניעת שינה מ-חפץ וחקירתו כאשר הוא מותש; אי-מתן מזון מספיק לחפץ; צעקות אליו ואיומים בהרס כלכלי שלו; תקיעת טריז בינו לבין פרקליטו, ירון קוסטליץ; השפלות ואיומים על איתן צפריר; ניסיון להפעיל את אור אלוביץ נגד אביו, שאול אלוביץ, ולפגוע בייצוגו; הפחדות ולחצים בלתי לגיטימיים על שלמה פילבר; ניסיון לגרום להראל לוקר למסור עדות שקר; לחצים על ארי הרו עד שהוא מבקש לדעת מה חוקריו רוצים לשמוע.

עוד נטען, כי "בחינת פעולות חקירה שבוצעו – אל מול אלה שלא בוצעו; בחינת השאלות שהופנו לנחקרים ושתילת גרסאות בתשובותיהם – אל מול הימנעות מכוונת מבדיקת כיווני חקירה שעלו בחקירותיהם של אותם נחקרים; הימנעות מזימון נחקרים רלוונטיים נוספים, כמו גם הימנעות מאיסוף חומרי ראיות הנוגע לליבת הטענות שנחקרו – כל אלה מעידים, העד היטב, כי ההליך החקירתי שהתנהל בתיקיו של ראש הממשלה היה הליך פגום מן היסוד. במקום שהראיות והעדויות יובילו את רשויות האכיפה לגיבוש המסקנה המתבקשת ביחס לחשדות שעלו, החוקרים החלו במלאכתם מהסוף להתחלה: תחילה גיבוש מסקנה, כי ראש הממשלה ביצע עבירות, ומשלב זה גביית ראיות ועדויות מגורמים שונים, כאשר השאלות והחקירות המועלות כלפי אותם נחקרים מוכוונות למטרה אחת – קבלת תשובות שיתאמו את מסקנת החוקרים".

בהקשר זה נטען בין היתר, כי החוקרים התעלמו מדבריו של פילבר ולפיהם חברת HOT קיבלה הטבות דומות לאלו שניתנו לבזק; לא נבדקו המסמכים שאסף מבקר המדינה בנוגע לעסקת בזק-yes; התעלמות מדבריו של ינון מגל על לחצים שהגיעו אליו לא רק מסביבתו של נתניהו; התעלמות מחוות דעתו של עו"ד רלי לשם, שניתנה לאילן ישועה, ולפיה התערבותו של אלוביץ אינה חריגה; התעלמות מעדותו של נוני מוזס בנוגע לחברי כנסת שהפעיל לקידום חוק ישראל היום.

הגנה לגיטימית על ישראל היום

בנוגע לפערי הרישום והתיעוד נטען, כי "אין מדובר בהשמטות מקריות של פרטי מידע אלא בחוסר תיעוד מכוון שמטרתו הייתה להסתיר מידע מהותי שנמסר לחוקרים, מקום בו המידע לא התיישב עם התזה שאותה התיימרו החוקרים לבסס, או כאשר המידע שנמסר בחקירות סיפוק לחוקרים כיווני חקירה נוספים שהם לא היו מעוניינים לבחון. כלומר, ההודעות נוסחו באופן מעוות, שלא לומר מטעה, לא כתוצאה מהעדר תשומת לב, שגגה או רשלנות, אלא בשל החטא הקדמון – העובדה שקודם תחילת החקירה סומנו תוצאותיה, ולאחר מכן נחקרו העדים במטרה להניב את התוצאות ה'רצויות'".

בהקשר זה נאמר כי תמלילי חקירות המתפרסים על פני עשרות ומאות עמודים, תועדו בידי החוקרים בעמודים ספורים; מוזכר התמלול החלקי של השיחה בין אור אלוביץ לבין חוקריו; נטען שהחוקרים שינו בצורה משמעותית את עדותו של פילבר בנושא ההפרדה המבנית; ונמחקו דבריו של מגל על לחצים מצד גורמים רבים. טענה נוספת היא, כי הפרקליטות שינתה בצורה משמעותית את כתב החשדות כאשר הפך לכתב האישום, משום שהיא התקשתה להציג תזה מסודרת המגבשת עבירה פלילית.

בנושא האכיפה הבררנית נטען, כי אי-העמדתו לדין של אילן ישועה מלמדת שהפרקליטות עצמה אינה מאמינה לתזת השוחד שהיא מייחסת לנתניהו ואלוביץ - וזאת למרות שהוא אינו מוגדר כעד מדינה. ואילו ההחלטה שלא להעמיד לדין את התאגידים היא מגמתית, פסולה ומפלה. הסניגורים מעירים, כי "עמדו נציגי הפרקליטות ומי מטעמם בקשר שוטף עם אותם תאגידי התקשורת – לשם סיקור פעולותיהם השונות ועמדותיהם השונות. כל זאת, בשעה שעניינם של התאגידים עצמם ממתין ומחכה להכרעה". בתיק 2000 נטען, כי אם נתניהו הועמד לדין - היה מקום לעשות זאת גם בעניינו של ח"כ איתן כבל, שהעלה לדיון את חוק ישראל היום וזכה לסיקור אוהד בידיעות אחרונות. ואילו בתיק 1000 היה מקום להעמיד לדין את יאיר לפיד, שקידם גם הוא את ענייניו של ארנון מילצ'ן למרות ההיכרות ארוכת השנים ביניהם.

בעניין החסינות טוענת ההגנה, כי אפילו אם התזה של הפרקליטות בתיק 2000 תתקבל במלואה - עומדת לנתניהו החסינות העניינית משום שפעל במסגרת תפקידו. לדברי הסניגורים, נתניהו ראה חובה לעצמו להגן על ישראל היום כדי לגוון את הקולות בתקשורת הישראלית, שכן עיתון זה הוא "אמצעי התקשורת היחיד שמציג קול אחר ומביע דעות שונות". לפיכך, פעילותו נגד חוק זה הייתה "מכוח ובתוקף תפקידו הפרלמנטרי כחבר כנסת וראש הממשלה. מדובר בפעולות לגיטימיות, חוקיות ומותרות אשר נעשו במסגרת תפקידו הטבעי של חבר הכנסת". ואילו שיחותיו עם נוני מוזס נעשו באותה מסגרת וגם הן היו כחלק מתפקידו. לבסוף נטען, כי כתב האישום הוגש לכנסת בצורה שהפרה את חוק חסינות חברי הכנסת, ונתניהו למעשה לא קיבל הזדמנות לבקש חסינות.

הטענות המקדמיות של נתניהו הוגשו באמצעות עוה"ד בועז בן-צור, ישראל וולנרמן, דקלה סירקיס, כרמל בן-צור, אסנת גולדשמידט-שרייר, עמית חדד, נועה מילשטיין, אביחי יהוסף ויאיר לשם.
ת"פ 67104-01-20, מדינת ישראל נ' בנימין נתניהו ואח' / טענות מקדמיות מטעם הנאשם 1
בנימין נתניהו טוען להגנה מן הצדק ויבקש לבטל את כתב האישום נגדו, בנימוק שנפלו פגמים חמורים בחקירה ובהגשת כתב האישום. סעיפים 210-163 הושמטו מהמסמך בשל צו איסור פרסום.

תאריך:  29/11/2020   |   עודכן:  29/11/2020
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מהיום הראשון לחקירת נתניהו הייתה יד מכוונת שמטרתה להעמיד אותו לדין
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מזעזע
29/11/20 22:57
2
דוד מהשרון
30/11/20 06:31
3
דוד מהשרון
30/11/20 06:36
4
דוד מהשרון
30/11/20 08:54
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, מבקש (יום א', 29.11.20) משר הביטחון, בני גנץ, לעכב את תחילת עבודתה של ועדת הבדיקה בפרשת הצוללות. זאת, עד שהוא יסיים לבחון "סוגיות שונות" (כלשונו) הנוגעות לממשק בין עבודת הוועדה לבין ההליך הפלילי בפרשה ויעביר את ההנחיות הדרושות. משרד הביטחון הודיע בסוף השבוע, כי הוועדה, בראשות השופט בדימוס אמנון סטרשנוב, תתכנס (1.12.20) לדיון ראשון לקביעת סדרי עבודתה.
29/11/2020  |  איתמר לוין  |   חדשות
חוק האינטרנט המהיר לפריפריה (מתווה הסיבים) עבר בוועדת שרים לחקיקה. החוק יבטיח להקמת תשתיות אינטרנט מהיר במקומות בהם אין כדאיות כלכלית לפרוס סיבים אופטיים (יישובי הספר, יו״ש והמגזר הכפרי והערבי) - בעזרת קרן ממשלתית שתוקם מכספי חברות התקשורת. זאת בהמשך ובמקביל לפריסה באזורי כדאיות כלכלית.
29/11/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
ראש המטה הכללי, רב-אלוף אביב כוכבי, ביקר (יום א', 29.11.20) בעוצבת ״הבשן״ שברמת הגולן וקיים הערכת מצב עם מפקד פיקוד הצפון, אלוף אמיר ברעם, מפקד עוצבת ״הבשן״, תת-אלוף רומן גופמן, ועם מפקדים נוספים.
29/11/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
הממשלה אישרה (יום א', 29.11.20) את הצעת שר התרבות והספורט, חילי טרופר, להקמת אקדמיה לשפת הסימנים. האקדמיה תעסוק בין היתר בחקר, תיעוד ופיתוח שפת הסימנים הישראלית, עיסוק בתחומי הסימון, האיות, המינוח, הדקדוק, אוצר המילים והביטוי של שפת הסימנים הישראלית, עריכת מילונים כלליים ומיוחדים, וקידום השימוש בשפת הסימנים הישראלית.
29/11/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
היהלומן דן גרטלר גרם להתפטרותו של השופט בדימוס אורי גורן מתפקידו כבורר בינו לבין האחים היהלומנים משה גרטנר ומנדי גרטנר. במהלכים שהובילו להתפטרות היו מעורבים נתן אשל (לשעבר מנהל לשכת ראש הממשלה) ועו"ד יוסי כהן (מפרקליטיה של משפחת נתניהו). כך טוענים האחים גרטנר, המבקשים (יום א', 29.11.20) מבית המשפט המחוזי בתל אביב למנות בורר במקומו של גורן.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
עברתי בימים אלה ברחוב רש"י בתל אביב והבחנתי במבנה בית הכנסת שלא היה ידוע ומוכר לי לפני כן    מבנה בית הכנסת ועברו ההיסטורי סיקרנו אותי
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
ישראל הותקפה ב-7.10 וחיסול כוחו הצבאי והשלטוני של חמאס הוא תנאי להישרדותה של ישראל    אם ישראל לא תחסל את החמאס הוא יחסל אותה - זאת מלחמת הישרדות
עידן יוסף
עידן יוסף
רפורמת "צדק תחבורתי" מציעה נסיעות חינם לחיילים משוחררים למשך שנה. מטרת ההטבה היא לעודד שימוש בתחבורה ציבורית, אך היא אינה יעילה. ההצעה החלופית: הנחה משמעותית רק למי שנוסע באופן קבו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il