השרה להגנת הסביבה,
גילה גמליאל, טוענת כי הכוונה לשנע דלקים פוסיליים במפרץ אילת - תכנון שנובע מהסכמי אברהם בין ישראל למדינות המפרץ הפרסי - הוא צעד שגוי, בשל החשש לזיהום נפט במפרץ אילת.
"אין צורך להכביר במילים על ההשלכות הסביבתיות החמורות אשר עלולות להתרחש במימי הים התיכון והים האדום, כפי שחווינו בזעיר אנפין רק בשבוע שעבר, כשנשפכו כמויות נפט קטנות לאין שיעור מאלו שאליהן אנחנו מדברים במקרה של קצא"א. הדברים באים לידי ביטוי בפן התכנוני, הגולל הגדלת פעילות שינוע דלקים פוסיליים במקום כה רגיש כמפרץ אילת, בהתחשב בהתרחבותה והתבססותה התיירותית של העיר אילת - במה שמצטייר כצעד בכיוון שגוי. עלינו לקיים דיון דחוף עם כלל גורמי הממשלה הרלוונטיים בנוגע לתוכנית להגדלת נפח פעילות שינוע נפט גולמי בקווי קצא"א", אמרה (יום ג', 2.3.21) בדיון שהתקיים בוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת.
לטענת השרה גמליאל, בפן המדיני-גלובלי, מדובר ביוזמה בלתי סביבתית בעליל של הגדלת נפחי שינוע נפט גולמי. "במקום לעודד השקעות באנרגיה מתחדשת ובכלכלה דלת פחמן. כמו-כן, יגדלו סיכוני שפך נפט למפרץ אילת, ובהתאמה יגדל גם הסיכון באשקלון, בדגש על רגישות המערכת האקולוגית בים סוף", טענה.
עוד הוסיפה כי צמצום השימוש של ישראל בדלקים פוסיליים הוא יעד לאומי אסטרטגי, שהכרחי לצמצום זיהום האוויר והתחלואה והתמותה הנובעים ממנו. "ישראל התחייבה לקדם מעבר לכלכלה דלת פחמן, כחלק מהתהליך הבינלאומי בהובלת ה-
OECD והאו"ם למאבק במשבר האקלים", אמרה.
גמליאל התיייחסה לזיהום חופי ישראל בזפת ואמרה כי בשונה מזיהומי ים רבים - כאן המקרה נעשה בוודאות בזדון. "או שהאונייה שפכה בכוונה את השמן לים, או שהשמן נשפך עקב תקלה - ובעל האונייה היה חסר חמלה כלפי בעלי החיים והטבע ולא התריע לרשויות. אנחנו נעשה הכול, ונגיע לאן שצריך, בארץ ובעולם - במטרה לאתר את האונייה שאחראית לזיהום חופי ארצנו. האירוע שחווינו הוא בדרגת חומרה של 2 מתוך 3, כאשר אירוע בדרגה 3 יוביל לשינוי פני הנוף כפי שאנו מכירים אותו", אמרה.