|   15:07:40
דלג
  רות גביזון  
מרצה בפקולטה למשפטים האוניברסיטה העברית
בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון

מדיניות הגירה וביקורת שיפוטית

ההצעה המבקשת לשריין חוקתית הגבלה על מתן אזרחות לבני משפחה של אזרח המדינה, שהם תושבי מדינות או רשויות עוינות לישראל (ללא בדיקה פרטנית של מידת המסוכנות שלהם), מעוררת מחלוקות מוסריות וחוקתיות
28/12/2009  |   רות גביזון   |   מאמרים   |   אקטיביזם שיפוטי   |   תגובות
לבית המשפט העליון הזכות להתערב ביישום שיקולי ההגירה במקרים נקודתיים, אך לא בעצם התוויתם

בלי קשר למחלוקת, לא נכון לחוקק סייג מסוג זה כתיקון לחוק יסוד. חוקי יסוד אמורים להיות כלליים ויציבים. אם המגמה היא למנוע ביטול חוקים הנראים לא חוקתיים בעיני בית המשפט, יש לקבוע הגבלות כלליות על סמכות הביקורת השיפוטית, או לאפשר למחוקק בתנאים מסוימים לחוקק מחדש חוקים על-אף פסיקה נוגדת של בית המשפט.

יתרה מזו, הגבלתה של זכות כזו אינה גזענית או מפלה כל עוד קני המידה על פיהם מאשרת המדינה הגירת זרים לשטחה אינם מפלים או שרירותיים. למדינות זכות רחבה לקבוע איזה אזרח זר יוכל להיכנס לשטחה ולהשתקע בה. הזכות לחופש הנישואין אינה כוללת בתוכה את הזכות לחיות עם בן זוג זר במדינתך, שכן אין לאזרח היכולת לחייב את המדינה להעניק מעמד לכל מי שאזרח המדינה בוחר לקשור את חייו עימו.

כך ביטל בג"צ חוקים לא חוקתיים
ענבל בר-און
לבג"צ דימוי ציבורי של 'מתערב בפעולות הכנסת' * בפועל במשך 17 שנה, מאז היחקק חוקי היסוד, בוטלו אך ורק חמישה סעיפי חוק שנמצאו סותרים את חוקי היסוד * לקרוא ולשפוט * מאמר שישי בסדרה
לרשימה המלאה

חוק האזרחות שוב להכרעת שופטי בג"צ
רותי אברהם
דיון נוסף בבג"צ בחוק האזרחות המונע התאזרחות פלשתינים באמצעות נישואים לאזרחי המדינה * העותרים: החוק פוגע בזכות לחיי משפחה ומהווה ענישה קולקטיבית * תנועת "אם תרצו": לא ניתן לבית המשפט להפוך את המדינה לדו-לאומית
לרשימה המלאה

חוק האזרחות "הזמני" יוארך בשנה נוספת
אורטל אריכה
החוק אוסר באופן גורף על בני זוג פלשתינים של אזרחים ישראלים לשהות בישראל עם משפחתם * עומד בתוקף מזה 6 שנים במתכונת של הסדר זמני * האגודה לזכויות האזרח: "זהו חוק גזעני ונגע מוסרי, אשר פוגע אנושות בזכות למשפחה ובזכות לשוויון"
לרשימה המלאה

אושר בכנסת: חוק האזרחות יוארך בשנה
מחלקה ראשונה
לרשימה המלאה

חוק האזרחות מתנדנד: המדינה תגיב
רותי אברהם
העליון הורה למדינה להגיב תוך 60 יום על עתירה לבטל את חוק האזרחות * המדינה: לביהמ"ש אין כלים להכריע בעתירה * ח"כ גלאון: מדובר בחוק מכתים ויש לבטלו
לרשימה המלאה

חוק האזרחות חוזר לסיבוב נוסף לבג"צ
רותי אברהם
"העליון" החליט להרחיב ל-7 שופטים את ההרכב הדן בדרישה לבטל חוק האזרחות * המדינה: השיבה לשיטת "האבחון הפרטני" - "הימור מסוכן ופגיעה ודאית בחיי אדם"
לרשימה המלאה

ארגוני זכויות אדם: חוק האזרחות מנקה את הארץ מערבים
רונן ליבוביץ
ועדת הפנים החלה את דיוניה בהארכת הוראת השעה בחוק האזרחות והכניסה לישראל * ח"כ חנין: "זהו חוק רע הפוגע בזכויות האדם" * המשנה ליועץ המשפטי לממשלה: תכליתו של החוק ביטחונית
לרשימה המלאה

הנשיא ברק: אם הכנסת תאריך את חוק האזרחות - הוא ייפסל בבג"צ
יובל יועז
נשיא העליון כתב את הדברים במכתב אישי לעמיתו מאוניברסיטת ייל * המכתב הגיע לידי "הארץ" * "טכנית הפסדתי", כתב ברק, "אך מהותית יש רוב לעמדותיי בעליון"
לרשימה המלאה

הצעת החוק כמו גם הביקורת עליה, מסתמכות על החלטת בית המשפט העליון ממאי 2006 שאישר ברוב דחוק הוראת שעה, המוארכת כבר שבע שנים, המגבילה משמעותית הקניית מעמד בארץ לתושבי שטחים או מדינות עוינות לישראל. הוראת השעה נמצאת שוב בדיון בפני בג"צ, והצעת החוק מבקשת למנוע ביטולה בבג"צ של הוראת השעה באמצעות קביעה בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו עצמו כי התוצאה של אותו פסק דין הינה סופית.

מבקרי ההחלטה מזכירים כי רוב השופטים קבעו כי הוראת השעה מהווה פגיעה בזכויות חוקתיות למשפחה ולשוויון. הם ממליצים לא רק לדחות את הצעת החוק ולשמר את סמכות בית המשפט לבחון הוראות כאלה לגופן, אלא גם לבטל את הוראת השעה עצמה ולהכיר בזכותם של אזרחי המדינה להקנות מעמד לבני זוגם אלא אם כן בדיקה פרטנית מגלה שיש בהם סיכון ביטחוני.

לדעת חלק ממבקרי הוראת השעה, זו חקיקה גזענית, מפלה ומנוגדת לדמוקרטיה האמורה להגן על זכויות המיעוט, שכן הנפגעים העיקריים מהאיסור הם ערבים אזרחי ישראל הנישאים לערבים מהשטחים או ממדינות אויב.

בלי קשר למחלוקת, לא נכון לחוקק סייג מסוג זה כתיקון לחוק יסוד. חוקי יסוד אמורים להיות כלליים ויציבים. אם המגמה היא למנוע ביטול חוקים הנראים לא חוקתיים בעיני בית המשפט, יש לקבוע הגבלות כלליות על סמכות הביקורת השיפוטית, או לאפשר למחוקק בתנאים מסוימים לחוקק מחדש חוקים על-אף פסיקה נוגדת של בית המשפט.

יתרה מזו: החלטת בית המשפט עסקה לדעת רוב השופטים בשיקולי ביטחון במובן הצר, ושקלה הגבלת כניסתם של אנשים העלולים לסייע במעשי טרור. תומכי הצעת החוק מדברים על סוגיות כגון מימוש עקיף של 'זכות' השיבה, או איום על ישראל כמדינה דמוקרטית שיש בה רוב יהודי ואשר בה מממשים יהודים את זכותם להגדרה עצמית, שהן רחבות יותר מביצוע מעשי טרור.

אין מנוס לכן מהתמודדות ישירה עם הסוגיה עצמה: האם נכון שישראל תגביל או אף תמנע כניסה של זרים אליה, אף אם אלה נישאו לאזרחיה או לתושביה, אם הם לדעתה מסכנים אינטרסים חשובים שלה? ובמקרה שלפנינו, האם חקיקה המגבילה כניסה של תושבי מדינות אויב למדינה, אף במסגרת הגירת משפחה, היא בהכרח פסולה?

אינני שותפה לעמדת השופטים הקובעים זכות חוקתית לאזרח המדינה להקנות מעמד בישראל לבן זוגו הזר כחלק מהזכות לנישואין ולמשפחה. מובן כי אם חוקי המדינה מקנים זכות כזו לאזרחיה, יש להחיל אותה בשוויון כלפי כל האזרחים. אבל אין הכרח שזכות גורפת כזאת לאזרח מדינה להעניק אזרחות לבן זוגו הזר ללא תנאים אכן תוענק, ולמיטב הבנתי זכות חוקתית כזו לא הוענקה בינתיים בישראל או במדינות אחרות.

יתרה מזו, הגבלתה של זכות כזו אינה גזענית או מפלה כל עוד קני המידה על פיהם מאשרת המדינה הגירת זרים לשטחה אינם מפלים או שרירותיים. למדינות זכות רחבה לקבוע איזה אזרח זר יוכל להיכנס לשטחה ולהשתקע בה. הזכות לחופש הנישואין אינה כוללת בתוכה את הזכות לחיות עם בן זוג זר במדינתך, שכן אין לאזרח היכולת לחייב את המדינה להעניק מעמד לכל מי שאזרח המדינה בוחר לקשור את חייו עימו.

בלשון זכויות האדם, הזכות למשפחה אינה מפרטת זכויות נלוות לה. ואין לאדם זכות להיכנס למדינה שאינה מדינת אזרחותו. מותר למדינה להעניק לאזרחיה זכות להעניק מעמד לבן זוג זר, אולם היא אינה חייבת לעשות זאת. מדינות רבות מגבילות את זכותם של אזרחיהן להעניק מעמד בהן לבני זוג זרים ממגוון שיקולים, חלקם חברתיים, כלכליים, תרבותיים וביטחוניים. מדינות רבות מטילות מכסות גם על הגירת משפחה. מקובל גם כי מדיניות הגירה היא תחום בו יש למדינה שיקול דעת רחב, וכי בתי משפט ממעטים מאוד להתערב במדיניות כזו, מקום שהיא ניתנת להצדקה שיטתית ומסודרת.

הוראת השעה זוכה לביקורת מפני שהיא היוותה שינוי ממדיניות שנהגה בישראל קודם לכן, והיא נתפשת בעיני רבים כהסתמכות על חשש ממעשי הטרור על-מנת להשיג תוצאות אחרות. ואכן, מוטב כי ממשלת ישראל תתמודד עם נושא הוראת השעה כחלק מהתמודדות עם סוגיית ההגירה בכללותה. על ישראל לגבש לעצמה מדיניות הגירה, כולל מדיניות הגירת משפחה. תנאי הכניסה וההשתקעות צריכים לשקף שקלול בין אינטרסים של המדינה לבין אינטרסים של אזרחים המבקשים כי קרוביהם ייכנסו אליה, ואינטרסים של זרים המבקשים זאת.

בתנאי הארץ, מגבלות על כניסת זרים צריכות לכלול גם (ולא בהכרח רק) מניעת כניסה של מי שבא מארץ אויב או מדינה העוינת את ישראל ומטיפה להשמדתה, וממי שאינו מוכן להישבע אמונים למדינה. כך לגבי כל מי שמבקש להיכנס, וכך גם לגבי מי שמבקש להיכנס על-מנת לחיות בארץ עם בן משפחה.

מגבלות מסוג זה קיימות בצורה פחות שיטתית גם בחוק האזרחות הנוכחי, והן מוכרות גם בחקיקה של מדינות דמוקרטיות אחרות. בפועל ייתכן כי הגבלות כאלה יפגעו בצורה רחבה יותר באזרחי ישראל הערבים. אולם דבר זה אינו נובע מהיותם ערבים או מיעוט, אלא בשל הסכסוך הבלתי פתור בין ישראל לחלק משכנותיה.

מדינה אינה חייבת לתת מעמד למי ששולל את הלגיטימיות של קיומה. בכך בדיוק שונה מעמדו של אזרח המדינה מלידה - שאזרחותו אינה תלויה בעמדתו כלפי המדינה, מזה של מי שאינו אזרח, וכניסתו או השתקעותו בה דורשת הסכמת המדינה, ויכולה להיות מותנית בתנאים.

הערבים הם אומנם מיעוט במדינת ישראל, אך הם רוב גדול באזור, ואף אינם מקבלים את עובדת היותם מיעוט בישראל. בעיניהם, מצב זה עצמו הוא תוצאה החטא הקדמון של הציונות שיש לתקנו. אף נתון זה הוא חלק מתמונת המצב הרלוונטית בבואה של ישראל לעבד לעצמה מדיניות הגירה ההולמת את צרכיה.

למתווה המוצע כאן יתרונות רבים: חוק הגירה כללי כזה יהיה פגיע הרבה פחות ביחס לטענות המושמעות נגד הוראת השעה. הוא ישקף בצורה קוהרנטית ואמיתית יותר את השיקולים העומדים מאחורי מדיניות הגירה כללית, ולא ייראה כניצול הזדמנות לחוקק הגבלה שאינה ניתנת להצדקה. הוא יתאים מדיניות הגירה למציאות ארוכת הטווח והוא אינו תלוי בתנאים חולפים (כגון פעילות טרור חריפה במיוחד). הוא יחול בצורה שווה על כל זר המבקש להיכנס לישראל, ולא רק על הגירת משפחה. חוק כזה יאפשר גם במקרים מתאימים הקלות למהגרי משפחה, שיחולו על כל מהגרי המשפחה בלי הבדל מוצא או לאום.

יוזמת החקיקה מנסה לתת מענה לחשש כי החלטת בג"צ לפסול את הוראת השעה תכביד על אימוץ מדיניות הולמת. זה חשש משמעותי. נכון להיערך לקראתו. אולם אם תתקבל החלטת בית המשפט שתיצור מצב שייראה בעיני המחוקק בלתי קביל, גם אז הדרך הנכונה לא תהיה תיקון חוק היסוד עצמו אלא חקיקה זמנית ש"תתגבר" על הפסיקה לתקופת מעבר, עד שניתן יהיה לחוקק חוק הגירה שייתן מענה כולל ושיטתי לנושא.

מדיניות הגירה עקבית, שתכלול מענה מספק וזהיר לעובדת היות ישראל מדינה בה מממש העם היהודי את זכותו להגדרה עצמית, המתקיימת במסגרת סכסוך קיומי בלתי פתור ומוקפת במדינות שיש בהן רמת רווחה וביטחון אישי נמוכה בהרבה, היא הדרך הנכונה להתמודד עם מכלול אתגרי ההגירה של מדינת ישראל. חזקה על המחוקקים ועל יועציהם המשפטיים כי ימצאו חקיקה שתשמור על האינטרסים של המדינה ותעמוד בצורה טובה גם בדרישות זכויות האדם, הדמוקרטיה וערכי מדינת ישראל.

אם יש מחלוקת בסיסית בין המחוקקים לבין בית המשפט בשאלה אם החוק תואם את ערכי מדינת ישראל - המענה צריך להינתן בעקרונות חוקתיים הקובעים למי המילה האחרונה בסוגיות כאלה. אינני מכירה מדינות שבהן ההכרעה בנושאים עקרוניים של מדיניות הגירה, להבדיל מיישומה במקרים ספציפיים, נתונה לבתי המשפט.

המאמר פורסם במקור באתר ynet
פרופ' רות גביזון היא הנשיאה המייסדת של מציל"ה – מרכז למחשבה ציונית, יהודית, ליברלית והומניסטית.המרכז פרסם לאחרונה נייר עמדה מאת שלמה אבינרי, ליאב אורגד ואמנון רובינשטיין על "מתווה למדיניות הגירה לישראל".
תאריך:  28/12/2009   |   עודכן:  28/12/2009
פרופ' רות גביזון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מדיניות הגירה וביקורת שיפוטית
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אלבניה
28/12/09 12:11
2
דר יובל
28/12/09 12:19
 
עידןסובול
28/12/09 13:51
3
עידןסובול
28/12/09 13:27
4
אחד העם
28/12/09 13:31
5
שמאל לאומי
28/12/09 14:24
6
משה, עורך-דין
28/12/09 17:51
 
bvty5r
28/12/09 19:15
 
צנצנת
28/12/09 19:46
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
במהלך השבועות האחרונים אנחנו עדים לפחד התוקף את הממשלה בכל פעם שהיא נדרשת להתמודד עם הימין. לכאורה, אפשר לחשוב שהתוצאה טובה - הרי ברק הוציא את ישיבת "הר ברכה" ממסגרת ישיבות ההסדר, וצווי ההקפאה נמסרו למתנחלים.
28/12/2009  |  יוני אריאל  |   מאמרים
בפסק הדין המרשיע את אילנה דיין בהוצאת דיבה על קצין בצה"ל נכתב: "התובע היה אפוא, בעל כורחו, הקורבן שהוקרב כדי לספר את הסיפור באופן שהמסר יועבר". משפט זה מסכם את פסק הדין, ואומר שלושה דברים: לדיין היה מסר להעביר; המסר הועבר באמצעות סיפור האירוע של התקרבות הילדה/מחבלת למוצב והריגתה; וכאשר הסיפור האמיתי לא תאם את המסר שרצתה להעביר, שינתה דיין את הסיפור באופן שהשחיר את פניו של הקצין. במילים אחרות, לא השחרת פניו של הקצין הייתה מטרתה של דיין כששינתה את הסיפור, אלא העברת המסר.
28/12/2009  |  אהוד פרלסמן  |   מאמרים
לפני 40 שנה בדיוק ניסתה חוליית-מחבלים לפוצץ את מטוס "אל על" על נוסעיו בשדה התעופה קלוטן שבציריך. היה זה כשהחוליה תקפה את המטוס ברובי קלשניקוב וברימוני-יד. באותה התקפה רצחנית נהרג הטייס, יורם פרס, אבל חייהם של נוסעיו ניצלו, תודות לתושייתו של המאבטח, מרדכי רחמים, שמנע את תרחיש האימה.
28/12/2009  |  ראובן לייב  |   מאמרים
הרפורמה בקרקעות המדינה, שתאפשר למאות אלפי אזרחים לקבל את הבעלות על דירותיהם, יוצאת לדרך כשהיא פגומה באופן יסודי: היא לא תחול על רבבות אזרחים, ואולי יותר, שלא יוכלו לרכוש את הדירות. הסיבה: דירות אלו בנויות על קרקע של קק"ל. התוכנית, שלפיה תעביר קק"ל קרקעות אלו למדינה, כדי שזו תוכל למוכרן, "נתקעה" לפני כחצי שנה בצו מניעה שהוציא בית המשפט המחוזי בירושלים, שאין לדעת אם ומתי יבוטל.
27/12/2009  |  אלעזר לוין  |   מאמרים
נכון שישראל היום ושלדון אדלסון מקדמים את בנימין נתניהו בצורה אגרסיבית; אבל לפחות הם עושים את זה בשביל אידיאולוגיה : מעריב, באמצעות "מעריב 360" ו"מעריב מוספים" עשה את זה בשביל כסף.
27/12/2009  |  יהונתן קלינגר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   אקטיביזם שיפוטי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי  
הרבנות: על הכנסת למנוע התערבות הבג"צ בכשרות  /  עידן יוסף
"להוציא השליטה בבג"צ מהפוסט-ציוניים"  /  עידן יוסף
ביניש: "תמרורי אזהרה באשר ליציבות הדמוקרטיה בישראל"  /  ענבל בר-און
ההבדל בין פקיד-משפט לשופט  /  עו"ד יובל אלבשן
אקטיביזם נאמן - לאן?  /  הרב משה שפיר
כושר משפטי ומעמד מוסרי במקום "שיטת הסניוריטי"   /  פרופ' גיורא גולדברג
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il