כשברקע טענות מצד המפלגות החרדיות כי ממשלת בנט-לפיד, תשנה את הסטטוס-קוו, מאשרת ממשלת הליכוד והחרדים הפרה של הסטטוס-קוו.
משרד התחבורה בראשות השרה
מירי רגב (הליכוד) וסגנה
אורי מקלב (
יהדות התורה) אישר להרחיב את התחבורה הציבורית בשבת, ובשבת האחרונה נוספו נסיעות בקו 909 של
אגד מנהריה לתל אביב. כך נודע ל-News1.
תגבור הנסיעות נעשה כביכול כדי לאפשר חלופת נסיעות בין שני היעדים, לנוכח הפסקת פעילות הרכבת בסופי השבוע בשל עבודות תשתית. אולם
בעוד שהרכבות מתחילות לפעול רק במוצאי השבת, לנסיעות החלופה בקו האמור הותר לפעול כבר בשבת עצמה. את הבקשה לתגבור השירות הגישה עיריית נהריה כבר כאשר הופסקו הרכבות בשל הקורונה, אך בעירייה מדגישים הפנייה לתגבור התייחסה לימי חול, ולא לשבת. יצוין, כי כ-30 אחוז מתושבי נהריה הם דתיים וכ-60 אחוז נחשבים מסורתיים.
קו 909 הוא אומנם קו סטטוס-קוו, אך במשך עשרות שנים מתבצעת בו רק נסיעה אחת בשבת ורק בכיוון אחד, מנהריה לתל אביב. אולם במסגרת האישור שנתן משרד התחבורה אושרה פריצה משמעותית של הסטטוס-קוו -
- הוקדמה הנסיעה הראשונה מנהריה ב-15 דקות, לשעה 18:00;
- נוספו שתי נסיעות שתי נסיעות שבת מנהריה (סה"כ 3);
- לראשונה אושרו נסיעות בשבת בכיוון ההפוך - מתל אביב לנהריה (שתי נסיעות).
עם המעבר לשעון החורף בחודש אוקטובר צפוי מספר הנסיעות בשבת לעלות, כאשר השבת תיכנס מוקדם.
אישור הנסיעות החדשות בשבת מתקיים בניגוד לדרישת ועדת הכלכלה, שלא להרחיב את התחבורה הציבורית בשבת. בדצמבר האחרון התכנסה הוועדה וקבעה כי הפרשנות שנתן משרד התחבורה לחוק, שנועד לצמצם
תחבורה ציבורית בשבת, הפוכה מכונת המחוקק. הוועדה הורתה על תיקון הליקויים, אך במשרד התחבורה בחרו להתעלם מהנחיותיה.
קו בזבזני ולא כלכלי
קו 909 הוא שריד היסטורי של פעילות אגד בצפון. מדובר בקו סטטוס-קוו ותיק שעד היום ביצע נסיעה אחת בשבוע - לפני צאת השבת - מנהריה לתל אביב, בכיוון אחד. בשנת 2014, אגד יצאה מאשכול נהריה לחלוטין, אך במקום להעביר את הקו לחברת
נתיב אקספרס, הושאר הקו באגד.
לאגד אין צי אוטובוסים בנהריה, ולכן מדי שבת אחר-הצהריים יוצא אוטובוס ריק של אגד מהסניף בכרמיאל, נוסע כ-30 ק"מ עד התחנה המרכזית בנהריה ושם מתחיל את נסיעתו מתחנת המוצא.
לאורך השנים, היו לקו זה מעט נוסעים מאוד נוסעים, מאחר שאלה העדיפו לחכות לרכבת למרכז הארץ, שנוסעת מהר יותר בצאת השבת. מדובר בקו יקר ולא-כלכלי בעליל, שמקבל הנשמה מלאכותית על-ידי משרד התחבורה, והכל מכספי הציבור.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "קו 909 תל אביב–נהריה פועל היסטורית מזה שנים רבות בהתאם לסטטוס-קוו הקיים באזור הצפון. לוח הזמנים של קו זה נותן מענה אחיד לשעון קיץ ושעון חורף".
בתגובת משרד התחבורה, המתעלמת ממספר הנסיעות בקו, סירבו להשיב לשאלת News1 האם הובאו השרה מירי רגב וסגנה אורי מקלב בסוד העניינים לפני אישור העניין.