|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
יורם לרדו [צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]
משבר הסמכויות ברשות החירום הלאומית

רח"ל אינה פועלת מכוח החוק

ראש רשות החירום הלאומית לוועדת החוץ והביטחון: הפער הגדול ביותר בפעילות רח"ל היא העובדה שסמכותה נגזרת מהחלטות ממשלה בלבד, ולא מתוקף חוק יו"ר ועדת חו"ב: "חייב להיות מוגדר בחוק מי האחראי, כדי שבעת אירוע חירום הדברים יהיו ברורים ולא יחליטו רק אז מי מנהל את הדברים"
21/07/2021  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   כנסת 24   |   תגובות
[צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]

[צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]

[צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]

ועדת החוץ והביטחון דנה (יום ד', 21.7.21) בפעילות רשות החירום הלאומית במשרד הביטחון, בהשתתפות ראש הרשות, יורם לרדו.

יו"ר הוועדה ח"כ רם בן-ברק פתח את הדיון ואמר כי רשות החירום הלאומית עברה גלגולים רבים במהלך השנים, והיות שישראל באירוע חירום מתגלגל של הקורונה כבר תקופה ארוכה, הוועדה ביקשה ללמוד על פעילותה של הרשות.

ראש רח"ל, יורם לרדו, הסביר: "רח"ל מצויה בימים אלה בבנייה מחדש, הן מבחינת מיקוד הייעוד והתפקידים שלה, והן מבחינת מבנה ארגוני בהתאם לכך".

הוא ביקש לפתוח בסקירה היסטורית של נושא ההגנה על העורף בישראל, אשר הסתיימה ב"ועדת מזרחי". לרדו: "ב-2018, שר הביטחון ליברמן רואה שפיקוד העורף ורח"ל, שני הגופים שאמורים לסייע לו בניהול ההגנה על העורף, מתקוטטים ביניהם ומקים את ועדת מזרחי. הוועדה מבדילה, ומגדירה את פקע"ר כגוף האופרטיבי הגדול, האחראי על רמת הרשות המקומית והמחוז הממשלתי, ואת רח"ל לרמה האסטרטגית שמנחה את משרדי הממשלה בהכנה הכוללת לחירום ובמהלכו. המחוזות שהיו עד אז ברח"ל, בכפילות מסוימת עם פקע"ר, מפורקים, ורח"ל קטנה מ-63 עובדים ל-39 אנשים, שמהווים גוף מטה".

לרדו אמר כי חזון רח"ל כיום הוא "מדינת ישראל איתנה ומוכנה להתמודדות המרחב האזרחי עם מצב חירום", וייעודה ותפקידיה נגזרים ממספר החלטות ממשלה. לרדו הדגיש כי הפער הגדול ביותר בפעילות רח"ל הוא העובדה שסמכותה נגזרת מהחלטות ממשלה בלבד, ולא מתוקף חוק. עם זאת, ציין גם כי משרדי הממשלה וגופים רבים במשק שמחים לשתף פעולה עם ההנחיות בגלל שהיה צורך ממשי ו"צימאון" לגוף שירכז את הנושא, יגבש את תמונת המצב ויסייע "לעשות סדר".

תרחיש ייחוס מ-2016


ראש הרשות ציין כי תפקיד חשוב של רח"ל הוא בניית תרחישי הייחוס לאירועי החירום השונים - מלחמה, רעידת אדמה, מתקפת סייבר וכד'. לרדו אמר כי כעת ישראל עדיין פועלת לפי תרחיש ייחוס שאושר בשנת 2016, אבל התייחס עד לסוף שנת 2020, ובחודש ספטמבר רח"ל תסיים את העבודה על תרחישי הייחוס לשנים הקרובות ותוכל להציגו לוועדה.

לרדו נשאל מדוע לדעתו לא הוטלה האחריות על ניהול משבר הקורונה על רח"ל, והשיב כי בתחילת האירוע רח"ל הייתה עוד בתהליך של בניה מחדש, ולכן הוא משער שזו הסיבה שהמשימה לא הוטלה עליה.

יו"ר הוועדה העיר: "חייב להיות מוגדר בחוק מי האחראי, כדי שבעת אירוע חירום הדברים יהיו ברורים ולא יחליטו רק אז מי מנהל את הדברים".

ח"כ יאיר גולן הוסיף: "בדיוק בשל כך נדרש 'חוק עורף עדכני', הרי חוק הג"א מ-51', שעל פיו פועלים עד היום, לא ידע שתהיה רח"ל. החוק לא חייב להיות מהפכני - רוב הדברים שרירים וקיימים, רק דורשים עידכון. ההסדרה בחוק צריכה לקבוע מי מוביל את האירוע ולא למי יש סמכות על מי, כי הגדרת סמכות העל היא מה שהפיל את החוק בעבר. כל גופי החירום ממילא רוצים את טובת מדינת ישראל, ונוטים ממילא לשתף פעולה בחירום. ברגע שלא יוגדר מבנה היררכי, אלא של שיתוף פעולה בהובלת גוף מסוים, ניתן יהיה לקדם ולהסדיר הכל".



לא ניתן להנחות ספק אזרחי בחירום

עו"ד מעיין רוזנשטוק, היועצת המשפטית לרח"ל: "אסביר על קצה המזלג למה צריך את 'חוק העורף'. בהיבטי הפיקוד והשליטה כמעט אין פערים בחקיקה, וחוק הג"א עונה למצבי חירום צבאיים ופקודת המשטרה למצבי חירום אזרחיים.

"הפערים הם בכל הנוגע להיבטי משק לשעת חירום, שמעוגנים רק בהחלטות ממשלה. לרח"ל יש סמכות לתאם, לתכלל ולהנחות משרדי ממשלה, אבל רק מתוקף החלטות ממשלה ולא חקיקה. חוק העורף יקבע חוק מסגרת, שלא יעסוק בתרחיש זה או אחר, אלא בכל מה שייכלל בתרחיש הייחוס. כנגזרת של תרחיש הייחוס תיבנה תוכנית אבל לאומית ובאמצעותה יונחו משרדי הממשלה.

"מרבית הסמכויות בחוק לא יינתנו לשר הביטחון, אלא לממשלה כולה, ותחתיה יש סמכויות ספציפיות של שר הביטחון, ומהן סמכויות ותפקידים של רח"ל, שיעוגנו לראשונה בחוק. רח"ל תמשיך להנחות את משרדי הממשלה, והם את הגופים שבאחריותם - למשל: רח"ל מנחה את משרד הבריאות, משרד הבריאות את קופות החולים, והן מנחות את בתי המרקחת וחברות התרופות. כיום רח"ל לא יכולה להנחות שום ספק פרטי בחירום, אלא רק להתקשר עם ספקים לחוזי אספקה בחירום".

ח"כ אבתיסאם מראענה שאלה כיצד רח"ל נערכת לתת שירות וסיוע בחירום לאוכלוסיות שונות, בדגש על אלו שעברית אינה שפת אמם? ראש רח"ל השיב כי כפי שהגדירה ועדת מזרחי, המרחב האופרטיבי, של הרשות המקומית והאזרח בקצה, נמצא אצל פקע"ר, אשר יודע לפעול בכל השפות ומול כל האוכלוסיות.

ח"כ גולן הוסיף כי "לכל רשות מקומית, גם ערבית יש יחידת קשר, יקל"ר, ובראש יקל"ר כזה יש דובר ערבית, מתוך האוכלוסייה הערבית. כל חומרי ההסברה יוצאים בכל השפות. ובנוסף, ב-2010, היה לי הכבוד במפקד הפיקוד להקים פלוגת חילוץ והצלה ראשונה על טהרת הציבור הערבי, וכיום יש כבר מספר פלוגות שכאלה".

יו"ר הוועדה, בן-ברק, סיכם: "אנו כבר כשנתיים בסוג של חירום מתמשך, שבמהלכו היה גם סבב לחימה שהציף בעיות מסוג אחר. אנו יודעים באיזה אזור בעייתי ומסוכן אנו חיים, בו אירוע חירום יכול להגיע בכל רגע, וכל הזמן יש אפשרות של מצור על מדינה קטנה כמו שלנו.

"אני מתרשם שבהחלט נעשית עבודה טובה ואתם בעיצומו של תהליך, בו אתם עובדים ביחד עם פיקוד העורף, שאין תחליף ליכולת ההפעלה שלו של כוחות בשטח בזמן קצר. נעזור לכם לקדם את החוק, שיסייע להסדיר את התחום באופן ברור".
ת"ז – רשות החירום הלאומית / מצגת
יעוד רח"ל: לקבוע את המדיניות הלאומית להערכות לאירועי חירום במרחב האזרחי, להנחות ולתאם את כלל הגופים והארגונים ולהסדיר פערים לשם מימושה. לשמש גוף מטה מתאם לידו של שר הביטחון ולסייע בידו לממש את אחריות – העל לטיפול בעורף בכל מצבי החירום. לשמש כמטה מל"ח ארצי- להנחות ולתאם פעולות מערך מל"ח והרשויות הייעודיות על פי המדיניות הנקבעת ע"י ומ"ע. (19 עמ')
ההיערכות להגנת העורף מפני איום טילים ורקטות (מיגון פיזי, התרעה ופינוי אוכלוסייה) - ביקורת מעקב / דוח
בחודשים פברואר עד יוני 2019 ערך משרד מבקר המדינה ביקורת מעקב אחר תיקון עיקר הליקויים שעלו בביקורת הקודמת. הביקורת נעשתה בצה“ל: בפיקוד העורף, באגף המבצעים שבמטה הכללי, בפיקוד הדרום, בפיקוד הצפון ובחיל האוויר והחלל, וכן במשרד הביטחון לרבות ברשות החירום הלאומית. בדיקות השלמה נעשו עד אוקטובר 2019 במטה לביטחון לאומי; במשרד הפנים; במשרד הבריאות; במשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים; במשרד לביטחון הפנים; וברשויות מקומיות ברחבי הארץ. ועדת המשנה של הוועדה לענייני ביקורת המדינה של הכנסת החליטה שלא להניח על שולחן הכנסת ולא לפרסם חלק מן הנתונים שהובאו בדוח זה, לשם שמירה על ביטחון המדינה, בהתאם לסעיף 17 לחוק מבקר המדינה, התשי“ח-1958[ נוסח משולב[. חסיון נתונים אלה אינו מונע את הבנת מהות הביקורת. (54 עמ')
ההיערכות לטיפול בחללים אזרחיים באירועי חירום / יוסף שפירא
העדר יד מכוונת בנושא קבורת חללים אזרחיים בחירום מנע את אפשרות פתרונן של בעיות שונות, ואף הנציח אותן. בעיות אלה, אשר ידועות זה מכבר הן לגופים הביצועיים העוסקים בנושא והן לגופי המטה המעורבים בעניין, פוגעות בהיערכות עד כדי חוסר מוכנות לאומית
שירותים מקוונים של רשויות מקומיות בשגרה ובחירום / דוח מבקר המדינה

תאריך:  21/07/2021   |   עודכן:  21/07/2021
עידן יוסף
+משבר הוועדות בכנסת: הקואליציה מציעה אישור חוקי האופוזיציה
08:10 22/07/21  |  עידן יוסף
הקואליציה העבירה לאופוזיציה הצעה חדשה בעניין משבר איוש ועדות הכנסת: אם תסכים האופוזיציה להקים את הוועדות במתווה הקואליציה - תסכים הקואליציה להתחיל לאשר בכנסת גם חוקים של האופוזיציה (כאן חדשות).
+הממשלה תוקעת את תקנות החרם מחשש שלא יאושרו
18:56 21/07/21  |  
מחשש להתנגדות של רע"ם, מרצ והאופוזיציה - הממשלה אינה מקדמת את תקנות חוק החרם שמטילות עיצומים על תאגידים אשר מחרימים את ישראל דוגמת בן אנד ג׳ריס (סרוגים).
+בן-ברק לצ'כים: רואה בחברות הסייבר הפרטיות מכפיל כוח
18:33 21/07/21  |  עידן יוסף
יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ רם בן-ברק, נפגש (ד') עם משלחת חברי הוועדה לענייני סייבר בבית הנבחרים הצ'כי, בראשות יו"ר הוועדה, פאבל ילינק.

חברי המשלחת הם חברי בית הנבחרים, הבית התחתון בפרלמנט הצ'כי, אשר ביקשו ללמוד על היערכותה והתמודדותה של ישראל עם אתגרי הסייבר השונים העומדים לפתחה. בן-ברק אמר במהלך המפגש כי איום סייבר יכול לגרום לנזק משמעותי למדינה, ולכן מדובר באתגר גם לאומת ההזנק (סטארט-אפ), אשר משקיעה בו רבות.

הצ'כים שאלו לגבי מעורבותן של חברות פרטיות בנושא הסייבר מבחינת ישראל, והח"כ השיב כי הוא רואה בהן מכפיל כוח, אך כמובן שיש להשגיח ולוודא את הדברים.
[צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter   אביגדור מעוז   אביר קארה / Abir  kara   אבתיסאם   מראענה / Ibtisam Mara'ana   אוסאמה סעדי / Osama Saadi   אופיר אקוניס / Ofir Akunis   אופיר כץ / Ofir  Katz   אורי מקלב / Uri Maklev   אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso   אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen   אורית מלכה סטרוק / Orit Malka Struk   אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis   אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin   איתמר בן-גביר / Itamar  Ben Gvir   איתן גינזבורג / Eitan  Ginzburg   אלון טל / Alon  Tal   אלון שוסטר / Schuster Alon   אלי כהן / Eli Cohen   אלינה ברדץ' יאלוב / Elina Bardach Yalov   אמילי חיה מואטי / Emilie Haya Moatti   אמיר אוחנה / Amir Ohana   אפרת רייטן מרום / Rayten Marom Efrat   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky   בני גנץ / Benny  Gantz   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   גבי לסקי / Gaby  Lasky   גדי דסטה יברקן / Gadi Desta  Yivarken   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלית דיסטל אטבריאן / Galit  Distal Atbaryan   גלעד קריב / Gilad Kariv   דוד אמסלם / David Amsalem   דוד  ביטן / David Bitan   ווליד טאהא / Waleed Taha   ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak   זאב אלקין / Ze'ev Elkin   זאב בנימין בגין / Ze'ev Binyamin Begin   חיים ביטון / Haim Biton   חיים כץ / Haim Katz   יאיר גולן / Yair Golan   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יואב בן צור / Yoav Ben Tzur   יואב גלנט / Yoav Galant   יואב סגלוביץ' / Yoav Segalovich   יואב קיש / Yoav Kish   יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein   יום טוב חי כלפון / Yomtob Kalfon   יוסף שיין / Shain Yossi   יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano   יסמין פרידמן / Yasmin Fridman   יעקב ליצמן / Yaakov Litzman   יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton   ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler   ישראל כץ / Israel  Katz   לימור מגן תלם / Limor Magen Telem   מאזן גנאים / Mazen  Ghanem   מאי גולן / May  Golan   מאיר יצחק-הלוי / Meir Itzhak Halevy   מאיר כהן / Meir  Cohen   מאיר פרוש / Meir Porush   מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli   מיכאל מרדכי ביטון / Michael  Biton   מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton   מיכל מרים וולדיגר / Michal Miriam  Woldiger   מירב בן ארי / Merav Ben Ari   מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari   מירב כהן / Meirav  Cohen   מירי  רגב / Miri Regev   מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar   מרב מיכאלי / Merav  Michaeli   משה ארבל / Moshe Arbel   משה גפני / Moshe Gafni   משה (מוסי) רז / Mossi Raz   מתן כהנא / Matan  Kahana   ניצן הורוביץ / Nitzan Horovitz   ניר אורבך / Nir  Orbach   נירה שפק / Nira  Shpak   נפתלי בנט / Naftali  Bennett   סימון דוידסון / Simon Davidson   סלאלחה עלי / Salalha Ali   סמי אבו-שחאדה / Sami  Abu Shehadeh   סעיד  אלחרומי / Said Elharumi   עודד פורר / Oded Forer   עודה איימן / Ayman  Odeh   עופר כסיף / Ofer  Cassif   עידית סילמן / Idit  Silman   עמיחי שיקלי / Amichai Chikli   פטין מולא / Patin  Mula   צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi   קארין אלהרר / Karin  Elharar   רון כץ / Ron Katz   רות וסרמן לנדה / Ruth Wasserman Lande   רם בן ברק / Ram  Ben Barak   שלמה קרעי / Shlomo  Karhi   שמחה רוטמן / Simcha  Rothman   שרן השכל / Sharren Haskel 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  כנסת 24
שר הדתות, מתן כהנא, תקף את התנגדות הרבנות הראשית לרפורמת הכשרות שהציג וטען כי כל מי שעיניו בראשו מבין שמערכת הכשרות שלנו חולה, חולה מאוד וצריך לעשות בה סדר.
21/07/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
אדוני יושב-ראש הכנסת, שר החקלאות עודד פורר - נראה לי שלא במקרה אתה כאן היום תורן, חבריי חברי הכנסת, מכובדיי כולם, "חביב אדם שנברא בצלם" - מסכת אבות, פרק ג' - הוא המשפט האהוב עליי ביותר. כל אדם באשר הוא זכאי לאותו היחס, הכבוד והאהבה. משפט זה הוא נר לרגליי והמצפן שמוביל אותי כל חיי.
21/07/2021  |  יסמין פרידמן  |   נאומים
כבוד היושב-ראש, כנסת נכבדה, חברי וחברות הממשלה, משפחה אהובה, שמי ענבר בזק, בתם של צבי פריד, זיכרונו לברכה, ורותי פריד, תיבדל לחיים ארוכים, ילידת קיבוץ דן ותושבת יובלים שבמשגב. מאז שנכנסתי למשכן, לפני קצת פחות מחודש, אני מרגישה כמו שחקנית בהצגת תיאטרון. אולי בגלל שאני חדשה כאן אני רואה את הדברים בעיניים אחרות, רעננות. למעשה, אני מרגישה שכולנו פה שחקנים. אנחנו משחקים בהצגה, כזאת מהסוג שהיו כותבים אפרים קישון או אולי חנוך לוין, כי זה סוג של סאטירה ריאליסטית שיש בה, מצד אחד, את הסוגיות הכואבות והמדממות של החברה הישראלית, ומהצד השני יש פה גם לא מעט רגעים של ציניות והומור.
21/07/2021  |  ענבר בזק  |   נאומים
ועדת הכספים דנה (יום ד', 21.7.21) בהסדר החדש המוצע של חוק דמי הבידוד לקראת קריאה שנייה ושלישית, לפיו אדם שלא חוסן (ולא מסיבות רפואיות) ונכנס לבידוד בגין עצמו - התשלום עבור ימי הבידוד יהיה עד 75%, בעוד הורה מלווה לילד שנכנס לבידוד, יקבל את מלוא התמורה עבור ימי הבידוד.
21/07/2021  |  מירב ארד  |   חדשות
יו״ר הכנסת ח"כ מיקי לוי החליט להשעות לאלתר את סגנו דוד ביטן מניהול ישיבות המליאה. "נעשה כאן מעשה חמור מאוד. אנחנו לא נעבור עליו לסדר היום", אמר לוי בשיחות סגורות.
20/07/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
איתמר לוין
איתמר לוין
הממשלה של בנימין נתניהו, שכבר 14 חודשים יורקת בפרצוף של כל מי שאיננו שייך למחנה שלה, עושה זאת כעת ביתר שאת בכל כיוון אפשרי - ומעמידה את המדינה בסכנה קיומית
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il