|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

דוח מבקר המדינה

נמשכת מגמת שיטור היתר כלפי יוצאי אתיופיה

שיעורם של יוצאי אתיופיה בכל שלבי הליך האכיפה הפלילי גדול משיעורם באוכלוסייה התוכנית המשטרתית לחיזוק האמון עם יוצאי אתיופיה הולכת ונזנחת, ורק ל-13% מבני העדה יש אמון במשטרה
04/08/2021  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   דוח שנתי 72א(א) (2021)   |   תגובות
מחאת יוצאי אתיופיה, 2015 [צילום: הדס פרוש, פלאש 90]

שיעורם של יוצאי אתיופיה בכל שלבי הליך האכיפה הפלילי, החל במעצר, עבור דרך פתיחת תיק החקירה וכלה בהגשת כתב אישום, גדול משיעורם באוכלוסייה. כך מגלה (יום ד', 4.8.21) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, בדוח השנתי של משרדו. אנגלמן בחן בהרחבה את יחסן של רשויות האכיפה ליוצאי אתיופיה, בעקבות גלי המחאות הקשות והאלימות שלהם בשנים 2015 ו-2019. הוא קובע, כי הדבר נובע משיטור יתר - דהיינו, מאכיפה נוקשה מדי ולא מעבריינות יתר של יוצאי אתיופיה.

שיעור תיקי החקירה של יוצאי אתיופיה בשנת 2019 גדול במידה ניכרת משיעורם באוכלוסייה (1.7%): פי 3.8 בקרב קטינים ופי 1.9 בקרב בגירים. 5.6% מן הקטינים שנעצרו לפני שנתיים היו יוצאי אתיופיה - פי 3.3 מחלקם באוכלוסייה; וזה אחרי ירידה של 64% בשיעור המעצרים לעומת 2015. בעוד 75% ממעצרי הימים בכלל האוכלוסייה אינם מגיעים למעצרים עד תום ההליכים, בקרב יוצאי אתיופיה השיעור הוא 65% - כך שהסיכוי שלהם להישלח למעצר עד תום ההליכים גבוה משל כלל האוכלוסייה. 28.6% מכלל תיקי החקירה ב-2019 הבשילו לכתבי אישום - אך בקרב יוצאי אתיופיה השיעור היה 32.6%.

במסגרת התוכנית המשטרתית לחיזוק האמון בין יוצאי אתיופיה למשטרה, שהופעלה אחרי מחאות 2015, ננקטו פעולות שהביאו להפחתה בשיעורי השיטור והאכיפה כלפי קטינים יוצאי אתיופיה בארבע השנים הבאות: הפחתה של 4.1 נקודות אחוז בשיעור המעצרים והפחתה של 2.2 נקודות אחוז בשיעור תיקי החקירה. לצד זאת, הסתמנה מגמת יציבות או גידול מתון בשיעור נתוני השיטור והאכיפה כלפי בגירים יוצאי אתיופיה. עם זאת, שב ומדגיש אנגלמן, על-אף פעולות המשטרה ומגמת השיפור בממדי שיטור היתר בקרב קטינים יוצאי אתיופיה, בשנת 2019 שיעורי השיטור והאכיפה כלפיהם נותרו גדולים בהרבה משיעורם באוכלוסייה.

סקרי עמדות שמקיימת המשטרה בקרב יוצאי אתיופיה (על כל הבעייתיות של סקרים בידי גורם מעוניין - א.ל) העלו, כי בשנת 2018 חל שיפור במידת האמון שלהם במשטרה יחסית לשנה הקודמת, אולם בשנת 2019 חלה ירידה חדה במידת האמון ושביעות הרצון. המשטרה לא עמדה ביעד שהציבה לעצמה, ולפיו בשנת 2019 יתנו בה אמון 30% מהמשיבים יוצאי אתיופיה; השיעור באותה שנה היה רבע בלבד מן היעד - 13%. מידות האמון של יוצאי אתיופיה במשטרה ושביעות הרצון שלהם ממנה היו נמוכות בהרבה מאשר בקרב כלל האוכלוסייה. גם בדיקת משרד מבקר המדינה בשנת 2020 העלתה, כי יוצאי אתיופיה סבורים שלא היה שינוי מהותי בתפיסה הבסיסית ובחוסר השוויון בהתנהלות גורמי האכיפה כלפיהם.

בשנים 2018-2015 פחת הקשב הפיקודי של המשטרה לתוכנית של המשטרה עצמה לחיזוק האמון עם יוצאי אתיופיה. האחריות לתכלול התוכנית ולניהולה פוצלה בין יחידות שונות, ועלו פערים בעשייה של כל הגורמים במשטרה שהיו שותפים לתוכנית. כל אלה הביאו להתרופפות ביישום השוטף של התוכנית ופגעו בקידומה, בביצוע עבודת מטה שמטרתה להעריך מחדש את התוכנית ובהשגת מטרותיה. כיום אין במשטרה גורם שבוחן במבט-על את מכלול ההיבטים הקשורים להתנהלות המשטרה מול יוצאי אתיופיה ופועל לשימור הפעילות בתחום. מערך שוטרי המש"קים הייעודיים לקהילת יוצאי אתיופיה הוא מרכיב מרכזי ביישום התוכנית, כדי ליצור קשר ישיר מול הקהילה ולהניע תהליכים לקירוב בין הקהילה והמשטרה. מערך זה ממומן במלואו באמצעות תקציב שנתי של 11 מיליון שקל. אלא שעד כה לא גובשו תפיסת הפעלה, יעדים להשגה, מדדים ומנגנון בקרה ייחודיים לשוטרים אלה.

תיקי חקירה פתוחים עלולים למנוע מקטינים את ההזדמנות לגיוס לצה"ל ולהשתלבות בחברה. אנגלמן מתריע מפני תופעה בה בני נוער יוצאי אתיופיה עם תיקי חקירה פתוחים, כלל אינם יודעים על כך, הם אינם יודעים מהו סטטוס הטיפול בהם, ולעיתים בהעדר מוטיבציה, יכולת או תמיכה נבצר מהם לפעול לסגירת התיק כדי לקדם את גיוסם. על-אף הרצון והפעולות של צה"ל והמשטרה לסיוע לבני נוער עם תיקי חקירה פתוחים לקראת גיוסם, בבירור מצב התיק ובזירוז ניהולו עד סגירתו, התהליך הקיים ואופן שיתוף הפעולה בין הגורמים השונים טרם הוסדר בנוהל כולל ומחייב. עקב כך עלולים ליפול בין הכסאות בני נוער בעלי עבר פלילי שהיו יכולים להתגייס לצה"ל, ובכך לקבל הזדמנות להשתלב טוב יותר בחברה.

התלונות נגד שוטרים נסגרות

בנובמבר 2018 פרסמו נשיא המדינה דאז, ראובן ריבלין, ושרת המשפטים דאז, איילת שקד, מתווה למחיקת הרישום הפלילי של קטינים וצעירים יוצאי אתיופיה. במסגרת זו התקבלו 140 בקשות עד מאי 2021, ומהן נענו בחיוב 48 בלבד. מיעוט הבקשות מעיד על פערים בהתאמת המתווה ובשיווקו במתכונתו הנוכחית לצעירים אלה, נוכח חוסר האמון שהם חשים כלפי רשויות אכיפת החוק, סבור אנגלמן.

שיעור התלונות שהגישו יוצאי אתיופיה למח"ש הוא כמעט פי שלושה מחלקם באוכלוסייה. 4.5% מהתיקים שנפתחו במח"ש בשנים 2020-2017 היו בעקבות תלונות של יוצאי אתיופיה. כ-60% מתלונות אלו מקורן בתיקי "חומר משטרתי" (מסמכים מחומרי החקירה של המשטרה בתיק פלילי, שמתועדת בהם אמירה או טענה שהעלה החשוד בנוגע לשימוש בכוח שהפעיל נגדו שוטר) ולא בתלונות יזומות. לרוב תלונות אלה אינן מבוררות והן נסגרות, כי המתלונן זונח את תלונתו - מה שמלמד שוב על נתק וחוסר אמון של יוצאי אתיופיה בגורמי האכיפה. אנגלמן מוסיף, כי מיעוט התלונות המוגשות ליחידה לתלונות הציבור במשטרה (ית"ץ) ולמחלקת המשמעת במשטרה בגין התנהגות גזענית של שוטרים, אינו עולה בקנה אחד עם תחושת יוצאי אתיופיה בדבר שיטור יתר כלפיהם.

שלושת הגופים אינם מבצעים פילוח של התלונות לפי קבוצות אוכלוסייה, תלונות שמקורן בגזענות, אפליית אוכלוסיות מודרות, שיטור יתר ופרופיילינג (חשד לפעילות פלילית שמתבסס על צבע עור, שיוך אתני או סימן זיהוי אחר, המוביל להפעלה סלקטיבית ומפלה של מעצרים וחיפושים). לפיכך הם אינם יכולים לבחון ולנתח מגמות בתלונות יוצאי אתיופיה בדבר יחס מפלה או גזעני של שוטרים, וכתוצאה מכך לפעול לשינוי המצב.

אף שבשנים האחרונות מושם דגש על חידוד הנחיות בנושא הוספת מניע גזעני בכתבי אישום לפי סעיף 144ו' לחוק העונשין, נמצא, כי מספר האישורים להוספת המניע הגזעני בכתבי האישום הולך ופוחת: בשנת 2019 אושרו רק תשע בקשות, וזאת לעומת 33 בשנת 2015, שלא בהלימה לתחושות הציבור והאוכלוסיות הסובלות מגזענות.
התנהלות גורמי האכיפה אל מול יוצאי אתיופיה / דוח מבקר המדינה

תאריך:  04/08/2021   |   עודכן:  17/08/2021
איתמר לוין
+המדינה אינה גובה חובות בעשרות מיליארדי שקלים
10:55 04/08/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
היקף החובות כלפי המדינה בסוף 2019 היה 67 מיליארד שקל  ▪  הפרקליטות כמעט ואינה תובעת את מי שהורשעו בפלילים, וכלל אינה תובעת את האחראים לנזקי טרור
(החובות - למעלה מ-10% מהתקציב [צילום: אורי לנץ, פלאש 90])
+חגיגת שכר ופטור ממכרזים בוועדת הבחירות המרכזית
10:54 04/08/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
שכר עובדי הוועדה זינק ב-32% בשנת 2019 - למרות שלא נמצא אישוש לטענת הוועדה ולפיה ההעלאה דרושה בשל הקושי לגייס עובדים  ▪  שיעור הפטור ממכרזים גבוה בעשרות אחוזים מאשר בכלל הרכש הממשלתי
(המנכ"לית מפקחת על עצמה [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90])
דוח המבקר על ועדת הבחירות המרכזית
https://youtu.be/uWHRMhZgIUI
+תת-ייצוג לערבים, חרדים ויוצאי אתיופיה בשירות המדינה
10:54 04/08/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
גם נשים ובעלי מוגבלויות מועסקים בשיעורים פחותים מן הראוי  ▪  אפילו משרדי המשפטים, הבריאות והרווחה אינם ממלאים את כל ההנחיות לשילוב אוכלוסיות הראויות לקידום
(פגיעה כפולה לערביות [צילום אילוסטרציה: יונתן זינדל, פלאש 90])
דוח המבקר על העסקת מגוון אוכלוסיות בשירות המדינה
https://youtu.be/bhxNldmEpbM
+המדינה אינה שולטת על הבדואים בנגב
10:53 04/08/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
הפרות חוק בכל התחומים - החל מאי-תשלום מיסים וארנונה, דרך גניבות חשמל ומים וכלה בחדירות לבסיסי צה"ל - הן הנורמה  ▪  המדינה מרימה ידיים ומפגרת משמעותית בתוכניותיה להסדרת ההתיישבות הבלתי-חוקית
(לא נוסעים בגשם לבית הספר [צילום אילוסטרציה: דריו סנשז, פלאש 90])
דוח המבקר על המשילות בנגב
https://youtu.be/MYXeXH99w7Y
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נמשכת מגמת שיטור היתר כלפי יוצאי אתיופיה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבקר המדינה
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן וצוותו נפגשו (יום ג', 20.7.21) עם ועדת החקירה הממלכתית בראשות הנשיאה בדימוס מרים נאור. בפגישה השתתפו מטעם משרד מבקר המדינה יובל חיו, מנהל החטיבה לביקורת משרדי ממשלה, ליאורה שמעוני, מנהלת החטיבה לחברה ורווחה, עו"ד יואל הדר היועץ המשפטי ועוז ברקו, מנהל אגף הביקורת בנושא הר מירון.
21/07/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, יפרסם בחודשים הקרובים דוח מיוחד ומקיף על התמודדות ישראל עם משבר האקלים. כך מסר אנגלמן (יום ב', 5.7.21) בכנס לשכת רואי חשבון. המשבר ניצב בראש סדר העדיפויות של ממשל ג'ו ביידן, הפועל לרתום את כל המדינות המתועשות להתמודדות עימו. גלי החום חסרי התקדים בשבועות האחרונים בארה"ב ובקנדה הם ביטוי בולט שלו.
05/07/2021  |  איתמר לוין  |   חדשות
הסופר הלטיני יוּבֶנַל הציג שאלה זו בתחילת המאה השנייה לספירה כמעט 2,000 שנה מאוחר יותר, היא נותרה רלוונטית ברבים מתחומי חיינו, ובמיוחד באלו הנוגעים לגופי הממשל הפיקוח על המשטרה ועל הפרקליטות, ניגודי העניינים המובנים במשרד המשפטים, העדר השיניים של מבקר המדינה, המבנה הארכאי של לשכת עורכי הדין ושאלת הדין המשמעתי בכלל
02/07/2021  |  איתמר לוין  |   כתבות
הדוח שפרסם (יום ד', 30.6.21) מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן על השלטון המקומי, בדק באופן נרחב בין היתר את רמת ואיכות שירותי האונליין שהרשויות המוניציפליות מעניקות לתושבים שלהן. ממצאי הדוח לא אמורים להפתיע את כל מי שבקי בעניין, ולו במקצת: המבקר מצא בתחום זה פערים משמעותיים בין רשויות שונות.
החינוך החרדי הבלתי-רשמי סובל מתקצוב חסר מצד הרשויות המקומיות והתנאים בו לרוב גרועים משמעותית מאשר בחינוך הרשמי. כך עולה (יום ד', 30.6.21) מדוח מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, על השלטון המקומי.
30/06/2021  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il