|   15:07:40
דלג
  יפעת גדות  
עיתונאית עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

ממצאים מדאיגים

קשר משמעותי בין רמות סוכר בדם לקורונה

מחקר ענק שבוצע על-ידי קבוצת חוקרים מקופ"ח מאוחדת, האוניברסיטה העברית, המרכז האקדמי לב והדסה, מצא כי ערכי סוכר גבוהים מ-105 מ"ג לד"ל בקרב אוכלוסייה שאינה מאובחנת כסוכרתית - עלולים להיות בסיכון גבוה לתחלואה קשה ולתמותה מנגיף הקורונה המסקנה, בעקבות ההתפרצות המחודשת של נגיף הקורונה: צאו לבדוק את ערכי הסוכר שלכם
23/08/2021  |   יפעת גדות   |   חדשות   |   מגיפת הקורונה   |   תגובות
לשים לב [צילום: מיכאל גלעדי/פלאש 90]

ידוע שחולי סוכרת הם בסיכון מוגבר לזיהום קשה כתוצאה מונגיף הקורונה, COVID-19, אולם עד עתה לא נבחן הקשר הישיר בין רמת הסוכר (בצום) בבדיקת הדם שקדמה להידבקות בקורונה, לבין הסיכון לתחלואה קשה. מחקר חדש שנערך על-ידי חוקרים בקופת חולים מאוחדת, בשיתוף עם האוניברסיטה העברית, המרכז האקדמי לב והמרכז הרפואי הדסה, מצא כי ערכי סוכר גבוהים מהנורמה בגוף האדם, גם בקרב אנשים שאינם מאובחנים כחולי סוכרת, קשורים לסיכון מוגבר לתחלואה קשה ולתמותה ממחלת הקורונה. בחולים עם אבחנה של סוכרת, סוכר נמוך מהנורמה קשור לסיכון מוגבר לסיבוכים מהווירוס. המחקר פורסם בסוף החודש שעבר בכתב העת PLOS ONE.

"מטרת המחקר הייתה לאתר גורמי סיכון לתחלואה קשה בקורונה שבהם ניתן לטפל מבעוד מועד, על-מנת שנוכל להעלות את המודעות לאותם גורמים בקרב הציבור הרחב", מסבירה ד"ר מיכל שאולי-אהרונוב מביה"ס לבריאות הציבור באוניברסיטה העברית ומהחוג להנדסת תעשיה וניהול במרכז האקדמי לב, שהובילה את המחקר יחד עם ד"ר אשר שפריר מומחה לרפואה פנימית בקופח מאוחדת ובית חולים הדסה. "איתור גורמים הקשורים לתחלואה קשה ואף למוות, חלילה, הוא חשוב גם כדי לשפוך אור על אוכלוסיות בסיכון, על-מנת שיקבלו עדיפות במתן החיסונים. למיטב ידיעתנו, לא פורסמו עד כה מחקרים מבוססי אוכלוסייה בנוגע לקשר בין רמות גלוקוז לפני ההדבקה לבין הסיכון לחלות בקורונה, בחולים שסובלים או שאינם סובלים ממחלת הסוכרת".

החוקרים ערכו מחקר קוהורט-היסטורי בקרב כל מבוטחי קופת חולים מאוחדת מעל גיל 18, בעלי בדיקת קורונה חיובית בין מרץ לאוקטובר 2020. אישור הידבקות בנגיף הקורונה הוגדר על-ידי תוצאה חיובית של בדיקת PCR בזמן אמת, בבדיקות לוע ואף, בהתאם להנחיות ארגון הבריאות העולמי. בסך-הכל היו 37,121 מבוטחים עם בדיקת קורונה חיובית (16.7%), 707 מתוכם חולים קשים (1.9%) - מתוכם 244 מתו (34.5%), 188 אושפזו במחלקה לטיפול נמרץ (26.5%), ו-538 אושפזו במשך 10 ימים או יותר (76%). זיהום קשה הוגדר על-ידי החוקרים כאשפוז בטיפול נמרץ ו/או עשרה ימי אשפוז לפחות ו/או מוות. החולים שסבלו מזיהום חמור היו מבוגרים יותר, בעלי BMI גבוה, בעלי אבחנה של סוכרת, ו/או סובלים מיתר לחץ דם.

רמת הסוכר התקינה בדם אצל אדם בוגר או אישה בוגרת הינה 70 עד 100 מ"ג לד"ל סוכר בדם, לאחר צום שנמשך שמונה שעות. במחקר הנוכחי, נמצא קשר מובהק בין רמת סוכר בצום בבדיקת הדם שקדמה להידבקות, לבין הסיכון למחלת קורונה קשה. למעשה, אופי הקשר בקרב חולי סוכרת היה שונה מזה שנמצא בקרב חולים ללא אבחנה של המחלה.

גורמי סיכון משמעותיים

בחולים ללא אבחנה של סוכרת, ככל שערכי הסוכר היו גבוהים יותר, כך גבר הסיכון - חולים עם ערכי סוכר בצום (להלן: "ערכי סוכר") -125-105 מ"ג לד"ל היו בסיכון גבוה פי 1.5 למחלת קורונה קשה מאשר חולים עם סוכר נמוך מ-105. חולים עם סוכר בין 140-125 מ"ג לד"ל היו בסיכון גבוה פי-2 לפתח סיבוכי קורונה מאשר חולים עם סוכר נמוך מ-105. בחולים עם אבחנה של סוכרת, הסיכון הגבוה ביותר היה דווקא בחולים עם ערכי סוכר נמוכים, מתחת ל-80 מ"ג לד"ל (1 מכל 4), והסיכון הנמוך ביותר (1 ל-12) היה בחולים עם ערכי סוכר 106-125 מ"ג לד"ל. "לפיכך, יש לשים דגש גם על מניעת אירועי היפוגליקמיה (מצב בו רמת הסוכר בדם יורדת באופן קיצוני מהרמה הנורמטיבית) באוכלוסיות הנמצאות בסיכון לתחלואת קורונה קשה", קובעת ד"ר אורית ברנהולץ-גולצ'ין, רופאה בשערי צדק ומנהלת מרפאת סוכרת מחוזית במאוחדת.

חשוב לציין שכל ניתוח של קשרים כאלה חייב לנטרל את השפעתם של גורמי סיכון מבלבלים (confounders) הרווחים בקרב חולי סוכרת, כגון גיל, מין, BMI, מחלת לב, ויתר לחץ דם. נטרול הגורמים הללו נעשה באמצעות טכניקות סטטיסטיות ייעודיות כגון רגרסיה לוגיסטית ו-matching. "בשל אופיו התצפיתי, לא ניתן היה להעריך את הסיבתיות באופן מלא במחקר, שכן לעולם לא ניתן לשלוט בכל ההשפעות המבלבלות הנסתרות", אומר ד"ר יהושע סטוקאר, רופא אנדוקרינולוג בבי"ח הדסה. "בנוסף, השימוש בבדיקת דם אחת אינו לוכד באופן מלא את תבנית הגלוקוז בדם של המטופל, אך מכיוון שמצאנו דפוסים דומים מאוד גם כשבחנו המוגלובין A1C (המייצג את רמת הסוכר הממוצעת ב 2-3 החודשים האחרונים), נראה שהממצאים העיקריים של המחקר תקפים. בסופו של דבר, העוצמה העיקרית של המחקר נובעת מהמדגם הגדול שלו".

לסיכום, הן אבחון של סוכרת והן עלייה בערכי הסוכר הם גורמי סיכון משמעותיים להתפתחות מחלת קורונה חמורה. החוקרים ממליצים כי יש לשים לב במיוחד לחולים ללא אבחנה של סוכרת אך עם סוכר בצום או ערכי המוגלובין מסוכרר HbA1C גבוה, וגם לחולי סוכרת עם ערכי סוכר נמוכים, שגם הם בסיכון מוגבר לסיבוכי קורונה. "עלייה ברמות הסוכר בדם לפני ההידבקות מהווה גורם סיכון ל-COVID-19 חמור גם בקרב אנשים שאינם מאובחנים כסוכרתיים. עבור חולים עם אבחנה של סוכרת, הן רמות גלוקוז גבוהות מ-125 מ"ג לד"ל והן נמוכות מ-80 מ"ג לד"ל הן גורמי סיכון ל-COVID-19 חמור. יש להודיע באופן ספציפי לחולים ללא אבחנה רשמית של סוכרת אך עם רמות סוכר חריגות בדם לאחר בדיקה בצום (FBG) או המוגלובין מסוכרר (HbA1C) גבוה, כמו גם לחולי סוכרת עם FBG או HbA1C נמוכים, שגם הם בסיכון מוגבר לחלות ב-COVID-19 חמור", מוסבר במאמר המדעי. זאת ועוד, הם מדגישים שכדאי לצאת ולבדוק ערכי סוכר בדם דווקא בתקופה הזאת, שבה יש התפרצות חוזרת של המגיפה בישראל, גם אם אין חשש לערכי סוכר גבוהים או נמוכים בדם.

פרופ' אורה פלטיאל מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטה העברית, שהשתתפה במחקר, מסכמת: "המחקר מדגים בצורה יפה עד כמה ניתן ללמוד מתיעוד רפואי איכותי ורציף, כפי שיש לנו במערכת הבריאות הישראלית". ד"ר שפריר, מקופת חולים מאוחדת, ציין עוד כי "הקורונה הדגישה את החשיבות של הקפדה על אורח חיים בריא ועל ערכי סוכר מאוזנים בקרב חולי סוכרת וגם בקרב כאלה שאינם מאובחנים כסוכרתיים".

למחקר המדעי
תאריך:  23/08/2021   |   עודכן:  23/08/2021
יפעת גדות
+חיסון שלישי לבני 30 ומעלה: ההחלטה - היום
08:17 24/08/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
מנכ"ל משרד הבריאות צפוי להחליט היום האם לאשר את ההמלצה להרחבת מבצע החיסון במנה השלישית נגד קורונה גם לבני 30 ומעלה  ▪  היעד של משרד הבריאות: חיסון לפחות 3 מיליון ישראלים במנה השלישית עד לסוף ספטמבר
(הסמכות בידיו. מנכ"ל משרד הבריאות, נחמן אש [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90])
+ישראל מגיעה למיליון מאובחני קורונה
22:27 23/08/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
מדינת ישראל תהיה המדינה הראשונה במזרח התיכון שבה אובחנו עד היום מיליון חולי קורונה, והראשונה בעולם מבין המדינות שבהן פחות מ-10 מיליון תושבים שמגיעה לכמות המצטברת הזאת של חולי קורונה בשנה וחצי
([צילום: נתי שוחט, פלאש 90])
+1,094 חולי קורונה מאושפזים, 664 במצב קשה
19:27 23/08/21  |  איציק וולף
מחצות הלילה ועד השעה 18:35 אובחנו בישראל 5,814 חולי קורונה חדשים. מדובר ב-6.3% מכלל בדיקות הקורונה שפוענחו היום. כך עולה מן הנתונים העדכניים שפרסם הערב משרד הבריאות.

מספר חולי הקורונה שבמצב קשה עומד על 664 בני אדם, 117 מתוכם מונשמים. בבתי החולים השונים מאושפזים 1,094 חולים.
+כצפוי: אישור מלא לחיסון פייזר נגד קורונה
18:01 23/08/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
ה-FDA פרסמה הודעה על מתן אישור מלא לחיסון נגד קורונה מתוצרת פייזר ביחס לבני 16 ומעלה במנות החיסון הראשונה והשנייה  ▪  מתן חיסון לבני 12 עד 16 ומנת חיסון שלישית נעשים על סמך אישור חירום שעדיין בתוקף
([צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90])
+"ניידות חיסון נמרץ" לאוכלוסיות המוחלשות
17:40 23/08/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
משרד הבריאות מיפה את היישובים שבהם אחוז המתחסנים הוא נמוך במיוחד וישלח אליהם ניידות חיסונים בניסיון לעודד אנשים לקבל חיסון  ▪  השר הורוביץ: יש התאמה ברורה בין מעמד סוציו-אקונומי לבין היענות לחיסונים. ככל שישוב מוחלש יותר, הציבור מתחסן פחות  ▪  17 מתוך 32 יישובים שמופו - מהמגזר הערבי
(שר הבריאות הורוביץ בכפר קאסם, היום [צילום: משרד הבריאות])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קשר משמעותי בין רמות סוכר בדם לקורונה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מגיפת הקורונה
מינהל התרופות והמזון האמריקני (FDA) העניק אישור מלא לחיסון נגד נגיף הקורונה מתוצרת חברת פייזר. זהו האישור המלא הראשון שניתן לחיסון כלשהו נגד קורונה. כל החיסונים שנמצאים כיום בשימוש במדינות מערביות קיבלו עד היום אישורי חירום בלבד מה-FDA.
23/08/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
משרד הבריאות הציג תוכנית להגדלת אחוז המתחסנים בקרב 1,080,000 ישראלים שטרם קיבלו אפילו מנת חיסון אחת. על-פי התוכנית יגיעו 'ניידות חיסון נמרץ' של משרד הבריאות ומד"א לשכונות וליישובים שבהם אחוז ההתחסנות נמוך.
23/08/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
אין טעם להכביר מילים כי הביביסטים והליכודניקים אינם מוכנים להתמודד עם המציאות זה לא יעזור להם הממשלה הנוכחית, למרות כל קלקוליה, תחזיק מעמד מעבר למה שהאופוזיציה מייחלת
ארה"ב מצויה בעיצומו של זינוק בתפוקת העובדים, העשוי להתחרות ב"בום" של ההיי-טק מתחילת המאה – אם הוא יימשך. חברות ולקוחות מאמצים טכנולוגיות חדשות, המאפשרות לייצר יותר עם פחות עובדים, ומספר גדל של כלכלנים אומרים שאין זו תופעה חולפת, אלא כזו העשויה להפוך ל"בום" או ל"מיני בום" עם רווחים ניכרים בשנים הבאות – כותב וושינגטון פוסט.
23/08/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
ועדת השרים להתמודדות עם נגיף הקורונה (קבינט הקורונה) אישרה בלילה (יום ב׳, 23.8.21) את המתווה שגיבש השר לשירותי דת, מתן כהנא, בשיתוף עם משרד הבריאות, להסדרת טיסות החסידים לאומן בראש השנה.
23/08/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il