|
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
[צילום אילוסטרציה: יח"צ]
|
|
|
חקיקת מס הגודש נעשית מורכבת
|
|
|
|
ניטור רציף בעייתי מבחינה חוקית
|
חברי כנסת בוועדת הכלכלה: אין סיבה שאדם שנכנס לאותו אזור הגודש למספר שעות, ישלם כיום מחיר זהה לאדם שנכנס לאותו אזור ל-10 דקות בלבד ● משרד המשפטים מזהיר כי ניטור רציף יגרום לפגיעה בפרטיות הנהגים ודוחים את הרעיון ● נציגי הממשלה טוענים שניטור רציף יצריך שינויים נרחבים בחוק, שכיום מתייחס רק לטבעות
|
ועדת הכספים דנה (יום ה', 14.10.21) במשך כ-7 שעות בחוק מס הגודש בגוש-דן, שבמסגרת חוק ההסדרים. במהלך הדיון עלו מספר נקודות מהותיות: חברי הוועדה ביקשו לאפשר בחוק אפשרות עתידית של החלת טכנולוגיית ניטור רציפה, במסגרתה החיוב יהיה על אורך הנסיעה בתוך טבעות הגודש תוך שמירה על פרטיות נתוני הנהגים, ולא רק בגין הכניסה אל מרכז הגודש בלבד, כפי שקובע החוק כעת. חברי הכנסת נימקו את הבקשה בכך שאדם שנכנס לאותו אזור הגודש למספר שעות, ישלם כיום מחיר זהה לאדם שנכנס לאותו אזור ל-10 דקות בלבד, וכי יש בכך פגיעה בשוויון ובמטרת החוק. כן ציינו חברי הכנסת כי מתן אפשרות כזו בחוק, תאפשר את הגמישות של ביצוע תיקון בחוק אם הדבר יתאפשר טכנולוגית, מבלי לחוקק חוק חדש. יו"ר הוועדה, ח"כ אלכס קושניר: "הוועדה מבקשת לבחון אפשרות להכניס לחוק את האופציה לפיתוחים טכנולוגים, המאפשרים ניטור רציף, ולהגדיר מגבלות מבחינת הפרטיות, ולתת לממשלה את האפשרות בעתיד לעבור לגבייה מהסוג הזה". במשרד המשפטים ציינו כי הם מתנגדים להכנסת סעיף כזה, נוכח חשש לפגיעה בפרטיות. עמית עמיר, משרד המשפטים: "הטכנולוגיה משתנה מעת לעת, אנחנו לא יכולים לחזות את ההתפתחויות ומכל מה שאנחנו מבינים היום הוא שבסוף מערכת שמותקנת, גם אם היא על הרכב או על הטלפון, היא צריכה לדעת בכל שלב איפה הרכב נמצא, והיא נשלטת ע"י המדינה, היא בסוף מערכת איתור רציף שמותקנת על כלי רכב. יש פה פעולה ממשלתית שפוגעת פגיעה קשה בפרטיות, גם אם לא משתמשים בה לצורך מעקב, היא מאפשרת מעקב". קושניר: "אם מדובר בהסכמה של אזרח להתקנת מערכת כזו, יש לכם בעיה עם זה?". עמיר: "אם ההסכמה מקושרת לקבלת הנחה במס, אז אנחנו כבר לא שם. אדם יכול להסכים לפגיעה בפרטיותו, אבל הרשות צריכה לפעול לפי חוק, לפי הוראות חוק יסוד כבוד האדם וחירותו. פה מגיע העניין של הניטור הרציף, החוק הזה לא מאפשר ניטור רציף - בפני היועמ"ש לא הובא מתווה של ניטור רציף". עוד נטען מצד נציגי הממשלה, כי החוק מושתת על מתווה הטבעות וכי הכנסת אפשרות כזו לחוק, גם אם עתידי, תדרוש שינויים נרחבים בניסוחו. ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הציונות הדתית): "מה שמוצע פה היום, זה דור א', הוא דור טיפש, הוא פחות יעיל, יש מודלים שהרבה יותר יתאמו לתכלית, לכן אנחנו מבקשים שתהיה את האפשרות. אנחנו הולכים להטיל מס של מיליארדים על אזרחי ישראל, כאשר בגלל שאלות של פרטיות בלמו כל מיני חלופות אחרות". ח"כ צבי האוזר (תקווה חדשה): "כדי לשנות את הפגיעה הזו בשוויון וביעילות, כאשר אנשים שישהו שעתיים במרכז הגודש, ישלמו אותו מחיר של אנשים שישהו 10 דקות, צריך לעבור למערכת של איכון רציף, בשים לב לפרטיות, אי-אפשר להכפיף את כל המדיניות רק לנושא הפרטיות. בעיני זה מודל לא יעיל של שקילת השיקול הציבורי, הייתי אפילו מחייב את המדינה בנוסח, לתת את דעתה לדור ב'". יו"ר הוועדה סיכם את הסוגיה: "אני דורש לקבל נוסח שנותן אפשרות למדינה להטיל ניטור ומיסוי רציף בהתאם להתפתחויות הטכנולוגיות ותוך שמירה על הפרטיות". בהמשך נידון נושא זקיפת הטבה בשכר עובד שכיר במקרה שמעסיקו משלם עבורו את אגרת הגודש, כאשר בתחילה ביקשו באוצר למסות גם נסיעות עבודה. לאחר הערות הוועדה הודיעו באוצר כי הם מורידים סעיף זה, כאשר נסיעות לצרכי עבודה, דוגמת נסיעה למתן שירות ללקוח, לא יחויבו בזקיפת הטבה בשכר העובד. נסיעה אל מקום העבודה וממנו כן יחויבו בזקיפת הטבה.
|
בהמשך נידונה בהרחבה סוגיית נהגי המוניות. במהלך הדיון הציגו באוצר כי בהמשך לדיון הוועדה הקודם, התכנסה ועדת המחירים ודנה בסוגיה והעלויות של אגרת הגודש שיוטלו על מוניות כאשר ישנו נוסע בתוכן, יוכלו להתווסף למחיר המקסימלי בתעריף, ולהתגלגל בעצם ללקוח. נציג נהגי המוניות הביע התנגדות נחרצת לגלגול העלויות לנוסע, וציין כי הדבר יביא לכך שנוסעים יעדיפו של לנסוע כלל במוניות. באוצר טענו מנגד כי "בסוף המהירות שתעלה באזורים האלה והיכולת להגיע למונית תגדל, ולכן לא תהיה פגיעה כי המוניות יוכלו לבצע יותר נסיעות. מוניות הן אמצעי משלים לתחבורה ציבורית. כל הרעיון להסיט יותר אנשים לתחבורה הציבורית, לכן יהיו גם יותר אנשים שיסעו בתחבורה הציבורית ויהיו להם יותר נוסעים". מצד אחד מסכימים באוצר כי המונית תורמת כאמצעי תחבורה משלים לתחבורה הציבורית ומנגד, מבחינת מקדם מספר הנוסעים היא תורמת לגודש בדומה לרכב פרטי. נוכח הדברים נקבע כי הוועדה תמשיך ותדון בנושא המוניות, ותקבע את המדיניות לעניין המוניות בהמשך הדיונים. לעניין עידכון תעריפי מס הגודש, שבאוצר ובמשרד התחבורה הציגו במהלך הדיונים כי אלה צפויים להתעדכן לפי אחוז הירידה בגודש, ביקש יו"ר הוועדה לקבוע כי כל שינוי במס יובא לאישור ועדת הכספים. לשאלת ח"כ שלמה קרעי (ליכוד), ציינו במשרד האוצר כי העלות התקציבית לעניין התוכנית ותכנון המערך בשנת 2022 הינה כ-70 מיליון שקל. יו"ר הוועדה קושניר סיכם את הדיון: "יש עוד סוגיות שלא פתורות, נפיץ נוסח מעודכן לקראת הדיון הבא עם הנושאים הדורשים פתרון: הטלת אגרה על מוניות פרטיות, אותו נוסח שאנחנו מבקשים לדור ב' - ניטור ומיסוי רציף, פריפריה - לחשוב איך אנחנו מוצאים פתרון בהיבט של מתן שירותים נחוצים שאי אפשר לקבל בפריפריה. יש סוגיות לגבי ועדת היישום, ויש את נושא החיים לצד הטבעת לעניין חצייה של הטבעת לזמן קצר, היא חייבת לקבל מענה, גם בגלל הנושא של אנשים שחיים על גבול הטבעת, וגם אותם אנשים שחוצים את הטבעות רק בשביל לעבור אופקית או כאלה שנכנסים ויוצאים, זו גם סוגיה שיש לתת עליה את הדעת בדיון הבא".
|
|
תאריך:
|
14/10/2021
|
|
|
עודכן:
|
14/10/2021
|
|
עידן יוסף
|
+רשות ההון תושווה לתאגיד ציבורי
|
01:38 15/10/21 | עידן יוסף | לרשימה המלאה |
החוק לא יכלול קטגוריה נפרדת למאסדרים פיננסיים, והגדרתם תוסר בנוסח החוק; במקום הגדרה נפרדת של תאגידים פיננסיים הם ייכללו בהחרגות החלות על תאגידים ציבוריים; לרשות שוק ההון תהיה הוראת שעה שתשווה את היחס אליה כמו תאגיד ציבורי ▪ בסעיפים הנוגעים למליאת הרשות ויו"ר הרשות, הציע יו"ר ועדת החוקה להוסיף נציגים מהמשרדים המאסדרים וח"כ שמחה רוטמן התנגד לקביעת תקופה קשיחה לכהונת היו"ר ואף הציע כי תפקיד היו"ר ייקבע כמשרת אמון של הממשלה (חברי הכנסת לסקי ורוטמן [צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת])
|
|
[צילום: דוברות הכנסת]
|
|
|
+מכירה תתאפשר רק לאחר 15 שנות השכרה
|
01:20 15/10/21 | עידן יוסף | לרשימה המלאה |
ועדת הכספים הגיעה לסיכומים במטרה לאפשר כדאיות למשקיעים לצד הבטחת שכירות לטווח ארוך ▪ ב-5 השנים הראשונות תזכה החברה המשכירה למס מופחת בן 11% אחוזי מס, לאחר 10-5 שנים ל-9%, אחרי 10 שנים ועד 15 שנים ל-7% מס, ולאחר 20-15 שנה ל-6.5% ( אלכס קושניר [צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת])
|
|
+נפתחה הדרך לתשתית תקשורת שמתאימה למאה ה-21
|
00:47 15/10/21 | עידן יוסף |
ועדת הפנים והגנת הסביבה אישרה (יום ה', 14.10.21) לקריאה שנייה ושלישית את פרק התקשורת שבהצעת חוק התוכנית הכלכלית. כיום נדרשים מרבית המתקנים לקבל היתר בנייה. מוצע לתקן את חוק התכנון והבניה ולקבוע הסדרים של פטור מהיתר בנייה: פטור להקמת מתקן בגובה עד 6 מטר, פטור להקמת מתקן תקשורת בנפח עד 65,000 סמ"ק על קיר חיצוני, פטור מהיתר בנייה לתוספת אנטנה למתקן קיים ופטור להחלפת מתקן קיים. להחלפה או חיזוק תורן קיים יהיה הסדר בהוראת שעה.
|
|
+הנגיד: המאסדרים הפיננסיים צריכים להיות מחוץ למשחק
|
23:29 14/10/21 | עידן יוסף |
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, בדיון המרתוני בוועדת החוקה על רפורמת האסדרה: "קיימת בעיית עודף אסדרה וחוסר יעילות בישראל. טיוב הליכי האסדרה יכול להביא לתועלת משקית גדולה, הפחתת הנטל תביא להעלאת רמת הפריון והגדלת הפעילות המשקית. המפתח לייעול האסדרה טמון קודם כל בגופים המאסדרים עצמם. חייב להיות בהם ידע מקצועי לכך. מודל ה-RIA הוא כלי אפקטיבי להפחתה וייעול האסדרה ובנק ישראל תומך ופועל כבר לפי עקרונותיו והוא הדרך לטייב את האסדרה שלא תהפוך לאסדרה מיותרת. בשונה מה-RIA, אנחנו לא רואים עדויות מובהקות בספרות לגבי מידת האפקטיביות של ה-ROB. קשה להסיק מהניסיון של המדינות האחרות את האפקטיביות שלו. ברור שהאפקטיביות מושפעת ממבנה המינהל הציבורי והתרבות הארגונית שמשתנים ממדינה למדינה. מודל ה-ROB הרווח במדינות רבות הוא מודל ייעוץ". עוד אמר: "המאסדרים הפיננסיים צריכים להיות מחוץ למשחק הזה, זה סיגנל מאוד חשוב לשווקים. השווקים אינם משהו שעובר תהליכים איטיים ומאוד חשוב שלא יהיה אפילו בדל מחשבה שיש נגיעה פוליטית בהם. כשחושבים על עולמות האסדרה צריך לחשוב על האזרח הקטן ובעיקר העסק הקטן. יש ללכת בכיוון של תמרוץ מאסדרים, ולצד זאת יש לצמצם את האחריות האישית החלה על המאסדרים. אם הולכים למתווה הקמת גוף פיקוח על המאסדרים צריכה להיות הירארכיה. ככל שמאסדר משפיע על ציבור רחב ופגיע יותר כמו עסקים קטנים יש לוודא שאין עליו נטל ציות כבד מדי. הלוגיקה הזו משמעותה שיש לעבוד בשלבים, בניסויים, אם וכאשר הולכים לאסדרה כזו".
|
|
[צילום: דוברות הכנסת]
|
|
|
+"המטרו - אירוע רבולוציוני; מי שיזכה ישא בעלויות"
|
17:32 14/10/21 | עידן יוסף | לרשימה המלאה |
ועדת מיזמי תשתית לאומיים מיוחדים דורשת לתת מענה בדיור בחוק המטרו ▪ סגן הממונה על אגף התקציבים: "בחוק המטרו הרחב יבוא ביטוי להיצע הדיור שיגדל בעקבות המטרו" ▪ נקבע התאריך לתחולת הוראות החוק שתחייב היטל השבחה באזורי המטרו המיועד ▪ סעיף הקיזוזים לרשויות שלא ייתנו את חלקן למימון המיזם ייצא מנוסח מהחוק (ארז קמיניץ [צילום: ליאב פלד])
|
|
[צילום: דוברות הכנסת]
|
|
|
+ביטול חנייה חינם - רק בערים גדולות
|
16:31 14/10/21 | עידן יוסף | לרשימה המלאה |
רק ברשויות בהן מעל 40 אלף תושבים יתאפשר מהלך זה בתוך שנתיים ▪ ח"כ גינזבורג מציע לאפשר לרשות תקופה מסוימת לקביעת לפחות שלושה אזורי חנייה, וכך יתאפשר לתת פטור מתשלום לתושב באזור מגוריו ([צילום: יוסי אלוני/פלאש 90])
|
|
[צילום: דוברות הכנסת]
|
|
|
ניטור רציף בעייתי מבחינה חוקית
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
הגלשנית
|
14/10/21 18:23
|
|
יו"ר ועדת החוקה, ח"כ גלעד קריב: "הגוף קיים ופועל בממשלה ומנסים להגדיר בצורה טובה יותר את סמכויותיו. הדיון הוא לא אם צריך את הגוף או לא, אלא האם אפשר להתעלם מאמירתו של הנגיד לגבי המאסדרים הקיימים. אם הממשלה רוצה לטייב את האסדרה היא לא יכולה לפסוח על חיזוק המשרדים הקיימים. המחשבה כאילו ניתן להוסיף משימות ולומר שמה שקיים היום מספק היא אולי תמימה.
|
|
|
ועדת הכלכלה המשיכה (יום ה', 14.10.21) את הדיון בפרק התחבורה מתוך הצעת חוק ההסדרים, שעסק בסעיפים המבקשים לשנות את הסדרי החנייה ברשויות המקומיות. היו"ר מיכאל ביטון הזכיר כי חלוקת הרשויות לאזורי חנייה ומתן חנייה חינם לתושב רק באזור מגוריו מקובלת על ראשי הרשויות.
|
|
|
ועדת הכלכלה אישרה (יום ה', 14.10.21) את תיקון חוק משק הגז הטבעי, מתוך הצעת חוק ההסדרים. הישיבה הבוקר התקיימה לאחר שני דיונים שקיימה הוועדה בהצעה, במהלכם דרש היו"ר ביטון להגביל את האפשרות להעלות את מחיר החלוקה למפעלים שכבר מחוברים לגז טבעי. בהתאם לכך נקבע כי הסמכות של מועצת הגז הטבעי להעלות את מחיר החלוקה שמשלמים מפעלים שכבר מחוברים לרשת תופעל רק בעוד שנתיים, כדי להבטיח להם ודאות.
|
|
|
"כלל יחידות צה"ל מחויבות בשימוש בשפה עברית תקנית" - כך הודיע (יום ד', 13.10.21) סגן שר הביטחון אלון שוסטר במליאת הכנסת. תשובתו של סגן השר ניתנה במענה לשאילתה של ח"כ אבי מעוז (הציונות הדתית) שפנה בשאילתה למשרד הביטחון בעקבות מספר פרסומים על שימוש בשפה רב-מגדרית בצה"ל.
|
|
|
הממונה על חוקיות היבוא במשרד הכלכלה, אנואר חילף, התייחס (יום ד', 13.10.21) בוועדת הכלכלה להיקף היבוא המקביל של תמרוקים, ואמר כי הוא נע בין 45 ל-50 מיליון שקל בשנה, שהם 2.4% מכלל יבוא התמרוקים לישראל. לדבריו, "קיימים 14 יבואנים מקבילים, 5 מהם הם יבואנים גדולים שהיקף הפעילות שלהם הוא מעל מיליון דולר מכלל היבוא המקביל. זה שיעור מאוד נמוך". חילף אמר את הדברים בישיבה בה המשיכה ועדת הכלכלה להכין לקריאה שנייה ושלישית את פרק הייבוא מתוך הצעת חוק ההסדרים, העוסק בהקלות על יבוא תמרוקים.
|
|
|
|
|
|
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
|
|
|
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
|
|
|
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
|
|
|
שי גולדשטיין
הערבים הם כוח הולך וגובר באירופה ואמריקה ולכן העולם המערבי מפנה לנו את גבו אין לנו ברירה אלא להבין שאנחנו הולכים ומבודדים מול עולם מתאסלם
|
|
|
איתן קלינסקי
שר בישראל העונה לשם דודי אמסלם מתהולל בטברנה באתונה בירת יוון ושרה העונה לשם מירי רגב מטיילת עם הבת בסרי לנקה
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|