|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

היועצת המשפטית של המשרד לשירותי דת בוועדת נאור:

אצבע מאשימה כלפי דרעי לגבי ל"ג בעומר

גליה קליין: "הדרג הפוליטי רצה שלא יהיו הגבלות בל"ג בעומר. דרעי היה מאוד מעורב והוא זה שנתן את הטון" השר יעקב אביטן "עסק רק ביחסי ציבור לדרעי, היה תלוי בגורמים פוליטיים ולא קיבל בעצמו החלטות" "רז נזרי אמר לי שמשרד הבריאות הולך להכיל את האירוע" למרות שהיה בלתי חוקי
14/12/2021  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   אסון מירון   |   תגובות
קליין ודרעי. "שמו עלה בגלוי" [צילום: לע"מ, פלאש 90]

"אתה מתחמק מאחריות"
היועץ המשפטי של המרכז למקומות הקדושים, עו"ד ארז בן-דוד, טען שלמרכז (שהוא עמותה ממשלתית) אין יכולת לנהל את הילולת ל"ג בעומר בשל האירועים הפרטיים הרבים הנכללים בה. חבר הוועדה, שלמה ינאי, אמר לבן-דוד שהוא מתחמק מאחריות, שכן המרכז אחראי על המתרחש בהר מירון כל השנה (כולל עשרות אירועים פרטיים מרובי משתתפים), ושאין זה הגיוני שכל קיומו הוא כדי להעביר הלאה תקציבים כפי שאמר בן-דוד.

ינאי גם ציין, כי המרכז מקבל מדי שנה את ניהול ההר בפטור ממכרז בנימוק שהוא מתמחה בניהול ההילולה. "ברור לכולי עלמא שזה התפקיד שלכם", הטיח בו ינאי. בן-דוד השיב, שמדובר באירוע בקנה מדינה מדינתי והיא אשר צריכה לנהל אותו. לדעתו, הניהול צריך להיות בידי המשטרה; ינאי אמר שאין טעם להמשיך בדיון, כי הם חלוקים בהגדרת המונח "אחריות כוללת". עוד אמר בן-דוד, כי המרכז אינו אחראי לכך שהוועד המנהל שלו כולל שלושה חברים בלבד במקום שבעה כקבוע בחוק.

"הדרג הפוליטי רצה שלא יהיו הגבלות בל"ג בעומר. המנכ"ל עודד פלוס היה מאוד מקושר לשר הפנים, אריה דרעי". כך אומרת (יום ג', 14.12.21) היועצת המשפטית של המשרד לשירותי דת, גליה קליין, בעדותה בפני ועדת נאור לחקר האסון במירון. פלוס היה מנכ"ל המשרד וכיום הוא ממלא-מקום המנכ"ל. השר באותה עת היה יעקב אביטן, גם הוא איש ש"ס. "דרעי היה מאוד מעורב והוא זה שנתן את הטון, גם ב-2020", הוסיפה קליין.

"דרעי היה ממונה קורונה במגזר החרדי", הוסיפה קליין. "נכון ששר לא יכול להכתיב לשר אחר והקשר היחיד שלי הוא עם השר שלי, אבל שמו של דרעי עלה בגלוי בנושא תקנות ל"ג בעומר. התרשמתי שאביטן לא מפעיל שיקול דעת עצמי באירוע הזה. גם בהתבטאויות פומביות הוא הודה לדרעי.

"בשנת 2020 עקפו דרך דרעי את אביטן ואת התקנות שהוצאנו [בשל הקורונה]. נכון שזה אירוע דתי, אבל הייתה סביבו גם הילה פוליטית. הייתה מעורבות של שרים. בשנת 2020 הגיעו ח"כים עם נשותיהם למרות המגבלות, והבנו שהייתה התערבות פוליטית. חשבתי שאולי בגלל זה אני מודרת מחלק מהדברים. פלוס ביקש להעביר לדרעי את טיוטת התקנות.

"פלוס התקשר ב-10 בערב נזעם"

"את כל זה העברנו לרמות הגבוהות ביותר במשרד המשפטים. גם אני וגם הלשכה המשפטית במשרד הבריאות קיבלנו מסרים סותרים. בהתחלה עודד אמר: הכל פתוח. אחר כך הוא אמר שהוא מקבל את הגישה שלי שצריך להיערך להגבלות. לבקשתו העברתי לו את התקנות כדי שיראה אותן לדרעי. זו הייתה הטיוטה שקיבלנו ממשרד הבריאות.

"הבנו שאנחנו נמצאים באירוע גדול, שיש פה התנגדות פוליטית, שאנחנו לא יכולים לקדם את התקנות וצריך לשתף את כל הרפרנטים [המשפטיים במשרדים השונים]. שיתפנו מידע והעברתי הלאה את כל המידע שקיבלתי. שלחתי לעודד את התקנות והוא התקשר אלי ב-10 בערב נזעם, על זה שרשמנו את המרכז הארצי למקומות הקדושים כמפעיל של האירוע. לא הייתה נכונות שהמשרד שלנו יקח אחריות. אמרתי למשפטנים: יש פה התנגדות, יש פה כעס של המשרד".

השופטת מרים נאור: "איך הוא נימק את זה?". קליין: הוא פשוט לא רצה לקחת אחריות. הוא אמר שהוא ידבר עם נחמן אש [אז ממונה הקורונה וכיום מנכ"ל המשרד] והיועץ המשפטי שם, ואמר שנחמן אש רוצה משהו אחר והוא מנותק מהלשכה המשפטית שלו. הבנתי מהלשכה המשפטית [של משרד הבריאות] שזה פייק ניוז ויש פה דיסאינפורמציה".

קליין הוסיפה: "ב-27 במאי [יומיים לפני ההילולה] ב-9 בבוקר התקשר אלי עודד בבהלה ואמר לי שמפקד המחוז [שמעון לביא] אמר שהוא לא יודע להעביר אירוע בלי תקנות. יום קודם אמרתי לו: אתם לא רוצים תקנות, משרד הבריאות לא רוצה תקנות - אתם מבינים את המשמעות. זה אירוע המוני, לא לפי המכסה שקבועה בתקנות, וזה אירוע לא חוקי. ההגבלה נבעה מצרכים אפידמיולוגיים; נושא תפוסת המקום לא עלה באותו זמן ואני לא יודע אם זה הדליק להם נורה אדומה". נאור: "הבהרת שאם אין תקנות, חלות מגבלות הקורונה". קליין: "ודאי. פלוס הלך עם זה לדרג הפוליטי שחסם את זה".

"הרבה דיסאינפורמציה ומפח נפש"

קליין הוסיפה: "אחרי שמפקד המחוז התקשר אליו, הם תפסו את עצמם, הבינו שיש בעיה, ועודד אמר לי: גליה, צדקת, צריך לקדם מהר את התקנות". להערכתה, אפשר היה להתקין את התקנות תוך 24 שעות. "מסרתי את ההנחיה הזאת לקבוצת המשפטנים, ואחרי כמה דקות הוא שולח לי מסרון: תעצרי הכל, כי השרים פותרים את זה ביניהם. מבחינתי זה [שרי ה]משטרה, דרעי, תחבורה. הבנתי שהדברים הולכים להסתדר. הצעתי להוציא הודעה לציבור, שתסביר את הסיכונים; נאמר לי שמשרד הבריאות פרסם אותה".

קליין תיארה את אי-הוצאת ההנחיות לל"ג בעומר: "זה היה אירוע שלווה בהרבה דיסאינפורמציה, מתסכל, הסתיים במפח נפש. באים ואומרים לי שיש חוסר סנכרון במידע במשרד הבריאות, ואני פונה למשרד הבריאות ואומרים לי שזה פייק ניוז. שאלתי את עודד מה קורה, הוא אמר שאיננו יודע, והבנתי שמסמסו אותנו.

"עודד אמר שהמשטרה תווסת את הבאים לאירוע. אמרתי: מצוין. שלחתי את זה למשפטנים, והמשטרה שולחת מכתב: מה פתאום? אנחנו לא מסכימים עם עמדת המשרד לענייני דת. הודעתי לו באותו רגע: המשטרה מתנערת. מה אני יכולה לעשות? דיסאינפורמציה. אנחנו המשפטנים ניסינו לתכלל את האירוע הזה לתוך תקנות, אבל לא היה שיתוף פעולה".

קליין ציינה, כי הנחתה את אנשי משרדה להעביר לוועדת נאור את כל המידע הרלוונטי, אך ההנחיה לא בוצעה במלואה. היא גם סבורה, שיש למסור לוועדה תרשומות של התייעצויות פנימיות. "אני מאמינה שכמו שיש לי התכתבויות מזמן אמת על אירועי ל"ג בעומר בשנים האחרונות, כך יש גם לאחרים. מומלץ לפנות בעניין הזה כדי לדעת במה מדובר. נכון שכל אחד יתן את מה שנמצא ברשותו".

ינאי: מרחב עמימות

נאור: "איפה השר שלכם בתמונה?". קליין: "אמרתי לעודד שצריך לעדכן את השר. הוא עשה הרבה יחסי ציבור לדרעי בנושא הזה, הוא היה פחות מעורב. הוא לא היה מעורב גם במינויים. הוא היה מאוד תלוי בהתייעצויות עם גורמים פוליטיים אחרים; בל"ג בעומר זה היה מאוד בולט. לא הייתה לו אפשרות לקבל החלטות עצמאיות באירועים שהיו מונחים לפתחו. היה ברור לי שבאירוע הזה הוא לא הכתובת, ואם הייתי פונה אליו - זה רק היה מעכב. הכתובת היה רק פלוס, שידע לדבר עם דרעי ועם אביטן".

שלמה ינאי לחץ וביקש לדעת מי היה השר שטיפל בהילולה. "אם אני מבין מה שאת אומרת, זה לא אביטן אלא דרעי", אמר. קליין השיבה, כי הבינה שדרעי הוא שמנהל את העניינים, ולכן ביקשה מפלוס שיעדכן את אביטן. "התשובה הייתה 'בסד"ר או משהו כזה", הוסיפה. ינאי: "בפועל, בתחומים שקשורים להילולה - המנכ"ל עובד מול שר הפנים ולא מול שר הדתות. אומרים לך 'בסד"ר וממשיכים הלאה". קליין: "אני לא יכולה להגיד שעודד לא דיבר עם אביטן". ינאי: "השאלה היא למי פונים כאשר צריך לקבל החלטה". קליין: "ההתרשמות שלי היא שדרעי שימש כמנחה. התשובה שלו הייתה, שכל פעם שהיה צריך להטיל מגבלות קורונה על הציבור החרדי - דרעי היה שם".

ינאי: "למה רצו למסמס את התקנת התקנות?". קליין: "רצו להראות כנראה שהכל פתוח והכל ממשיך בסדרו. בשנה שעברה לא היה, והשנה תבואו ברוב עם הדרת מלך". ינאי: "אז מתקינים תקנה שאומרת שההר פתוח בלי מגבלות". קליין: "שאלה מצוינת. מי שאמור לקדם תקנות ולדחוף אותה זה משרד הבריאות. אני לא יודעת מה היה שם". ינאי: "למה אתם לא יזמתם את התקנה הפשוטה הזאת, במקום מרחב העמימות שעולה מכל התהליך הזה?". קליין התקשתה להשיב על השאלה. ינאי: "האם כל זה נועד להגיע למצב שאיש לא יקח אחריות על תקנה כזאת אם חלילה תהיה התפרצות, ומצד שני רוצים שלא יהיו מגבלות?". קליין: "מסמסו אותנו, ערבבו אותנו. זו השערה שצריך לבחון אותה. יכול להיות שזה היה ניסיון לברוח מאחריות".

היכן היו שומרי הסף

ינאי: "הולכים לערוך אירוע בלתי חוקי עם המוני אנשים, עם סכנה בריאותית, דבר שאין לו אח ורע. מה את עושה עם זה?". קליין: "אמרתי שצריך לנהל שיח. צריך גם לתת הנחיות למשטרה איך להתנהל. עשינו שיחה, עלתה היועצת המשפטית של המשטרה [איילת אלישר] ואמרה שבפרק הזמן הקצר שנוצר אי-אפשר לתקן תקנות וכנראה אנשים נערכים להגיע להר בהמוניהם, וההנחיה כרגע היא לשמור על חיי אדם ולתת למשטרה לנהל את האירוע". ינאי שב ולחץ באותה שאלה. היא השיבה, שהייתה בקשר עם המשנה ליועץ המשפטי, רז נזרי. "הוא אמר לי שמשרד הבריאות כנראה הולך להכיל את האירוע הזה", הוסיפה. ינאי הדגיש, כי השאלה מופנית כלפי כל שומרי הסף, אשר ראו מול עיניהם אירוע בלתי חוקי ולא מנעו אותו. "המשרד שלי לא יכול [פיזית] לחסום את האירוע", הגיבה קליין.

ינאי עמד על כך שמאז 2015 ומדי שנה מתבקש פטור ממכרז לניהול אירועי ל"ג בעומר בידי המרכז למקומות הקדושים, שאף מוצג כמומחה בניהול האירוע. הוא תהה האם מדובר במהלך מכוון שמטרתו לשמור על העמימות, וקליין השיבה שאין זה הרושם שלה. ינאי ביקש ממנה לבדוק ולהשיב בהמשך, מדוע פלוס כה התנגד להפקדת המרכז על ניהול האירוע השנה.

תאריך:  14/12/2021   |   עודכן:  14/12/2021
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אצבע מאשימה כלפי דרעי לגבי ל"ג בעומר
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  אסון מירון
ועדת העבודה והרווחה פתחה (יום ב', 29.11.21) את הדיונים בהצעת החוק סיוע לנפגעי אסונות לאומיים אזרחיים, שהוגשה על-ידי יו"ר הוועדה ח"כ אפרת רייטן מרום. ההצעה תאפשר לממשלה להכריז על אירוע שגרם לנפגעים, בגוף או בנפש ואינו אירוע צבאי או פגיעת איבה, כאסון לאומי אזרחי, אם ראתה כי קיים צורך להעניק לנפגעים או לקרובי משפחה של הנספים סיוע מיידי וכן לקבוע מנגנון סיוע לנפגעים ולמשפחותיהם. במקרה של הכרזה כזו ימנה שר הרווחה גורם מלווה מטעם המדינה לנפגעים ולמשפחותיהם, אשר יהיה בין היתר אמון על הקשר עם גורמי הסיוע לשם מיצוי זכויותיהם של הנפגעים וקרובי המשפחה של הנספים.
29/11/2021  |  מירב ארד  |   חדשות
ועדת החמישה, המנהלת את אתר מירון, לא פעלה עד לאחר האסון נגד הבנייה הבלתי-חוקית בהר שנבנתה במשך עשרות שנים לפני הקמתה בשנת 2008. כך אומר (יום א', 28.11.21) חבר הוועדה, הרב דוד דרלי, בעדותו בוועדת נאור. יעקב חיים מילר, המארגן את השטח עבור חלק מן החסידויות, טען בעדותו, כי ועד מושב מירון גובה שלא כדין תשלומים תמורת שימוש בקרקעותיו ומוציא כנגדם חשבוניות פיקטיביות.
28/11/2021  |  איתמר לוין  |   חדשות
המשתתפים בדיון שכינס מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב קובי שבתאי, ערב אסון מירון ידעו שבהר קיימת בעיה קבועה של צפיפות, אך לא דנו בה אלא התמקדו בנושא הקורונה. כך מעידה (יום א', 28.11.21) תת-ניצב בדימוס איילת אלישר, שהייתה אז היועצת המשפטית של המשטרה והשתתפה בדיון. לדבריה, המשטרה לא אכפה - במכוון - את מגבלות הקורונה באירועים המוניים באותה עת. חבר הוועדה, שלמה ינאי, רמז, כי השרים דאז הנוגעים בדבר - יולי אדלשטיין ואמיר אוחנה - נמנעו בכוונה מאישור מתווה קורונה במירון, משום שלא רצו לשאת באחריות אם תהיה במקום התפרצות קורונה.
28/11/2021  |  איתמר לוין  |   חדשות
ועדת נאור לחקר אסון מירון ממליצה למנות שר שיהיה אחראי על הילולת ל"ג בעומר בקבר ר' שמעון בר יוחאי. השר יגדיר "את התפקידים ואת תחומי האחריות של משרדי הממשלה הרלוונטיים ושל יתר הגורמים המעורבים, כמו גם את ממשקי העבודה ביניהם". הוא גם "ימנה גורם ביצועי בעל ידע וניסיון מתאימים, שיארגן וינהל את ההילולה תחת הנחייתו וכפוף להוראותיו". ההמלצות מצויות בדוח הביניים שהגישה הוועדה (יום ב', 22.11.21) לראש הממשלה, נפתלי בנט.
22/11/2021  |  איתמר לוין  |   חדשות
"היה בולט ומגעיל שמי שהשתתף בדיון על פיצויים לנפגעי אסון מירון היו רק ח"כים חרדים. אף ח"כ אחר זולתי לא הגיע", כך סיכם (יום ג', 16.11.21) יו"ר ועדת הפנים, ח"כ ווליד טאהא דיון על נפגעי האסון במירון, שארם קיבלו פיצויים, ביוזמת ח"כ מיכאל מלכיאלי.
16/11/2021  |  מירב ארד  |   חדשות
רשימות נוספות   /   אסון מירון  /  מי ומי  
העליון: לסלק מבנים בלתי חוקיים ממתחם רשב"י במירון  /  איתמר לוין
בג"ץ אשרר חברות קרליץ בוועדת נאור  /  איתמר לוין
אחרי האסון מרחו צבע על החלודה  /  איתמר לוין
אמיר המאמיר  /  דן מרגלית
זו אינה דרכה של היהדות  /  איתמר לוין
אחריות יש, אשמה לא  /  צ'לו רוזנברג
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il