|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
רפי אילן בצעירותו [צילום: באדיבות המשפחה]

מת איש התיאטרון רפי אילן

בביתו בקיבוץ עין צורים הלך לעולמו רפי אילן חבר הקיבוץ ומוותיקי הקיבוץ הדתי איש תיאטרון וספרות, מומחה לתיאטרון עברי ולכתבי המשורר נתן אלתרמן ומי שהיה מנהל מרכז אלתרמן באוניברסיטת תל אביב, ומנהל ספריית התיאטרון בניסן נתיב מאחרוני החברים בגוש-עציון שלפני מלחמת העצמאות בן 93 היה במותו
22/12/2021  |   אלי אלון   |   חדשות   |   תגובות

כמו כל אנשי דורו, ההיסטוריה האישית של רפי אילן שזורה בסיפורה של מדינת ישראל. הוא נולד בשלהי שנת 1928 בעיר במברג בגרמניה למשפחה יקית שורשית, דתית וציונית, בנם של ד"ר שלמה ומוזלה ויקסלבום. אביו, אותו העריץ, היה בגרמניה דוקטור למשפטים, וגם סופר שכתב ספרי בלשות, וממנו ככל הנראה ירש רפי אילן את כישרונו הספרותי. ב-1933, בהיותו בן 4 עלה רפי עם הוריו לארץ. המשפחה התגוררה תחילה בירושלים ובהמשך עברה להתגורר בפתח תקוה שהייתה בשנים אלה עדיין מושבה-ישוב בעל צביון כפרי.

כאן בפתח תקוה עברו על רפי כמעט רוב שנות ילדותו ונעוריו. משפחתו התגוררה בסמוך לבית הכנסת הגדול אם המושבות. אב המשפחה ד"ר שלמה ויקסלבום פתח במושבה משרד לעריכת דין. רפי למד בבית הספר היסודי הדתי המקומי. בתיכון למד בגימנסיה מוריה בתל אביב, שם למד שנתיים בלבד. בגיל 16 הודיע רפי להוריו שהוא עם בית הספר גמר. הוא עבר לעבוד כספרן בספריה העירונית תל אביב "שער ציון" ברחוב מונטפיורי ובגיל 17 עלה עם גרעין ה' של בני עקיבא "להחזיק את ביריה".

קומנר בסניף בני עקיבא בתל אביב

ב-1947 החליט הקיבוץ הדתי, שעל גרעין ה' לעזוב את בירייה ולעלות כקיבוץ שלישי בגוש-עציון. בעת מלחמת השחרור רפי נשלח כשליח התנועה לכהן כקומונר בסניף בני עקיבא תל אביב ובכך ניצל מהשבי הירדני. במשך שלוש שנים בין השנים 1950-1947 היה רפי קומנר בסניף בני עקיבא תל אביב מרכז ששכן אז בצריף ברחוב אחד העם 108, מאחורי בית הפועל המזרחי. לפרנסתו עבד באותן שנים, בין השאר, כמחלק עיתוני "הצופה" לבתים ברחובות תל אביב.

חניכיו מספרים כי היה מדריך דומיננטי וכריזמטי שהנהיג בסניף פעילות תרבות ענפה, הרצאות ספרות שירה וריקודים. אחת מחניכות מדריכות הסניף הייתה טובה טברסקי שהתגוררה עם הוריה ומשפחתה ברחוב דיזנגוף בתל אביב. טובה ורפי אילן נפגשו לראשונה בביריה (בספריה, כמובן), קשר שהבשיל כעבור מספר שנים לנישואים של קרוב ל-70 שנה.

קצין חינוך בנח"ל

במשך תקופה מסוימת גויס רפי אילן לשמש כקצין חינוך בנח"ל, עבר בהיאחזויות השונות, הקריא מחזות, סיפר סיפורים, והקים להקות. בהמשך היה מורה לספרות - מרתק, יצירתי, מקורי, אחר,. וניהל אולפן לעולים החדשים שלמדו אצלו את רזי העברית.

רפי אילן נודע כמומחה בעל שיעור קומה לתיאטרון עברי ולכתבי המשורר נתן אלתרמן. אהבתו לתיאטרון, כך סיפר רפי, החלה עוד בגיל ילדות שהלך לתאטראות כמו הבימה, אוהל והמטאטא וראה הצגות רבות. אהבתו הגדולה לאלתרמן והידע המופלא שלו בנושאי יצירותיו של אלתרמן הפכו לשם דבר. הוא היה מנהל מרכז אלתרמן באוניברסיטת תל אביב, ומכל רחבי הארץ היו מתקשרים אליו עם שאלות בנוגע ליצירה ולאוטוביוגרפיה של אלתרמן. תאטראות היו נעזרים בו בכתיבת התכניה להצגה חדשה שהעלו, כי את הידע שלו היה קשה למצוא בארכיונים, ובתמורה זיכו אותו בכרטיסים חינם.

במשך 17 שנים היה מנהל ספריית התיאטרון בניסן נתיב. רפי ניהל התכתבויות עם נעמי שמר, דן אלמגור, מירה מאיר ועוד רבים וטובים. מספר פעמים יצא לשליחות כמדריך דרמה למחנות קיץ בחו"ל. כתב רשימות וטורים, לרוב בענייני ספרות ותיאטרון בעיתונים הארץ, מקור ראשון, בכתבי עת ועוד.

"שר התרבות של הקיבוץ"

רפי אילן ורעייתו טובה אילן היו ממקימי קיבוץ הדתי עין צורים במקומו החדש במישור החוף הדרומי. מספרת בתו של רפי אילן רונית פורטן-אילן: "עין צורים הוקמה על-ידי קבוצת צעירים, כמעט ילדים, שעשו מעשי קונדס ובאופן כללי התייחסו אל החיים קצת פחות ברצינות. מהרגע הראשון אבא שימש בקיבוץ כ"שר התרבות".

המגירות בבית שלנו מלאות ב"חומרים" שאבא כתב החל מימי הגוש העליזים ועד השנים האחרונות, והן אוצר בלום של ממש, המהווה פס קול לחיי הקיבוץ "בשיר ובאומר" (כפי שאבא היה אומר). אבא כתב פזמונים, מקאמות, וכיאה ל"פרופסור לתיאטרון" גם מחזות קצרים, אשר הוצגו על-ידי הלהקה הקיבוצית בכל אירוע קיבוצי כמו מסיבות, חתונות, חגים, וגם מעל בימות חובבים ברחבי הארץ, בכיכרות המרכזיות של יישובי עולים ומעברות, ובקיבוצים השכנים.

הלהקה הקיבוצית נקראה "הקלשון" (על משקל תאטרון ה"מטאטא" שהפך לחקלאי). היו חברים בה יוסק'ה, לאהל'ה, שאולי, שדהל'ה, אלכס, רחל ברקת, עדינה צור, ועוד רבים וטובים לאורך השנים.

אבא היה גם החרזן הקיבוצי ה"פרטי". כסטנדרט - לפני כל בר מצוה, מסיבת יום הולדת או אירוע משפחתי אחר בקיבוץ, היו מתייצבים אצלנו נציגי המשפחה החוגגת ואבא היה דולה מהם פרטים אוטוביוגרפיים, ששימשו אותו לכתיבת "מקאמה" (מילה שהייתה מאוד נפוצה אצלנו בבית) על גיבורי הערב, והוקראה על-ידי החוגגים.

היכולת הזו "להרים" כל מסיבה, יחד עם כריזמה, אידיאולוגיה רושפת, ביטחון בצדקת הדרך, ויש להודות - גם קסם אישי יחד עם בלורית שחורה ועיניים ירוקות, הפכו את אבא ל"מדריך האולטימטיבי". אנשים ש"עברו תחת ידיו" גם אם לא היו חניכים ישירים שלו, לא שוכחים זאת, ולא אמנה את אין ספור הסיפורים שהייתי שומעת על הטיולים, המחנות, הערבים והחוויות שאנשים חוו איתו. הוא היה בלתי נשכח. יעידו על כך גם חברי חברות הנוער שהדריך ולימד בקיבוץ בשנות השישים, ושעד יומו האחרון שמרו איתו על קשר, חגגו לו ימי הולדת, הגיעו לבקר, והוקירו לו תודה".

מוסיפה הבת רונית פורטן-אילן: "באמת קצרה היריעה מלספר על: על הבית החם והפתוח של אבא ואמא עם שלל המאומצים, החברים והאנשים המעניינים שהיו בו דרך קבע, על אהבת הארץ שלו, שאף פעם לא הייתה מליצה בלבד ("את "באילת כבר היית" היה יכול אבא להמציא...) וכמובן על האהבה הגדולה של אבא אלינו - הבנות והנכדים (שכולם היו מושלמים בעיניו והיה בהם גאה עד בלי די).

רונית: "אבא היה "טיפוס". ידע לעצבן ולהרגיז, היה ילד נצחי, על הטוב והרע שבכך, אבל כל-כך כל-כך מיוחד ומלא כרימון. זכינו לגדול בבית יוצא דופן. אתה ואמא הקמתם קן משותף רחב אופקים ומלא שאר רוח, עולה על גדותיו ביצירה, בעשייה, באהבת אדם, ובאהבה אלינו".

במרס 2019 הלכה לעולמה רעייתו של רפי, טובה אילן שהייתה אשת חינוך, מנהלת בית הספר התיכון האזורי המקיף "שפיר" בשנות ה-70-60, וחברת הכנסת מטעם סיעת העבודה-מימד-עם אחד בשלהי הכנסת ה-16. טובה אילן נקברה בבית העלמין בעין צורים. אתמול 21.12.21 הצטרף אליה רפי אילן את ונטמן אף בבית עלמין בעין צורים.

[צילום: באדיבות המשפחה]


"פינת חן נעקרה מאיתנו"

ההיסטוריון והסופר ד"ר יואל רפל כותב בדף הפייסבוק לזכרו ואישר לי לפרסם דבריו וכך כותב: "שמו של רפי אילן שנפטר היום אינו מוכר לרבים, אך תרומתו לעולם התיאטרון הישראלי תיזכר עוד שנים רבות. מרבית שנות חייו היה רפי, הנעים, החכם, מלך ההברקות והידען חבר קיבוץ עין צורים, תחילה, לפני מלחמת השחרור בגוש-עציון, ולאחר המלחמה הצטרף לחבריו שחזרו מהשבי בירדן להקמת קיבוץ עין-צורים, השוכן בין קריית מלאכי לאשקלון.

רפי אהב תיאטרון וידע תיאטרון, אהב את נתן אלתרמן ויצירתו ולא היה כמוהו בבקיאות בשירתו ויצירתו הספרותית. אך לא הייתה זו בקיאות עקרה. בקיאותו, הבנתו וידענותו הביאו לכך שהוא נקרא על-ידי אוניברסיטת תל אביב לנהל את מרכז אלתרמן ועמד בראשו במשך 17 שנים. אדניו של המחקר הענף על אלתרמן בארבעים השנים האחרונות היו סמוכים על רפי אילן וחומרי הארכיון הרבים שהוא אסף וצבר על אלתרמן.

כאשר סיים לעבוד באוניברסיטת תל אביב הוזמן, על יסוד בקיאותו במחזאות העברית והכללית, על-ידי תיאטרון אורנה פורת להקים את ארכיון התיאטרון. משסיים שם הוזמן על-ידי תיאטרון בית לסין להקים עבורם ארכיון ומשם נדד לבית הספר למשחק של ניסן נתיב שבו ניהל את הארכיון 15 שנים. על שנותיו אצל ניסן נתיב אמר כי היו אלה השנים היפות בחייו. ואחרי כל אותן עשרות שנים של עבודה בארכיונאות נהג להתגאות כי ׳מעולם לא למד ארכיונאות׳.

אלתרמן והתיאטרון היו אהבותיו הגדולות של הקיבוצניק הצנוע, ציוני בהווייתו ואמן בנשמתו, שטבל עטו בכתיבת מערכונים ומחזות קצרים וידע בעל-פה את כל יצירתו של אלתרמן. אהבתי לשוחח עם רפי שרצינות תהומית וצחוק מעט פרוע היו שלובים אצלו. סיפור חייו היה מיוחד, אישיותו הסוערת אך הנעימה, האופטימיות התמידית והנאמנות החברית עשו כל שיחה איתו וכל מפגש לחוויה נעימה ומחכימה.

רפי אילן מוותיקי הקיבוץ הדתי, מאחרוני החברים בגוש-עציון שלפני מלחמת העצמאות, הלך לעולמו ופינת חן נעקרה מאתנו. חבל על דאבדין".

תאריך:  22/12/2021   |   עודכן:  22/12/2021
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות נוספות פַּנְדוֹרָה
ענת וסיון פרג' משיקים בימים אלה את הנציגות הישראלית של חברת MK illumination, החברה האוסטרית המובילה בתחום תאורה דקורטיבית לערים, מרכזים מסחריים, מרחבים ציבוריים ואף אירועים פרטיים.
22/12/2021  |  יפעת גדות  |   חדשות
נשיא המדינה יצחק הרצוג נפגש (יום ה', 16.12.21) עם איתן סטיבה, הישראלי שימריא לתחנת החלל הבינלאומית בעוד כחודשיים במסגרת משימת 'רקיע'.
16/12/2021  |  יפעת גדות  |   חדשות
מיכל קיסוס הרצוג מונתה (יום ה', 16.12.21) למנכ"לית פועלים היי-טק. כך הודיע מנכ"ל הבנק, דב קוטלר.
16/12/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
אוניברסיטת חיפה העניקה תעודה הוקרה לד"ר שרון אלרעי-פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, בהוקרה על פועלה ומסירותה במאבק בנגיף הקורונה ולעשייתה המבורכת למען קידום בריאותם של כלל האוכלוסיות בישראל. בעת הענקת ההוקרה, במהלך הכנס "בריאות שוויונית לכולם", נעמדו מאות המשתתפים והמשתתפות והצטרפו במחיאות כפיים ארוכות בהוקרה לד"ר אלרעי פרייס.
15/12/2021  |  יפעת גדות  |   חדשות
אפשר ללמוד מעט על המעמד, בהתבסס על התגליות שזכו בשנים הקודמות לציון לשבח: גילוי חלקיק ה-Higgs Boson שבמשך שנים קיומו היה בגדר היפותזה בלבד, גלי גרביטציה, גילוי ראשון של ניורינט קוסמי עם אנרגיה גבוהה ונחיתה של גשושית על כוכב שביט. חבר השופטים מורכב מחמשת עורכי כתב העת Physics World, שבחרו תגליות פורצות דרך מבין מאות מהעבודות שפורסמו בשנת 2021. הקריטריונים לבחירה הינם התקדמות משמעותית בידע או בהבנה, חשיבות העבודה עבור המדע הבסיסי או פיתוח טכנולוגי, והיותו בעל עניין לכלל קוראי כתב העת.
15/12/2021  |  יפעת גדות  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il