|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
רוזן. "חשדות הרי גורל" [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90] ניצן. היה ידוע לו בעליל [צילום: תומר נויברג, פלאש 90]

נציב הביקורת על הפרקליטות, דוד רוזן:

ניצן אישר להשתמש ללא צו כנדרש בחומרים של שטייף נגד נוה וכרייף

פרקליט המדינה דאז ידע שהחומרים מהסלולרי של נוה הושגו בעבירה וקיים חשש לחיסיון עו"ד-לקוח - אך אפשר לחוקרים לקבל משטייף מידע נוסף בטרם פנה לבית המשפט רוזן קובע עוד: המשטרה והפרקליטות לא מסרו לבית המשפט במפורש, כפי שהיה עליהם לעשות, שהחומרים הושגו בעבירה פעולות חקירה בעניינה של כרייף בוצעו בלא אישור כחוק
26/12/2021  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   משמר המשפט   |   תגובות
נסגר התיק נגד אפי נוה ואתי כרייף
איתמר לוין
למברגר קובע: אין סיכוי סביר להרשיע את ראש לשכת עורכי הדין לשעבר בקבלת שוחד מיני מהמועמדת דאז לשיפוט; נוה לא יואשם במרמה והפרת אמונים, משום שיש סיכוי סביר שבית המשפט יפסול את הראיות נגדו שהושגו בעבירה * שופטת השלום לא תועמד לדין בשל סגירת התיק נגד נוה ולאחר שהתחייבה לפרוש משיפוט
לרשימה המלאה

אין פגם בסגירת התיק נגד אפי נוה
איתמר לוין
דוחה את הטענה כאילו החלטתו של למברגר לסגור את התיק נבעה משיקולים זרים ומחשש מפרסום הקלטות מביכות * קובע: היא הייתה מבוססת על שיקולים ענייניים בלבד; פרקליטות אחראית אינה מגלגלת לפתחו של בית המשפט הכרעות מורכבות כמו בתיק זה
לרשימה המלאה

המשטרה והפרקליטות פעלו בצורה פגומה בנוגע למידע שהעבירה אליהם העיתונאית הדס שטייף בפרשת אפי נוה, ולאחר מכן לא מסרו לבית המשפט את כל המידע הדרוש כאשר ביקשו בדיעבד אישור לעיין במידע זה. כך קובע (יום א', 26.12.21) נציב הביקורת על הפרקליטות, דוד רוזן.

שטייף, כתבת גלי צה"ל, קיבלה מידי חני נוה - רעייתו דאז של מי שהיה ראש לשכת עורכי הדין - את הטלפון הסלולרי שלו, אותו הותיר בטעות בדירתם כאשר נפרדו. שטייף, יריבה ותיקה של נוה, פעלה לפריצת הטלפון ומצאה בתוכו חומרים שיצרו חשד ולפיו נוה קיבל שוחד מיני מאת אתי כרייף תמורת קידום מינויה לשופטת שלום. היא העבירה את החומר למשטרה, ופרקליט המדינה דאז, שי ניצן - גם הוא יריב של נוה - הורה על בסיסו לפתוח בחקירה של מה שזכה לכינוי "פרשת שופטים" או "מין תמורת מינוי". בסופו של דבר נסגר התיק נגד נוה (שהתפטר בעטיו מראשות הלשכה) ונגד כרייף (שפרשה משיפוט) בנימוק של העדר סיכוי סביר להרשעה. רוזן כבר דחה תלונה שהוגשה לו נגד סגירת התיק (ראו קישור משמאל).

עורכי דינם של נוה וכרייף, בועז בן-צור ועמית חדד (בהתאמה, המייצגים גם את ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו), התלוננו בפני רוזן על אופן ניהול החקירה: על עצם השימוש במידע מן הטלפון שהושג בעבירה, על הצורה בה לטענתם ניסו המשטרה והפרקליטות להכשיר בדיעבד את המעשה על-ידי קבלת צו שיפוטי ועל עצם פתיחת החקירה בלא אישורו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. רוזן קיבל בעיקרן את התלונות לגבי הטיפול בחומר ודחה אותן לגבי העדר הסמכות.
תלונה 715/21 / החלטה
ביקורת על התנהלות הפרקליטות והמדינה בטיפול בחומרים שמסרה הדס שטייף בפרשת אפי נוה
החלטה 662/21 / החלטה
דחיית רוב תלונתה של השופטת אתי כרייף על ניהול החקירה בעניינה; קבלת התלונה לפיה פעולות חקירה ראשונות בוצעו בלא סמכות

דוחה את הסברו של למברגר
נוה. חשש לחסיון עו"ד-לקוח [צילום: פלאש 90]

רוזן אומר כי לא נפל פגם בעצם החלטתו של ניצן לקבל את החומר משטייף, למרות שהושג בעבירה, שכן "מדובר בחשדות הרי גורל, שבכוחם להרעיד אמות ארץ ולזעזע יסודות שלטון החוק במדינת ישראל". לעומת זאת, נפלו פגמים בעצם הטיפול בחומרים: "משנראה היה כי שטייף חדרה, לכאורה שלא כחוק, לטלפונים הניידים באמצעות איש מטעמה, הרי שהמידע שהופק על ידיה הושג, על פני הדברים, בעבירה. במחובר לעובדה, כי בקרב גורמי הפרקליטות התעורר חשד לפגיעה בחיסיון עו"ד-לקוח, ראוי היה לנהוג אחרת... נכון היה להנחות את חוקרי המשטרה לתפוס את כל החומר שהיה ברשותה של שטייף, לעטוף אותו, ללא עיון ובדיקה, ולפנות בבקשה לבית המשפט להכריע מה יעשה במידע ובחומר שנתפס".

במקום זאת, החוקרים שוחחו תחילה עם שטייף, קיבלו ממנה מידע נוסף ורק אז ביקשו מבית המשפט אישור לעיין בחומר. המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים, מומי למברגר, טען, כי מאחר שהחוקרים עצמם לא חדרו לחומר שמסרה שטייף - הם לא היו צריכים לקבל צו. רוזן דוחה עמדה זו:

"הנני מתקשה לקבל עמדה זו. לא ניתן 'להכשיר' חיפושים וחדירות לחומרי מחשב פרטיים, רק משום שהחדירה נתבצעה שלא על-ידי חוקרי המשטרה במישרין, אלא באמצעות צד שלישי. בדומה, לא יעלה על הדעת כי שוטר א' יחדור למחשב ללא צו שופט, יפיק חומר הימנו, ולאחר זמן, ללא קשר לשוטר א', יעיין בחומר שוטר ב', שהיה אך מודע לכך שהחומר הופק באופן בלתי חוקי, ופעולתו של שוטר ב' תחשב כפעולה כשרה ונקיה, מאחר שזו הייתה נפרדת מפעולתו של שוטר א'". הוא מדגיש, כי גם בלא קשר לאי-חוקיות של השגת המידע - עצם החשש שמדובר בחומר עליו חל חיסיון עו"ד-לקוח (כפי שסביר מאוד כאשר מדובר בטלפון של עורך דין), חייב לפנות מיד לבית המשפט.

הדברים לא הוצגו במפורש לבית המשפט
כרייף. פעולות חקירה בלי אישור כחוק

עוד קובע רוזן, כי המשטרה והפרקליטות לא מסרו לבית המשפט בצורה מלאה וגלויה, כי הן מבקשות לעיין בחומר שהושג בעבירה. הדבר רק נרמז מנוסח הבקשה, ולדעת רוזן "במבט של לאחר מעשה, ראוי היה לפרט בבקשה לבית המשפט בצורה מפורשת כי החומר, לגביו מתבקש הצו, הושג על-פי החשד תוך פריצה בלתי חוקית לטלפונים הניידים" של נוה. ניצב-משנה שלומית לנדס, אשר ייצגה את המדינה בדיון, אף אישרה, כי האפשרות שהחומרים הושגו בעבירה כלל לא עלו בו. לכן "לא ניתן להימנע מהמסקנה, כי נכון היה להציג את הדברים באופן מפורט וברור בפני בית המשפט הן בבקשה, הן במסגרת הדיון בה. הדברים מקבלים משנה תוקף משמדובר בבקשה במעמד צד אחד".

הפרקליטות טענה, כי התמונה הכוללת שהוצגה בפני בית המשפט הספיקה כדי שיבין מעצמו שהחומרים הושגו שלא כחוק. רוזן מגיב: "לא יהא זה נכון להעריך ולצפות את ההחלטה שהייתה מתקבלת על-ידי בית המשפט, לו הדברים שהיו ידועים בעליל לפרקליט המדינה דאז [ניצן], כמו גם לחוקרים, לפיו החומר הופק על-ידי שטייף בניגוד לחוק, היו מובאים בפניו בצורה סדורה ומפורשת על-ידי המדינה בבקשה הכתובה ובמהלך הדיון במעמד צד אחד". לצד זאת מדגיש רוזן: "לא ניתן לקבוע, ולו בשמץ, כי גורמי האכיפה פעלו כפי שפעלו מתוך רצון להטעות את בית המשפט".

כאמור, רוזן קובע שלא היה פגם בכך שניצן הוא שהורה על פתיחת החקירה ולא מנדלבליט (אשר פסל את עצמו בשל ידידותו עם נוה), שכן נמצא שהוא הוסמך לכך בידי שרת המשפטים דאז, איילת שקד. לעומת זאת, רוזן קובע שהאישור ניתן באיחור בלתי מוצדק בנוגע לפעולות החקירה בעניינה של כרייף. ניצן נתן את אישורו ב-15.1.19, בעוד פעולות חקירה ישירות נגד כרייף החלו שבועיים לפני כן. למברגר טען, כי המדובר היה אז בבדיקה בלבד ולא בחקירה נגד שופט - המחייבת את אישור היועץ המשפטי - אך רוזן דוחה עמדה זו:

"פתיחה בחקירה כנגד שופט בישראל הינה החלטה הרת חשיבות ורגישות. מדובר בהחלטה הנוגעת לבסיס עצמאות המערכת השיפוטית ושלטון החוק במדינה, החלטה בעלת השלכות על קיומה הדמוקרטי של המדינה. לא בכדי קבע המחוקק בסעיף 12(א) לחוק יסוד השפיטה, כי 'לא תיפתח חקירה פלילית נגד שופט אלא בהסכמת היועץ המשפטי לממשלה'. הפעולות שנתבצעו על-ידי המשטרה לבחינת קיומו של חשד סביר הינן פעולות חקירה לכל דבר ועניין. השאלה האם פעולה הינה בבחינת בדיקה מקדמית או שמא הינה פעולת חקירה, ראוי שתוכרע על-פי מבחן מהותי ולא על-פי מבחן טכני צורני כלשהוא. לאמור, לא הכותרת שתינתן לפעולת החקירה תכריע, אלא גופם של דברים, מהות הפעולה ותכליתה". ככאלו הן חייבו את אישורו המוקדם של מנדלבליט (או של ניצן מטעמו) - ואישור זה לא ניתן.

תאריך:  26/12/2021   |   עודכן:  26/12/2021
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ניצן אישר להשתמש ללא צו כנדרש בחומרים של שטייף נגד נוה וכרייף
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ארגון פשע
26/12/21 17:00
2
פלג א
26/12/21 20:26
3
יש
27/12/21 11:14
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משמר המשפט
באותו יום בשנה שעברה, 13 באפריל, הודיעו גם בית המשפט העליון של ארה"ב וגם בית המשפט העליון של ישראל כי הם יתירו, לראשונה, שידור חי של הדיונים שלהם לציבור. העובדה שנדרשה מגיפה לשתי מדינות מתקדמות מבחינה טכנולוגית כדי לבצע את השינוי הזה, היא יותר מאשר קצת מאכזבת. לציבור צריכה להיות הזכות המלאה לצפות בתיקי משפט מתפתחים שידור חי - אם באופן אישי, מול טלוויזיות או בנייד. אבל מוטב מאוחר מאשר אף פעם.
25/12/2021  |  גבריאל רוט  |   כתבות
עו"ד דוד לוי ירצה תשע שנות מאמר לאחר שגנב מלקוחותיו 16.5 מיליון שקל, 15.5 מיליון שקל מתוכם מרשות המיסים - מעשים חסרי תקדים בחומרתם. כך קובעת (יום ה', 23.12.21) שופטת בית המשפט המחוזי מרכז, דנה מרשק-מרום. המשפט נמשך שבע שנים, בשל קשיים ניכרים שהערים לוי על ניהולו (ראו קישור משמאל).
23/12/2021  |  איתמר לוין  |   חדשות
שופט בית המשפט העליון, ג'ורג' קרא, מזהיר מפני הסכמי "סולחה" שבמסגרתם מסכימים הצדדים שלא לפנות לרשויות האכיפה והחקירה בנוגע לעבירות פליליות. הוא אומר כי יש להימנע מהסכמים כאלה, המהווים הפרטה של ההליך המשפטי.
21/12/2021  |  איתמר לוין  |   חדשות
עורך הדין לשעבר יבגני יודשקין ירצה ארבע שנות מאסר, בשל התחזות לעורך דין וקבלה במרמה של 125,000 שקל מלקוחותיו. כך קבע (19.12.21) שופט בית משפט השלום בבאר שבע, רון סולקין, באומרו שנראה שיודשקין נכנס מלכתחילה למקצוע כדי לבצע מעשי רמייה.
20/12/2021  |  איתמר לוין  |   חדשות
שר המשפטים, גדעון סער, מינה (יום א', 19.12.21) את השופט בדימוס מנחם פינקלשטיין לנציב ביקורת הציבור על הפרקליטות. פינקלשטיין יחליף את השופט בדימוס דוד רוזן, המסיים בתחילת ינואר חמש שנות כהונה בתפקיד. המינוי ודבריו של סער בעקבותיו מלמדים, לפחות על פני הדברים, על כוונתו לחזק את הביקורת בלא חשש מעימותים עם הפרקליטות.
19/12/2021  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
היועצת המשפטית קרעה הלילה את מסכת הצביעות והרמייה והשטיקים והטריקים של בנימין נתניהו ושריו ובעיקר החרדים שבהם    בהרב-מיארי אמרה למאיר פרוש ולמגעילים שעימו כי צריך להגן על האומה ולה...
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
מופעי השנאה והקריאות להשמדת מדינת ישראל גברו מאוד לאחר טבח שבת שמחת תורה    הקורבן הואשם בכל רעות העולם ונשיאות שלוש האוניברסיטאות סברו כי מתקפות השנאה נגד היהודים בקמפוסים חוסות תח...
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
בעוד עמיתו, שר הבריאות, מסייע לנפגע מן התאונה, שוקל השר סער בלשכתו את החלטתו להתפטר    אילו ביקש סער לסייע לממשלה הפגועה היה נרתע מהתפטרות בימים אלה בהיות הממשלה במצב פוליטי קשה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il