בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
|
סימון דוידסון, יוני קריספיל ושניר זיידל [צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]
|
|
|
|
שערורייה: מפקח אחד על 2,100 קציני בטיחות בתעבורה - וגם הוא כבר לא קיים
|
יו"ר ועדת המשנה לבטיחות בדרכים: לא התרשמנו שהממשלה והרלב"ד פועלות להציל חיים בטיפול נושא המשאיות והאוטובוסים ● ח"כ טופורובסקי דרש תוכנית פעולה ברורה ולוחות זמנים "שתכלול את כל מה שצריך כדי שאנשים וילדים לא ימותו סתם בגלל נהג עייף או שטח מת"
|
ועדת המשנה לקידום הבטיחות בדרכים קיימה (יום ב', 21.3.22) דיון המשך בנושא טיפול בגורמי סיכון וכשלי בטיחות של משאיות, אוטובוסים והסעות ילדים, זאת לאחר שבתחילת ינואר נחשפו לא-מעט כשלים בטיפול בנושא. בישיבה הקודמת דרש היו"ר ח"כ בועז טופורובסקי דיווח על הפעולות שצריכות להיעשות ומי לא מבצע אותן, ובשל העובדה כי לא התקבלה תגובת משרד התחבורה, החליט טופורובסקי לכנס שוב את הוועדה בנושא. בנוסף דנה הוועדה בקידום טכנולוגיות מצילות חיים והטמעתן בסוגי כלי רכב שונים. בפתח הישיבה אמר טופורובסקי: "בישיבה הקודמת עלו מספר כשלים מדאיגים לאור זאת פנינו לרלב"ד ולמשרד התחבורה והבטיחות בדרכים לקבל תשובה בנושאים הללו". דלית רגב, מנהלת אגף פיקוח ובקרת רכב במשרד התחבורה, התייחסה לבעיות שעלו בדיון הקודם ולתשובות שדרש טופורובסקי, וציינה כי בשנת 2020 נבדקו 2,027 מוניות ואוטובוסים מכל הסוגים (אוטובוס, אוטובוס זעיר ציבורי ואוטובוס פרטי), כאשר 207 מהם (10%) הורדו מהכביש בשל ליקויים. בשנת 2021 נבדקו כ-11,000 רכבי משא מכל הסוגים, מתוכם 2,900 רכבי משא מעל 10 טון - 11% מהמשאיות שנבדקו קיבלו הודעת אי-שימוש בשל ליקויים בטיחותיים. יש לנו 5 ניידות שפועלות בשטח, ובמשאבים הללו אנחנו עושים כמה שיותר". באשר לשמירה על כשרות הנהגים המקצועיים, עלה כי משרד התחבורה סובל מהעדר משאבי פיקוח בכל התחומים, בתחום קציני הבטיחות למשל יש מפקח אחד על 2,100 קציני בטיחות בתעבורה. מהנתונים עולה, כי בשנת 2021 בוצעו 928 פעולות פיקוח על חברות בהם מועסקים קציני בטיחות, ובינואר-פברואר השנה עוד 134 פעולות פיקוח. מתבצעות פעולות לקידום מפרצי חנייה ותחנות ריענון למשאיות, ומיפוי של 24 נקודות. יותר ממחצית מהמקומות נבדקו בדיקה ראשונית והתברר כי ניתן להתחיל בתכנון והוקצה לכך תקציב. כמו-כן בוצעה עבודת מטה לתיקון התקנה העוסקת בשעות עבודה ומנוחה של הנהגים וכן מקודמים ההליכים להטמעת השימוש בטכוגרף הדיגיטלי. לגבי ריתום מטענים ברכב כבד, נכון להיום עולה כי רק 25% מהנהגים עברו הכשרה (כ-20 אלף נהגים מתוך 80 אלף).
|
פעם בחודש בודקים הסעות ילדים
|
|
|
|
בועז טופורובסקי [נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]
|
|
היו"ר טופורובסקי שאל את נציגי משרד התחבורה, באיזה תדירות הם בודקים הסעות ילדים? "יכול להיות שאנחנו לא בודקים מספיק בצפון בדרום וביו"ש?", ח"כ אורית סטרוק הצטרפה אף היא לשאלת היו"ר ואמרה: "אני מבינה מתוך הדברים כי 90% מהאוטובוסים שלא נבדקו, אנחנו לא יודעים מה מצבם. מה קורה במועצות האזוריות ובאיו"ש שם יש צורך רב יותר בהסעות מאשר בערים". ראש תחום ניידות הבטיחות במשרד התחבורה, יוסי שנלר, התייחס לשאלות ואמר כי פעם בחודש עושים בדיקות של הסעים לבתי ספר ובודקים את תקינותם בכל הארץ אך מתרכזים יותר במרכז. בנוסף, יש 50-40 חברות שאנחנו מזמנים לבדיקה יזומה בחודש ספטמבר מכל רחבי הארץ מניח שחלק מהאוטובוסים נבדקו במסגרת בדיקות אילו. יו"ר איגוד מועצת המובילים בישראל, גבי בן הרוש, אמר כי צריך לעשות בדק-בית בנושא הליקויים באוטובוסים ומשאיות מפני שקציני הבטיחות בחברות אמורים לחתום כל חודש על תקינות הרכבים, לכן לא ברור למה יש נתונים כפי שציין משרד התחבורה. גם בנושא מדריכים להכשרות יש מחסור גדול וכדאי שמשרד התחבורה ייתן מענה דחוף לכך.
|
|
|
הד"ר משה בקר [צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]
|
|
יו"ר הוועדה הקשה ושאל את נציגי משרד התחבורה האם מטילים עיצומים על קציני בטיחות שלא פועלים כראוי? דלית רגב, נציגת משרד התחבורה: "יש לנו כלים להטלת עיצומים. לצערי, כרגע גם המפקח היחיד שהיה כבר לא קיים ויש מחסור בכוח אדם בתחום הזה. אנו נמצאים בהליכי איוש של 3 תקנים מתוך 8 קיימים ומבקשים תקנים נוספים". מנהל אגף הנדסה ותקינה במשרד, דורון קוגמן, אמר כי בנושא הטכוגרף הדיגיטלי, ברבעון הבא יופץ מכרז ולאחר שנה יאושרו כרטיסים חכמים כאשר ברבעון הראשון בשנת 2024 יוטמעו הכרטיסים ברכבים. מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רלב"ד), שניר זיידל, אמר: "מוקם צוות אכיפה בימים אלה בשיתוף כל הגורמים הרלוונטיים. אנחנו הגשנו למשרד התחבורה מסמך סטטוס בנושא פתרונות לגורמי הסיכון הללו". הוא ציין כי יש צורך דחוף לטפל במחסור של 3,000 נהגים ברכב כבד ו-3,000 נהגים בתחבורה הציבורית, ואמר כי הנושא הזה לא התקדם מאז 2014, לצערו. "אין ספק שצריך לשפר את מעמד המקצוע ולהעלות את הרמה והתנאים המוצעים. אנחנו לוקחים את זה כנושא, אבל כרגע אין תוכנית מסודרת אנחנו עובדים על כך, כל למשל רעיון אחד הוא לתת למאות נהגים משתחררים שהוכשרו בצבא להשתלב בתחום", אמר זיידל. יו"ר ועד 'אפיקים' ונהג אוטובוס, יוני קריספיל, סיפר מניסיונו על תנאי ההעסקה של הנהגים:" אני בקושי נח בין נסיעה לנסיעה, שלא לדבר על שעות שינה. אני צריך לשתות XL (משקה אנרגיה) ואוכל שוקולדים כדי להישאר ערני. שלא לדבר על הפסקה לשירותים, זה לא כמו נהגי משאיות שעוצרים בתחנות דלק. אני עוצר את האוטובוס, משתין בבקבוק או מרים מכסה מנוע כדי להתפנות, אילו תנאים לא הגיוניים". ישראל גנון, יו"ר ארגון נהגי התחבורה הציבורית, אמר בדיון כי "יש היום מאות אלפי נהגים בכביש, והנהגים צריכים לדעת דברים ברורים על-פי התקנה שהיא כבר בת 50 שנה, שקובעת סעיפים לתנאים בהם הנהגים צריכים לנהוג, אבל היא לא מתוקנת ולא מתאימה להיום ולכן יש דחיפות למאסדר לטפל בזה. צריך להבין שהתקנה הזו צריכה גם לעשות הפרדה בין נהגי אוטובוס, להם יש צרכים שונים מנהגי משאיות". טופורובסקי סיכם את הדיון: "אני חייב לומר שזו הישיבה השלישית בנושא הזה. הוועדה לא התרשמה שהממשלה והרלב"ד פועלות להציל חיי אדם וילדים בנושא זה של רכבי משא כבד ואוטובוסים. אין לוחות זמנים ברורים לפתרונות ואין תוכנית מסודרת. הממשלה לא מתייחסת ברצינות לנושא הזה. אני מבקש לקבל מסגרת של תוכנית עם לוחות זמנים ודרכי פעולה ברורים שתכלול את כל הדרישות למפקחים, תוספת תקנים וכל מה שצריך ובכל הארץ על-מנת שאנשים וילדים לא ימותו סתם בגלל איזה נהג עייף או שטח מת, זה פשוט מכעיס ולא מתקבל על הדעת. הוועדה מצפה כי משרד התחבורה והמשטרה והרלב"ד יתייחסו ברצינות לנושא הזה ויעדכנו את הוועדה בנושא בתוך שבועיים". בנושא הטמעת טכנולוגיות מצילות חיים בכלי רכב, אמר יו"ר הוועדה, כי יכול להיות פתרון לכל הנושאים עלים דיברנו והיא השימוש בטכנולוגיה שהוכיחה את עצמה בשנים האחרונות כמצילת חיים. כיצד המדינה יכולה לתת תמריצים גם לרכבים ישנים יותר שבהם אפשר להטמיע אותם ולא רק לרכבים יקרים וחדשים. הוועדה רואה בקידום כל טכנולוגיה מצילת חיים לכל סוגי כלי הרכב מקטן ועד גדול וקוראת למשרד התחבורה ולרלב"ד לחפש ולרדוף כדי לאשר ולאמץ טכנולוגיות ומערכות נוספות כאלה ולתמרץ מערכות נוספות בדרך של הקלות במיסוי, בביטוח, באגרת הרישוי ובאופנים נוספים. בנוסף, על הרלב"ד להוציא קמפיין לעידוד התקנת מערכות כאלה גם ברכבים ישנים על-מנת שנוכל להציל כמה שיותר חיי אדם.
|
|
תאריך:
|
21/03/2022
|
|
|
עודכן:
|
21/03/2022
|
|
עידן יוסף
|
שערורייה: מפקח אחד על 2,100 קציני בטיחות בתעבורה - וגם הוא כבר לא קיים
|
|
בטקס חגיגי במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים, נכנס (יום ב', 28.2.22) אבי נאור לתפקיד יו"ר מועצת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רלב"ד). היו"ר הנכנס הציג את עקרונות התוכנית הלאומית לבטיחות בדרכים, שהרשות מעדכנת בימים אלה ותובא בתוך כחודשיים ע"י שרת התחבורה לאישור הממשלה. התוכנית כוללת לוחות זמנים, תקציבים, מדדים ויעדים והסכמת כל הגורמים הנוגעים בדבר.
|
|
|
מותו של פעוט שנשכח ברכב אינו מהווה תאונת דרכים לעניין החוק לפיצוי נפגעי תאונות דרכים, קובע (7.2.22) שופט בית המשפט העליון, יצחק עמית. לדבריו, אין מקום לבחון מחדש את ההלכה בנושא שנקבעה בשנת 2012, גם כאשר מדובר בילדה בת שלוש לה אין כל יכולת לצאת בעצמה מן הרכב.
|
|
|
חברות להשכרת רכב ישאו בנזקים שגרמו המכוניות לצד שלישי - דהיינו לרכב אחר בעת תאונת דרכים. כך קובעת לראשונה (יום ד', 2.2.22) שופטת בית המשפט העליון, יעל וילנר, בעקבות פסקי דין סותרים בבתי המשפט המחוזיים.
|
|
|
ועדת הכלכלה קיימה (יום ג', 25.1.22) דיון מהיר שעסק בקטל בדרכים בכבישי יהודה ושומרון. את הישיבה פתח היו"ר מיכאל ביטון ואמר כי הוא קורא לממשלה להקצות את המשאבים והכוחות הנדרשים כדי להתמודד עם המציאות ביהודה ושומרון, והוסיף כי ההגנה האזרחית ביו"ש סובלת מתת תקצוב. הישיבה התקיימה לבקשת ח"כ אורית סטרוק וח"כ יואב בן צור, שקראו לטפל בכך.
|
|
|
קיצבה מיוחדת שמשלם הביטוח הלאומי לנפגע עבודה אינה חלק מהכנסתו לצורך חישוב הפיצוי בעקבות תאונת דרכים - קובע (יום ד', 19.1.22) שופט בית המשפט העליון, יצחק עמית.
|
|
|
|
|
|
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
|
|
|
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
|
|
|
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|