|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
לא רק קריאה בקלפים - 5 שימושים בקלפים
קבוצת ירדן
פעילויות חווייתיות עם המשפחה בתקופת החגים
חובת תום הלב [צילום: קירסטי וויגלסוורת', AP]

פרשנות פרו-צרכנית בעליון למבצעי "הזול ביניהם"

גרוסקופף: כאשר מוצע מבצע המעניק הטבה על המוצר "הזול ביותר" - היא תינתן לא על המוצר הזול בין כל אלו שרכש הצרכן, אלא על המוצר השני מבחינת גובה המחיר הסיבה המרכזית: הרשתות מאפשרות ללקוח לצרף את המוצרים כדי לזכות בהטבה - ועליהן לעשות זאת מיוזמתן
15/05/2022  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   תגובות

כאשר מוצע לצרכן מבצע המבטיח הנחה או אף מוצר במתנה אם ירכוש מספר מסוים של מוצרים, והמבצע מתייחס למוצר "הזול שביניהם" - הוא יופעל על המוצר השני בגובה המחיר ולא על המוצר הזול ביותר בקבוצת המוצרים שרכש הלקוח. כך קובע (יום א', 15.5.22) שופט בית המשפט העליון, עופר גרוסקופף.

השאלה מתעוררת לגבי לקוח הרוכש יותר מאשר הכמות המינימלית המזכה בהנחה או במוצר חינם, כאשר המבצע הוא למשל "המוצר השני בעשרה שקלים הזול ביניהם" או "המוצר השלישי חינם הזול ביניהם". גרוסקופף קובע, כי המבצע לא יוחל על המוצר הזול ביותר מבחינה מוחלטת, אלא על המוצר הזול שאחרי המוצר היקר ביותר. המשמעות היא מרחיקת לכת ומעניקה לצרכנים הנחות ניכרות - אם כי הגדרת המבצע ככזה החל על "הזול ביותר" תסגור פרצה זו מבחינת המוכר (כפי שמציין גרוסקופף במפורש).

כך למשל, אם מובטח שהמוצר השני יהיה בעשרה שקלים, והלקוח רכש מוצרים ב-50 שקל, 40 שקל ו-20 שקל - הוא ישלם 80 שקל (ולא 100 שקל כפי שטענו הרשתות בדיון בעליון). אם מובטחה שהמוצר השני יהיה חינם, והלקוח רכש מוצרים ב-60 שקל, 50 שקל ו-30 שקל - הוא ישלם 90 שקל (ולא 110 שקל כפי שטענו הרשתות). אין מחלוקת על כך, שאם הלקוח רכש רק שני מוצרים - הוא ישלם 90 שקל 100 שקל בדוגמה הראשונה ו-110 שקל בדוגמה השנייה.

גרוסקופף מבסס את פסק דינו על כך שהרשתות שעניינן נדון בפניו - סופר דוש, טיב-טעם וחצי חינם - הודו שהלקוח יכול לדרוש לצרף תחילה את שני המוצרים היקרים ביותר וכך לזכות בהנחה על הזול מביניהם, ולא על הזול ביותר בכל הקנייה. זאת, הן משום שמטרת המבצע היא לעודד רכישת מספר רב יותר של מוצרים, והן משום שהלקוח יכול לחלק את רכישתו בצורה מלאכותית לכמה עסקות וכך לזכות במלוא ההנחה. לאור זאת, גם במצב בו הלקוח אינו מבקש במפורש לצרף את שני המוצרים היקרים ביותר - חובתו של המוכר לעשות זאת עבורו.

מבחינה משפטית מתבסס גרוסקופף על התפיסה הפסיקתית לפיה "בבוא בית המשפט לפרש חוזים צרכניים, עליו לתת דעתו למאפיינים הייחודיים של התקשרויות צרכניות, ובראשם לחוסר השוויון המהותי המאפיין עסקות מסוג זה". כאשר בא בית המשפט לפרש חוזים כאלו שבין המוכר לצרכן, "יש להעניק מעמד מרכזי לתכלית האובייקטיבית של החוזה, קרי לאינטרסים המקובלים של עוסק הוגן וצרכן הוגן".

כאשר הלקוח אינו בוחר כיצד לצרף את המוצרים, "חובת תום הלב
מחייבת את העוסק לפעול בהתאם לטובת הלקוח, וזאת באותן נסיבות בהן מחד-גיסא בחירתו של הלקוח, לו היה נותן דעתו לעניין, ברורה מאליה; ומאידך-גיסא, פעולה בהתאם לבחירתו הנחזית של הלקוח תואמת את תכלית העסקה הצרכנית (ובענייננו, את תכלית מבצעי המכירות)". ברור ש"הלקוח המיודע היה מצרף לצורך המבצע את המוצרים היקרים ביותר תחילה, על-מנת לקבל את ההנחה המרבית ולשלם את המחיר הזול ביותר", ולכן המוכר חייב לעשות זאת עבורו.

גרוסקופף מוסיף: "הצרכן הטיפוסי סובל מחולשות שונות המונעות ממנו לפעול למען מקסום תועלתו ממימוש המבצע באמצעות שימוש מושכל בכוח הצירוף, ומציבות אותו בעמדה נחותה אל מול העוסק. על כן, ככל שברצוננו להעניק לתנאי המבצעים משמעות המתיישבת עם תכליתו האובייקטיבית של המבצע בעת שהוצע, הרי שנדרשים אנו לפרש את תנאי ההתקשרות, ובכללם את חובת תום הלב המוטלת על העוסק, באופן שימנע את ניצולה של נחיתות זו על-ידי העוסק, ויאפשר לכלל הצרכנים ליהנות מתנאי המימוש המיטביים, ללא תלות בכוח המיקוח שלהם או במאפיינים אישיים אחרים".


ע"א 8336/17, מיכל ראובן נ' סופר דוש / פס"ד
מבצע על "הזול ביניהם" יחול על המוצר השני מבחינת גובה מחירו ולא על המוצר הזול ביותר שרכש הלקוח

"אי גילוי זדוני ומכוון"
גרוסקופף. התביעה התקבלה [יונתן זינדל, פלאש 90]

גרוסקופף קיבל ערעור על פסק דינו של בית המשפט המחוזי מרכז (השופטת אסתר שטמר) ואישר להגיש תביעות ייצוגיות נגד סופר דוש, טיב טעם וחצי חינם בשל הפעלת מבצעים אלו כך שההטבה ניתנה על המוצר הזול ביותר. הוא מציין, כי מדובר בשאלה פרשנית שיש להכריע בה כבר בשלב האישור ולא להמתין לדיון בתביעה לגופה - ולכן במקרה זה, משמעות פסק הדין בעליון היא קבלת התביעה ברמה העקרונית. הדיון בתביעות הוחזר למחוזי לצורך קביעת הפיצוי שיינתן לצרכנים (בפסיקה או בהסדר).

בהסכימו עם גרוסקופף אומר השופט יצחק עמית, כי שתיקתן של הרשתות - כאשר לא הבהירו שההטבה תינתן על המוצר הזול ביותר מבין כל המוצרים - מהווה הפרה של חובת תום הלב החלה עליהן והטעיה. "אי גילוי במקרה מעין זה, הוא זדוני ומכוון, לא בעניין שולי, ולאור אופי המידע, האופי הצרכני של ההסכם ויחסי הכוחות בין הצדדים - חלה חובת גילוי על העוסק", מוסיף עמית.

השופט ג'ורג' קרא הסכים עם גרוסקופף. הרשתות חויבו בתשלום הוצאות בסך 50,000 שקל כל אחת. את התובעים ייצגו עוה"ד יצחק מירון, אלעד אלעזר ועדיאל דהן, ואת הרשתות - עוה"ד עמרם גולן, רונן קצף ושי ממת.

תאריך:  15/05/2022   |   עודכן:  15/05/2022
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פרשנות פרו-צרכנית בעליון למבצעי "הזול ביניהם"
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ועדת השרים לחקיקה אישרה (יום א', 15.5.22) שש הצעות חוק פרטיות של חברי כנסת של האופוזיציה - אחת בלבד של הקואליציה. הנדיבות נובעת כתוצאה מהמצב השברירי של הקואליציה, שמצד אחד זקוקה לכל אצבע ומצד שני חוששת להפסיד בהצבעות.
15/05/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
ועדת החוקה אישרה (יום א', 15.5.22) את תקנות מרשם האוכלוסין (תקופת תוקפן ופקיעת תוקפן של תעודות זהות)(הוראת שעה), התשפ"ב - 2022 ואת הצעת תקנות מרשם האוכלוסין (תקופת תוקפן ופקיעת תוקפן של תעודות זהות)(תיקון), התשפ"ב-2021.
15/05/2022  |  מירב ארד  |   חדשות
קללה סינית ידועה היא ״שתחייה בזמנים מעניינים״. ובכן, נדמה לי שאנו כעת בדיוק בזמנים כאלה, מעניינים מאוד פלוס פלוס. תקופה עם התפתחויות היסטוריות. והיום באופן ספציפי הוא יום דרמטי נוסף, שבו צפויות להודיע בנפרד פינלנד ושבדיה באופן רשמי על החלטתן להגיש בקשת הצטרפות לנאט״ו.
15/05/2022  |  יאיר נבות  |   חדשות
הממונה על יחסי עבודה בזרוע העבודה, עו"ד רבקה ורבנר מפרסמת (יום א', 15.5.22) את דוח השביתות המסכם לשנת 2021. על-פי הממצאים, קיימת ירידה בנתוני השביתות בשנת 2021 וממשיכה המגמה של יציבות ושקט תעשייתי במערכת יחסי העבודה בשנה זו.
15/05/2022  |  מירב ארד  |   חדשות
"אסור לנו להידרדר חזרה למשטר של בחירות אינסופיות ושיתוק. השנה האחרונה הוכיחה שאפשר לעבוד יחד, שאפשר לנהל את ישראל בצורה רצינית, ולהביא תוצאות טובות. לכן, אנחנו מהדקים את השורות כדי להמשיך את הצמיחה ולקיים את הממשלה", אמר ראש הממשלה נפתלי בנט בהתייחסו בישיבת הממשלה למצב הפוליטי.
15/05/2022  |  מירב ארד  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ירון פרידמן
ירון פרידמן  |  
חזרה לפילוג הפוליטי שהיה לפני השבעה באוקטובר, התחמקות מקבלת אחריות למצב, משבר מנהיגות ועוד - לא מדובר בישראל אלא בוויכוח הפנים-פלשתיני. פרשן מצרי מתאר בדרכו את המתיחות בין שני הפלג...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
מהמאה ה- 10 לפנה"ס עד חורבנה של ירושלים בידי הבבלים ב-587 לפנה"ס הייתה ירושלים עיר יהודית    היא חזרה להיות עיר יהודית ב-538 לפנה"ס בעקבות הצהרת כורש והייתה עיר יהודית עד לחורבנה של...
איתמר לוין
איתמר לוין
מלחמה צריכה יעד מדיני ברור    נתניהו שוב פוזל לרפובליקנים ומפלרטט עם עבריין בלתי שפוי    המשותף לשומר וגולדפוס    מה באמת חשוב לסמוטריץ'    חוק הרבנים ואבי דיכטר    האם מישהו עוקב אחרי ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il