ל-News1 נודע כי במקביל, התקבלה השבוע בלשכת היועצת המשפטית לממשלה, עו"ד גלי בהרב מיארה, פנייתו של ח"כ
משה ארבל (שס) בנוגע לכוונתו של צוות בראשות מנכ"ל
משרד התחבורה מיכל פרנק לקדם, באמצעות קול קורא, מתווה לפיו תינתן לרשויות מקומיות האפשרות להפעיל קווי מוניות שירות. בנוסף להפעלת קווי השירות, מבקש המתווה לאפשר לרשויות המקומיות "לתכנן בעצמן את מסלולי הקווים בהתאם להעדפות התושבים".
משמעות הדברים היא העברת מוניות השירות, שעל-פי הסטטוס-קוו רשאיות לפעול בשבת, כפוף לדיני העבודה, משליטת המדינה (קרי - משרד התחבורה) לשליטת העיריות.
במכתבו ליועמ"ש כתב ארבל בין היתר: "פעילותן של מוניות השירות מוסדרת בפקודת התעבורה ובתקנות התעבורה. לא ברור מה טיב הקשר המוצע בין הרשויות המקומיות למוניות - האם הרשויות המקומיות אמורות להחליף את התאגידים, לסבסד אותם, לפקח על פעילותם, לתכנן את מסלוליהם? כך או כך, נראה כי החוק הקיים אינו מאפשר כל אחד מהאופנים האמורים. הפעלת מוניות שירות נעשית דווקא בידי תאגידים העונים לתבחינים המנויים בחוק, והפיקוח על פעילותם מסור בידי משרד התחבורה, באמצעות הסמכות שמאציל השר למפקח על התעבורה (מפע"ת)".
לדבריו, מאז כניסתה לתפקיד, מנסה שרת התחבורה ללא לאות לקדם הפעלת
תחבורה ציבורית בשבת, או חלופות לכך, אך עושה זאת שלא בדרך המלך.
הוא הסביר כי "המתווה המדובר, שנעדר כל בסיס חוקי, מבקש לסטות מן ההסדרים הראשונים, שלא בדרך חקיקה או חקיקת משנה, כי אם בדרך של הוצאת קול קורא ועידוד עיריות לתכנן ולהפעיל קווי שירות למוניות. כמו-כן, העברת האחריות להפעלת מוניות שירות לרשויות המקומיות עלולה ליצור מערכת קווי שירות לא מאוזנת שבה כל רשות חפצה בטובתה ובטובת תושביה ואינה דואגת לאינטרסים של כלל תושבי האזור, רואה לנגד עיניה רק שיקולי רווחיות והכנסות ופוגעת בשירותי התחבורה הציבורית הסדירים תוך כניסה לתחרות מול האוטובוסים".
ח"כ ארבל ביקש מבהרב-מיארה לעצור את יישום המתווה ולבחון אותו. לדבריו, "החלטה מעין זו מעקרת את תכלית ההוראות הקיימות בחקיקה ובחקיקת המשנה בדבר הפעלת קווי שירות בימי השבוע, ובימי המנוחה בפרט, ומהווה הסדר ראשוני אשר עליו להיות מוסדר בחקיקה ולא על דרך של הוראת מנהל".