|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פחד מרופא שיניים: אסטרטגיות להתמודדות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
שבתאי. דרש מינוי קבוע [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]
מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב קובי שבתאי:

המשטרה סיכלה 50 חיסולים בארגוני פשיעה

תפעיל בעוד חודשיים מערכת למעקב אחרי 250 סכסוכים מדדמים בארגונים אלו שב ודורש משאבים להעלאת שכר השוטרים ולהצטיידות בטכנולוגיה מתקדמת על שומר החומות: לא היה לנו מודיעין, אבל תוך ארבעה ימים חיסלנו אינתיפאדה אומר שאת המאבק בארגוני הפשיעה יש למקד בחזית הכלכלית
23/06/2022  |   איתמר לוין   |   חדשות   |   מבצע שומר החומות   |   תגובות

המשטרה סיכלה 50 חיסולים הדדיים שתכננו ארגוני פשיעה לבצע בחודשים האחרונים. כך גילה (יום ה', 23.6.22) מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב קובי שבתאי, במפגש בלשכת עורכי הדין. הוא הוסיף, כי המשטרה אמורה להפעיל בעוד חודשיים מערכת ממוחשבת שתאפשר לה לעקוב בזמן אמת אחרי הסכסוכים בעולם הפשע, במטרה למנוע מראש פגיעות בנפש.

שבתאי תיאר את המצב שקיבל עם כניסתו לתפקידו בינואר 2021: "משטרה ללא מפכ"ל קבוע - זה אחד הדברים הכי גרועים שיכולים לקרות למדינת ישראל. ממלא-מקום רוצה להיות מפכ"ל, והוא חושב ימינה ושמאלה ועלות לרַצות את מי שיכול למנות אותו. אני לא אומר שזה מה שהיה אצלי קודמי [מוטי כהן], שהוא קצין עתיר זכויות. אני אמרתי מראש שבלי מינוי קבוע - אני שם את המפתחות.

"המשטרה הפכה לשק חבטות של האזרחים ושל האחרים. הטיפול בקורונה הרס את התדמית המשטרתית; בשום מקום בעולם לא הטילו את זה על המשטרה. החיכוך היום-יומי עם האזרחים יצר אנטגוניזם כלפי המשטרה. במגזר הערבי לא הייתה משטרה; היינו סוג של כבאים שמגיעים לתת מענה. בשומר החומות זה התנפץ לנו בפנים".

שבתאי המשיך לנושאים בהם נתן מענה מיידי: "הסיכוי של ניידת להגיע בעיר בזמן מיידי לטווח של 500 מטר הוא אפסי. הפתרון היה אופנועים: לקחתי שליש מהאופנועים של היס"מים והם עוזרים לסיור. דיברו על החזרת שוטרי המקוף; זה דבר נחמד, אם לא היינו במזרח התיכון ואם היה לנו מענה לאיזורים אחרים. לכן השארנו אותם רק בכמה מקומות, ואת כל שאר השוטרים רתמנו למלחמה בתאונות הדרכים או למגזר הערבי".

עוד פירט שבתאי את החזון שלו לשלוש-חמש השנים הבאות. הוא שם דגש על הגנת השוטר, אשר "כל לוחמי המקלדת תוקפים אותו, או שהוא מותקף פיזית בשטח". שבתאי הרחיב את הדיבור על מצוקת כוח האדם, שלטענתו נובעת משכרם הנמוך של השוטרים: "עם המשכורות שיש לנו, קשה מאוד להחזיק את כוח האדם האיכותי. חלק ניכר מהטובים ביותר נוטשים. קשה מאוד לפרנס משפחה עם 7,200 שקל בחודש. מי שמגיע לרב-פקד כבר מקבל משכורת מכובדת; דרגי השטח לא גומרים את החודש". הוא ציין, כי כיום חסרים 600 שוטרי סיור ובחלק מן התחנות המחסור מגיע ל-40%. שבתאי הביע תקווה שהשכר יועלה כבר השנה, ושבזכות זאת תוכל המשטרה לגייס בשנה הבאה 2,000 שוטרים.

"שומר החומות התנפץ לנו בפנים"
לוד. 40 אירועים, שלוש ניידות [צילום: פלאש 90]

לדברי שבתאי, "אני חסיד של טכנולוגיות ופיתוחים חדשים, בכל עולם חיזוי הפשיעה. החזון שלי הוא כדור בדולח: איך אתה מפעיל את כל הסנסורים ויודע מה עומד לקרות. אנחנו כבר שם, אם כי עדיין לא במתכונת שזה אמור להיות. היו לנו 50 סיכולים של רציחות בארגוני פשיעה, שכבר היו בדרך לביצוע. אנחנו הולכים לכיוון של בינה מלאכותית. היום יש 250 סכסוכים מדממים בין ארגוני פשיעה, שבהם בכל רגע יכול לקום מישהו ולנקום. אני מקווה שבעוד שבועיים תהיה מערכת שתבוא ותציג את כל הסכסוכים הללו בצבעים לפי רמת הסיכון. בכל אחד כזה תתן לחיצה ותדע מי קשור למה ואיך".

בנושא ארגוני הפשיעה הוסיף שבתאי, כי הוא תומך בגישה של follow the money: "ברגע שתסגור את העורק הכלכלי לארגוני הפשיעה – אתה תמוטט אותם. אם תתפוס רובה או חוליית חיסול, מחר בבוקר יהיה לו כסף לקנות חדשים". במסגרת זו, מסר, יוקמו בחודשים הקרובים יחידות כלכליות במחוז הדרום ובמחוז המרכז.

לדבריו, לוחמה משולבת זו היא גם הרעיון שבסיס מבצע "מסלול בטוח" במגזר הערבי. "תקפנו כבר שליש מ-600 היעדים שקבענו לשנה הנוכחית; בקרוב המספר יעלה ל-800 יעדים, כי זה מוכיח את עצמו". בתשובה לשאלה הבהיר שבתאי, כי החוק אוסר על השב"כ לעסוק בתחום הפלילי, ולכן המשטרה נעזרת בו רק בתחום ביטחון המדינה. שבתאי מסר, כי תפיסות כלי הנשק במגזר הערבי עלו השנה ב-40% לאחר עלייה של 30% אשתקד, מספר אירועי הירי ירד ב-30% וכמעט כל ראשי ארגון הפשיעה ג'רושי-חרירי נכלאו. עד לגל של השבועיים האחרונים, הוסיף, נרשמה ירידה של 30% במעשי הרצח. "חטפנו בובמה. אלה לא היו אירועים שהיו המוקד שלנו, אבל לדעתי זו מכה שאינה מייצגת".

שבתאי, שבתפקידו הקודם היה מפקד משמר הגבול, התייחס בהרחבה ללקחים של יחידה זו ממבצע שומר החומות: "המבצע הזה התנפץ לנו בפנים. כולם תגברו בירושלים, ואיש לא ידע שאנחנו הולכים לחטוף בלוד, בעכו, בדרום. לא היה לנו מודיעין. באירועים בערים היינו מאוד חלשים. בלוד היו 40 אירועים ושלוש ניידות. אבל תוך ארבעה ימים חיסלנו אינתיפאדה בלי הרוגים [בצד הערבי] ולמעלה מ-2,000 מעצרים, ש-620 מהם הבשילו לכתבי אישום. מג"ב צריך להיות סוג של ז'נדרמריה שיודעת לתת מענה בכל מקום".

"להלאים את הר מירון"
"לא היה גורם מתכלל" [צילום: אריאל שליט, AP]

עוד אמר שבתאי, כי הוא שואף להגיע למצב בו את רוב הפעולות יוכלו האזרחים לבצע בצורה דיגיטלית, בלא הצורך להגיע לתחנת המשטרה. הוא ציין גם את הבקשה למשוב מן הציבור, אשר נכנס לתיקו האישי של השוטר בו מדובר ומובא בחשבון בעת ההחלטה על המשך דרכו. "השוטרים גם מתנהגים יפה יותר בגלל מצלמות הגוף", הוסיף. הוא גם ציין את השיח עם המגזר החרדי, שלדבריו מאפשר למשטרה – למשל – להפריד בין הצדדים הניצים בסכסוך בחסידות גור ולהפעיל כוח רק בחוסר ברירה.

עוד התייחס שבתאי לשורה של אירועים שטלטלו את המשטרה. על אסון מירון אמר שהוא "נתן זֶץ לכל המשטרה. לא פשוט לנהל משטרה תחת ועדת חקירה, אבל תודה לאל זה מאחורינו". על בריחת האסירים הביטחוניים מכלא גלבוע אמר שבתאי, כי האירוע הוביל ל"שינוי פאזה בשיתוף הפעולה בין המשטרה, צה"ל והשב"כ. הכל נעשה על בסיס של רצון טוב, האגו בצד וכל אחד מודע למגבלות שלו".

על הפיגוע ברחוב דיזנגוף בתל אביב בחודש מרס, בו התערבבו אנשי תקשורת בשוטרים בעיצומו של המרדף אחרי המחבל, אמר שבתאי שהוא לוקח על עצמו את האחריות להעדר גורם פיקודי בשטח. "החשש הכי גדול היה שהם ייכנסו לאיזו דירה, ישתלטו עליה ויישבו שם כמה ימים בלי שנדע על זה". לדבריו, בעקבות הפיגוע הוא הורה שבאירועים דומים בעתיד תגיע ניידת שידור של המשטרה ובה יפעל נציג אחד שלה מול התקשורת, "סוג של נחמן שי" של מלחמת המפרץ.

שבתאי התייחס להילולת ל"ג בעומר השנה במירון ואמר שהאירוע "היה לא פשוט. בחלק מהדברים היה שיפור, אבל היו בעיות במקומות אחרים" – בתחתית ההר, שם נפרצו מחסומי המשטרה. "אני מקווה שהמדינה תלאים את ההר ותבנה אותו כך שיוכלו לעלות אליו המונים. זה אפשרי, אם יתכננו כמו שצריך". על הלווית העיתונאית שירין אבו-עקלה אמר שבתאי, כי המהומה נוצרה משום ש"גורמים פח"עיים חטפו את הארון והודיעו למשפחה: זה הארון שלנו, לא שלכם. לא היינו בסדר שם וזה היה אירוע לא טוב למשטרת ישראל", הדגיש.

לצד הצורך בהעלאת שכר השוטרים, הצביע שבתאי על הצורך בתקציב לרכישת טכנולוגיות "שבלעדיהן לא נוכל להתקדם – ניירות, טאבלטים, מחשבים, מצלמות – ברמה הכי גבוהה שיש. ארגוני הפשיעה עברו לעולם הדיגיטלי ואנחנו חייבים להיות צעד לפניהם".

תאריך:  23/06/2022   |   עודכן:  23/06/2022
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
המשטרה סיכלה 50 חיסולים בארגוני פשיעה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חד עין
23/06/22 23:09
2
"MICKEY FINN"
24/06/22 17:52
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מבצע שומר החומות
"כל הסד"כ (סדר הכוחות, ע.י.) המבצעי שעומד לרשות המשטרה הכחולה לאירוע הפרות סדר לא עולה על שני גדודים בצה"ל", אמר סגן ראש אג"מ במשטרה, מוריס חן, בדיון (יום ב', 13.12.21) הוועדה לביטחון פנים על מבצע שומר החומות. "רק ביום הרביעי של שומר החומות, לאחר שהגיע כוח מג"ב - פלוגות איו"ש וסד"כ מילואים שהתגייס, היה שינוי משמעותי והושגה שליטה מוחלטת באירועים.
14/12/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
ועדת החוץ והביטחון קיימה (יום ב', 6.12.21) דיון בנושא "פגיעה ביכולת המבצעית של צה"ל בעקבות אי-התייצבות נהגי משאיות במבצע שומר חומות" - על-פי הצעה לדיון מהיר של חברי הכנסת אורית סטרוק, משה ארבל, קרן ברק ומאיר פרוש.
07/12/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
צה"ל לא היה מודע לנוכחות עיתונאים זרים במגדל שהפציץ ברצועת עזה במהלך ימי מבצע שומר חומות, במאי 2021, עד להפעלת נוהל 'הקש בגג' שהתריע בפני הנמצאים במגדל על ההפצצה הצפויה. כך נחשף (יום ב', 8.11.21) בהארץ. על-פי הפרסום, למרות היעדר המידע המוקדם בדיונים שקדמו להחלטה על הפצצת המבנה הגדול באופן שלא אפשר לשקול היטב את ההשלכות של הפצצת מבנה שמשמש מטה של גופי תקשורת, ולמרות החשש של גורמים במערכת הביטחון מפני נזק תודעתי שייגרם לישראל הוחלט בצמרת צה"ל להמשיך בתקיפה והבניין הופצץ.
08/11/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
בשל לחץ של דמוקרטים פרוגרסיביים, הוצא מחוק התקציב בארצות הברית סעיף המימון להצטיידות מדינת ישראל עבור מערכת כיפת ברזל בגובה מיליארד דולר, שעליו התחייב הנשיא ג'ו ביידן בתום מבצע שומר החומות. לפי אתר פוליטיקו, הסעיף שהוסר ייכלל בחוק תקציב הביטחון של משרד ההגנה.
21/09/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב יעקב שבתאי, חולל סערה במהלך דיון (יום ב', 13.9.21) הוועדה לביטחון הפנים. "משטרת ישראל נתפסה בתחילת האירוע של שומר החומות כשהיא לא מספיק חזקה. הופתענו מהאירוע. חלק מהפקת הלקחים הוא שלא נופתע בעתיד. מהרגע שהבנו את עוצמת האירועים ניתן מענה בכל הארץ ותוך ארבעה ימים חוסלה האינתיפאדה עם אפס הרוגים ומינימום אמצעים".
13/09/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   מבצע שומר החומות  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   משטרה במוקד  /  מי ומי  
"לא אתן שוועדת מירון תהפוך לאגרנט"  /  איציק וולף
5 תושבי לקיה מואשמים בשלושה ניסיונות לינץ׳ בכביש 6  /  מירב ארד
בנט: לא נסבול טפטופים, הסבלנות אזלה  /  עידן יוסף
תיק"ו (ד')  /  אביתר בן-צדף
תיק"ו! (ג')   /  אביתר בן-צדף
מהומות מאי 2021 והשלכותיהן   /  דורון מצא
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
דרור אידר
דרור אידר
כיצד התקיימנו בעולם חסר התגלות, בגיא צלמוות של לאומים, נתונים לסכנת השמדה? מגילת אסתר הכינה אותנו לעולם כפי שמוכר כיום, שבו מוכרחים לתמרן בסבך הפוליטיקה העולמית כדי להשיג את הבסיס:...
יוסף אליעז
יוסף אליעז
בינתיים הצבא ברצועה דולדל, מרבית היחידות פונו, הפקודה לטהר את רפיח אינה ניתנת וגם פינוי האזרחים מרפיח צפונה מעוכב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il