|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
משה בן דרור [צילום: גליה וגמן]

מת איש הפלמ"ח משה בן דרור

בביתו בעפולה הלך לעולמו (22.6.22) סא"ל משה "מוריס" בן דרור שהיה מפקדו של הגדוד החמישי בפלמ"ח בתקופת מלחמת העצמאות הוא נפטר בגיל 99, חודש לפני יום הולדתו ה-100
27/06/2022  |   אלי אלון   |   חדשות   |   תגובות

מוריס בן דרור מפקד ולוחם שהיה לאגדה בפלמ"ח, היה איש רב פעלים נחבא אל הכלים. חתנו ד"ר יעקב צימרמן (צימי) הנשוי לבתו נירית מספר לי, כי משה היה עד לרגעיו האחרונים צלול, חריף חשיבה, אינטליגנטי, למדן באופן קיצוני, יסודי מאד, קפדן עם עצמו וסביבתו. זה מכיוון אחד, ומכיוון שיני היה איש עבודת כפיים. כאשר לא שימש בתפקידי ניהול הוא עבד במסגרייה של הקיבוץ. מוריס היה בעל "ידי זהב", ובנה אצלו בבית את כל הרהיטים. איש טכני כולל יכולת המצאה. מסופר עליו שמאחר שחפציבה מקום חם אז הוא המציא סוגים של טפטפות בטרם עידן הטפטפות שהוצבו על גגות בתי הקיבוץ כדי לקררם. עוד מספרים עליו שבנה על הדשא בחפציבה את הסוכה הגדולה בעולם.

בתו מוריה בן דרור כותבת בדף הפייסבוק: "אבא שלי נפטר שלשום - יום רביעי, והמשיך לעולם שכולו טוב. לשמחתנו באותו היום הייתי איתו הרבה שעות. בסופן אמרתי לו שאני אוהבת אותו והוא אמר לי את אותו הדבר. בערב כמה שעות לאחר מכן אבא סיים את חייו, בביתו, במיטתו כשהוא בן 99, חודש לפני ה-100. בטוחה שיש עוד הרבה מה לכתוב אבל נראה לי שאסתפק בכך. בטוחה שאתגעגע אליו. מודה לו על כל מה שלמדתי ממנו ושבטוחה שעוד אמשיך ללמוד. מאחלת לאבא שמלאכים טובים ילוו אותו בדרכו".

בשנת 2021 השלים משה בן דרור, לכתוב ספר בשם 'זיכרונות וסיפורים מתקופת קום המדינה" ובו הוא מתאר בצורה מפורטת ומלאה את תולדותיו וזיכרונותיו מתקופת המאבק על קום המדינה. חתנו יעקב צימרמן שלח אלי את צילומי דפי הזיכרונות של מוריס ואישר לי לפרסמם והמידע בכתבה זו נסמך לא מעט על דפי זיכרונותיו של מוריס.

פרקי חייו
[צילום: ספר זכרונותיו, באדיבות המשפחה]
היה בין ראשוני המתגייסים לפלמ"ח את דרכו בפלמ"ח החל בקורס טירונים בקיבוץ אלונים
▪ ▪ ▪

מוריס נולד בדרום אפריקה ב-21 ביולי 1922 לפלורה ויום טוב בן דרור. עלה לארץ ב-1933 בגפו בהיותו בן 11 והתגורר בבית דודו יהודה גורודיסקי שכיהן באותן שנים (1945-1931) כראש מועצת רחובות. משפחת גורודיסקי נמנית עם מייסדי רחובות ולה זכויות רבות בהקמת המושבה.

נעוריו של מוריס עברו במושבה. הוא למד בית ספר יסודי ברחובות ובהמשך עבר ללמוד בגימנסיה בלפור בתל אביב. מספר מוריס בזיכרונותיו: "חבריי בגימנסיה היו ממגוון תנועות הנוער בארץ הן מהאגף השמאלי והן מהאגף הימני של המפה הפוליטית. חברי הקרוב ביותר היה עמיחי פאגלין, שהיה לימים, במלחמת העצמאות, קצין המבצעים של תנועת הפורשים - האצ"ל. על-אף שלא הייתי מוגדר פוליטית, הנטייה הטבעית שלי הייתה ימנית. עסקתי בתקופה זו בהפגנות נגד השלטון בארץ אבל גם בפעילויות נגד גורמים שבשמאל.

עם סיום לימודיו בגימנסיה ביולי 1940 יצא להכשרה של תנועת "המחנות העולים" ביגור ומשם התגייס לפלמ"ח באוגוסט 1941 סמוך להקמתו והיה בין ראשוני המתגייסים לפלמ"ח. את דרכו בפלמ"ח החל בקורס טירונים בקיבוץ אלונים. אחד ממפקדי הכיתות בקורס היה בחור בשם יצחק רבין, לימים רמטכ"ל צה"ל וראש ממשלת ישראל.

לאחר מכן שובץ בפלוגה ג' בפיקודו של המ"פ אורי יפה, עבר קורס סיירות וחבלה במשמר העמק ושירת במחלקת הסיירים של פלוגה ג'. בהמשך קודם בתפקידו ושירת בפלוגה ג' כמ"כ ואח"כ כמ"מ. מוריס השתתף הן כלוחם והן כמפקד בלא מעט פעולות ומבצעים שונים של הפלמ"ח. בין השאר השתתף בפעולה ב-23 בנובמבר 1945 לפיצוץ תחנת המכ"ם ומתקני הרדאר של הבריטים בחוף גבעת אולגה ואף נפצע בפעולה זו.

תקיפת תחנת "המשטרה הבריטית הניידת"
בן דרור כסייר השתתף במסעות וסיורים רבים של הפלמ"ח
▪ ▪ ▪

בליל ה-22-21 בפברואר 1946 פשט הפלמ"ח על ארבעה בסיסים - תחנות של "המשטרה הבריטית הניידת" (.P.M.F), שנחשבה כיחידה המובחרת ביותר של המשטרה הבריטית בארץ ישראל.

אחת מהתחנות שהותקפו הייתה משטרת כפר ויתקין. את התקפה על משטרת כפר-ויתקין ביצעה יחידה מפלוגה ז' של הגדוד הרביעי, בפיקודו של משה בן דרור שהיה אז בתפקיד מפקד מחלקת הסיירים של מטה הפלמ"ח. הפעולה בוצעה בהצלחה וחובלו 10 כלי רכב, רובם שריוניות. הכוח לא התגלה בשום שלב. במהלך הפעולה ובנסיגה לא נורתה אף ירייה.

בן דרור כסייר השתתף במסעות וסיורים רבים של הפלמ"ח. בתחילת 1943 השתתף במסע הפלמ"ח מירושלים למדבר יהודה ועד סדום שנמשך 6 ימים.

מצטרף כחבר לקיבוץ חפציבה
בשל חילוקי דעות על רקע אידיאלוגי בין חברי הגרעין בנושא אופיו והרכב אנשיו של הקיבוץ, עזבו כמה מחברי הגרעין המייסד את קיבוץ חמדיה והצטרפו כחברים לקיבוץ חפציבה
▪ ▪ ▪

בשנת 1943 יחד עם חבריו לגרעין ההכשרה 'חרמונים' נמנה בן דרור ממקימי קיבוץ 'חמדיה' בעמק בית שאן אך כעבור כשנה-שנתיים, בשל חילוקי דעות על-רקע אידיאלוגי בין חברי הגרעין בנושא אופיו והרכב אנשיו של הקיבוץ, עזבו כמה מחברי הגרעין המייסד את קיבוץ חמדיה והצטרפו כחברים לקיבוץ חפציבה שלמרגלות הגלבוע ובניהם משה "מוריס" בן דרור שהצטרף לקיבוץ כחבר.

ביוני 1946 מונה מוריס למפקד פלוגה א' של הפלמ"ח במקומו של נחמיה שיין שנהרג בפעולה ב"ליל הגשרים". מטה הפלוגה שכן בקיבוץ יגור. ב-29 ביוני 1946 - "השבת השחורה" - נעצר על-ידי הבריטים בהיותו במטה הפלוגה ביגור ונשלח למחנה המעצר בעתלית. אך כעבור שבועיים ממעצרו הצליח להימלט ממחנה המעצר.

ב-1947, לאחר חופשה בת מספר חודשים בקיבוצו חפציבה, צורף למנגנון הקבוע של הפלמ"ח ומונה לתפקיד קצין תכנון של מטה הפלמ"ח בתל אביב, עוזרו של יצחק רבין.

מפקד הגדוד החמישי
[צילום: מספר זכרונותיו, באדיבות המשפחה]
מוריס בן דרור הוביל את מבצע ההר שנערך בין ה־19 באוקטובר ל־22 באוקטובר 1948, נגד הכוחות הקלים המצריים וכוחות ערביים מקומיים
▪ ▪ ▪

ביולי 1948, הזמין אותו יגאל אלון למשרדו והודיע לו כי הוא ממנה אותו למפקד הגדוד החמישי בחטיבת הראל תחת פיקודו של מפקד החטיבה יוספל'ה טבנקין.

בעקבות רצח שליח האו"ם הרוזן ברנדוט, בידי שלושה אנשי הלח"י ב-17 בספטמבר 1948, הורה ראש הממשלה הזמנית, דוד בן-גוריון, למטה הכללי של צה"ל, לפרק את מפקדת הלח"י ואת יחידות הלח"י בירושלים. המשימה הוטלה על גדודו של משה בן דרור. בן דרור מספר בספר זיכרונותיו "כי כוח מאנשי גדודו פשט על מפקדת הלח"י בירושלים בטלביה וכח אחר פשט על בסיס צבאי של הלח"י בשכונת שיח' באדר ו"כך פירקו את הלח"י בירושלים".

בהמשך הוביל משה, מוריס בן דרור את מבצע ההר שנערך בין ה־19 באוקטובר ל־22 באוקטובר 1948, נגד הכוחות הקלים המצריים וכוחות ערביים מקומיים, בפרוזדור ירושלים, דרומית לנחל שורק ועד לבית ג'יברין. היה זה המבצע האחרון במלחמה בגזרה זו.

בתום מלחמת העצמאות בפברואר 1949 בהיותו בן 26, עם פירוק הפלמ"ח, השתחרר מוריס מצה"ל, חזר לקיבוצו חפציבה והשתלב בעבודה בקיבוץ כמסגר. ברבות הימים שימש כמזכיר הקיבוץ והיה שותף להקמה ולניהול של מפעלים בקיבוץ חפציבה: מד תקין ופלגל.

גם לאחר שחרורו המשיך לשרת כקצין במילואים בצה"ל. במהלך שירות זה עבר קורס מג"דים וקורס קציני ממשל. במלחמת ששת הימים פיקד על גדוד 32 בחטיבת אלכסנדרוני תחת פיקודו של אל"ם עמנואל שקד. השתתף גם במלחמת יום כיפורים השתחרר מצה"ל בדרגת סגן אלוף. ב-1988 שוחרר משירותו.

חייו האישיים
[צילום: מספר זכרונותיו, באדיבות המשפחה]
ב-31 ביולי 1986 אירעה תאונת דרכים מחרידה משאית סמיטריילר ומכונית טרנזיט של קיבוץ חפציבה התנגשו חזיתית בעוצמה בכביש התענך
▪ ▪ ▪

בקיבוץ חפציבה הכיר משה מוריס בן דרור את חווה דר, בת הקיבוץ מראשונות ילדי חפציבה, בתו הבכורה של ד"ר צבי דר (פרנץ לדרר), מראשוני ומייסדי חפציבה ולימים מראשי התעשיה הצבאית. השניים הפכו לזוג ובהמשך נישאו ונולדו להם ארבעה ילדים: גליה, נירית, גלעד ודגנית. השניים האחרונים תאומים. משה מספר בזיכרונותיו כי קרא לבתו בשם גליה על שמו של יגאל אלון מפקדו וחברו בפלמ"ח אדם שמשה הוקיר והעריך מאד.

לאחר שמשה וחוה נפרדו נשא משה לאשה את אסתר אייזן ילידת בלגיה מורה במקצועה, ולזוג נולדו שלוש בנות: ראומה, מוריה ואושרה. משה אימץ כבן את בנה של אסתר מנישואיה הקודמים. אסתר הלכה לעולמה בתחילת אוקטובר 2020.

ב-31 ביולי 1986 אירעה תאונת דרכים מחרידה. משאית סמיטריילר ומכונית טרנזיט של קיבוץ חפציבה התנגשו חזיתית בעוצמה בכביש התענך. כל נוסעי הטרנזיט, 10 במספר - הנהג חבר הקיבוץ, ו-9 בני נוער מקיבוץ חפציבה שחזרו לקיבוץ ממחנה נופש בחוף פלמחים - נספו כולם וביניהם ראומה בן דרור בת ה-17 במותה, בתם של משה ואסתר בן דרור. לימים קיבלה התאונה את השם: "אסון חפציבה".

כשנה שנתיים לאחר האסון עזבו מוריס ורעייתו אסתר את קיבוץ חפציבה ועברו להתגורר בעפולה שם התגוררו עד מותם. השהות בקיבוץ חפציבה והאווירה שנוצרה בקיבוץ בעקבות האסון, הקשתה על משה ואסתר מאד. יודגש כי גם לאחר שעבר לעפולה, נשאר משה חבר חפציבה בהסדר מיוחד. וזאת כאות הוקרה לאיש ולפעלו ותרומתו לקיבוץ.

מוריס בן דרור הובא אתמול (26.6.22) למנוחות בבית עלמין של קיבוצו חפציבה.

המידע בכתבה נסמך על ספר משה בן דרור, 'זיכרונות וסיפורים מתקופת קום המדינה, הוצאה עצמית, חיפה, 2021 באדיבות המשפחה.
תאריך:  27/06/2022   |   עודכן:  27/06/2022
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מת איש הפלמ"ח משה בן דרור
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
די ֹגנס
7/07/22 06:38
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות נוספות פַּנְדוֹרָה
העיתונאי יניר קוזין, יכנס לתפקיד הכתב המדיני של גלי צה״ל.
16/06/2022  |  יפעת גדות  |   חדשות
העיתונאי אריאל שמידברג ישמש מנהל מחלקת החדשות של i24NEWS. במסגרת תפקידו יהיה אמון על ניהול צוותי החדשות של שלושת ערוצי i24NEWS באנגלית, צרפתית וערבית, וכן על חיזוק הפעילות ברשתות החברתיות. שמידברג, שיצטרף למחלקת התוכן בניהולה של הסמנכ״לית תמי הראל, ייכנס רשמית לתפקיד במהלך חודש יולי.
15/06/2022  |  יפעת גדות  |   חדשות
בתחילת השבוע העניק הטכניון את פרס הארווי היוקרתי לפרופ' ג'וזף דה-סימונה מאוניברסיטת סטנפורד (בתחום המדע והטכנולוגיה), לפרופ' רפאל משולם מהאוניברסיטה העברית בירושלים (בתחום בריאות האדם) ולפרופ' ג'יימס רייס מאוניברסיטת הרווארד (בתחום המדע והטכנולוגיה). את הטקס הנחתה פרופ' אסיה רולס מהפקולטה לרפואה ע"ש רפפורט ואת הפרסים העניקו נשיא הטכניון פרופ' אורי סיון, המשנה לנשיא למחקר פרופ' קובי רובינשטיין והמשנה לנשיא לעניינים אקדמיים פרופ' שמעון מרום.
14/06/2022  |  יפעת גדות  |   חדשות
בבית חולים שיבא בתל השומר הלך לעולמו בסוף השבוע (9.6.22) השחקן והמפיק שמואל (שמוליק) אומני, בעלה של הזמרת מירי אלוני. בן 88 היה במותו. אומני נולד ב-7 בספטמבר 1934 בחיפה בשם שמואל אומנסקי, בנם של טוביה ומרים אומנסקי. אביו טוביה, שעלה מרוסיה, היה איש ארגון ההגנה ופעל בשירותיה בארץ אויב, ובהמשך עבד במשך שנים כנהג במפעל ביטחוני. אמו מרים הייתה עקרת בית.
13/06/2022  |  אלי אלון  |   חדשות
הלך לעולמו מרדכי (מוֹדִי) בר-און, שהיה מנחה טלוויזיה, שדרן רדיו, במאי תיאטרון, תסריטאי, עיתונאי, שחקן, קומיקאי ויוצר טלוויזיה ישראלי, כתוצאה ממחלה קשה. בן 59 היה במותו.
30/05/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
מרדכי ליפמן
מרדכי ליפמן
זה יהיה הקרב האחרון: מיומנו של מפגין ברחוב קפלן    לאוסף הסיסמאות הנובל יש כבר סיסמה נוספת, חדשה: "בחירות עכשיו"
יקיר בן-משה
יקיר בן-משה
כל הספרים שתקו, מה יכולנו לומר? אפילו לסקלי הסמיק, לא ידענו שפוגל גונב, לא ידענו שהוא מחביא פירורים מעוגיות של אחרים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il