|   15:07:40
  חגי סגל  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

מבצע הצלה

גבעות-בר, ישוב יהודי צעיר בנגב, קולט משפחות בדוויות

רכזת הקליטה בישוב: מבחינה חוקית אין לנו דרך למנוע קבלת תושבים לא-יהודים השר לשעבר אפי איתם, שהקים את היישוב: "זה מהלך לא הגיוני"
22/05/2010  |   חגי סגל   |   מאמרים   |   מקור ראשון   |   תגובות
[צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

יום אחד תהיה התפוצצות גדולה בדרום, ואז לא תהיה ברירה אלא לגייס אוגדות מילואים ולשחרר את הנגב. המלחמה תהיה קשה, כל העולם יהיה נגדנו, ורוב עם ישראל לא יבין מאיפה נחתה עליו פתאום הצרה הזאת.

רבע שעה נסיעה מבאר שבע מלבלב לו היישוב היהודי הקטנטן גבעות בר. מדינת ישראל נטעה אותו שם לפני שש שנים במבצע לילי נוסח חומה ומגדל. שר הבינוי והשיכון באותם ימים, אפי איתם, נעץ עם שחר את המזוזה הראשונה ודיבר על "הגשמה ציונית". מאז השתכנו בגבעות בר כבר כ-30 משפחות. עוד 30 משפחות רכשו מגרשים לבנייה, שתים מהן לאו-דווקא מטעמי הגשמה ציונית. הן משפחות בדוויות.

במסגרת יום עיון פרטי בצפון הנגב, לפני שבוע, למדתי שגבעות בר לא לבד. גם ללהבים, לעומר ולמיתר יש זליגה בדווית. מאז בג"צ קציר קשה לקיים בארץ ישובים ליהודים בלבד. זה גזעני, זה לא חוקי, וזה לא יעמוד במבחן ביניש-פרוקצ'ה. לפי מיטב המסורת בנגב, מבחני ביניש-פרוקצ'ה חלים שם על יהודים בלבד. גם כשהבדווים מפסידים בבית משפט, הם מנצחים בשטח.

על הבנייה הבדווית הפרועה כבר דובר רבות בשנים האחרונות. בנגב יש 55 אלף מבנים בלתי חוקיים, ומדי שנה נוספים עוד אלפיים. מפעם לפעם השלטונות הורסים כמה מבנים, אך היקף ההריסה הוא קוריוז לעומת תנופת הבנייה. "אם תבוא הנה בסופי שבוע תשמע בכל פינה משאבות בטון רוטטות", מקונן מנחם, המדריך הצמוד שלי ביום העיון.

מי זה מנחם? לצערי הרב, באמת צער רב, לא אוכל לנקוב כאן בשמו המלא. הוא אסר עלי לכתוב איזה מנחם בדיוק. כיוון שכך, הבה נסתפק בתיאור הכללי הבא: הוא בן 60, תושב הדרום מגיל שלוש, צאצא של אישיות הירואית נודעת, בוגר סיירת מטכ"ל וחקלאי ותיק. ליתר דיוק, חקלאי ותיק בדימוס. לפני שנתיים פרש בהסכמת אשתו לפנסיה מוקדמת כדי שיוכל להקדיש את כל עיתותיו להצלת הנגב. מאז הוא עובד יום יום בפיקוח פרטי אחרי תהליכי הכיליון מדרום לקו שדרות ים המלח. מתרוצץ, מתעד, גובה עדויות, מנדנד ומארח מעצבי דעת קהל.

מאיפה יש לו תקציב לכל הפעילות הזו? ממה הוא חי בינתיים? "מהירושה של הילדים", כדבריו. לאורך סיורנו המאלף בדרכי האזור הוא יחזור עשר פעמים בערך על המלים "טירוף" ו"אובדן הנגב". תחושת האובדן המתקרב גרמה לו לעזוב הכול, ולהתמסר לאתגר ההצלה.

אם הבנתי נכון, מנחם לא חי באשליות שהשלטונות יתעשתו ויתחילו להשליט בנגב חוק וסדר. בעשרות השנים האחרונות הם לא עשו הרבה, וכנראה גם לא יעשו בזמן הקרוב. רק המציאות תעשה. יום אחד תהיה התפוצצות גדולה, הוא משוכנע, ואז לא תהיה ברירה אלא לגייס אוגדות מילואים ולשחרר את הנגב. המלחמה תהיה קשה, דם יישפך בשני הצדדים וכל העולם יהיה נגדנו. מנחם, בסך הכול, משתדל שלפחות דעת הקהל בישראל תהיה אז בעד היהודים. לכן חשוב לו להבהיר לה בהקדם את גודל הבעיה.

והבעיה, לדעתו, היא לאו-דווקא הבנייה הלא חוקית. רבבות הבתים שכבר נבנו באופן פיראטי יישארו על-כנם גם אם מיכאל בן ארי יהיה מחר ראש ממשלה. הם יוכללו ביישובים שיולבנו. אם לא כולם, אז רובם. שנתו של מנחם נודדת בעיקר בגלל האפשרות המוחשית שממשלת ישראל תאמץ בקרוב את מסקנות ועדת גולדברג, ועדה ממשלתית שהתבקשה לפתור את הבעיה הבדווית בנגב, והמליצה למסור להם אותו במתנה.

מגרש נטוש

עוף מוזר, מנחם. כמו אביו ז"ל. במכונית שלו תלוי סרט כתום, על-אף שמטעמי ביטחון ודמוגרפיה הוא לא התנגד לעקירת גוש קטיף. לא שאלתי אותו איזה פתק הוא שם בבחירות, אם בכלל. יש לו הרבה מכרים בדווים, חלקם ידידים של ממש. לפי מיטב הבנתו, הם לא רוצים להקים מדינה פלשתינית בנגב, רק לחיות בלי מחויבות כלשהי למדינת ישראל. הפוליטיקה מחלחלת לסיפור שלהם בעיקר בגלל המאמץ השמאלני לצייר אותם כמגזר מדוכא. שליחי הקרן החדשה לישראל הופיעו בפני ועדת גולדברג בהמוניהם והשפיעו רבות על המסקנות שלה.

כדי להבין את מסקנות הוועדה, צריך לחזור 40 שנה אחורה, אל מפקד הקרקעות הגדול שנעשה אז בנגב. המדינה רצתה לרשום באופן מסודר את כל תביעות הנדל"ן של הבדווים, כדי שיהיה אפשר לפתוח איתם במו"מ על הסדר קבע. בן-גוריון הרי זמם לגרש את כולם לירדן, התחרט במשך הזמן, אבל אף פעם לא החליט מה בדיוק עושים איתם. ממשלה באה, ממשלה הלכה, והבעיה הבדווית רק תפחה. יום אחד המדינה גילתה שהיא כבר לא יכולה להזיז יד ורגל בשטח בלי למפות אותו תחילה.

בתום המפקד (שהתמשך שמונה שנים!) התברר שהבדווים טוענים לבעלות על 776 אלף דונם בנגב הצפוני. בהתחשב בעובדה שהם מנו אז רק כ-30 אלף נפש, יוצא שכל בדואי - מגיל 0 עד 120 - טען בממוצע לבעלות על 26 דונם. לא פלא שהמדינה התייחסה בחוסר אמון מסוים להצהרות שלהם, אך למען הסדר הטוב רשמה אותן לפניה. הבדווים, מצדם, ראו בעצם הרישום אישור רשמי להוכחות בעלות. לרובם המכריע אין מסמכי בעלות אחר, רק טענות חזקה. כשהם ניסו את מזלם בתביעה משפטית רגילה, הם תמיד הפסידו. ועדת גולדברג ציינה בדוח שלה כי מעולם לא קרה שתובע בדווי הצליח להוכיח בבית משפט שאדמת מדינה כלשהי בנגב היא בעצם שלו.

אף על-פי כן, כרגיל אצלנו, הוחלט ללכת לקראתם. המדינה נקרעה בין רצון עז לכנס את הבדווים אל תוך ישובי קבע לבין חשש מצמית מעימות כוחני איתם, ולכן היא עשתה מאמץ סיזיפי להגיע עם כל חמולה להסדר פשרה. בדרך כלל מדובר בפשרה נדיבה ביותר, עד כדי שערורייה. בקרוב תינתן לציבור הרחב הזדמנות נדירה להציץ באחד ההסדרים הללו, חתום בחתימת ידו של שר חשוב, ותחושת הפרייאריות הקולקטיבית תרקיע שחקים.

זה הולך ככה: נניח שהמדינה רוצה להקים שכונה חדשה בתוך ישוב קבע בדווי, אבל חמולה בדווית טוענת שהקרקע המיועדת לשכונה שייכת לה עוד מימי צלאח א-דין. מה עושים? נותנים לחמולה פיצוי כספי נדיב על חלק מהקרקע, מקצים לה אדמה חקלאית חלופית בשטח פתוח תמורת החלק הנותר, ומרעיפים עליה עוד כהנה וכהנה הטבות מפליגות. למשל, הזכות המדהימה לקבוע מי יורשה לבנות בית באדמות שהיא תפנה. כך יוצא שהחמולה תוכל למכור את האדמה פעמיים: פעם אחת למדינה, ופעם שנייה למי שירצה להקים שם בית.

מאז 1979 רכשה המדינה בשיטה הנדיבה הזאת 150 אלף דונם, שהם רק 12 אחוז מכלל תביעות הבעלות של הבדווים. שלושת אלפים תביעות טרם הוסדרו, ובכל מקרה לא נראה שבעיית הבנייה הפרועה תיפתר גם אחרי שהבדווי האחרון יחתום על הסדר. הם לוקחים את הכסף ואת האדמות שהמדינה נותנת להם, אך לא מאפשרים בנייה על האדמה שהתחייבו להעביר לה.

רוח קדים

מנחם לוקח אותי ללקייה, עיירה בדווית לא מאוכלסת בצפיפות, ומראה לי שם תופעה בלבדית לנגב: מגרשים ריקים שהמדינה פיתחה כבר לפני שנים. השטח מיושר, יש תשתית חשמל, ביוב ומים, אבל אין סימני בנייה. החמולה שהעבירה אותם למדינה במסגרת אחד ההסדרים הנ"ל לא אישרה לאיש לגור שם. במקום בתים צומחים שם קוצים. המדינה שילמה לחמולה תמורת המגרש, הוציאה המון כסף על הכשרתו, ובכל זאת לא הצליחה להעניק בו פתרון דיור למשפחה בדווית כלשהי.

ביישובים הבדווים המוכרים יש אלפי מגרשים כאלה. במקום שהפזורה הבדווית תתכנס לתוכם, היא ממשיכה לחיות במרחבים הפתוחים, לבנות בנייה פרועה על אדמות מדינה ולנהל במקביל מו"מ קשוח על 600 אלף דונם אדמות שכאילו שייכות לה. ועדת גולדברג המליצה בחום להיכנע להם. היא מציעה לרשום על שמם בטאבו לפחות מחצית מהקרקעות האלו, לתת להם פיצוי כספי על המחצית השנייה, ולהלבין כמעט את כל נקודות היישוב הלא חוקיות שלהם.

מנחם מזהיר שאם הממשלה תאמץ את ההמלצה, עם ישראל יוכל להגיד שלום לנגב. חלק עצום מדרום הארץ יהיה רשום אז בטאבו על שם הבדווים. גם בשטחים שיישארו בחזקת המדינה היא לא תוכל לבנות ישובים חדשים או לסלול כבישים, מפני שהם יהיו פאזל בלתי אפשרי של דונם פה ודונם שם. כבר היום מתנהל קרב משפטי על כל מטר של כביש בין באר-שבע לערד, כי המדינה רוצה להרחיב אותו, והבדווים בצד רוצים לעשות כסף. בלילה הם זורקים אבנים על מכוניות של יהודים, וביום משגיחים שאף אחד לא יסלול כביש בלי רשותם. רק בעזרת מאבטחים חמושים מצליחה הקק"ל לטעת את יער השגרירים החדש סביב באר-שבע, יער שנועד להציל את שארית אדמות המדינה באזור מפני ועדות גולדברג עתידיות.

מנחם מאמין שיש דרכים אחרות לפתור את מצוקות הבדוויים, בלי לרוקן את שארית נכסי הלאום בדרום. הוא תכנן להעלות אותי על גבעה נישאה ליד נבטים עם תצפית מצוינת לארבע רוחות השמים, אך למזג האוויר היה תכנון אחר. רוח קדים עזה עטפה את כל המרחב באובך כבד, שאילץ אותנו להדליק אורות בצהרי יום. מנחם הצטער, אבל אני לא כל-כך. ראיתי די והותר דברים מדאיבים ליום אחד. במקום לנסוע לנבטים, נכנסנו לגבעות בר. התושבים החילונים בנו שם בית כנסת יפה. מנחם חושש שבעוד כמה שנים יבנו שם גם מסגד.

פורסם במקור: מוסף דיוקן, מקור ראשון
תאריך:  22/05/2010   |   עודכן:  22/05/2010
חגי סגל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
גבעות-בר, ישוב יהודי צעיר בנגב, קולט משפחות בדוויות
תגובות  [ 20 ] מוצגות   [ 20 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הניה
22/05/10 23:01
2
מיכל מירושלים
22/05/10 23:12
3
פלא יועץ
23/05/10 00:23
4
זיין
23/05/10 07:39
5
תושבת דרום
23/05/10 09:09
6
מיכל מירושלים
23/05/10 09:26
7
הון אצל הבדווים
23/05/10 09:31
8
תושבת דרום
23/05/10 09:36
9
תושב גבעות בר
23/05/10 11:14
 
אם זה נכון
23/05/10 15:18
 
ישוב חדש
23/05/10 15:59
 
תושב גבעות בר
25/05/10 08:46
10
כיף ענק לבידואים!
23/05/10 15:22
11
ישוב חדש
23/05/10 15:53
12
מוטי1
23/05/10 18:33
13
סימה מצומת להבים
23/05/10 21:24
14
תושב גבעות בר
24/05/10 12:49
15
בן עמי
31/05/10 16:04
16
בת ישראל
6/06/10 10:51
17
לאייטולות בבג"ץ
6/06/10 23:30
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשבוע שביקרתי בעיר חניה בכרתים הרשימה אותי במיוחד דמותו של ד"ר ניקולאס סטוורולקיס, שבין שפע עיסוקיו הוא נוטל על עצמו בהתנדבות מלאה לנהל את בית הכנסת "חפץ חיים" בשכונה העתיקה של העיר. הוא עושה את הכל בדרכו הוא. בנועם הליכות הוא עושה את הבלתי יאומן להחזיק את המבנה, לנהל גחלת יהודית לוחשת חיה ונושמת.
22/05/2010  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
ברק אובמה מכהן כנשיא ארצות הברית כשנה וחצי. עם כניסתו לתפקיד הוא ביקש לשנות את העולם מן הקצה אל הקצה, הצהיר הצהרות קונטרוברסליות ויצר פרדיגמות מדיניות חדשות שאת השלכותיהן הוא מתחיל להבין עם הזמן.
22/05/2010  |  עו"ד כלב מאיירס  |   מאמרים
האם אינני רשאי לומר שלדעתי אין סיכוי להסדר קרוב עם הפלשתינים מבלי להיות מוּאָשַם כ"מחָרְחֵר מלחמה"?
22/05/2010  |  מתי דוד  |   מאמרים
דומה כי ישראל משוכנעת בצידקת דרכה ומדיניותה ואין היא מוטרדת ממגמת הכרסום המתמשכת בדימויה הבינלאומי. זהו ככל הנראה ההסבר הלוגי להמשך השיתוק שאחז בגלגלי ההסברה הישראלית, גם נוכח "הרמות להנחתה" מובהקות, כאלו שטמנו בחובן פוטנציאל מהותי לניצול מושכל הן כלפי דעת הקהל העולמית והן במישור הדיפלומטי.
22/05/2010  |  רפאל בוכניק  |   מאמרים
כולנו מכירים את הגוף הרקוב והעלוב המכונה משטרת ישראל. אנחנו כבר יודעים שאם ראינו איזשהוא פשע, גניבה או שוד, אין אפילו טעם להתקשר למוקד מאה כי הניידת תגיע עוד שעה וגם אז התיק ייסגר מחוסר עניין לציבור.
22/05/2010  |  אהוד גרנד  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
מתן גולדבלט
מצד אחד, התביעה בבית הדין תשאף לפעול ככל האפשר בשיתוף פעולה עם הרשויות במדינה כדי שימלאו את חובתן (וכך ליישם את עקרון המשלימות). מצד שני ובמקביל, התביעה בבית הדין תישאר ערה לסמכותה...
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
יין הגיבורים נמזג בטיולי טבע, בחניוני לילה, על גשרים תלויים, בתוככי הכותל המערבי, בסמטאות ובשבילי צפת העתיקה, בשערי ירושלים על רובעיה, בשביל ישראל, בפסגת הר מירון ובמרומי המצדה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il