|   15:07:40
דלג
  משה אידל  
פרופסור אמריטוס מכון שלום הרטמן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

אברהם אבולעפיה והגאולה האישית

המקובל אברהם אבולעפיה יצא לארץ ישראל בגיל 18 בעקבות פלישת המונגולים, סיכן את חייו כשניסה לפגוש את האפיפיור, הכריז על עצמו כנביא וכמשיח וסופו שהוחרם ונודה סקירתו של פרופ' משה אידל מבהירה מדוע אפילו בין המשיחים מטעם עצמם, היה אבולעפיה בן המאה ה-13 דמות ייחודית; הגותו התרכזה בגאולה אינדיבידואלית ולא לאומית, והטכניקות שלו שילבו מרכיבים שכליים ופיזיים, שחלקם מזכירים תורות מזרחיות
18/07/2010  |   משה אידל   |   מאמרים   |   מכון שלום הרטמן   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]

בין המקובלים המעניינים ביותר בראשית הקבלה נמנה אברהם אבולעפיה, מייסדו של זרם קבלי שהוא כינה בשם קבלה נבואית. אבולעפיה, שהוחרם ונודה בחייו, הפך למוקד להתעניינות ספרותית ואינטלקטואלית בשנים האחרונות, והשפעתו ניכרת אף מחוץ לעולם היהודי.

בשנת 1240 (ה' אלפים לבריאת העולם לפי המניין היהודי) נולד אבולעפיה בעיר סרגוסה שבחבל נבארה בספרד. משפחתו עברה בשנת 1242 לטודלה, שם קיבל את חינוכו מפי אביו שמואל. זמן מה לאחר מותו של האב, בשנת 1258, החל אבולעפיה במסע שמטרתו למצוא את נהר סמבטיון. שנתיים מאוחר יותר, ב-1260, הוא הגיע, כנראה דרך יוון, לעכו. יש להניח כי מסעו היה קשור לשמועות על הגעתם של עשרת השבטים לאזור, שנפוצו בעקבות פלישת שבטי המונגולים לסוריה ולארץ ישראל.

לאחר הקרב בין המונגולים לבין צבא הממלוכים בעין ח'רוד ותבוסת המונגולים, הבין אבולעפיה כי אין מדובר בשבטים האבודים וחזר לאירופה. הוא השתקע לשנים אחדות בעיר קפואה שבאיטליה, שם למד את מורה נבוכים עם הפילוסוף ר' הילל מורונה. בסוף שנות הששים הגיע אבולעפיה לברצלונה, שם למד קבלה ובעיקר שורה של פירושים פילוסופיים, אשכנזיים וקבליים לספר יצירה, כמו גם יסודות הקבלה של הרמב"ן, שנלמדו רק בחוגים סגורים.

בשנת 1270 או 1271 התרחש אחד האירועים המשמעותיים בחייו של אבולעפיה. הוא זכה להתגלות, בה נצטווה לדבר עם האפיפיור, כפי שאמנם ינסה לעשות כעבור עשור. בשנתיים שלאחר מכן הוא נדד בין ערי קסטיליה ולימד את מורה נבוכים לפי דרכו הקבלית המיוחדת, המבוססת על צירופי אותיות. ב-1273 עזב אבולעפיה את ספרד וחזר ליוון, שם שהה במשך שש שנים, בהן המשיך ללמד את מורה נבוכים בערי האימפריה הביזנטית. בשנת 1279 זכה להתגלות נוספת, שבעקבותיה החל לכתוב ספרי נבואה שכללו התגלויות בעלות אופי משיחי. בשנה זו הוא גם חזר לאיטליה דרך העיר טראני, שהה גם בקפואה והמשיך ללמד את הרמב"ם.

בקיץ 1280 ניסה אבולעפיה בן הארבעים לממש את הציווי שנמסר לו בהתגלות ולפגוש את האפיפיור ניקולאוס השלישי. לצורך כך הוא עקב אחריו לארמון הקיץ שלו, ולמרות האזהרות כי ניסיונותיו יביאו עליו מיתה בשריפה, הצליח להיכנס לארמון, אלא שאז נודע כי האפיפיור מת במפתיע. בשנה שלאחר מכן הגיע אבולעפיה לעיר מסינה שבסיציליה, שם שהה במהלך מרבית העשור הבא. הוא קירב אליו כמה תלמידים אותם חנך בקבלתו המיוחדת והמשיך בתעמולה בעלת אופי משיחי, שכללה גם שיחות עם נוצרים. פעילות זו עוררה על אבולעפיה את זעמו של ר' שלמה בן אברהם אבן אדרת (הרשב"א), ובין השניים התפתח פולמוס שארך כמה שנים, במהלכן הרשב"א החרים ככל הנראה את אבולעפיה. הידיעה האחרונה על אבולעפיה קשורה לחיבור של אחד הספרים הגדולים בשנת 1291 ומאז נעלמו עקבותיו.

אבולעפיה ראה עצמו לא רק כמקובל מסוג מסוים, שקבלתו עולה על סוגי קבלה אחרים, אלא גם כנביא וכמשיח. ההתנגדות שעורר היא הסיבה לכך שחיבוריו הרבים נשארו בכתבי-יד וזכו לראות אור בדפוס רק בשנים האחרונות. קבלתו, כמו נבואתו ומשיחיותו, מכירה בעליונות ההתנסות על העיונים התיאולוגיים והפרשניים המופשטים המצויים בפילוסופיה היהודית ובזרמי קבלה האחרים. ייחודו בולט במרכזיות שהעניק לטכניקת צירופי האותיות - אותה למד בעיקר מחיבורים אשכנזיים - ששימשה אותו לצורך השגת החוויה המיסטית שכינה בשם נבואה. אבולעפיה מציע סינתזה בין האופי השכלי של הנבואה, על-פי דרכו של הרמב"ם ובין טכניקות אחרות, אולי "קלות" יותר, להגיע אל אותה החוויה, כגון צירופי אותיות, התבודדות בחדר מיוחד, שמירה על קצב מסוים של נשימות (בהשפעת היוגה ההודית), ושימוש בחלקי גוף שונים, כנראה בהשפעת מקור יווני-נוצרי.

בשל מרכזיות הלשון בתורתו ובכלל זה שמות האל, כינה אבולעפיה את קבלתו גם בשם "קבלת השמות". בטכניקה שפיתח, שאת פרטיה תיאר בשורה של חיבורים, הוא ראה נתיב לגאולה עצמית. תפקידו-שלו כמשיח בעולם, כך האמין, היה להורות לאחרים את הדרך למימוש הגאולה הרוחנית. אבולעפיה הציע פירוש רוחני קיצוני להרבה מהאידיאלים הדתיים ביהדות וביניהם למושגים 'נבואה', 'ארץ ישראל', 'המשיח' ואף 'יהדות', בהם ראה ביטוי לתהליכים פנימיים, הדומים למה שהפילוסופים הגדירו כפעולה שכלית. זו הייתה עבורו משמעותה האמיתית של הדת, הנבדלת לחלוטין מהאופן שבו העולם הרבני הבין את היהדות. בכתביו מתח לעתים ביקורת על רבנים המלמדים דת ממוסדת וחומרית או המאמינים במאגיה. לשיטתו, הטכניקה שלו נועדה לשמש מעין תחליף למצוות כדרך העליונה להגיע לאל ולעתים אף להוביל להתאחדות גמורה עם האל כשכל טהור. הייתה זו גישה רוחנית פתוחה וחריגה, שהביאה את אבולעפיה לידי התנגשות הן עם יהודים והן עם נוצרים. מקוריותו גרמה להדרתו בידי מקובלים רבים ובעיקר אלו שהלכו בעקבות הרשב"א. אולם חיבוריו נשתמרו ואף תורגמו ללטינית ונלמדו בתקופת הרנסנס האיטלקי בידי ג'יובאני פיקו דלה מירנדולה.

האופי הרוחני-אינדיבידואליסטי של קבלתו של אבולעפיה הביא להתעניינות גוברת בה בשנים האחרונות, הן בין מקובלים יהודים והן בקהלים רחבים יותר ואפילו כאלו המצויים מחוץ לעולם היהודי. אחדים מספריו של אבולעפיה תורגמו ונדפסו באנגלית ומשנתו השפיעה על משוררים רבים בשפות שונות ואף על הרומן של אומברטו אקו, "המטוטלת של פוקו".

משה אידל הוא פרופסור אמריטוס בחוג למחשבת ישראל באוניברסיטה העברית ועמית מחקר בכיר במכון שלום הרטמן. ספריו: אברהם אבולעפיה: לשון, תורה והרמנויטיקה, והחוויה המיסטית אצל אברהם אבולעפיה, הופיעו בהוצאת מאגנס.
תאריך:  18/07/2010   |   עודכן:  18/07/2010
משה אידל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אברהם אבולעפיה והגאולה האישית
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הצעה מעשית לפתרון הבעיה – מכתב גלוי של שאול דישי להנהלת האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה.
18/07/2010  |  שאול דישי  |   מאמרים
חברת דואר ישראל החליפה את רשות הדואר ומתיימרת לתת שירות טוב באיכות של חברה פרטית, אבל מסתבר ש"עם האוכל בא התיאבון עד כדי הקאה".
17/07/2010  |  עפר דרורי  |   מאמרים
איני איש ספר או אקדמיה, ולכן עצם כתיבת שורות אלה בשפה מובנת היא האמירה הכי ברורה שיכולה להיות. ללא כתבים, עורכים, מפיקים וצלמים שיעבדו את המידע, ילעסו אותו, יארזו אותו, יתחמו אותו וידפיסו או ישדרו אותו.
17/07/2010  |  עידו מינקובסקי  |   מאמרים
גל התאונות האחרונות שאירעו ברחבי הארץ מחייב דיון מעמיק בנושא ביטחון הרוכבים בצידי הדרכים. דיון שכזה מחויב להתקיים במשרד התחבורה ובכל המשרדים הנוגעים בדבר, אך הדיון חייב להיערך גם בכל בית ובית של הרוכבים עצמם.
17/07/2010  |  אריאל מונין  |   מאמרים
פרה קדושה ממשיכה לאכול לשובע מהאבוס הציבורי ואיש אינו מעז לשחוט אותה. גל"צ, הממומן מכספי המיסים שלנו, באמצעות תקציב הביטחון, מתפקד מזה שנים כרדיו אזרחי לכל דבר, והשירות שהוא מספק לחיילי צה"ל פחות משולי. בימים בהם מקצצים בתקציב הביטחון, הגיע הזמן לסגור את התחנה הבזבזנית הזאת לא רק משיקולי חיסכון אלא משורה ארוכה של טעמים כפי שרוכזו בויקפדיה:
17/07/2010  |  גורי גרוסמן  |   מאמרים
מדינת היהודים: החברה הישראלית ו"חברת הלומדים"  /  פרופ' שלמה נאה, פרופ' צבי זהר, פרופ' אלחנן ריינר
דבקות  /  ד"ר אדם אפטרמן
הסודות של מורה הנבוכים  /  ד"ר מיכה גודמן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il