|   15:07:40
דלג
  חגי סגל  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין

קלמן נגד קרן

הוויכוח הנצחי על הגינות התקשורת בישראל תקוע כבר עשרות שנים באותה נקודה הקבוצה השלטת שם אטומה למצוקות ההמון כמו מרי אנטואנט היא לופתת את המיקרופון ומשאירה לימין את הפובליציסטיקה
29/10/2010  |   חגי סגל   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
נויבך. לא מבינה על מה המהומה

גם אם הם יחפרו בארכיון לילות כימים, הם לא יצליחו לשלוף משם הקלטה בנוסח "אדוני השר, למה אתם בונים כל-כך מעט בהתנחלויות?", "מה פתאום להקפיא בנייה בשטחים?", או "מתי הקמתם לאחרונה מאחז חדש?"

יום ההולדת שגלי צה"ל ארגנה לעצמה היה אחד מימי השידור המשמימים בתולדותיה. סיפורים שסופרו כבר בפסטיבלים גל"ציים קודמים נטחנו שוב עד דק, כמו במסיבת מחזור של זקני פלמ"ח. בין לבין צפה על פני המים השקפת העולם ההומוגנית של אושיות התחנה לדורותיה. מרב מיכאלי קראה לנוער לא להתגייס לצה"ל ותיארה את ההינתקות כ"חוויה מדהימה". רבקה מיכאלי (שום קשר משפחתי, רק קשר אידיאולוגי) קטעה מבזק חדשות שהגישה כדי למחות על העמדתם לדין של משליכי אבנים במזרח ירושלים. בפינה הארכיונית שודר שבב ראיון עם ברוך גולדשטיין תחת הכותרת "קולו של רוצח". למה רק גולדשטיין? אין בתחנה הקלטות ארכיון של הרוצח ערפאת?

בשלב די מוקדם של היום מצאתי מפלט בתוכנית 'סדר יום' ברשת ב', ונפלתי על דו קרב מרתק. קלמן ליבסקינד מ'מעריב', בוגר 'מקור ראשון', והמגישה הוותיקה קרן נויבך, ילידת גלי צה"ל, ניהלו דיון גלוי לב על טענת הקיפוח של הימין בתקשורת. בתור שרות מיוחד לקוראי הטור הזה, שרובם החמיצו אותו מן הסתם, אצטט ממנו כאן בהרחבה (אבל בדילוגים הכרחיים).

קלמן התחיל. הוא דיבר על "הפער הבלתי נסבל בין עמדות הציבור לבין עמדות התקשורת. דעת הקהל מתנהלת בכיוון אחד, התקשורת כולה נמצאת בצד השני, וזה מצב מטורף בעיניי. כל אוחזי המיקרופונים, יושבים על נישה פוליטית קטנטנה שבכנסת אולי שווה שנים שלושה מנדטים, אבל בתקשורת היא ממש מרכיבה קואליציה. החל ממך, דרך ירון דקל, ענת דוידוב, מנחם פרידמן, רזי ברקאי, רינו צרור, יעל דן וטלי ליפקין שחק, אם תתני לי זמן, אני אעבור גם על רשימת המגישים בערוץ 10 וערוץ 2. בטח תסכימי אתי, שאין אף בעל תוכנית מרכזית בתקשורת שהצביע לשס או לליכוד או לישראל ביתנו או ליהדות התורה או לבית היהודי או לאיחוד הלאומי. למחנה של 70 מנדטים אין שום ביטוי ליד המיקרופון".

נויבך ספגה בדומיה את גל ההסתערות הראשון של ליבסיקינד. כשהתאוששה קלות תהתה מדוע הוא מרגיש מקופח. הוא כותב עיתון, מדבר לפעמים בתוכנית שלה, אז מה הבעיה? ליבסקינד שיסע אותה והסביר שאת דעותיו הפוליטיות הוא שוטח במסגרת פובליציסטית בלבד. "בכל מה שכתבתי כעיתונאי לא הכנסתי מעולם את דעותי הפוליטיות. לעומת זאת אני יכול לנחש לאיזו מפלגה את הצבעת?"

  • נויבך: "וזה פוסל אותי מלהגיש תוכנית בקול ישראל?"
    ליבסקינד: "לא, אבל למה זה פוסל אנשים כמוני?"
    נויבך: "מי אמר שזה פוסל?"
    ליבסקינד: "אז תראי לי אחד כמוני שמגיש תוכנית ברשת ב' או בגלי צה"ל".
    נויבך: "אולי זה מפני שרבים וטובים במחנה שלך בזו לתקשורת במשך שנים, התייחסו אליה בתור מקצוע נחות, ועד היום הם מדברים עליה במונחים של משהו שלא ראוי להיות חלק ממנו".
    ליבסקינד: "הם מדברים עליה ככה בגלל שהיא נראית כמו שהיא נראית".


משתתפת נוספת בתוכנית, ענת סרגוסטי, התערבה והעירה בנימה פדגוגית שאם אנשי ימין יחפצו להיות עיתונאים מן המניין, הם יאלצו לעמוד בכללי היושרה המקצועית. קלמן שאל אם "רק למחנה שלכם יש אינטגריטי?"
  • נויבך: "אני לא יודעת מה זה המחנה שלי. אתה אולי מזוהה עם מחנה מסוים".
    ליבסקינד: "גם את מזוהה".
    נויבך: "סליחה, אני מעולם לא זיהיתי את עצמי עם מחנה מסוים".
    ליבסקינד: "אבל אני מזהה".
    נויבך: "אני לא מרגישה שאני חוטאת בעבודתי כאן בוקר בוקר".
    ליבסקינד: "בסדר גמור שאת מרגישה כך, אבל אני שואל את עצמי איפה אני שם?"
    נויבך: "זה העניין? סידור עבודה בשבילך?"
    ליבסקינד: "ודאי שלא. זה עניין של השפעה על סדר היום. למה רק את יכולה ואני לא?".
    נויבך: "זה מגוחך מה שאתה אומר".
    סרגוסטי: "יש לך טור בעיתון נורא חשוב, יש לך בלוג פופולרי".
    ליבסקינד: "כיוון שאתן עיתונאיות ותיקות אל תנסו למחוק את ההבדל בין עיסוק חדשותי לבין פובליציסטיקה".
    נויבך: "להזכיר לך מי מנכ"ל רשות השידור? מאיפה הוא בא?"
    ליבסקינד: "מוטי שקלאר מחזיק מיקרופון?"
    נויבך: "לא, אבל הוא העורך הראשי של רשות השידור. יש לו השפעה עצומה על מה שקורה כאן".
    ליבסקינד: "לא יכול להיות שתפיסת עולמו של המיעוט היא שתשלוט בכל התקשורת".
    נויבך: "איך אפשר להגיד שהיא שולטת בכל התקשורת? אנחנו נמצאים בקול ישראל שאמון על אומנות האיזון. אנחנו מקפידים על זה בכל צעד ושעל. אנחנו הגונים, אנחנו ישרים, אנחנו לא מעוותים את העובדות".
    ליבסקינד: "את באמת מאמינה בזה?"
    נויבך: "אני יודעת מה קורה אצלי כל יום בבוקר כשאני עורכת את התוכנית".
    ליבסקינד: "ואני יודע מה קורה כל בוקר ברדיו שאני שומע אותו".
    נויבך: "אז אולי פשוט נורא מעצבן אותך לשמוע עמדות של אנשים אחרים".
    ליבסקינד: "לא, ממש לא. מעצבן אותי לשמוע אך ורק עמדות של אנשים אחרים, ואני לא מבין איך אתכם לא מעצבן לשמוע רק את הדעות של עצמכם".
    נויבך: "קלמן, אם תגיד עוד פעם אחת שאין לך יכולת ביטוי...".
    ליבסקינד: "יש לי יכולת ביטוי פובליציסטית, אבל במיקרופון שעוסק באקטואליה רק אתם שולטים, זאת עובדה".
    נויבך: "זה פשוט לא נכון. מה עם סיון רהב מאיר?".
    ליבסקינד: "סיון רהב מאיר לא עורכת תוכנית כמו שאת עושה".
    נויבך: סיון מגישה את 'שש בערב', והיא לא יושבת שם בתור אדם שמקריא טקסטים. אני מכירה את סיון בתור בן אדם דעתני לפחות כמוני, אם לא יותר. נקודת המוצא שלך היא נקודת מוצא מלפני 20 שנה. התקשורת כל-כך השתנתה מאז".


כמעט 20 דקות הם התווכחו, ובסוף היה ברור שליבסקינד אולי פרק את הלב, אבל נויבך לא השתכנעה. יכולות הניגוח המרשימות שלו התנפצו אל חומות האטימות שלה. היא באמת מאמינה שהתקשורת האלקטרונית הגונה ומאוזנת. מצפונה נקי. העובדה שבעשור האחרון השתבץ בתקשורת קומץ צעירים לא חילונים, מאפשרת לה להדחיק את המשך השליטה האיתנה של הגוורדיה החילונית-שמאלנית הוותיקה בגלי האתר. נראה לה שהימין רק מבלבל את המוח כאשר הוא מתלונן על שפת החדשות ועל הנחות היסוד המוסריות של השדרנים. אין בה קמצוץ מודעות לשערוריית הכפפתו של השידור הציבורי לדעותיה הפרטיות. יכולת ההבנה שלה למצוקות של מגזר ליבסקינד מזכירה את רמת הקשב של מרי אנטואנט להמון הצרפתי. אם אין להם מיקרופון, היא כאילו אמרה, שיכתבו מאמר.


שאלת הנצח

ובכל זאת, בהנחה שנויבך שוחרת טוב בסך הכול (עובדה שנתנה לליבסקינד פתחון-פה כה נרחב), אני מציע לה כאן מבחן לבדיקת היושרה העיתונאית של ערוצי התקשורת האלקטרוניים. אם הם כל-כך מאוזנים, כל-כך ישרים והגונים, שימצאו בבקשה בגנזך הראיונות שלהם שאלה אחת לרפואה בענייני התנחלויות, שהייתה שאלה מימין ולא שאלה משמאל.

גם אם הם יחפרו בארכיון לילות כימים, הם לא יצליחו לשלוף משם הקלטה בנוסח "אדוני השר, למה אתם בונים כל-כך מעט בהתנחלויות?", "מה פתאום להקפיא בנייה בשטחים?", או "מתי הקמתם לאחרונה מאחז חדש?". מאז שהרב לוינגר נחת בחברון ועד עצם ימינו לא הוצגו ברדיו או בטלוויזיה שאלות כאלו, רק מיליון שאלות הפוכות: מה פתאום לבנות? למה לא להאריך את ההקפאה? איך זה שמקימים שכונה חדשה בירושלים דווקא בעיתוי הזה?

לאור יחסי הכוחות בעם היה מקום ליחס של חצי-חצי בין שני סוגי השאלות, אך בפועל יש יחס של 0:100 לטובת השאלות השמאלניות. המחנה שתומך בהתנחלויות מנצח בקלפי כמעט פעם אחרי פעם, אבל המחנה שמתנגד להן מנצח תמיד באולפן ומנהל משם את המדינה. מנקודת מבט ימנית אולי כבר היה עדיף להתחלף.

פורסם במקור: דיוקן, מקור ראשון
תאריך:  29/10/2010   |   עודכן:  29/10/2010
חגי סגל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קלמן נגד קרן
תגובות  [ 18 ] מוצגות   [ 18 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ברק ורעם
29/10/10 14:20
2
מקצוענות שם המשחק
29/10/10 14:28
3
בלטשאצר
29/10/10 17:29
 
אתה טיפש חבוב
29/10/10 18:26
4
אםרת שדר
29/10/10 17:42
5
העם בישראל (רבין)
29/10/10 20:41
6
יהושע קוצינסקי
30/10/10 08:36
7
אריאל שתיל
30/10/10 11:54
8
קורןנאוה טבריה
30/10/10 12:30
 
ירון זכאי
30/10/10 19:36
9
קורןנאוה טבריה
30/10/10 12:37
10
קורןנאוה טבריה
30/10/10 12:45
 
המקצוע השני העתיק
30/10/10 21:54
11
ישע
30/10/10 16:57
12
דו-רון
30/10/10 19:20
13
אם אשכחך ציון
31/10/10 08:33
14
ונכס עצום לג'יהאד
31/10/10 09:46
15
אייל1538
31/12/10 18:10
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בעבר הלא רחוק, אזכור צמד המלים 'הסכם ממון' היה מניע אנשים באי נוחות בכיסאותיהם. התלוותה אליו תחושה כבדה של ניצול או ציניות, אשר חדרו להם ברגל גסה אל תוך מקדש האהבה. אלא שלאחרונה מסתמנת תופעה של התרבות הסכמי ממון, גם בקרב זוגות צעירים שמתחילים את חייהם ללא נכסים רבים.
28/10/2010  |  עו"ד גלית צור  |   כתבות
שתי חזיתות עומדות כיום בפניו של רון נחמן (68), והוא מתכוון לנצח בשתיהן. על האחת, בריאותו האישית ומחלת הסרטן הקשה שעימה הוא מתמודד בחודש האחרון, הוא מעדיף שלא להרחיב את הדיבור. הוא מתאר כי הוא נמצא כעת בסדרת טיפולים כימותרפיים, וכי הוא סובל מנזק גם בכליות - אך שאלות נוספות על מצב בריאותו מעוררות אצלו כעס בלתי מבוטל. "כל השאלות החצופות האלו על ההשפעה על התפקוד שלי, הן שאלות קטנוניות של אופוזיציה", הוא קוצף. "זה לא עניינו של אף אחד. אני אתגבר על זה, אני איש מאוד חזק. אני בסדר ואני כאן", הוא אומר ולא מוסיף.
28/10/2010  |  הודיה כריש-חזוני  |   כתבות
תרגילים לחימום המוח? נשמע הזוי, אבל אולי זה יכול לעזור לכם גם אם אתם לא סובלים מהפרעות קשב וריכוז.
28/10/2010  |  מיכל שפר מיכאלי  |   כתבות
הצפייה ב"תוכנית חיסכון" מעלה את השאלה מי קהל היעד של כל זה. לו רק היינו זבוב על הקיר של הוגי התוכנית הפסבדו כלכלית הזאת.
28/10/2010  |  מיה סלע  |   כתבות
אחד האייקונים הגדולים של הזמר הים תיכוני מציין היום 35 שנים להיווסדו. חלקכם בטח נוחר בבוז למשמע השם, וחוזר שוב על מנטרות אינסטינקטיביות שהוצמדו לשם פרץ. אולי שווה לעצור רגע את הבוז ולנסות להבין את התופעה, לפרק אותה למרכיביה הבסיסיים ולפצח את סוד ההצלחה המסחררת של פרץ ושל חבריו מאגן הים התיכון. הרי, למרות הבוז והזלזול, לא ניתן להתעלם מהמקום שתפסו המסלסלים בתרבות שלנו ומדריסת הרגל שקנו לעצמם בכלי התקשורת ובהיכלי ההופעות. מה עומד מאחורי התופעה הזו? על מה כל המהומה הבלתי פוסקת הזו?
28/10/2010  |  סער גמזו  |   כתבות
שואלים את אדוארד  /  אדוארד אטלר
שואלים את אדוארד  /  אדוארד אטלר
לא אקטואלי  /  עדי ארבל
נגע תאונות הדרכים חייב להיפסק  /  אסף גולן
להכיר דרך הידיים  /  יעקב בר-און
רדיפת החרדים אינה פתרון  /  אסף גולן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
שר בישראל העונה לשם דודי אמסלם מתהולל בטברנה באתונה בירת יוון ושרה העונה לשם מירי רגב מטיילת עם הבת בסרי לנקה
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
עם שלם עוטה מסכה כדי להסתיר את היגון והצער, להסתיר את החרפה והבושה, להסתיר את הכאב והגעגוע, להסתיר את החוסר הנורא, את השבר שהיה כחרס הנשבר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il