|   15:07:40
דלג
  בנצי גיספאן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

תסמונת בר-שירה

כולנו מוקפים "בר-שירות" בחיי היומיום. לא נוכלים של ממש, חלילה - אבל כאלה שעוטים על פניהם מסכת הצלחה, משדרים ביטחון, והופכים את רובנו למעריצים עיוורים ופתאים סדרתיים שנופלים בפח פעם אחר פעם. ע"ע ביבי נתניהו ואהוד ברק
10/03/2011  |   בנצי גיספאן   |   מאמרים   |   תגובות
מין תסמונת-מחלתית ישראלית שכזו [צילום: פלאש 90]

איך אנשים מכובדים, חכמים ונבונים נופלים בפח פעם אחר פעם, חלמאים משהו, מתעקשים שהכל טוב, אמת ויציב, גם כשכל האורות האדומים דולקים, ופעמוני האזעקה צופרים בקול מחריש. לא הבנתי, עד שצפיתי במסך הטלוויזיה בראיון חטוף בן מחצית הדקה עם מיודענו רונן בר-שירה

   איתמר לוין
הוארך מעצר החשוד בגיוס כספים במירמה 'למען שליט'

   איתמר לוין
נעצר חשוד נוסף בפרשת ה"תרומות" לקמפיין שליט

   איתמר לוין
נעצר חשוד שלישי בפרשת ה"תרומות" לקמפיין שליט

   איתמר לוין
המשטרה: בר-שירה ניסה להונות את בי"ח רמב"ם

זה היה לפני שנה. ביישוב שלי מתגוררת אישה מכובדת, מרשימה ומקושרת. בעבר עבדה בשירות מוסד אקדמי מפורסם ובין היתר התמחתה בגיוס תרומות מנדבנים ברחבי הגלובוס. לא הרחק מביתה, בשכונה שלי, מתנוסס לו זה מספר שנים פיל פילון קטן ולבן. בעצם, אפור. שלד בניין ענק ושומם, עדות לניסיון כושל של חברי הקהילה הדתית להקים בית-כנסת מפלצתי ומהודר. זה היה רק עניין של זמן עד שא', אחד החברים, ייזכר באישה המקושרת, יאוץ-ירוץ אליה - מי יודע, אולי ניסיונה וקשריה יועילו, ונמצא סוף-סוף את הנדבן המושיע שיעזור לנו להפוך את הפיל הלבן לבית-כנסת של ממש. ואכן, לעתים נדמה, אולי משום שעסקינן בענייני שמיים, שהתשועה מגיעה כהרף עין.

יום בהיר אחד אני מקבל טלפון בהול מא', החבר: "לא תאמין, הוא נזעק, יש תורם! חצי מיליון דולר במזומן!". מתברר שהגברת המכובדת הכירה איש רציני שעוסק בהתרמות ולמחייתו גוזר את שכרו מקופון צנוע מסך התרומה כמקובל. האיש, שכבר הצליח לגבות כמה אלפי שקלים כמקדמה על "מאמציו" לאיתור התורם, התקשר והודיע שהמשימה צלחה בידיו. יש תורם. ולכן, הוא מתכוון לעלות על טיסה לחו"ל, לפגוש את הנדבן החביב, לקבל ממנו את כספי התרומה כדי לשוב ולהעבירם אלינו. רק בקשה צנועה בפיו, עניין של מה בכך, ביחס לגובה התרומה שבדרך - להעביר אליו מיד וללא דיחוי, תוך שעתיים ליתר דיוק, עוד כמה אלפי שקלים לצורך הוצאות הנסיעה וההוצאות הנלוות. עיכוב בהעברת הכסף, הזהיר האיש, יביא לביטול הטיסה הגואלת, שמשמעותה ויתור טיפשי מצידנו על חצי מיליון הדולרים הממתינים לנו אי שם מעבר לים. וכך נמשיך חלילה לצפות בייאוש בפיל פילון שלנו עומד בשיממונו.

הסיפור נשמע לי על פניו "too good to be true", הזוי, ומכיל את כל סממני העוקץ שאנו מכירים: תורם שצץ לפתע ומוכן לתרום סתם כך לבית-כנסת אנונימי בישראל ללא שאלות מיותרות; הוסף לכך את הדחיפות והלחץ שמפעיל האיש להעברת "כספי ההוצאות" אליו, כמה אלפי שקלים זניחים ביחס לסכום התרומה שממנה הוא הרי גוזר עמלה, ואין לך תמרור אזהרה זועק מזה. "אתם בטוחים?" שאלתי, "כן", נעניתי. "גם לנו זה נשמע מוזר, אבל צריך להכיר את האיש, מדובר באדם מרשים ורציני. ביררנו עליו בעוד מפעל תעשיה מהמפורסמים בישראל והם אמרו שהם מכירים אותו, הוא מתרים גם עבורם". בכל זאת, שאלתי: "איך קוראים לאיש?" - "רוני שירה", נאמר לי. אוקיי, סיימתי את השיחה, אני מיד חוזר. חיש מהר "גוגלתי" "שירה רוני" בגוגל. את רוני שירה לא מצאתי, אבל רונן בר-שירה מצאתי גם מצאתי. לא חלפו שעתיים והבנו כולנו שרוני שירה אינו אלא רונן בר-שירה הנוכל והאסיר לשעבר, שכל מי שמקיש את שמו בגוגל נחשף למעלליו. זהו אותו רונן בר-שירה שכיכב בכותרות העיתונות בשבוע שעבר, בפרשת ההתרמות לגלעד שליט. כך חסכנו אומנם כמה אלפי שקלים, אך נשארנו לבושתנו עם הפיל פילון השלדי והאפור שלנו.

ובכל זאת, עדיין ניקרה במוחי שאלה לא פתורה: איך זה קורה לנו? איך אנשים מכובדים, חכמים ונבונים נופלים בפח פעם אחר פעם, חלמאים משהו, מתעקשים שהכל טוב, אמת ויציב, גם כשכל האורות האדומים דולקים, ופעמוני האזעקה צופרים בקול מחריש. לא הבנתי, עד שצפיתי במסך הטלוויזיה בראיון חטוף בן מחצית הדקה עם מיודענו רונן בר-שירה. האיש, מיד כשהוא פוצה פיו, מקוטלג כבר במוחנו בצד הטובים. אי-אפשר שלא להתרשם ממה שנשקף מדמותו: קצין חינוך בצה"ל, איש ההתיישבות העובדת, יצוק כל כולו מאותם חומרי גלם מהם נוצקו חבריו אנשי מלח הארץ. בר-שירה לא צריך להתחפש למי מהם. הוא בשר מבשרם, דמותו נגזרת מדמותם, שפתו כשפתם. מקרין ביטחון לכל עבר, רהוט דיבור ומחשבה, ומשלב עברית תקנית צברית לצד החספוס של בני המושבים שדה גידולו. תושב כפר יהושע, בצפון הארץ, אח לתת-אלוף בחיל האוויר. וכשאתה עוצם עיניים ושומע אותו מדבר, נדמה לרגע קט, שיובל שטייניץ הוא הדובר. שניהם דוברי "שטייניצית". אותו שטייניץ, שהיה פקוד של הנוכל בחיל חינוך ורץ להעיד לטובת בן-דמותו עדות אופי במשפט המרמה שלו.

תסמונת מרשק
"בר-שירות" בפוליטיקה. נתניהו וברק [AP]

הרבה "בר-שירות" רועים בשדה הפוליטי. בולטים במיוחד הם הצמד ביבי נתניהו ואהוד ברק. שניהם תוצרי התסמונת: בוגרי סיירת מטכ"ל, רהוטים מדי, אינטליגנטים

ואולי כאן קבור הכלב, כאן מקור העיוורון. נדמה כי מעללי בר-שירה ופרשת ההתרמות לגלעד שליט, חושפים בפנינו תסמונת חברתית עמוקה ורחבה שהשלכותיה חורגות הרבה מעבר לבר-שירה הפרטי. זו, אם תרצו: "תסמונת בר-שירה". אותה תסמונת שמנטרלת כל חוש של ביקורת, משבשת את שיקול הדעת וסוחפת אותנו להערצה וקיטלוג דמויות טיפשי ושטחי על-פי סממנים חיצוניים. כגון: מראה, שפה, רהיטות דיבור, שירות ביחידות מובחרות, דרגות קצונה בכירות (רשימה חלקית בלבד) ועוד. מול כל אלה, אנו הופכים לנעבכים משהו. כמעט כמו אותו סופר-נעבך מפרשת ההתרמות למשט למען גלעד שליט - יואל מרשק, קצין המבצעים התזזיתי של התנועה הקיבוצית, קבלן ההפגנות למען כל דבר שזז, שהתעקש להתמיד בשיתוף הפעולה עם בר-שירה גם לאחר שנחשף לעברו.

בעצם, כולנו "יואל מרשקים", לוקים בתסמונת בר-שירה, תסמונת צברית ישראלית טיפוסית. כולנו מוקפים "בר-שירות" בחיי היומיום. לא נוכלים של ממש חלילה, אבל דמויות המקרינות הצלחה, משדרות ביטחון והופכות את רובנו למעריצים עיוורים ופתאים סדרתיים שנופלים בפח פעם אחר פעם. הם מסתובבים בכל מקום: בעולם העסקים, באקדמיה, באזרחות ובצבא. אבל את עיקר הנזק, זה שעליו אנו משלמים את המחיר הגבוה ביותר, הם מחוללים בפוליטיקה. הרבה "בר-שירות" רועים בשדה הפוליטי. בולטים במיוחד הם הצמד ביבי נתניהו ואהוד ברק. שניהם תוצרי התסמונת: בוגרי סיירת מטכ"ל, רהוטים מדי, אינטליגנטים. אהוד החייל המהולל המעוטר ביותר בתולדות צה"ל, הרמטכ"ל לשעבר. ובן-בריתו ביבי הנאה, השרמנטי, זה עם האנגלית-האמריקנית המצוחצחת שלו. אבל מסכות התדמית שהם עוטים, מוסטות מפניהם לעתים וחושפות לפנינו צמד אגוצנטרי מונחה על-פי שיקולי הישרדות פוליטית. שלומיאלים סדרתיים שכושלים ומסתבכים כמעט בכל סוג של החלטה - מהחלטת המע"מ על פירות וירקות ועד בחירת רמטכ"ל. ואת הצמד הזה מוביל ראש ממשלה לחוץ ונלחץ, מובל ומונהג למדיניות מונחית תקשורת, כזו שאתה יודע מראש על-פי מד-הלחץ התקשורתי וכותרות העיתונים, מה תהיה החלטתו מחר. מפחיד לחשוב שהצמד הזה אמור לקבל החלטות גורליות ולהוביל מדינה אל מול הסכנות הרבות האורבות לקיומה, מול עשרות אלפי טילים ורקטות מצפון ומדרום, מול איום הגרעין האירני, ומול העיצוב מחדש של המשטרים במדינות השכנות המאיים לערער את יציבות האזור.

ואנו, טיפשים שכמותנו, בוחרים בהם פעם אחר פעם. גם אם הם מתרסקים ומרסקים את ביתם הפוליטי, הם קמים מן ההריסות, מנערים מעליהם את האבק, נחים קמעה, מתאוששים, חובשים את המסכה הישנה ויוצאים לקראתנו לסבב שני ואולי אף שלישי. ושוב יציגו לנו את ביבי השרמנטי, ואהוד החייל המהולל והמעוטר בסרבל הלבן על כנף מטוס הסבנה. וה"מרשק" שבנו שוב יקפוץ, וחוזר חלילה.

ואני מוצא עצמי חולם, הוזה ומתגעגע, לראש הממשלה ההוא, האנטי-תזה לבר-שירה שלנו, לאיש ההוא הנמוך, הקירח, הגוץ, זה עם המבטא הזר הלא צברי והקול הצווחני, ראש הממשלה דוד בן-גוריון. ואולי גם ליורשיו אשכול, גולדה ובגין. טרם עידן הבר-שירות, לפני שכולנו הפכנו ליואל מרשקים.

תאריך:  10/03/2011   |   עודכן:  10/03/2011
בנצי גיספאן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תסמונת בר-שירה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מהפך 77
10/03/11 17:13
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הפלישה לקרקעות ציבוריות הפכה בשנים האחרונות למכת מדינה. הקלות הבלתי נסבלת של סיפוח קרקע ציבורית מול אוזלת ידן של הרשויות, הופכות את ההשתלטות לתופעה מדאיגה. סיפוח הקרקעות לסוגיהן השונים נוגס בכל חלקה טובה, חוצה את כל חלקי הארץ וקיים בכל חתכי האוכלוסיה, ממשפחות בשכונות מצוקה בדרום תל אביב ועד שכונות יוקרה בצפון.
10/03/2011  |  יוסף קנדלקר  |   מאמרים
מעסיק עובד זר, תשלם ביוקר! האם באמת כך?. ודאי שמתם לב לתשדירי השרות של רשות ההגירה המזהירים אותנו מפני העסקת עובדים זרים במשק בית. התשדירים בטלוויזיה מבטיחים לנו עונשים רבים או בשפת העם "כיסוח חבל על הזמן" והכול כדי שלא נעסיק עובדים זרים במשק בית.
10/03/2011  |  עפר דרורי  |   מאמרים
היא חוזרת אלינו, ובגדול: "רכבת העמק" - זו שבשנים שלפני קום המדינה אפשר היה לעלות עליה בחיפה ולרדת בדמשק, בנסיעה של 12 שעות בקירוב.
10/03/2011  |  ראובן לייב  |   מאמרים
מערכת החינוך בישראל סובלת מבעיה קשה של צפיפות בכיתות, כאשר משרד החינוך והמדינה אינם עושים די כדי לשנות את המצב. מדוח ה-OECD שעסק בחינוך [מצורף מעלה], עולה שהצפיפות הכללית בכיתות בישראל עוברת בהרבה את הממוצע של 24 תלמידים ומגיעה לממוצע של 33 תלמידים, כשאנחנו ממוקמים במקום השלישי מכל החברים בארגון מבחינת גודל הצפיפות. הצפיפות בכיתות בישראל גדולה אפילו יותר ממדינות כמו מקסיקו, טורקיה וברזיל, ורמת הצפיפות במדינה הקטנה שלנו מתקרבת למדינות כמו אינדונזיה וקוריאה. הצפיפות גדולה במיוחד בחטיבות הביניים ובחטיבה העליונה, אבל גם בבתי הספר היסודיים התלמידים לומדים בתנאי צפיפות שהם מהגדולים בעולם. מדובר במחדל של משרד החינוך, וצריך להפעיל את כל הלחץ הציבורי כדי לגרום למשרד החינוך לשים את הנושא בראש סדר העדיפויות שלו.
10/03/2011  |  דניאל גיגי  |   מאמרים
שמעון מזרחי אינו ראוי לפרס ישראל. יש יותר מדי כתמים בעברו כיו"ר מכבי תל אביב, מכדי להעניק לו את הפרס היוקרתי ביותר של המדינה.
09/03/2011  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il