|   15:07:40
דלג
  אורי אבנרי  
עיתונאי ולוחם שלום על צד שמאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
מנהיגי הפתח והחמאס בהתפייסות [צילום: AP]

מילה אחת

חמאס אינו כל-כך קיצוני כפי שהוא אוהב להציג את עצמו. הוא הצהיר הרבה פעמים שהוא יקבל הסכם-שלום עם ישראל המבוסס על קווי 1967 אם אבו-מאזן יחתום עליו, ואם העם הפלסטיני יאשרר אותו במשאל-עם או בהחלטת פרלמנט
01/05/2011  |   אורי אבנרי   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
ממשלת ישראל קידמה בכוונה תחילה את ההפרדה בין הגדה המערבית ורצועת-עזה, על-ידי כך שהפרה בצורה גסה את הסעיף בהסכם-אוסלו, שחייב אותנו לפתוח ארבעה "מעברים בטוחים" בין הגדה ועזה. אף מעבר אחד לא נפתח אף ליום אחד

   איציק וולף
ממשלת אחדות של פתח וחמאס; בחירות כלליות - בתוך שנה

במילה אחת: בראבו!

הסכם-ההתפייסות בין פתח וחמאס טוב לשלום. אם יסולקו המכשולים האחרונים וייחתם ההסכם המלא על-ידי שני המנהיגים, יהיה זה צעד אדיר קדימה - לפלסטינים, וגם לנו.

אין טעם לעשות שלום עם חצי עם. יהיה קשה יותר לעשות שלום עם כל העם הפלסטיני, אבל זה יהיה הרבה יותר שווה. לכן: בראבו!

גם בנימין נתניהו אומר בראבו. מכיוון שממשלת ישראל הכריזה על חמאס כעל ארגון-טרור שלא יהיו איתו שיג ושיח, נתניהו יכול עכשיו לשים קץ לדיבורים על משא-ומתן לשלום עם הרשות הפלסטינית. מה, שלום עם ממשלה פלסטינית הנתמכת על-ידי טרוריסטים? לא בא בחשבון! סוף פסוק.

שני בראבו - אבל איזה הבדל!

הוויכוח הישראלי על האחדות הערבית התחיל לפני זמן רב. הוא התנהל כבר בשנות ה-50, כאשר רעיון האחדות הכל-ערבית הרים את ראשו. גמאל עבד-אל-נאצר הניף דגל זה במצרים, ומפלגת הבעת' הכל-ערבית הפכה לכוח בכמה ארצות (הרבה זמן לפני שהתנוונה והפכה למאפיה מקומית בעירק ובסוריה).

נחום גולדמן, נשיא ההסתדרות הציונית העולמית, טען אז שהאחדות הכל-ערבית טובה לישראל. הוא האמין שהשלום חיוני לקיום המדינה, ושרק כל המדינות הערביות ביחד תוכלנה למצוא את אומץ-הלב הדרוש ולעשות אותו.

דוד בן-גוריון חשב שהשלום רע לישראל, לפחות עד להגשמת המטרות (הבלתי-מוצהרות) של הציונות. במצב של מלחמה, אחדות בקרב הערבים הייתה מהווה סכנה שאותה יש למנוע בכל מחיר.

גולדמן היה הפחדן המבריק ביותר שהכרתי בחיי. הוא לא לחם על דעותיו. בן-גוריון היה פחות מבריק בהרבה, אך הוא היה נחוש. הוא ניצח, כמובן.

עכשיו עומדת לפנינו אותה הבעיה עצמה. נתניהו וחבורת חבלני-השלום שלו רוצים למנוע את האחדות הפלסטינית בכל מחיר. הם לא רוצים בשלום, מפני שהשלום ימנע מהם להשיג את המטרות הציוניות כפי שהם מבינים אותן: מדינה יהודית בכל ארץ-ישראל ההיסטורית, מהים עד הירדן (לפחות). הסכסוך יימשך הרבה-הרבה זמן, וככל שהאויב יהיה מפולג יותר, כן ייטב.

למעשה, עצם הופעתו של חמאס הושפעה מהשיקול הזה. שלטונות-הכיבוש עודדו בכוונה תחילה את התנועה האיסלאמית - שהפכה ברבות הימים לחמאס - כמשקל-נגד לפתח החילוני והלאומני, שנחשב אז לאויב העיקרי.

מאוחר יותר, ממשלת ישראל קידמה בכוונה תחילה את ההפרדה בין הגדה המערבית ורצועת-עזה, על-ידי כך שהפרה בצורה גסה את הסעיף בהסכם-אוסלו, שחייב אותנו לפתוח ארבעה "מעברים בטוחים" בין הגדה ועזה. אף מעבר אחד לא נפתח אף ליום אחד. ההפרדה הגיאוגראפית הביאה להפרדה פוליטית.

בינואר 2006 הפתיע חמאס את כל העולם - וגם את עצמו - כאשר ניצח בבחירות הפלסטיניות. ממשלת-ישראל הכריזה מיד שלא יהיה לה שום מגע עם ממשלה פלסטינית שבה יהיה ייצוג לחמאס. היא ציוותה - אין מילה אחרת - על ממשלות ארצות-הברית ואירופה לנהוג כך גם הן. כך הופלה ממשלת-האחדות הפלסטינית.

הצעד הבא היה ניסיון משותף של ישראל וארצות-הברית להשליט דיקטטור מטעמן בעזה, מבצר החמאס. הגיבור שנבחר היה מוחמד דחלאן. זאת לא הייתה בחירה מוצלחת - לא-מכבר גילה איש-ביטחון ישראלי בכיר שדחלאן התמוטט בזרועותיו ופרץ בבכי. אחרי קרב קצר, חמאס תפס את השלטון ברצועה.

פילוג בקרב תנועת-שחרור אינו חזון בלתי-נפרץ. זה כמעט נורמלי. הדוגמה הבולטת ניתנה על-ידי תנועת השחרור האירית, שמנהיגיה הרגו זה את זה. אצלנו הגיע הסכסוך בין ההגנה ואצ"ל לא אחת לממדים אלימים ומכוערים מאוד. רק תודות למנחם בגין לא פרצה מלחמת-אחים ממש.

העם הפלסטיני, המתמודד עם בעיות קשות מנשוא, אינו יכול להרשות לעצמו אסון כזה. הפילוג גרם לשנאה הדדית לוהטת בין חברים ששהו ביחד בכלא הישראלי. חמאס האשים את הרשות הפלסטינית - לא לגמרי בלי הצדקה - בשיתוף-פעולה עם ממשלת ישראל נגדו, בשכנוע הישראלים והמצרים להחמיר את המצור על עזה, ואפילו בסיכול חילופי-השבויים בין גלעד שליט והפלסטינים, מחשש שמא יחזרו אסירי חמאס ויחזרו לגדה המערבית. פעילי-חמאס רבים נמקים עכשיו בכלא הפלסטיני, וגורלם של אנשי-פתח בבתי-הכלא בעזה אינו שפיר יותר.

אבל גם פתח וגם חמאס הם מיעוט בפלסטין. הציבור הפלסטיני הרחב מתגעגע נואשות לאחדות ולמאבק משותף לסיום הכיבוש. אם אבו-מאזן וחאלד משעל יחתמו סופית על הסכם-ההתפייסות, כל הפלסטינים יחגגו.

בנימין נתניהו חוגג כבר עכשיו. הדיו עוד לא יבש על טיוטת-ההסכם שנחתמה בקהיר בראשי-תיבות, כאשר הופיע נתניהו בטלוויזיה ונשא דברים לאומה, כמי שמגיב על מאורע היסטורי. "עליכם לבחור בינינו ובין החמאס!", הוא איים על הרשות הפלסטינית. זה לא יהיה קשה - בצד אחד משטר-כיבוש אכזרי, בצד השני אחים פלסטיניים בעלי השקפת-עולם שונה. אך לא האיום הזה היה עיקר הנאום. מה שנתניהו אמר לנו הוא שלא יהיה שום מגע עם הרשות הפלסטינית אם היא תהיה קשורה בצורה כלשהי ב"חמאס הטרוריסטי".

כל העסק גרם לנתניהו הקלה רבה. השליטים הרפובליקנים החדשים של הקונגרס האמריקני הזמינו אותו לשאת בחודש הבא נאום חגיגי בפני מוסד זה - ולא היה לו מה להגיד. גם לא היה לו מה להציע לאו"ם, העומד להכיר בספטמבר הקרוב במדינת פלסטין בגבולות 1967. עכשיו יש לו לנתניהו מה להגיד: השלום בלתי-אפשרי, כל הפלסטינים הם טרוריסטים הרוצים לזרוק אותנו לים. לכן: אין שלום, אין משא-ומתן, אין כלום. אם רוצים באמת בשלום, המסר צריך להיות, כמובן, שונה לגמרי.

חמאס הוא חלק מהמציאות הפלסטינית. נכון, הוא קיצוני, אך הבריטים לימדו אותנו שכדאי יותר לעשות שלום עם קיצוניים מאשר עם מתונים. אם עושים שלום עם מתונים, נשארת בעיית הקיצוניים. אם עושים שלום עם קיצוניים, העסק נגמר.

למעשה, חמאס אינו כל-כך קיצוני כפי שהוא אוהב להציג את עצמו. הוא הצהיר הרבה פעמים שהוא יקבל הסכם-שלום עם ישראל המבוסס על קווי 1967 אם אבו-מאזן יחתום עליו, ואם העם הפלסטיני יאשרר אותו במשאל-עם או בהחלטת פרלמנט. הכרה ברשות הפלסטינית פירושה קבלת הסכם-אוסלו, שהוא הבסיס לרשות - ובכלל זה ההכרה ההדדית בין מדינת-ישראל ואש"ף. באיסלאם, כמו בכל הדתות האחרות, דבר אלוהים הוא סופי בהחלט - אך ניתן "לפרש" אותו בהתאם לצרכי השעה. מי כמונו היהודים יודעים.

מה גרם לשני הצדדים להתגמש? שניהם איבדו את בעלי-החסות שלהם - פתח איבד את הפטרון שלו, חוסני מובארק, וחמאס אינו יכול עוד לסמוך על בשאר אל-אסד. זה מכריח את שני הצדדים להתעמת עם המציאות: הפלסטינים נשארו לבדם, ועל כן מוטב להם להתאחד.

לישראלים שוחרי-שלום תהיה זאת הקלה רבה לשאת ולתת עם ציבור פלסטיני מאוחד ושטח פלסטיני מאוחד. ישראל יכולה לעשות הרבה כדי לקדם תהליך זה: לפתוח סוף-סוף מעבר אקס-טריטוריאלי חופשי בין הגדה המערבית ועזה, לשים קץ למצור המטופש והאכזרי על הרצועה (שעם הסתלקות המשת"פ המצרי נהיה עוד יותר אידיוטי), להניח לאנשי-עזה לפתוח את הנמל, נמל-התעופה והגבולות שלהם.

על ישראל לקבל את העובדה שיסודות דתיים הם עכשיו חלק מהמערכת הפוליטית בכל הארצות הערביות. הם יתמסדו ויהיו, קרוב לוודאי, הרבה יותר "מתונים". זהו חלק מהמציאות החדשה בעולם הערבי.

על ישראל, ארצות אירופה וארצות הברית לקדם בברכה את ההתפייסות הפלסטינית. עליהן להתכונן להכרה במדינת פלסטין בגבולות 1967. עליהן לעודד את עריכתן של בחירות חופשיות ודמוקרטיות בפלסטין ולקבל את תוצאותיהן, יהיו אשר יהיו.

רוחות האביב הערבי נושבות עכשיו גם בפלסטין. בראבו!

תאריך:  01/05/2011   |   עודכן:  01/05/2011
אורי אבנרי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מילה אחת
תגובות  [ 16 ] מוצגות   [ 16 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
המדובר בברית-מילה
1/05/11 12:11
2
תפרוש כבר
1/05/11 14:09
3
רונן גולדשטיין
1/05/11 16:24
4
פלא יועץ
1/05/11 17:46
5
חנה שרה
1/05/11 17:49
 
חנה שרה
1/05/11 21:57
6
החולוני
1/05/11 18:05
7
מהפך 77
1/05/11 18:52
8
תש"ח
1/05/11 21:28
9
פרעוש
1/05/11 22:35
10
אבי גיא
2/05/11 12:08
 
חנה שרה
6/05/11 08:25
11
קורןנאוה טבריה
7/05/11 15:26
12
קורןנאוה טבריה
7/05/11 15:38
13
חנה שרה
8/05/11 09:57
14
חנה שרה
8/05/11 10:02
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הדברים שלהלן עשויים להיות קשים במהותם לתפיסה, להכלה ולקבלה. למרות זאת יש להציעם ולו גם דומה לעתים כי טרם הגיע זמנם. עדיין חיים עמנו עשרות אלפים שחוו את אימי השואה על בשרם ובוודאי דור שני ושלישי להם, כך שהדיון בשואה עד כה יש בו יותר מן הרגש וקצת פחות מן השכל היהודי. אולם עלינו להסתגל לגישה יותר ויותר שכלית בבואנו לדון באירוע ענק ואימתני זה באשר כך בלבד נוכל באמת להנציח לדורות רבים את השואה כראוי לה ולנו, להעניק לה מקום של כבוד בהיסטוריה הישראלית והעולמית ולחברה היטב עם מה שקדם לה, מה שבא אחריה ומה שעוד יבוא, עד כי דורות העתיד לא יקבלוה כאירוע היסטורי יבש ועבש, מעלה אבק, חסר טעם ופשר, אלא כמאורע חי וחיוני בתולדות העם. משמע, מן הדין להכניס את השואה למסגרת הטעמים של מסורת הברית, להשית עליה את טעמי הברית הנצחית באשר בהם, ורק בהם, יש על-מנת להבטיח כי מותם של ששת המיליונים במיתות שונות ומשונות על-ידי הנאצים ועוזריהם אכן יקבל את פשרו החיוני הראוי לו וזכרם יקובע ויונצח לעד בתודעה ההיסטורית הישראלית המונומנטאלית.
01/05/2011  |  חן בן אליהו  |   מאמרים
"עד מתי ניטול על עצמנו את האשם בכל עניין? הפלשתינים מסרבים לשבת איתנו אפילו למו"מ, אבל אנחנו אשמים שאין שלום. הם רוצחים מתפללים, אבל אנחנו אשמים שלא תיאמנו. הם רוצחים משפחה שלמה ותינוקת במיטותיהם - "אבל למה הם גרים באיתמר בכלל?!". הם רוצחים בנו, כי לא רוצים בנו גם בגבולות 67!" (השרה לימור לבנת, כנסת ישראל, 28.4.11).
01/05/2011  |  אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
שלום קתרין אליזבט, או, בשמך המקוצר והנסיכותי קייט, אשר ששני מיליארד בני אדם בכל רחבי העולם (לא ספרתי, אבל זה האומדן) ראו אותך בשעה שלוש עשרים וחמש מתנשקת, לראשונה כאישה נשואה, עם בעלך הטרי. "צרפתייה קלילה" תיארו פרשני הנשיקות את נשיקת הבתולין הראשונה שלכם כזוג נשוי. שיהיה. אני לא יודע האם ואם כן מי וכיצד, קייט, הכינו אותך לחיי המלכות העתידיים שלך, אבל דבר אחד בטוח וודאי: ליידי די את לא תהיי. גם אם תיסעי לפעמים בכרכרה מלכותית עתיקה, מראשית המאה.
01/05/2011  |  אברהם שרון  |   מאמרים
כ"ז בניסן הוכרז כ"יום הזיכרון לשואה ולמרד הגטאות". התאריך של יום השואה נקבע ליום שבו פרץ מרד גטו ורשה: בערב פסח, 19 באפריל 1943.
01/05/2011  |  מני ישי  |   מאמרים
במשך שלוש שנים ניסה משטרו של מובארק להביא לחתימת הסכם פיוס בין הפת"ח לחמאס ללא הצלחה. תנועת חמאס טענה כי עמדת מצרים נוטה לטובת יו"ר הרשות הפלשתינית מחמוד עבאס ומנסה להכתיב את תנאי ההסכם שהינם נוחים יותר עבור תנועת הפת"ח. והנה, כאילו במטה קסם, הצליח המשטר החדש במצרים לגשר על הפערים בין הפת"ח לחמאס בתוך שלושה שבועות ולהביא להודעה משותפת על חתימת הסכם בין שתי התנועות היריבות.
01/05/2011  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il