"
בנפול אויבך אל תשמח, ובכשלו אל יגל לבך, פן יראה ה' ורע בעיניו, והשיב מעליו אפו!" אלה הם מהפסוקים היפים ביותר בתנ"ך [משלי, כ"ד, י"ז-י"ח], ואולי בשפה העברית בכלל. טבעי לאדם לשמוח כאשר נכשל אויבו. תאוות-הנקם היא תכונה אנושית. ואולם, הריקוד על קבר האויב הוא מראה מכוער. האגדה מספרת שאלוהים כעס על בני-ישראל, כאשר צהלו למראה רודפיהם המצרים טובעים בים-סוף. הוא קרא לעומתם: "מעשה ידיי טובעים בים, ואתם אומרים שירה?!".
מחשבות אלה עברו בראשי כאשר ראיתי בטלוויזיה את האמריקנים הצעירים צועקים ורוקדים ברחוב. מראה טבעי, אך מכוער. הפנים המעוותות ושפת-הגוף היו כמו אלה של האספסוף באירן ובסומליה. נראה שהצד המכוער של הטבע האנושי שווה בכל מקום. ייתכן שהצהלה מוקדמת מדי. קרוב לוודאי שאל-קאעידה לא מתה עם אוסמה בן-לאדן. ייתכן שנכון ההפך.
ב-1942 הרגו הבריטים את
אברהם שטרן, שהיה בעיניהם טרוריסט מסוכן. שטרן, שכינויו במחתרת היה "יאיר", הסתתר בארון בדירה תל-אביבית. אחרי שווידא שהוא האיש, ירה בו קצין-המשטרה הבריטי מטווח אפס והרגו. זה לא היה סוף ארגונו - להפך, זאת הייתה ההתחלה. לח"י (לוחמי חרות ישראל), שנודע בעולם כ"כנופיית שטרן", הפך לאימת השלטון הבריטי בארץ. הוא ביצע את ההתקפות הנועזות ביותר על מתקנים בריטיים ומילא תפקיד משמעותי בשכנוע הבריטים לעזוב את הארץ.
גם חמאס לא מת כאשר צה"ל הרג את השייח' המשותק,
אחמד יאסין, המייסד, האידיאולוג והסמל של הארגון. כקדוש מעונה השפיע יותר מאשר כמנהיג חי. הוא משך לוחמים צעירים. הריגת אדם אין פירושה הריגת רעיון.
מה היה הרעיון שהפך את אוסאמה בן-לאדן לדמות עולמית? הוא הטיף לתקומת הח'ליפות של המאות המוסלמיות הראשונות. היא לא הייתה רק אימפריה אדירה, אלא גם מרכז המדעים והאמנויות, השירה והספרות - זאת בשעה שאירופה הברברית חייתה עדיין בחשכת ימי-הביניים. כל ילד ערבי לומד על תפארת הימים ההם, ואינו יכול שלא להשוות אותה להווה המוסלמי העלוב (הגעגועים האלה דומים בצורה מוזרה לחלומם הרומנטיים של אבות הציונות על חידוש ממלכת דוד ושלמה). אין שום סיכוי להגשמת חלום הח'ליפות החדשה במאה ה-21. זה נוגד לחלוטין את רוח הזמן, אלמלא אויביו - האמריקנים. אלה זקוקים לחלום הזה - או לסיוט הזה - יותר מהמוסלמים עצמם.
האימפריה האמריקנית זקוקה תמיד לאויב כדי לשמור על אחדותה ולמקד את כוחותיה. זה צריך להיות אויב חובק-עולם, שבפיו תורה של רוע. כאלה היו הנאצים והיפנים, אבל הם נעלמו במהרה. את מקומם תפסה האימפריה הקומוניסטית, שהתאימה לתפקיד זה בצורה מושלמת. הקומוניסטים היו בכל מקום. כולם קשרו קשר להפיל את החירות, את הדמוקרטיה ואת ארצות-הברית. היו כאלה גם בארצות-הברית עצמה, כפי שחשפו אדגר ג'י הובר, ראש האף-בי-איי, והסנטור ג'ו מקארתי, בצורה כל-כך משכנעת. ארצות-הברית פרחה במאבק בסכנה האדומה במשך עשרות שנים. בגללו פשטו כוחותיה המזוינים בכל העולם, הגיעו החלליות שלה לירח וניהלו מיטב המוחות שלה קרב-איתנים רעיוני, בבחינת בני-אור מול בני-חושך. ואז, לפתע, כל המבנה הזה קרס. המעצמה הסובייטית נעלמה כלא הייתה. סוכנויות-הריגול האמריקניות הוכו בתדהמה. נראה שלא היה להן מושג שהמעצמה הסובייטית עמדה על כרעי-תרנגולת. ואיך היו יכולות לדעת, כשהקונספציה היכתה אותן בסנוורים?
היעלמות הסכנה הקומוניסטית יצרה חלל ריק בנפש האמריקנית. בן-לאדן התנדב למלא אותו. היה דרוש, כמובן, אירוע מחריד-עולם כדי להעניק לחלום המטורף שלו מראה של ממשות. זוועת ה-11 בספטמבר הייתה אירוע כזה. היא שינתה את דרך-החיים האמריקנית בתחומים רבים. והיא העלתה את האויב החדש. פחדים ודעות קדומות אנטי-איסלאמיים, שמקורם בימי-הביניים, הורדו מהבוידעם והוצגו לראווה כתגליות חדשות. האיסלאם האיום, הרצחני, הקנאי. האיסלאם האנטי-דמוקרטי, האנטי-חירות, האנטי-כל-הערכים-שלנו. מתאבדים, 72 בתולות, ג'יהאד. ארצות-הברית התמלאה במרץ חדש. החיילים, המרגלים וכוחות-הקומנדו שלה פשטו בכל העולם, כדי להילחם בטרור. בן-לאדן היה בכל מקום. המלחמה בטרור הפכה לקרב לחיים ולמוות בשטן. היה צורך לצמצם את החירויות בארצות-הברית ולהאדיר עד בלי די את המכונה הצבאית האמריקנית. אינטלקטואלים תאווי-כוח בירברו על "התנגשות התרבויות" והפכו בו במקום לסלבריטאים.
כדי ליצור תמונה מעוותת כזאת של המציאות, נזרקו כל התנועות האיסלאמיות הדתיות לתוך קדירה אחת: הטליבאן באפגניסטן, האייתוללות באירן, החיזבאללה בלבנון, החמאס בפלסטין, הבדלנים באינדונזיה, האחים המוסלמים במצרים ובמקומות אחרים, וכל השאר. כולם הפכו לאל-קאעידה, למרות שלכל אחת מהתנועות האלה יש סדר-יום משלה, הממוקד במולדתה. ואילו בן-לאדן הרי רצה לחסל את כל המדינות המוסלמיות וליצור אימפריה מוסלמית אחת, חובקת-עולם. אך למי איכפת.
מלחמת-הקודש נגד הג'יהאד מצאה מתנדבים בכל מקום. בארצות רבות, מצרפת עד פינלנד ומהולנד עד איטליה, גילו דמגוגים מקומיים שזו הדרך הפשוטה ביותר להסית את ההמונים ולצבור כוח. ההיסטריה האנטי-איסלאמית תפסה את מקומה המסורתי של האנטישמיות הישנה, והשתמשה באותה השפה. כל משטר עריץ הציג את עצמו כמבצר נגד אל-קאעידה, כפי שהציג את עצמו קודם לכן כמבצר נגד הקומוניזם. ו
בנימין נתניהו שלנו ניצל, כמובן, את ההזדמנות עד תום, ועבר כרוכל מבירה לבירה כדי להציע את מרכולתו האנטי-איסלאמית. בן-לאדן יכול היה להיות גא, ואכן התגאה.
האם יש עתיד לאל-קאעידה? כשראיתי את תמונתו בפעם הראשונה, התלוצצתי שאין זה טרוריסט אמיתי, אלא שחקן שנשלח לתפקיד על-ידי סוכנות הליהוק המרכזית בהוליווד. הוא היה פשוט טוב מדי מכדי להיות אמיתי. הוא נראה בדיוק כפי שהיה נראה בסרט הוליוודי: גבר נאה, בעל זקן שחור ארוך, המנופף בקלצ'ניקוב. הופעותיו בטלוויזיה היו מבוימות בקפידה. למעשה היה טרוריסט גרוע מאוד, חובבן אמיתי. שום טרוריסט אמיתי לא היה חי בווילה בולטת, שהזדקרה מתוך סביבתה. יאיר התחבא בדירת-גג קטנה בשכונה ענייה בתל-אביב. מנחם בגין חי עם אשתו ובנו בדירת-קרקע צנועה, מחופש לרב מתבודד. הווילה של בן-לאדן הייתה מוכרחה למשוך את תשומת-הלב של שכנים ואנשים אחרים. חזקה עליהם שהשכן המסתורי בקרבתם עורר את סקרנותם. למעשה הוא היה צריך להתגלות כבר לפני הרבה זמן. הוא לא היה חמוש ולא נלחם על חייו. ברור שההחלטה להרגו בו במקום ולהשליך את הגופה לים התקבלה מזמן.
אז אין קבר קדוש. אך למיליוני מוסלמים, ובעיקר לערבים, הוא היה ויישאר מקור לגאווה, גיבור ערבי, "אריה האריות", כפי שהגדירו מטיף אלמוני במסגד אל-אקצה (שהוצג שוב ושוב בטלוויזיה הישראלית, למרות שלא דיבר מהדוכן ובסך הכל היו לו עשרים מאזינים). כמעט איש לא העז להגיד זאת בפה מלא, שמא ירגיז את האמריקנים. אך גם מי שחשב שרעיונותיו היו הזויים כיבד אותו בליבו.
האם פירוש הדבר שיש עתיד לאל-קאעידה? אינני חושב כך. הוא שייך לעבר - ולא מפני שבן-לאדן נהרג, אלא מפני שאבד הכלח על רעיונותיו. האביב הערבי יוצר מערכת אידיאלים חדשה, התלהבות חדשה, שאינה מקדשת עבר רחוק אלא פונה אל העתיד. הצעירים והצעירות בכיכר תחריר הפכו את בן-לאדן לנחלת העבר, חודשים שלפני שנהרג. לג'יהאד יהיה עתיד רק אם האביב הערבי ייכשל לגמרי וישאיר אחריו אכזבה נוראה.
בעולם המערבי יתאבלו רק מעטים על אוסאמה בן-לאדן. אבל אלוהים ממש לא רוצה שנפרוץ בשירה.