|   15:07:40
דלג
  אורי אבנרי  
עיתונאי ולוחם שלום על צד שמאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
טרוריסט גרוע ביותר. אוסאמה בן-לאדן [צילום: פלאש 90]

"בנפול אויבך"...

אבד הכלח על אל-קאעידה. האביב הערבי יוצר מערכת אידיאלים חדשה, שאינה מקדשת עבר אלא פונה אל העתיד. הצעירים בכיכר תחריר הפכו את בן-לאדן לנחלת העבר. לג'יהאד יהיה עתיד רק אם האביב הערבי ייכשל ויאכזב
08/05/2011  |   אורי אבנרי   |   מאמרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
כשראיתי את תמונתו בפעם הראשונה, התלוצצתי שאין זה טרוריסט אמיתי, אלא שחקן שנשלח לתפקיד על-ידי סוכנות הליהוק המרכזית בהוליווד. הוא היה פשוט טוב מדי מכדי להיות אמיתי. הוא נראה בדיוק כפי שהיה נראה בסרט הוליוודי: גבר נאה, בעל זקן שחור ארוך, המנופף בקלצ'ניקוב. הופעותיו בטלוויזיה היו מבוימות בקפידה

"בנפול אויבך אל תשמח, ובכשלו אל יגל לבך, פן יראה ה' ורע בעיניו, והשיב מעליו אפו!"

אלה הם מהפסוקים היפים ביותר בתנ"ך [משלי, כ"ד, י"ז-י"ח], ואולי בשפה העברית בכלל. טבעי לאדם לשמוח כאשר נכשל אויבו. תאוות-הנקם היא תכונה אנושית. ואולם, הריקוד על קבר האויב הוא מראה מכוער. האגדה מספרת שאלוהים כעס על בני-ישראל, כאשר צהלו למראה רודפיהם המצרים טובעים בים-סוף. הוא קרא לעומתם: "מעשה ידיי טובעים בים, ואתם אומרים שירה?!".

מחשבות אלה עברו בראשי כאשר ראיתי בטלוויזיה את האמריקנים הצעירים צועקים ורוקדים ברחוב. מראה טבעי, אך מכוער. הפנים המעוותות ושפת-הגוף היו כמו אלה של האספסוף באירן ובסומליה. נראה שהצד המכוער של הטבע האנושי שווה בכל מקום. ייתכן שהצהלה מוקדמת מדי. קרוב לוודאי שאל-קאעידה לא מתה עם אוסמה בן-לאדן. ייתכן שנכון ההפך.

ב-1942 הרגו הבריטים את אברהם שטרן, שהיה בעיניהם טרוריסט מסוכן. שטרן, שכינויו במחתרת היה "יאיר", הסתתר בארון בדירה תל-אביבית. אחרי שווידא שהוא האיש, ירה בו קצין-המשטרה הבריטי מטווח אפס והרגו. זה לא היה סוף ארגונו - להפך, זאת הייתה ההתחלה. לח"י (לוחמי חרות ישראל), שנודע בעולם כ"כנופיית שטרן", הפך לאימת השלטון הבריטי בארץ. הוא ביצע את ההתקפות הנועזות ביותר על מתקנים בריטיים ומילא תפקיד משמעותי בשכנוע הבריטים לעזוב את הארץ.

גם חמאס לא מת כאשר צה"ל הרג את השייח' המשותק, אחמד יאסין, המייסד, האידיאולוג והסמל של הארגון. כקדוש מעונה השפיע יותר מאשר כמנהיג חי. הוא משך לוחמים צעירים. הריגת אדם אין פירושה הריגת רעיון.

מה היה הרעיון שהפך את אוסאמה בן-לאדן לדמות עולמית?

הוא הטיף לתקומת הח'ליפות של המאות המוסלמיות הראשונות. היא לא הייתה רק אימפריה אדירה, אלא גם מרכז המדעים והאמנויות, השירה והספרות - זאת בשעה שאירופה הברברית חייתה עדיין בחשכת ימי-הביניים. כל ילד ערבי לומד על תפארת הימים ההם, ואינו יכול שלא להשוות אותה להווה המוסלמי העלוב (הגעגועים האלה דומים בצורה מוזרה לחלומם הרומנטיים של אבות הציונות על חידוש ממלכת דוד ושלמה). אין שום סיכוי להגשמת חלום הח'ליפות החדשה במאה ה-21. זה נוגד לחלוטין את רוח הזמן, אלמלא אויביו - האמריקנים. אלה זקוקים לחלום הזה - או לסיוט הזה - יותר מהמוסלמים עצמם.

האימפריה האמריקנית זקוקה תמיד לאויב כדי לשמור על אחדותה ולמקד את כוחותיה. זה צריך להיות אויב חובק-עולם, שבפיו תורה של רוע. כאלה היו הנאצים והיפנים, אבל הם נעלמו במהרה. את מקומם תפסה האימפריה הקומוניסטית, שהתאימה לתפקיד זה בצורה מושלמת. הקומוניסטים היו בכל מקום. כולם קשרו קשר להפיל את החירות, את הדמוקרטיה ואת ארצות-הברית. היו כאלה גם בארצות-הברית עצמה, כפי שחשפו אדגר ג'י הובר, ראש האף-בי-איי, והסנטור ג'ו מקארתי, בצורה כל-כך משכנעת. ארצות-הברית פרחה במאבק בסכנה האדומה במשך עשרות שנים. בגללו פשטו כוחותיה המזוינים בכל העולם, הגיעו החלליות שלה לירח וניהלו מיטב המוחות שלה קרב-איתנים רעיוני, בבחינת בני-אור מול בני-חושך. ואז, לפתע, כל המבנה הזה קרס. המעצמה הסובייטית נעלמה כלא הייתה. סוכנויות-הריגול האמריקניות הוכו בתדהמה. נראה שלא היה להן מושג שהמעצמה הסובייטית עמדה על כרעי-תרנגולת. ואיך היו יכולות לדעת, כשהקונספציה היכתה אותן בסנוורים?

היעלמות הסכנה הקומוניסטית יצרה חלל ריק בנפש האמריקנית. בן-לאדן התנדב למלא אותו. היה דרוש, כמובן, אירוע מחריד-עולם כדי להעניק לחלום המטורף שלו מראה של ממשות. זוועת ה-11 בספטמבר הייתה אירוע כזה. היא שינתה את דרך-החיים האמריקנית בתחומים רבים. והיא העלתה את האויב החדש. פחדים ודעות קדומות אנטי-איסלאמיים, שמקורם בימי-הביניים, הורדו מהבוידעם והוצגו לראווה כתגליות חדשות. האיסלאם האיום, הרצחני, הקנאי. האיסלאם האנטי-דמוקרטי, האנטי-חירות, האנטי-כל-הערכים-שלנו. מתאבדים, 72 בתולות, ג'יהאד. ארצות-הברית התמלאה במרץ חדש. החיילים, המרגלים וכוחות-הקומנדו שלה פשטו בכל העולם, כדי להילחם בטרור. בן-לאדן היה בכל מקום. המלחמה בטרור הפכה לקרב לחיים ולמוות בשטן. היה צורך לצמצם את החירויות בארצות-הברית ולהאדיר עד בלי די את המכונה הצבאית האמריקנית. אינטלקטואלים תאווי-כוח בירברו על "התנגשות התרבויות" והפכו בו במקום לסלבריטאים.

כדי ליצור תמונה מעוותת כזאת של המציאות, נזרקו כל התנועות האיסלאמיות הדתיות לתוך קדירה אחת: הטליבאן באפגניסטן, האייתוללות באירן, החיזבאללה בלבנון, החמאס בפלסטין, הבדלנים באינדונזיה, האחים המוסלמים במצרים ובמקומות אחרים, וכל השאר. כולם הפכו לאל-קאעידה, למרות שלכל אחת מהתנועות האלה יש סדר-יום משלה, הממוקד במולדתה. ואילו בן-לאדן הרי רצה לחסל את כל המדינות המוסלמיות וליצור אימפריה מוסלמית אחת, חובקת-עולם. אך למי איכפת.

מלחמת-הקודש נגד הג'יהאד מצאה מתנדבים בכל מקום. בארצות רבות, מצרפת עד פינלנד ומהולנד עד איטליה, גילו דמגוגים מקומיים שזו הדרך הפשוטה ביותר להסית את ההמונים ולצבור כוח. ההיסטריה האנטי-איסלאמית תפסה את מקומה המסורתי של האנטישמיות הישנה, והשתמשה באותה השפה. כל משטר עריץ הציג את עצמו כמבצר נגד אל-קאעידה, כפי שהציג את עצמו קודם לכן כמבצר נגד הקומוניזם. ובנימין נתניהו שלנו ניצל, כמובן, את ההזדמנות עד תום, ועבר כרוכל מבירה לבירה כדי להציע את מרכולתו האנטי-איסלאמית. בן-לאדן יכול היה להיות גא, ואכן התגאה.

האם יש עתיד לאל-קאעידה?

כשראיתי את תמונתו בפעם הראשונה, התלוצצתי שאין זה טרוריסט אמיתי, אלא שחקן שנשלח לתפקיד על-ידי סוכנות הליהוק המרכזית בהוליווד. הוא היה פשוט טוב מדי מכדי להיות אמיתי. הוא נראה בדיוק כפי שהיה נראה בסרט הוליוודי: גבר נאה, בעל זקן שחור ארוך, המנופף בקלצ'ניקוב. הופעותיו בטלוויזיה היו מבוימות בקפידה. למעשה היה טרוריסט גרוע מאוד, חובבן אמיתי. שום טרוריסט אמיתי לא היה חי בווילה בולטת, שהזדקרה מתוך סביבתה. יאיר התחבא בדירת-גג קטנה בשכונה ענייה בתל-אביב. מנחם בגין חי עם אשתו ובנו בדירת-קרקע צנועה, מחופש לרב מתבודד. הווילה של בן-לאדן הייתה מוכרחה למשוך את תשומת-הלב של שכנים ואנשים אחרים. חזקה עליהם שהשכן המסתורי בקרבתם עורר את סקרנותם. למעשה הוא היה צריך להתגלות כבר לפני הרבה זמן. הוא לא היה חמוש ולא נלחם על חייו. ברור שההחלטה להרגו בו במקום ולהשליך את הגופה לים התקבלה מזמן.

אז אין קבר קדוש. אך למיליוני מוסלמים, ובעיקר לערבים, הוא היה ויישאר מקור לגאווה, גיבור ערבי, "אריה האריות", כפי שהגדירו מטיף אלמוני במסגד אל-אקצה (שהוצג שוב ושוב בטלוויזיה הישראלית, למרות שלא דיבר מהדוכן ובסך הכל היו לו עשרים מאזינים). כמעט איש לא העז להגיד זאת בפה מלא, שמא ירגיז את האמריקנים. אך גם מי שחשב שרעיונותיו היו הזויים כיבד אותו בליבו.

האם פירוש הדבר שיש עתיד לאל-קאעידה? אינני חושב כך. הוא שייך לעבר - ולא מפני שבן-לאדן נהרג, אלא מפני שאבד הכלח על רעיונותיו. האביב הערבי יוצר מערכת אידיאלים חדשה, התלהבות חדשה, שאינה מקדשת עבר רחוק אלא פונה אל העתיד. הצעירים והצעירות בכיכר תחריר הפכו את בן-לאדן לנחלת העבר, חודשים שלפני שנהרג. לג'יהאד יהיה עתיד רק אם האביב הערבי ייכשל לגמרי וישאיר אחריו אכזבה נוראה.

בעולם המערבי יתאבלו רק מעטים על אוסאמה בן-לאדן. אבל אלוהים ממש לא רוצה שנפרוץ בשירה.

תאריך:  08/05/2011   |   עודכן:  08/05/2011
אורי אבנרי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"בנפול אויבך"...
תגובות  [ 20 ] מוצגות   [ 20 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אבי גיא
8/05/11 12:44
 
קורןנאוה טבריה
8/05/11 15:00
 
חנה שרה
8/05/11 20:59
2
עמי ת"א
8/05/11 13:58
3
קורןנאוה טבריה
8/05/11 14:54
4
חנה שרה
8/05/11 14:57
 
עדוש
8/05/11 23:48
5
.מירושלים
8/05/11 15:22
6
פלא יועץ
8/05/11 17:04
7
חוסיין אובמה
8/05/11 19:41
8
חנה שרה
8/05/11 21:27
9
מומו
8/05/11 23:58
10
רונן גולדשטיין
9/05/11 07:19
11
רונן גולדשטיין
9/05/11 07:24
12
רונן גולדשטיין
9/05/11 07:28
13
בנצי 09
9/05/11 08:24
 
מתעב זהבי
10/05/11 10:41
14
לב אברהם
9/05/11 09:06
 
אבי כיא
9/05/11 09:57
15
efis
25/06/11 07:09
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כל מנהיגי העולם הנאור והדמוקרטי, כולל ברק אובמה, המטיפים ותובעים לאכוף את ה"חוק הבינלאומי", נוהגים בשקר ובצביעות כשזה נוגע להם. גם הדיפלומטים והאקדמאים, במדינות הדמוקרטיות, נוהגים בפועל, בניגוד ל"חוק הבינלאומי", כאשר האינטרסים הלאומיים, הביטחוניים והכלכליים שלהם דורשים זאת.
08/05/2011  |  מתי דוד  |   מאמרים
בשלב ראשון, קיבל קצב, כמה ימי חסד ע"י דחיית תחילת ריצוי המאסר, עד לדיון בבקשה עצמה ולגופה.
08/05/2011  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
למזלנו, דוד בן-גוריון, לפני 63 שנים, הבין מה טוב ליהודים, כשקבל את ההחלטה ההיסטורית להכריז על הקמת המדינה. הוא לא התנה זאת בהכרזה ערבית על הכרה בזכותה של ישראל להתקיים, זאת למרות כל הסיכונים והאזהרות מבית ומבחוץ.
08/05/2011  |  גורי גרוסמן  |   מאמרים
בטקס מרגש בלשכת ראש הממשלה בירושלים הועלה יוחנן דנינו לדרגת רב-ניצב ונכנס לתפקיד המפקח הכללי של משטרת-ישראל. האתגרים הניצבים בפניו אינם פשוטים ונפרסים על פני שלושת התחומים העיקריים הבאים: הראשון - עצמאותה ואי תלותה של משטרת-ישראל בגורם כלשהו, זולת שלטון החוק. השני - וידוא כי פעולותיהם של אנשי המשטרה תעשינה במקצועיות ובגדר האתיקה המקצועית. התחום השלישי הינו הבאת הארגון ליעילות ולאפקטיביות מירביים. שלושת התחומים האלו קשורים זה בזה כמקשה אחת ואין בהם סדר עדיפויות. כך למשל: היעילות ואפקטיביות אינה באה על חשבון האתיקה המקצועית. תלות בגורמים פוליטיים עלולה לפגוע במקצועיות, שבלעדיה לא תושג יעילות.
בימים הקרובים אנו הולכים לציין שני אירועים חשובים אשר עיצבו ועדיין מעצבים את המדינה שלנו ואת החברה שלנו: הראשון, יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל והשני יום העצמאות.
08/05/2011  |  ליאור רזניק  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   חיסול בן לאדן  /  מי ומי    / 
צבא סוריה הרג שישה אזרחים בבניאס  /  איציק וולף
כ-30 נהרגו בסוריה בהפגנות יום השישי  /  יואב יצחק
חיסול בן-לאדן יפגע בתעשיית התיירות במצרים  /  מירב ארד
קרירות מרתיחה  /  מנשה שאול
כשהרוחות באירן מתלהטות  /  משה-חי הגיגת
'האביב הערבי' והסערה הקרובה  /  נורית גרינגר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il