|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

העסקת בני נוער בחופשת הקיץ: "עשה ואל תעשה"

לקראת צאתם של תלמידי התיכונים בישראל לחופשת הקיץ השנתית: מהו שכר המינימום לבני נוער? האם ניתן להעסיק בן נוער בעבודת לילה? מהו גיל עבודה על-פי החוק? מהו מספר שעות העבודה המותר? מה הם העונשים למעסיקים שעוברים על החוק?
15/06/2011  |   סיגל סודאי   |   מאמרים   |   תגובות
ללכת לפי כללי ההעסקה [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

ביום שני הקרוב (20 ביוני) יצאו תלמידי התיכונים בישראל לחופשת הקיץ השנתית. עבור רבים מהם החופש אינו רק זמן למנוחה ובילוי, אלא גם ובעיקר זמן בו הם יכולים לבטא את עצמאותם ולהרוויח כסף בעבודה זמנית.

לקראת הצפת שוק העבודה בבני נוער רעבים לתעסוקה - סקירה קצרה ותמציתית עבור המעסיקים, בה מובאים עיקרי הכללים לעניין העסקה חוקית של בני נוער1.

(1) גיל העסקה

במהלך חופשת הקיץ אסור להעסיק נוער מתחת לגיל 14. נער שמלאו לו 14 אך טרם מלאו לו 15 ניתן להעסיק רק בעבודות קלות שאין בהן כדי להזיק לבריאותו. במהלך שנת הלימודים מותר להעסיק בני נוער מגיל 15 ומעלה, ובלבד שלא חל עליהם חוק לימוד חובה.

בעבודות מסוכנות מסוימות, אין להעסיק נערים גם אם מלאו להם 15 שנה ולא חל עליהם חוק לימוד חובה. לדוגמה: עבודה עם מכונות גזירה וחיתוך כבדות, ייצור ועיבוד חומרים המתלקחים במהירות, עבודה במקומות שהטמפרטורה בהם אינה בין 40-4 מעלות, עבודה עם חומרים כימיים מסוכנים.

לגבי העסקת נערים בהופעות ובפרסומות ישנם כללים מיוחדים, ובעניין זה דורשת העסקת נער מתחת לגיל 15 קבלת היתר מיוחד ממשרד התמ"ת, וחלים כללים מיוחדים לעניין תנאי העסקה ושעות ההעסקה.

(10) תקופת "התלמדות" / תקופת "ניסיון" / ימי הכנה

כל תקופת העסקתו של בן הנוער מחייבת תשלום שכר בעד העבודה. זאת לרבות תקופת "התלמדות", תקופת "ניסיון", ימי הכנה, ישיבות עבודה, השתלמויות לקראת קייטנות. יש לשלם שכר עבור כל שעת עבודה החל בשעה הראשונה.

(11) החזר הוצאות נסיעה לעבודה וממנה

בנוסף לשכר העבודה, בני הנוער זכאים להחזר הוצאות הנסיעה ממקום מגוריהם אל מקום העבודה ובחזרה, ואולם סכום ההוצאות שיוחזרו לא יעלה על 24.40 ש"ח ליום עבודה. מעסיק מחויב להחזיר רק את הסכום המינימלי הדרוש לבני הנוער כדי להגיע לעבודה. על המעסיק להקפיד ולוודא כי לבני הנוער יש אמצעים לחזור בשלום לביתם.

(12) מסירת הודעה לעובד

על-פי חוק הודעה לעובד, חלה חובה על המעסיק למסור לבני הנוער הבאים לעבוד למשך 30 ימים לפחות, טופס הקבוע בתקנות, שבו מפורטים, בין היתר, הפרטים הבאים: זהות המעסיק והעובד, תאריך תחילת העבודה ומשך התקופה, עיקרי התפקיד של העובד, פרטי שמו ותפקידו של הממונה הישיר של העובד, גובה השכר לשעה של העובד, אורכו של יום העבודה ושל שבוע העבודה וכן פרטים נוספים שלדעת המעסיק יוכלו לסייע לו ולעובד לדעת טוב יותר מה מצופה מהעובד במהלך תקופת עבודתו. מטרת חוק עבודה לעובד היא להבהיר את מסגרת העבודה ואת הזכויות והחובות שלו.

(13) ביטוח לאומי

תשלום דמי ביטוח לאומי חל על המעסיק בלבד. נער עובד פטור מתשלום דמי ביטוח לאומי ומס בריאות, ולפיכך אין ניכוי משכר העובד. המעסיק חייב בתשלום דמי ביטוח בשיעור מופחת משכרו של הנער החל במשכורת אפריל 2011 כדלקמן:

עד 4,984 ש"ח - 0.38%
עד 43,422 ש"ח - 0.93%

(14) מס הכנסה

ההכנסה של בני נוער חייבת במס הכנסה. נער שבשנת המס מלאו לו 16 או 17 (לא בשנה שמלאו לו 18), זכאי לנקודת זיכוי לנער בנוסף לנקודות הזיכוי הרגילות. כלומר, נער בגיל כאמור לעיל, זכאי ל-3.25 נקודות זיכוי, ונערה ל-3.75 נקודות זיכוי.

(15) עונשים בחוק

המעסיק נער בניגוד להוראות החוק דינו מאסר או קנס כמפורט להלן:

  • העסקה מתחת לגיל המותר על-פי החוק - מאסר עד שנה, או קנס מרבי בסך 43,800 ש"ח.

  • העסקה ללא אישור רפואי/העסקה, שלא בהתאם לשעות העבודה המותרות/אי-מתן הפסקות: מאסר עד 6 חודשים או קנס מרבי בסך 29,200 ש"ח.

  • העסקה ללא הוצאת פנקס עבודה לנער - קנס מרבי בסך 14,400.

  • ניתן להטיל קנסות מינהליים הנעים בין 1,500 ש"ח עד 5,000 ש"ח לכל עבירה, לפי העניין, על-פי תקנות העבירות המינהליות (קנס מינהלי - עבודת נוער), התשנ"ד-1994.

(2) פנקס עבודה / אישור רפואי

החוק מטיל על המעסיק לדרוש מבני הנוער להוציא פנקס עבודה, כתנאי להעסקתם. את הפנקס צריכים בני הנוער להוציא בלשכות שירות התעסוקה. עליהם להצטייד בתעודת הזהות שלהם או של אחד מהוריהם, אישור מרופא המשפחה ושתי תמונות. פנקס העבודה חייב להימצא במקום בו עובד הנער. הרישום לקבלת פנקס עבודה נעשה בסניף לשכת התעסוקה, על-פי כתובת המגורים המופיעה בתעודת הזהות.

אישור רפואי מרופא משפחה מהווה תנאי להעסקתו של נער. בעבודות מסוימות יש לקבל אישור מיוחד של רופא תעסוקתי כתנאי להעסקתו של נער.

  • על-פי הנחיה מחריגה של משרד התמ"ת במהלך חופשת הקיץ הקרובה - אם הנער העובד הוא בן 17.5 ומעלה/סיים את לימודיו כדין, לא יינקטו הליכים נגד המעסיק במקרה בו הנער לא הוציא פנקס עבודה.

(3) שעות עבודה

מותר להעסיק בני נוער לכל היותר 8 שעות ביום, ולא יותר מ-40 שעות בשבוע בסך-הכל.

מותר להעסיק בני 16 ומעלה עד 9 שעות ביום, ובלבד ששבוע העבודה לא יעלה על 40 שעות שבועיות. (כלל זה לא יחול על צעירים עובדים, אשר לגביהם נקבעו הוראות עם תנאים עדיפים, בהסכמים קיבוציים, וכן על עובדים בעלי מגבלות פיזיות, נפשיות או שכליות, המועסקים במפעלים מוגנים [מפעלים אשר אוצר המדינה משתתף באחזקתם]).

  • על-פי הנחיה מחריגה של משרד התמ"ת במהלך חופשת הקיץ הקרובה - אם הנער העובד הוא בן 17.5 ומעלה לא יינקטו הליכים נגד המעסיק במקרה בו הנער עבד יותר מ-8 שעות ביום/ארבעים שעות בשבוע.

(4) שעות נוספות ומנוחה שבועית

אסור להעסיק בני נוער בשעות נוספות. כמו-כן, אין להעסיק בני נוער ב"מנוחה השבועית" שהיא פרק זמן של 36 שעות רצופות לפחות בין שבוע עבודה אחד למשנהו. ליהודי יום המנוחה השבועי הוא יום שבת וללא-יהודי: שישי, שבת או ראשון לפי בחירת העובד. איסור זה הוא מוחלט ואין אפשרות לקבל היתר להעסקת נוער במנוחה השבועית.

  • על-פי הנחיה מחריגה של משרד התמ"ת במהלך חופשת הקיץ הקרובה - אם הנער העובד הוא בן 17.5 ומעלה לא יינקטו הליכים נגד המעסיק במקרה בו הנער עבד במהלך המנוחה השבועית.

(5) עבודת לילה

החוק קובע כי בין השעות 20:00 בערב ל-08:00 בבוקר אין להעסיק בני נוער שגילם מתחת ל-16. בין השעות 22:00 בערב ל-06:00 בבוקר, אין להעסיק בני נוער שגילם הוא 16 עד 18, אלא לפי היתר בהתקיים נסיבות מיוחדות, וגם זאת לא יאוחר מהשעה 23:00.

  • על-פי הנחיה מחריגה של משרד התמ"ת במהלך חופשת הקיץ הקרובה - לא תיאכף העסקת בני נוער מגיל 16 ומעלה עד לשעה 24:00 במקום עד השעה 22:00 המותרת בחוק.

(6) הפסקות

לאחר 6 שעות עבודה חובה לתת לבני הנוער העובדים הפסקה של 45 דקות למנוחה ולסעודה, מתוכן לפחות חצי שעה רצופה. ההפסקה היא בדרך כלל על חשבון בני הנוער. חשוב לסכם מראש את עניין ההפסקה כדי למנוע מחלוקת.

(7) רישום שעות העבודה

על מעסיק חלה חובה לערוך רישום מדויק של שעות העבודה של בני הנוער, ואם רישום זה נעשה באמצעי שאינו מכאני או אלקטרוני (שעון) יש לאשר את רישום שעות העבודה בסיומו של כל יום עבודה בחתימה משותפת של הנער והמעסיק.

(8) שכר המינימום לבני נוער עובדים

חלה חובה לשלם לנער שכר מינימום הקבוע בחוק (גם אם בני הנוער מוכנים לעבוד תמורת שכר נמוך יותר). שכר המינימום לעובד במשרה חלקית יחושב יחסית לחלקיות המשרה.

להלן הסכום המינימלי אותו חובה על המעסיק לשלם לבן נוער שעובד משרה מלאה (עד 40 שעות שבועיות, ולא יותר מ-173 שעות בחודש.

(9) שכר מינימום לנוער החל ביום 1.4.11


1. הסקירה מבוססת על נתוני משרד התמ"ת.

הערה: סקירה זו אינה באה במקום הוראות החוק ותקנותיו, ואינה מחליפה יעוץ משפטי בכל מקרה ומקרה לגופו.
הכותבת היא יועצת משפטית ומנהלת אגף יחסי עבודה בלשכת המסחר ת"א והמרכז.
תאריך:  15/06/2011   |   עודכן:  15/06/2011
עו"ד סיגל סודאי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
העסקת בני נוער בחופשת הקיץ: "עשה ואל תעשה"
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בדרך כלל אינני אוהב לעסוק בנושא עריות, משום שאדם דתי חייב להימנע מלדון בנושאים כאלה אף אם העניין סוער ויש לו מה לומר בנושא. אך הפעם, "לאור" מעלליו של "רב" השכונה מנתניה, קשה לי להחריש, משום שחיצי האשמה יכוונו נגד הרבנים, נגד החרדים, ובמיוחד נגד הדת.
15/06/2011  |  הרב אליהו קאופמן  |   מאמרים
מחר יהיה יומה האחרון של הספרייה ב"בית אדילשטיין" בקריית שמונה. במשך כעשרים שנה הייתה הספרייה הזו ביתי השני. פקדתי אותה יום יום. פקדתי אותה כרבים מתושבי קריית שמונה, שבאו להחליף ספרים בספרייה. הספרייה הזו הייתה החמצן התרבותי שלי וכמוני לרבים רבים מתושבי העיר הצפונית. הספריה הזו היא נכס תרבותי יקר ערך. היא זכתה לטיפול שקדני של ספרנים מעולים ובעלי רגישות חברתית. מיותר להאריך בתיאור תרומתה של הספרייה לתושבי קריית שמונה.
15/06/2011  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
פרשת הצעיר הישראלי אילן גרפל בעל אזרחות אמריקנית שנכלא במצרים בחשד של ריגול - היא טעות טראגית של ...אותו בחור צעיר, אשר סבר, אולי, לתומו כי יש בין ישראל לבין מצרים יחסים תקינים או אף יחסי ידידות, לאור הסכם השלום שבין שתי המדינות, ותוך ניצול הקלות שמקנה לו דרכונו האמריקני - ערך שם טיול.
15/06/2011  |  אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
כשנקרא בשבת הקרובה את פרשת השבוע, 'שלח לך אנשים ויתורו את ארץ כנען', המתארת את הבגידה הנוראה של עם ישראל בארצו – אך פחות משלושה חודשים שחלפו משעה שהוציא ה' את עמו מבית עבדים ביד חזקה ובזרוע נטויה, לעיני כל ישראל ועמי העולם – לא נוכל להתעלם מן הבגידה המתמשכת, במרוצת 3,324 השנים שחלפו מאז.
15/06/2011  |  מנחם רהט  |   מאמרים
חולשתו של הדולר האמריקני מעמידה את ארצות-הברית בראש טבלת היעדים הכדאיים לחופשת הקיץ של התייר הישראלי המצוי. לא רק תעריפי הטיסות לארצו של הדוד סם הם אלה שצנחו. גם תעריפי המלונות מחרים-מחזיקים אחריהם והפכו לאטרקטיביים במיוחד לכיס הישראלי.
15/06/2011  |  ראובן לייב  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
מתחילה התכוונה המחברת לכתוב רומן רב-דורי על משפחה המתמודדת עם משבר האקלים הפוקד את כדור-הארץ בעיירה צפונית אחת, ורק משום שלא הצליחה לממש את התוכנית המקורית, החליטה להעלים את כישלונ...
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il