|   15:07:40
דלג
  עקיבא ביגמן  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
לוחמים בשטח [צילום אילוסטרציה: AP]

מעכבי לחימה

בתהליך ארוך מחלחלות נורמות משפט בינלאומיות לדרגים שונים בצה"ל וכובלות את ידי הלוחמים. מי שאחראי על הטמעת הידע והפיקוח הוא דבל"א - מחלקת הדין הבינלאומי של הפרקליטות הצבאית. הבעיה מתחילה כשהמחלקה לא עושה דבר כדי להילחם בנורמות הקיימות ולשנותן, בעוד שארגוני זכויות שונים בארץ ובעולם פועלים ללא לאות כדי לעצב את הנורמות בדרכם שלהם
11/12/2011  |   עקיבא ביגמן   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
זירה ללחימה יזומה
"הזירה המשפטית היא זירה ללחימה יזומה", אומר קצין בכיר, אלא שבינתיים נעשית ההגנה המשפטית דומה יותר ויותר לקרב נסיגה אִטי ועקוב מדם

סגן אלוף ח' לא היה מוכן להפתעה שחווה במהלך שירות המילואים האחרון שלו בתפקיד סמג"ד. זה התחיל ביידויי אבנים חוזרים ונשנים. עם הזמן, כשידויי האבנים לא טופלו, הגיעו גם בקבוקי התבערה. כלי הרכב של האזרחיים והג'יפים של צה"ל זכו לתזכורות יומיות לכך שמשהו בגזרה רוחש וגועש. התחושה המשותפת לכולם הייתה שהגזרה מתחממת במהירות ועומדת לצאת מכלל שליטה. ההחלטה שהתקבלה הייתה להכניס כוח לוחם לאחד הכפרים ולערוך בו סריקות מבית לבית.
עד כאן שגרה.

ההפתעה הגיעה תוך כדי התדריך שלפני היציאה למבצע. ח' ושאר הקצינים בגדוד המילואים היו עדים לדרמה שהתחוללה מולם. בעת שאלוף הפיקוד הסביר את מטרת המבצע והדרך שינוהל בה, התפרץ המח"ט וטען שיש לבטל את המבצע כולו בשל קביעת היועץ המשפטי שהמבצע אינו חוקי. האלוף כעס על הפגיעה בסמכותו, והודיע נחרצות כי לא היועץ המשפטי הוא המחליט אלא המפקד בשטח, והוא מורה על יציאה למבצע.

אלא שאת המח"ט זה לא שכנע. לאחר שאלוף הפיקוד עזב את המקום הורה המח"ט לבטל את המבצע. "הייתי המום", מספר ח', "רק הרגע הגיע לכאן אלוף הפיקוד והורה לנו לצאת למבצע ודקה אחת אחרי שהאלוף נתן את הפקודה המפורשת - המח"ט מורה לי לבטל את המבצע? שאלתי אותו מה הוא מתכוון לעשות עם הפקודה של האלוף. המח"ט ענה לי 'עזוב מה האלוף אומר, בסוף היועץ המשפטי הוא שקובע, והוא קובע שהמבצע לא חוקי'. עד אותו יום לא נתקלתי בדבר כזה", מסכם סא"ל ח', "כאילו האלוף פועל כשידיו אזוקות. אף על-פי שהוא רואה במשהו צורך מבצעי הוא לא יכול לבצע אותו".

ח' מספר לי שהנחיות היועץ המשפטי מחלחלות גם לרמה הטקטית ומשפיעות על יכולת הצבא להתמודד עם איומי הטרור. "גם כאשר תפסנו כמה פעמים פלשתינים שזרקו אבנים ובקבוקי תבערה על כבישים באזור, כל ההתנהלות בעניינם עסקה בשאלות משפטיות - האם נצליח להביא אותם לחקירה בזמן? האם הם יבואו להארכת מעצר בזמן? באחד המקרים הייתי צריך להגיע שלוש פעמים לחקירה ולהעיד על פרטי האירוע. ביקשו ממני להשיב על שאלות כמו 'האם ראיתי את אלה שזרקו את בקבוק התבערה זורקים אותו בפועל, או שרק תפסתי אותו לידם?' ושאלות אחרות, ובפרטי פרטים. צריך לזכור כי מדובר באנשים שזרקו בלוקים על הציר, הדליקו בקבוקים ושעל הידיים שלהם היו סימני הדלקה".

ח' מדהים אותי ומספר על מקרה אחד שבו לכד הגדוד פלשתיני נושא סכין שזחל תחת גדר של יישוב יהודי. "כשיצרנו קשר עם רכז השב"כ,לאחר מספר שעות, הוא טען שאין לו מה לעשות בעניין, כי לאחר שלוש שעות זה כבר נחשב 'מעצר', ואין לו סמכות לעשות משהו כזה. צריך להבין, מדובר בבחור שניסה להיכנס ליישוב עם סכין, זה לא דבר פשוט. אבל בגלל בעיות משפטיות נאלצנו לשחרר אותו".

"הדבר הכי חמור בכל הסיפור הוא שהחשש מהנושאים המשפטיים כל כך חזק", מספר ח', "שאתה יודע שיש דברים שאין טעם לנסות כי הם פשוט לא יעברו ברמה המשפטית. בגלל זה לעתים גם לא מנסים לתפוס מיידי אבנים ביהודה ושומרון. אין כלים משפטיים מתאימים להתמודד איתם".

ייעוץ מלווה פעילות

תהליך ההפנמה
בעוד שאצל לוחמים מהדור הישן מצטיירת תמונה של יועץ משפטי המטיל עליהם מגבלות ומפריע לתפקוד המבצעי באופן שמזכיר את תפקודם של היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה, הרי שהלוחמים הסדירים רואים בדבר חלק טבעי לחלוטין בפעילות

הגוף האחראי מטעם הצבא על הנפקתן של ההוראות המשפטיות ועל הטמעתן ביחידות הלוחמות היא מחלקת הדין הבינלאומי של הפרקליטות הצבאית, ובראשי התיבות המקובלים - דבל"א. "דבל"א אחראית לייעץ לצבא בכל מה שקשור בדין בינלאומי", מסביר קצין בכיר בפרקליטות הצבאית שאיתו אני משוחח. "דבל"א מלווה בין השאר את הפעילות המבצעית של הצבא באמצעות תרגום של דיני הלחימה למישור המבצעי. ככה היא מבטיחה שאפשר יהיה להשיג את המטרה המבצעית במסגרת החוק".

התהליך מתבצע דרך מעורבותם של פרקליטי המדור המבצעי של המחלקה בצדדים שונים של התכנון והפעילות ביחידות. "הפן הראשון הוא שלב ההכשרה", מפרט הקצין. "קודם כל צריך שהמפקדים ידעו את הדין. זה חלק מהמקצועיות שלהם. כבר בבה"ד 1 הקצינים מקבלים הוראות בסיסיות, ומפקדי הפלוגות שיעברו בהמשך דרך המכללה לפיקוד טקטי יעברו הכשרה נוספת. בהכשרה של הקצינים הבכירים שיעברו בפו"ם (המכללה לפיקוד ומטה, ע.ב.) הנושא כבר מקבל דגש גדול הרבה יותר.

"הפן השני הוא דרך התוכניות המבצעיות. צריך לוודא שהתוכניות הללו לוקחות בחשבון את המחויבויות של ישראל למשפט הבינלאומי: שהשימוש באמצעי לחימה נעשה לפי הכללים וכדומה. המטרה שלנו היא שהמפקד יכיר את הנושא על בוריו כדי שיהיה לו מרב שיקול הדעת שצריך להיות לו בכפוף לחוק".

ואז מגיע החלק המעניין בדברי הקצין. "הפן השלישי הוא הליווי של הלוחמים בזמן אמת. כרגע ההחלטה היא ללוות אותם עד רמת האוגדה. התפישה היא שאוגדה היא דרג שעדיין מקיים הליכי תכנון גם במהלך הלחימה. שם יש מקום לתרומה שלנו, שם עולות השאלות הקשות יותר, כוח האש חזק יותר והסיכונים גדולים יותר".

לא תמיד זה היה המצב. התפתחותו של המערך המבצעי נעשית ככל הנראה על-פי דרישות המפקדים בשטח. "במהלך שנות התשעים התחילו להגיע לדבל"א שאלות שנוגעות לדיני הלחימה", מסביר ד"ר עמיחי כהן מהקריה האקדמית אונו, שפרסם לאחרונה מחקר מקיף על היחידה. "בתהליך עקבי ששיאו היה במבצע עופרת יצוקה, עורכי הדין של מחלקת דבל"א התחילו לקבל יותר ויותר בקשות לחוות דעת בתחום זה, מה שגרר הרחבה של המחלקה, הן מבחינה מספרית – ממספר קטן של פרקליטים למחלקה שמעסיקה עשרות עורכי דין – והן מבחינת העמקת הנוכחות שלהם ביחידות השדה".

מהן הסיבות לתהליך הזה?

"מדובר בשתי התפתחויות הקשורות זו בזו. ההתפתחות האחת קשורה בפעילות של בג"ץ ובשימוש שלו בדיני הלחימה כדי לבקר את הצבא. הפעילות הזו התחזקה מאוד מאז האינתיפאדה השנייה. ההתפתחות האחרת קשורה בעלייתם של מוסדות שיפוט בינלאומיים העוסקים באכיפה של דיני הלחימה, מוסדות שהתחילו להיות משמעותיים יותר ויותר אי שם במהלך שנות ה-90.

"שתי ההתפתחויות הביאו לכך שדיני הלחימה הולכים ונתפשים כבעלי שיניים, ובאופן טבעי, מי שיודע להתעסק בהם יהיו אך ורק עורכי הדין במחלקת דבל"א. אמנם, גם הכללים הפנימיים של צה"ל, עקרונות טוהר הנשק וכללי האתיקה שלו הם כללים שפעלו בצבא, אלא שיש יותר ויותר התייחסות לרכיב של המשפט הבינלאומי, בניגוד לעבר, אז היה מדובר בעקרונות מוסריים פנימיים. במידה רבה אפשר לראות בזה מעבר מאתיקה למשפט".

לפי תיאורך, זהו מעין מהלך הגנתי של קציני הצבא, פתרון להתמודדות עם לחצים חיצוניים.

"התזה שלי היא שהתהליך התחיל בתור פעולה חיצונית שנבעה מתגובה ללחץ, ולאט-לאט הוא הולך ומופנם, עד שהוא הופך לחלק מהדי-אן-איי של הפעולה הצבאית".

תהליך ההפנמה הזה הוא המפתח להבנת אופי הפעילות של מערך הייעוץ כיום. בעוד שאצל לוחמים מהדור הישן מצטיירת תמונה של יועץ משפטי המטיל עליהם מגבלות ומפריע לתפקוד המבצעי באופן שמזכיר את תפקודם של היועצים המשפטיים במשרדי הממשלה, הרי שהלוחמים הסדירים רואים בדבר חלק טבעי לחלוטין בפעילות.

"ככל שעובדים יותר ומתרגלים יותר את הממשק הזה, כך יש יותר הבנה של העניין", מאבחן בכיר הפרקליטות ששוחח איתנו. "הססמאות של 'עורך דין צמוד' לא מתקיימות בפועל. יש לך אדם בתוך התהליך, אדם לא תלוי, שתורם לתהליך קבלת ההחלטות. ככל שאנשים הם מבחוץ, בעיקר אנשי מילואים ומבוגרים שעבדו בעברם בלא ייעוץ משפטי, כך קיים חשש גדול יותר מהדבר הזה. הסדירניקים שצמחו לתוך הייעוץ רואים בזה דבר המובן מאליו".

ואולי באבחנה הזו טמון עצם העניין. ההקשר התרבותי שהחיילים חיים בו והמשקל הגובר של השיקול המשפטי בחיי היומיום שלהם מביאים לצמיחתו של דור לוחמים אחר, היונק את חלב המשפטיזציה כמעט מילדות. בעולם כזה, אך טבעי הוא לפעול גם בצבא בכפוף לכללי המשפט המפורטים שמנסחים במשרדי דבל"א. דומה כי כאשר השופט אהרן ברק קבע ש"דמוקרטיה נלחמת כשידה האחת קשורה לה מאחור", הוא לא שיער כי תלמידיו האדוקים ביותר יימצאו דווקא בתוככי הצבא עצמו.

מנותקים מן השטח

אבק על המשקפת
חייל פשוט שנמצא בתצפית על גג, ואומרים לו שיש התראה חמה על מחבל שצריך להגיע עם עגלה וחמור ושבכוונתו להתפוצץ ליד החיילים. הוא רואה מולו דמות. הוא מאובק. הוא מזיע. יש לו אבק על המשקפת. שעת דמדומים. החייל קורא לדמות לעצור והדמות לא עוצרת. החייל יורה ופוגע. כשהוא מתקרב מתברר שזה היה בכלל ילד תמים

לא רק מילואימניקים נרגנים מביעים תסכול מאופי הלוחמים הנוכחי. תחושת חוסר האונים אינה מדלגת אף על קצינים בכירים במערך הסדיר. "חניכים מצטיינים מפחידים אותי", הכריז האלוף גרשון הכהן, מי שמכהן כמפקד המכללות בצה"ל, בראיון שנערך עמו במגזין 'ישראל דיפנס'. בראיון התלונן הכהן על כך שנעלמו מצה"ל ה'בנדיטים', אלו שמסוגלים להפגין גמישות מחשבתית ולהציג רעיונות רעננים שמחוץ לקופסא. לדבריו, ההקפדה הגדולה על הכללים בצבא, הן בתחום הבטיחות והן בתחום המשפטי בלוחמה, הפכו את היכולת להתיישר ולהתנהג 'נכון' לאחד ממדדי ההצטיינות המרכזיים. הדבר מביא למצב ש"יש לנו יותר מדי חניכים מצטיינים ופחות מדי בנדיטים". ודווקא הבנדיטים, לשיטתו של הכהן, הם מי שמסוגלים להביא לניצחון במלחמות.

צד אחר של הבעיה מזהה אלוף משנה (מיל.) עו"ד אילן כץ, מי שהיה סגן הפרקליט הצבאי הראשי הקודם, ואף ייצג לאחרונה את שני חיילי גבעתי שהועמדו לדין בעקבות מבצע עופרת יצוקה. "בסופו של דבר נגרם לצבא נזק אדיר", קובע כץ. "יש סקטורים שלמים שלא עושים צבא ודוקא הקומץ שהולך ליחידות הקרביות ומתנדב לשירות מובחר קורס תחת העול הכבד שמטילים עליו בפרקליטות. להערכתי, בפרשה של גבעתי מישהו חשב שהעמדה לדין תראה שאנחנו צבא מוסרי ושכל חריגה נבדקת, אבל בפועל התוצאה הייתה שונה לחלוטין. הפרשה הזו דוחפת את החיילים לחשוב בפעם הבאה פעמיים לפני שיפעלו. הם לומדים שצריך לחשוב מה יקרה אחרי המלחמה. האם יוכלו לנסוע לחו"ל? האם שמם יתפרסם? הדבר פוגע ברוח הלחימה בצה"ל ובלכידות היחידות".

לדעתו של כץ, שורש הבעיה טמון בריחוקם של אנשי הפרקליטות מהשטח ומהיומיום המבצעי. "הם חייבים להבין מה עובר על החייל בן התשע עשרה הנתון בסכנת חיים וחושב שעוד רגע הוא עלול למות. אי-אפשר להתעלם מכך ולהעמיד אותו לדין פלילי לאחר מעשה, כאילו מדובר במצב רגיל. אם החייל היה לוקח שעון או גונב חפץ, ראוי היה שיכניסו אותו לכלא על כך. אבל כשמדובר בפעילות מבצעית וחייל טועה בשיקול הדעת, הוא לא צריך להינתן בסכנה של העמדה לדין. הייתי מסתפק בטיפול אצל מפקד החטיבה, ובמקרה הצורך בענישה במחבוש או בריתוק.

"אני מדמיין לעצמי חייל פשוט שנמצא בתצפית על גג, ואומרים לו שיש התראה חמה על מחבל שצריך להגיע עם עגלה וחמור ושבכוונתו להתפוצץ ליד החיילים. הוא רואה מולו דמות. הוא מאובק. הוא מזיע. יש לו אבק על המשקפת. שעת דמדומים. החייל קורא לדמות לעצור והדמות לא עוצרת. החייל יורה ופוגע. כשהוא מתקרב מתברר שזה היה בכלל ילד תמים. במקרה כזה, לטעמי, אין מקום בכלל להעמיד לדין את החייל. הספק בזמן לחימה בשטח לא דומה בכלל לספק בזמן האימונים או לספק במשרדי המטה".

מה לדעתך צריך לעשות כדי שהפרקליטים יבינו את המצבים שהחיילים מתמודדים עִמם?

"הפרקליטות צריכה להגיע ליחידות הלוחמות ולהרצות לחיילים בשטח על טוהר הנשק ועל מה מותר ומה אסור, כמו שהיא יודעת לייעץ למטה הכללי בקריה. שיתכבדו לרדת לשטח. גם בזמן לחימה אני מצפה שקצינים וחיילים בפרקליטות יצטרפו לכוחות הלוחמים. ערב הנסיגה מלבנון, כשכיהנתי בבית המשפט לערעורים, הפגיז ארגון החיזבאללה את המוצבים ללא הרף. יום אחד הצעתי לפרקליט הצבאי הראשי, אורי שהם, לשלוח קצינים מהפרקליטות הצבאית למוצבים. אמרתי לו 'קח אנשים כמוני ושלח אותנו למוצבים בלבנון' בשביל להיות עם החיילים, לעשות תורנויות ולהחליף אותם בעיסוקי מנהלה. התשובה שקיבלתי הייתה – 'אתה רוצה שאקבל טלפונים מנשים ואימהות של קצינים בפרקליטות?!'. הדבר הזה חרה לי מאוד מכיוון שבצבא האמריקני יש פרקליט המלווה את היחידות באופן צמוד. אצל המארינס, למשל, כשהם צונחים, הפרקליט צונח איתם. הפרקליט צריך להתנהג אחרת מפרקליט פרטי. זו פרקליטות צבאית".

מה לגבי תוכן הייעוץ?

"הייעוץ המשפטי חייב להבהיר לחיילים שבמקרה של חשש לחייהם מותר לפגוע בחיי אדם. גם כשזורקים בסך-הכל בקבוק תבערה, לדעתי צריך לירות כדי להרוג ולא להתחיל בתחקיר שיברר בן כמה הוא וכדומה. הוראות הפתיחה באש צריכות להיות ברורות יותר, והחלטות הפרקליטות צריכות להביא לכך שהחייל יהיה פטור מדאגה מפני העמדה לדין אחרי המלחמה. כמובן שיש קווים אדומים שאין לחצות, אבל אם אתה חושש לחייך במידה הגיונית של סבירות, ולחשש הזה יש גם תימוכין אובייקטיביים, צריך להיות ברור שמותר לירות".

לא עומדים בפרץ

מצדיקים במקום לעצב
הבעיה היא שבעוד שמחלקת דבל"א מתאפיינת בקו פעולה הגנתי-תגובתי, שנועד רק להצדיק את פעולות הצבא בתוך מסגרת הנורמות הקיימת ולא לעצבה, שחקנים אחרים בזירה לא שוקטים על השמרים ומשקיעים מרץ רב וסכומי עתק בקמפיינים בינלאומיים לשינוי כללי המשחק ולעדכונם

בזירה המורכבת של הלוחמה המשפטית המתנהלת נגד ישראל יודעים להציג בדבל"א גם כמה הצלחות משמעותיות. מן המרשימות שבהן היא הלגיטימיות שנהנה ממנה הסגר הימי על עזה ושהתבטאה בקביעת 'ועדת המשט' הבינלאומית כי מדובר במהלך חוקי. הצלחה אחרת מתייחסת לשינויים שחלו בעמדתו של השופט גולדסטון בדבר טיבה של הלוחמה בעזה בזמן עופרת יצוקה. ההישגים הללו הושגו על-רקע מתקפת תעמולה עולמית נרחבת, ונראה שאת מלוא הקרדיט עליהם יש להעניק לפרקליטי דבל"א ולדוחות המפורטים שחיברו.

אלא ששדה הלוחמה המשפטית הוא שדה דינמי ביותר, הנתון ללחצים ולמניפולציות מצדם של גורמים בינלאומיים המבקשים לקדם סדר יום פציפיסטי קיצוני באמצעות כלים שמעניק המשפט הבינלאומי. "לכן צריך לעשות הבחנה בין הזירות", מציין קצין הפרקליטות הבכיר. "לא צריך להיכנס לזירות שבהן יגלגלו אותך בזפת ונוצות, אבל בהחלט יש להיכנס למקומות שניתן לגרוף בהם הישגים. אפשר להגיע למצב שבמקום שיאמרו עלינו שאנחנו מבצעים פשעים נגד האנושות, יאמרו שהתקיימו פשעי מלחמה. זה לא דבר גדול, אבל גם זה משהו."

גישה זו ביחס לתוכנו של הדין הבינלאומי היא ככל הנראה מאפיין מרכזי של התפיסה בדבל"א. "בדבל"א אין תרבות של ביקורת כלפי דיני הלחימה הקיימים", קובע ד"ר עמיחי כהן במאמרו. "המחלקה תומכת בקבלתו של הדין הנוכחי ודוחה ניסיונות להחלפתו של הדין בנורמות גמישות יותר". תפיסה זו הולמת את מה שמכנה כהן 'האסכולה המקצועית' ביחס לייעוץ המשפטי ללוחמה. לפי התפיסה, "הייעוץ המשפטי המבצעי הוא למעשה יישום של קבוצת כללים קבועים מראש. עבור המפקד, דיני המלחמה מהווים מגבלה חיצונית. כשם שהמפקד לא יכול להשפיע על תנאי הקרקע או על כמות התחמושת הזמינה, כך ממש אין הוא יכול לפעול לשינויים בדיני הלחימה".

הבעיה היא שבעוד שמחלקת דבל"א מתאפיינת בקו פעולה הגנתי-תגובתי, שנועד רק להצדיק את פעולות הצבא בתוך מסגרת הנורמות הקיימת ולא לעצבה, שחקנים אחרים בזירה לא שוקטים על השמרים ומשקיעים מרץ רב וסכומי עתק בקמפיינים בינלאומיים לשינוי כללי המשחק ולעדכונם. כך קורה שקו הפעולה של דבל"א חושף את הצבא למציאות משפטית קשה, כשכללי המשחק משתנים לרעה עם הזמן. ההגנה המשפטית נעשית דומה יותר ויותר לקרב נסיגה אִטי ועקוב מדם.

דוגמה בולטת לכך אפשר לראות בשינוי מדיניות החקירה של הצבא ביחס לאירועים עם נפגעים אזרחיים. מאז פרוץ האינתיפאדה השנייה נהוג בצה"ל שבמקרה שנהרגו חפים מפשע במהלך אירוע מבצעי, נערך תחקיר מבצעי בדרגי הפיקוד הגבוה הבוחנים את האירוע וסיבותיו ומדווחים על ממצאיהם לפרקליטות הצבאית.

המדיניות הזו לא מצאה חן בעיני ארגוני הזכויות, ובשנת 2003 עתרו לבג"ץ 'האגודה לזכויות האזרח' ו'בצלם' בטענה כי הנוהל אינו עומד בדרישות המשפט הבינלאומי. המשפט בעניין טרם הוכרע, ומזה כחמש שנים שלא מתקיימים בעניינו דיונים. פרשת המשט לעזה העירה מחדש את הנושא והביאה לבחינה מחודשת של נוהלי החקירה של צה"ל. במסמך מפורט שהגישה 'האגודה לזכויות האזרח' לוועדת טירקל שבחנה את אירועי המשט, טוענת עו"ד לימור יהודה כי "כדי לעמוד בחובותיה, על ישראל לאמץ מדיניות שלפיה חקירה של פגיעה באזרחים בידי כוחות הביטחון הנה הכלל ולא החריג", וכי "עליה להקים מנגנון בדיקה עצמאי לצורך עריכתן של חקירות מקדמיות", וכן לדאוג ל"מינוי גוף פיקוח אזרחי אשר יקיים פיקוח הדוק על מנגנון החקירה". דרישות אלו מוצדקות בכך שחובה זו "קיימת על-פי המשפט הבינלאומי והישראלי הנוהג ואך מתחזקת נוכח התפתחויות בתחום".

ההמלצות הוגשו לוועדת טירקל ב-31 במאי 2011, זכו להשפעה מיידית כמעט, ושבוע לאחר מכן כבר דווח על שינוי ההוראה בצה"ל. מאז נקבע כי יש לפתוח בחקירת מצ"ח בכל מקרה של פגיעה באזרחים לא מעורבים. סמיכות הזמנים הלא סבירה מצביעה על כך שמערך ההגנה המשפטי לא עמד בפרץ. מתקפה משפטית אסטרטגית ארוכת טווח של ארגונים אזרחיים נשאה לבסוף פרי והובילה לשינוי במדיניות הפרקליטות הצבאית. מן הסתם יהפוך הנוהל עד מהרה לחלק בלתי נפרד מהדין הבינלאומי שבדבל"א מתאמצים להנחיל לצעירי הצאן.

דוגמה נוספת לפעולה משפטית אסטרטגית של ארגוני הזכויות מומחשת היטב במסמך עבודה פנימי של 'האגודה לזכויות האזרח' ו'בצלם', שהגיע לידי 'מקור ראשון'. המסמך, שכותרתו 'מגני זכויות אדם – תוכנית עבודה 2011', נועד לבסס את התובנה "כי המפגינים בגדה המערבית הם 'מגני זכויות אדם'". 'מגני זכויות אדם' הוא מושג שנכלל באמנה מיוחדת של האו"ם משנת 1999, שנועד לבסס את זכויותיהם של פעילים למען זכויות אדם באופן שיותיר להם חופש פעולה אזרחי. האמנה קובעת כי "כל אדם זכאי להגנה יעילה תחת החוק הלאומי בעת שהוא מביע את התנגדותו למעשים מדיניים המובילים להפרות של זכויות אדם וחירויות יסוד". האמנה נכתבה הרחק מהפגנות יום השישי בבלעין ונעלין ונוסחה לפני התפרצותה המחודשת של האלימות הפלשתינית ב-2001, והיא מתייחסת עקרונית לפעילי זכויות אדם במדינות טוטליטריות, דוגמת הו ג'יה הסיני שנכלא בשל ביקורת שהשמיע על המשטר. המאמץ הנוכחי של הארגונים נועד לפעול להחלת ההגדרות גם על מפגיני הגדר ובכך להוביל ל"שינוי במדיניותה של ישראל בגדה המערבית ולשיפור המצב שבו מגני זכויות אדם בגדה יכולים לפעול".

כדי לעשות זאת מתכננים באגודה "עבודה מול נושאי חובות ציבוריים – אנשי מפתח בצבא, שרים בממשלה, ונושאי משרות ציבוריות", "השפעה על העיתונות הישראלית באמצעות אספקת אינפורמציה ומקורות מידע חלופיים ומהימנים", ואף "הגעה או השפעה על עיתונות, קבוצות לובי ומקבלי החלטות בינלאומיים".

הארגונים מבינים שהמהלך נועד למעשה להציג חידוש בתחום המשפט הבינלאומי, ולכן מאמץ רב מושקע ב"פיתוח עמדה או הגדרה משפטית המבססת את מעמדם של מפגינים בגדה המערבית כמגני זכויות אדם" באמצעות "הצגת מסגרת משפטית תאורטית שדרכה אפשר יהיה לבחון את המדיניות וההתנהגות של כוחות הביטחון הישראלים כלפי מפגינים פלשתינים בגדה המערבית". הפעילות תלווה ב"הגנה משפטית ליחידים הנופלים תחת ההגדרה של מגני זכויות אדם" ובקמפיין תקשורתי עמוק. כל זאת נועד להתנקז לפעילותה של עמותה שתוקם במיוחד, אשר מטרתה "הגנה על מגני זכויות אדם הפועלים למען דמוקרטיה, חירות ושוויון'".

המסמך הנ"ל מהווה הצצה נדירה לתכנון האסטרטגי של שניים מארגוני זכויות האדם המרכזיים בישראל. התוכנית מתאפיינת בחשיבה סדורה ובטווח נשימה ארוך המאפשרים להוביל שינוי תפיסתי ומשפטי עמוק. כאשר זכויותיהם של 'מגני זכויות האדם' יהפכו למושכל ראשון בתקשורת, וכאשר יופצו בקהילייה המשפטית המקצועית ניירות עמדה ומחקרים המבססים זכויות אלו, כל שייוותר לקציני דבל"א הוא לנסח את 'לקט הוראות הקבע להתמודדות עם מגני זכויות אדם' ולהפיצו ביחידות הלוחמות.

פרקליטות לוחמת

את חסרונו של גוף אקטיבי היוזם פעולה משפטית-עיונית נגדית, מרגיש גם סא"ל (מיל.) י' המשתתף בצוותי תכנון תקיפה. "צריך להבין שהזירה המשפטית היא זירה ללחימה יזומה. אני לא יודע איך לעשות את זה. אבל מישהו צריך להיות אחראי שם על זה. בתחום התקשורתי ירד האסימון לאט לאט וגם בתחום המשפט זה צריך לקרות. צריך ליזום כינוסים בינלאומיים", מציע י', "לארגן פגישות בין צבאות, להקים מערכי מחקר ולפעול להגשת תביעות ספציפיות. צריך להקים גוף שיעשה לחמאס את מה שעשה לנו גולדסטון.

"זה לא תפקיד שמתאים לדובר צה"ל. כשיש תיעוד, למשל, שמטעינים רקטות בתוך אמבולנס, צריך לעשות מזה 'קייס' משפטי. רק דבל"א יודעים לעשות זאת. הפרקליטות היא הגוף שיודע לעשות את זה, לא חיל האויר שזורק את הפצצות. לדעתי, הקמת גוף לוחם בזירה המשפטית היא אתגר ראוי לפצ"ר החדש".

מי שניסה ליזום מהלך כזה הוא אל"מ (מיל.) עו"ד אילן כץ, אשר בסמוך למבצע עופרת יצוקה פנה במכתב לשר המשפטים וביקש ממנו "לשקול הגשת תביעות בינלאומיות נגד ראשי החמאס בגין מעורבותם בירי לעבר ישראל ופגיעה באזרחים". השר הודיע בתשובתו כי "הנושא שהעלית במכתבך הוא חשוב, ואביא אותו לדיון בישיבת הפורום העוסקת בנושא". העובדה שתביעות כאלו לא הוגשו נגד החמאס מסגירה את מה שהוחלט בפורום.

פורסם במקור: צדק, מוסף לדין, למשפט ולהלכה המצורף לעיתון מקור ראשון
תאריך:  11/12/2011   |   עודכן:  11/12/2011
עקיבא ביגמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מעכבי לחימה
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
סירוס המדינה זה
11/12/11 22:30
2
אלטע קאקער
12/12/11 02:34
 
יוני שדה
13/12/11 00:07
3
Gilead
12/12/11 04:56
 
shaul avidor
12/12/11 11:40
4
yoni207
12/12/11 12:11
5
מב"י
12/12/11 14:04
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אירן, טורקיה, רצועת עזה, תוניסיה, מרוקו, אולי גם לוב, ועכשיו גם במצרים זה רשמי: הסהר האיסלאמי הולך ומתעבה, הולך ומתארך, ומטיל צל גדל והולך על האזור שמסביבנו. העמים העניים, המובטלים, הבורים והמוזנחים, שמאסו בגיהנום עלי אדמות ובשליטיהם האכזרים, מתנערים, מתקוממים, נפצעים, מדממים, נופלים, וקמים וממשיכים - למרות מחיר הדמים הכבד - את ריצת האמוק אל האור הירוק הבוקע את חשכת המציאות המרה ממרומי הצריחים, ומסמן את הכיוון אל על, אל גן העדן, זה שבו אין עוני ומחסור, אין כאב ודיכוי, אין מגבלות ואיסורים.
10/12/2011  |  מרדכי קידר  |   כתבות
מסע התענוגות של גולן אבוחצירה בחנויות הכי מיוחדות בארץ הוא חוויה בפני עצמה. עצם קריאת הספר מסוגלת להכניס בדמיונו של הקורא את שלל הניחוחות, הטעמים והתחושה שבכניסה לחנות מיוחדת, עד כי אינו נדרש להגיע לחנות עצמה.
10/12/2011  |  עידן יוסף  |   כתבות
המחזמר "אחים בדם" מאת ווילי ראסל בתיאטרון בית ליסין הוא חוויה תיאטרלית, מרגשת ומפעימה. ההפקה המרהיבה עם להקת שחקנים מדהימה ועם מיה דגן, כנראה בתפקיד חייה, עד כה, היא משובחת ואחת ההצגות הטובות ביותר שנראו על בימותינו.
10/12/2011  |  חיים נוי  |   כתבות
ראש הממשלה בנימין נתניהו ממשיך לככב כאחד מיצרני הדאחקות הכי בולטים במולטיספירה. אחרי שהביא לנו את "לטס טוק דוגרי”, שגרר אלפי סטטוסים, טוקבקים ורמיקסים, הגיע הביבי גאמפ, שכבש את הרשת בסערה. ואילו בשבוע שעבר ביבי סיפק לנו את "משולש האתגרים” - ציור מאולתר על פתק שפירסם בחשבון הטוויטר והפייסבוק שלו ביום שני שעבר תחת הכותרת המביכה: "כך נראה משולש האתגרים שניצב בפני מדינת ישראל. שרטטתי אותו היום במהלך פגישות שקיימתי להיערכות המשק הישראלי למציאות הכלכלית”. כצפוי, גם המשולש המדובר עורר מגוון פרודיות.
09/12/2011  |  נעם פרתום  |   כתבות
על הבמה רחבת הידיים בהאנגר שהקצתה עיריית בת ים לתיאטרון הייחודי הזה, בלב אזור התעשיה של בת ים, על גבי פסי רכבת שעוצבו כה יפה בידי שני טור שעיצבה גם את התלבושות, מניחה אישה מבוגרת סדין וכרית ונשכבת. היא מחכה לרכבת שתבוא ועימה תסיים את חייה. לפתע מגיחה מהחושך ילדה, ומתחיל דו-שיח ביניהן. תחילה בחוסר אמון, ובהמשך נדמה כאילו שתי הזהויות הן של דמות אחת.
09/12/2011  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
המשטרה שוקלת: חקירה פלילית נגד רפי איתן  /  יהודה יפרח
האם הכפר הלא-חוקי דהמש יסופח ללוד  /  ישי פרידמן
תוכנית המגירה להחלפת הרשות הפלשתינית  /  אריאל כהנא
לא אקטואלי  /  עדי ארבל
עבודה זרה  /  אריה גלוזמן
אנחנו והבלקן   /  פזית רבינא
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il