|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

הצעד הבא: ג'יהאד

אף מנהיג לא יודה בכך שהמלחמה תפרוץ לשם הסחת הדעת, או הגיבוש, יתכן והמנהיגים המוסלמים לא יודו גם שמדובר במלחמת ג'יהאד, אך כך או כך, שילוב של ניתוח פשוט בין ההיסטוריה האיסלאמית למדעי החברה הופך לסבירה מאוד את האפשרות שהג'יהאד יהיה הצעד הבא
19/12/2011  |   עמית ברק   |   מאמרים   |   תגובות
סבירות לפריצת מלחמה לשם הסחת דעת [צילום: פלאש 90]

"חוזה האומה"

כל מי שלקח אי פעם קורס בסיסי במבוא לאסלם, יודע לספר את קורותיו הראשונים של מוחמד הנביא וכיצד יצר את "אומת המאמינים": מוחמד הוזמן לעיר ית'ריב (לעתיד "אל-מדינה") על-ידי שני שבטים פגאניים שהיו כבולים במעגל אלימות מתמשך, בכדי לשמש ביניהם בורר ומשכין שלום. (מתוך מוניטין שכבר רכש לעצמו בעיר מכה, כמטיף ואיש רוח.)

מוחמד, הציע לשני השבטים המסוכסכים הסכם, חוזה. הצעתו הייתה שהם יקבלו את בשורת אללא אשר בפיו ולהתאסלם, כאשר תחת אותה הדת, הם לא יוכלו להילחם האחד בשני. במילים אחרות, מוחמד הציע להם מנגנון דתי-חברתי חדש, אשר יש ביכולתו להתעלות מעל המתח שיצרה הזהות השבטית שהובילה להרג הדדי, היות שכמוסלמים - "אחים לדת אחת", יהיו השבטים אסורים במלחמה פנימית. הצעתו זו של מוחמד ידועה בכינוי עהד אל אומה ("חוזה האומה"), ושני השבטים שקיבלו עליהם את החוזה מכונים מאז ה"אנצר"- "התומכים", שכן הם ליוו מאז את הנביא לקורותיו וגיבו אותו דרך קבע.

ראוי לציין שהזהות השבטית לא התבטלה לחלוטין עם תקומתה של ה"אומה המוסלמית", שהרי לא בנקל ניתן לסלק זהות שבטית עתיקה כל כך. מוחמד אישר לשבטים לקיים את המסגרות השבטיות, אולם בכפוף לחוזה הפוליטי דתי שלו. דרך אגב, גם היום הזהויות השבטיות בתרבות הערבית מושרשות וחזקות מאד.

"ג'יהאד"

הג'יהאד הינו היסוד השישי באסלם ויש לו מספר מובנים. גם המאמץ להפצת האסלם באמצעות הטפה ותעמולה (דעווה) נחשבת לג'יהאד, אך מובנה של מילה זו היא "מלחמת קודש איסלאמית" ומאבק מזוין נחשב המעלה הגבוהה ביותר בג'יהאד.1

לאחר התחייבות שני השבטים המוזכרים לעיל ב"חוזה" בפני אללא ונביאו, להימנע ממלחמות פנימיות, הם יצאו כ"אומה" חדשה, למלחמה בשבטים הכופרים אשר חיו לידם. זו הסיבה שראשיתו של הג'יהאד הוא בפשיטות ביזה שארגן מוחמד נגד שיירות הסחר למכה. שכן האומה המוסלמית שזה אך נוסדה, לא יכלה למממן את צבאה ומלחמותיה, גם לא את צרכיה החומריים, בשום צורה אחרת...2
"הסחת דעת"

נעזוב לרגע את ההיסטוריה לטובת הפוליטיקה החברתית ונלמד שני מושגים המכוונים למעשה אל אותה תופעה: "תיאוריית ההסחה" ומנגנון "השעיר לעזאזל": כאשר אומרים "הסחת דעת" בפוליטיקה חברתית, מתכוונים בדרך כלל לכך שעלית פוליטית פותחת לעיתים במלחמה עם גורמי חוץ, בכדי להסיח את דעת הציבור מבעיותיה הפנימיות, (בין אם כלכליות ובין אם חברתיות) וכך האזרח לא בא בטענות כלפי המשטר עצמו, או כלפי מבנה החברה בו הוא חי.3 אלו הן טענות מוכרות במדעי החברה, אך ראוי לציין שיש חוקרים רבים הטוענים כי את "תיאוריית ההסחה", קשה עד בלתי אפשרי להוכיח, שכן מדובר בקשר שההנהגה הפוליטית תמיד תנסה להסתיר.

עם זאת, אנו בהחלט מכירים דוגמאות שבהן ניסו להשתמש באותה הטכניקה. צעדו של נשיא סוריה בשאר-אל אסד לשלוח לכיוון גבול ישראל "פליטים פלשתינים" ב"יום הנכבה", בכדי שינסו לעלות על הגדר ו"לחזור למולדתם", היה ניסיון קלאסי להסחת הדעת. אסד קיווה בכל ליבו שצה"ל יהרוג בפולשים, ובשל כך החברה הסורית תפנה את כעסה מהזירה הפנימית, אל מדינת ישראל שתהווה בעניין הזה השעיר לעזאזל.

אסד הוא בהחלט לא הראשון מאז מוחמד הנביא שהשתמש במנגנון זה, ואם נבחן את ההיסטוריה במזה"ת, נמצא ש"מנגנון ההסחה", פעל בהצלחה כמנגנון חברתי מגבש, עשרות אם לא מאות פעמים, מאז "חוזה האומה" של מוחמד הנביא.

אפשר למשל לבחון את מהלכיו של יורשו של מוחמד, הח'ליף הראשון - אבו בכר, ולזהות כיצד המנגנון של תיאוריית ההסחה פעל, כמו אצל מוחמד, בהצלחה יתרה: עם מותו של מוחמד, מספר שבטים ערביים פרשו מן ה"אומה", מכיוון שטענו כי הם נשבעו למוחמד בלבד ומותו מבטל את תוקף החוזה. אבו בכר דחה את הטענה הזו ומיד יצא למלחמה נגד אותם שבטים פורשים. מלחמה זו מכונה "מלחמת רידה". משהכניע אותם והחזירם אל חיק האומה, המשיך אבו בכר מיד את תנופת המלחמה, והפנה את כל המתח הפנימי שנוצר עם מות מוחמד, אל עבר האימפריה הביזנטית. שכן באבו בכר כבר שררה הבנה עמוקה, שמה שפעל לטובת נביאו, בוודאי יפעל גם לטובתו שלו. ואם רצונו הוא להכפיף את השבטים המתחרים לידי אומה אחת ולשמר את קיומה כחובקת שבטים וזהויות, יהיה זה אפשרי אך ורק באמצעות מלחמה עם גורם חיצוני.

כל ארבעת הח'ליפים הראשונים השתמשו במנגנון ההסחה של הפניית המתח הפנימי החוצה, על-ידי מלחמות. למעשה תוך 40 שנה של כיבושים, (622- 662 לספירה, כולל כיבושי מוחמד) "אימפריית המאמינים" כבר השתרעה מגבולה המזרחי של אפגניסטן כיום, ועד דרום תוניס של (היום) במערב. שושלת בית אומייה, שהנהיגה את האומה אחר הח'ליפים, השלימה עד המאה השמינית את כיבוש אפגניסטן במזרח ובמערב הוסיפה את אלג'יריה, מרוקו, ספרד ופורטוגל. כל מנהיגי האיסלאם שהתקיימו אי פעם עסקו בכיבושים ומלחמות ואם נביא בחשבון זה אף את האימפריה העות'מאנית שמנהיגיה והאליטה הפוליטית שלה היו מוסלמים בכל רמ"ח אבריהם, אז למעשה עד המאה ה-16 האיסלאם היה שרוי בתור זהב של כיבושים וחברה יציבה באופן יחסי. (במאה ה-16, הסולטאן סולימאן "המפואר", כבש את בלגרד והביא בכך את השלטון המוסלמי כמעט עד ליבה של אירופה).

על כן, לא בכדי זוכרים המוסלמים עד היום את אותם כיבושים כשיאה של האימפריה המוסלמית, ואת הפסקת הג'יהאד ותחילת בלימתו על-ידי המערב, כסוף תור הזהב המוסלמי ותחילת ההידרדרות החברתית הפוליטית של דת האסלם.

"אומת המאמינים" ו"האביב המוסלמי"

דבר מעניין לשים אליו לב בדת האסלם, הוא שהמאבק המתמיד בגורם חיצוני, הוא אבן יסוד באופי הדת כולה:

התפשטות האסלם נבלמה זמנית במאה השמינית, עם הדיפת גלי הכיבוש הערבי באירופה. אז שכללו התיאולוגים והמשפטנים המוסלמים את ההגדרות הבסיסיות, התקפות עד עצם היום הזה, ולפיהן העולם מחולק לשני אזורים - "דאר אל איסלאם" ו"דאר אל חרב". "דאר אל איסלאם" כולל את חלקי העולם בהם יש או היה לאסלם שלטון פוליטי והשלטון היה נתון בידי מוסלמים. "דאר אל חרב", כולל את כל הארצות שהמוסלמים טרם כבשו, אך שעליהם לכבוש כדי להשליט את שלטון האסלם ואת חוקיו.4

כאן נכנס לידי ביטוי, ובמשנה תוקף, רעיון ה"אומה" ("אומת המאמינים"\"אומת האסלם") ולמעשה מכאן המושג "אומת האסלם", העמיד את דת האסלם כולה, כמציגה תביעה ריבונית ייחודית, המטפחת שאיפות אוניברסאליות, המבקשת להקיף את כלל האנושות ושואפת לכונן מדינה איסלאמית חובקת תבל ומלואה:5 אחת הסיבות העיקריות, על-פי תפיסתי, למיסוד מנגנון המאבק המתמיד הזה והנצחתו, נובע מכך שמנגנון ההסחה המוכח והמצוין ביותר שידעו המוסלמים עד היום הוא המלחמה- הג'יהאד. הוא הכלי המסיח את האומה ממתחיה הפנימיים-בין שבטיים ולכן אין סיבה להפסיק אותה.

לכן כעת, כשהאביב המוסלמי החל מבשיל פירותיו, והמפלגות האיסלאמיות מנצחות במדינות אשר עברו הפיכות (תוניסיה, מצרים, ובדרך להשתלט על מרוקו וסוריה6, מלחמה מגבשת נגד גורם חיצוני הוא צעד מתבקש, כמעט טבעי. חייבת להימצא בקרוב קבוצה שתשמש שעיר לעזאזל לשם הסחת הדעת החברתית, אין מזה מנוס. על אחת כמה וכמה יהיה כך, כאשר המנהיגים הם דתיים והעם אשר הסדרי אספקת המזון עם ארה"ב, גם ככה לא מובנים לו, ידרוש מלחמה בעצמו. השילוב הזה מחזק עוד יותר את האפשרות שתיפתח מלחמת ג'יהאד במזה"ת בעתיד הנראה לעין.

איני טוען שהמלחמה תהא דווקא עם ישראל אגב, למרות שהסבירות גבוהה, אך גם מלחמה בין הגוש הסוני לגוש השיעי יכולה לפרוץ באותו אופן. כמובן כאשר זה יקרה, אף מנהיג לא יודה בכך שהמלחמה תפרוץ לשם הסחת הדעת, או הגיבוש, יתכן והמנהיגים המוסלמים לא יודו גם שמדובר במלחמת ג'יהאד, אך כך או כך, שילוב של ניתוח פשוט בין ההיסטוריה האיסלאמית למדעי החברה הופך לסבירה מאוד את האפשרות שהג'יהאד יהיה הצעד הבא.

הערות:

1. הררה, אפרים. ג'יהאד. ע"מ - 1.
2. שם. ע"מ 49.
3. The Diversionary Theory of War: A Critique/Jack S. Levy
4. קרסל, .מ. גדעון, הררה, אפרים. ג'יהאד. בין הלכה למעשה. דביר הוצאה לאור- משרד הביטחון: 2009. (להלן: הררה, אפרים. ג'יהאד.) ע"מ-90
5. מגזין - תכלת. סהר בלב אירופה. מס' 29. מרכז שלם. ירושלים: 2007. (להלן: מגזין - תכלת. סהר בלב אירופה) ע"מ-36.
6. [קישור]

תאריך:  19/12/2011   |   עודכן:  19/12/2011
עמית ברק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הצעד הבא: ג'יהאד
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ציפציפ
19/12/11 12:08
2
gov56
19/12/11 14:03
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מקור הכינוי "חרדים" הוא בצירוף "חרדים לדבר ה'". מקובלת האימרה לפיה "דבר ה' זוהי הלכה". כלומר: מה שנפסק להלכה - הוא המחייב, ולא דרשות או פלפולים או אימרות אגב. לפי זה, חלק מבין אלו שמתיימרים להיות חרדים בישראל של ימינו, הם הכל - חוץ מחרדים. הם הרבה יותר גרועים מהקיצוניים שבחילוניים, משום שהם צבועים שמתעלמים מכל מה שלמדו.
19/12/2011  |  איתמר לוין  |   מאמרים
הסופר אברהם מאפו פותח את ספרו "אשמת שומרון" בתוכחה - "אמת ונכוחה ברחו משערי שומרון להיטמן בנקרות צורים ובסעיפי סלעים". אברהם מאפו הלך בעקבות הקולות העולים מהטקסט המקראי ונתן ביטוי בספרו בשנת 1865 לניוון, שכרסם בחברה הישראלית בימי המלכים בהר שומרון, פקח בן רמליהו והושע בן אלה.
19/12/2011  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
טעות קריטית בשמו של בית המשפט העליון, משפיעה על היחס שבו זוכה מוסד זה מהציבור, מהיראה, מהכבוד, מהבעת האמון. צריך להבהיר: בית המשפט העליון אינו עליון.
19/12/2011  |  אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
שעיה כהן ואני - זה סיפור ארוך ומורכב. אנסה לתמצת. ישעיהו (שעיה) כהן, בן גילי מקיבוץ גבת, נפל בפריצה למובלעת הסורית, במלחמת יום הכיפורים. הכרנו לראשונה ביחידת הסיור של גולני, בשירות הסדיר. התיידדנו. הוא היה לגמרי שונה ממני: מעשן, מישקיסט, פולמוסן, מהיר להיפגע ועוד.
19/12/2011  |  אלישע פורת   |   מאמרים
אין בנמצא דברים רבים אשר "חובבי ציון" יכולים להשכיל מ"מקעקעי-ציון" בימינו. אך למצער, קיים נושא אחד אשר עליו ניתן לומר "מכל מלמדי השכלתי". מקעקעי-ציון או בתיוגם הנכון: צבר אנשי השמאל הרדיקלי הפוסט-ציוני, למדו בשקידה את הסדקים הקיימים במשטר הדמוקרטי ובפרט בדמוקרטיה הישראלית המחוררת כגבינה שווצרית מיושנת, ומנצלים זאת לקידום מטרותיהם האנטי-יהודיות, ציוניות ודמוקרטיות. דהיינו, הללו מנצלים את חולשתה של הדומוקרטיה על-מנת לקעקעה מבפנים לשם השגת שליטה בהשתמשם בכלים הדמוקרטים החוקיים.
19/12/2011  |  אהרון רול  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
חמאס חותר לשמור על שליטה בפועל [צילום: דובר צה"ל]
פרופ' קובי מיכאל
הרשות הפלשתינית לא תוכל לשלוט ברצועה בשל השחיתות והחולשה שלה, וברור שחמאס איננו אופציה    ישראל תצטרך לשלוט בשטח עד שניתן יהיה להכניס כוח זר בשילוב גורמים מקומיים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il