|   15:07:40
  אבינדב ויתקון  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
נתיבים של כוח וכסף [צילום: פלאש 90]

ממלכת ההברחות

220 אלף בדווים חיים בסיני, רבים מהם ללא אזרחות מצרית. כ-30 אלף מהם מתפרנסים מתעשיית ההברחות. ליד החופים ולאורך התעלה הכוחות המצריים מצליחים לשלוט, אך בעומק השטח אין דין ואין דיין: "כולם חוגגים שם: פלשתינים, ג'יהאד עולמי, וכמובן הכסף"
05/07/2012  |   אבינדב ויתקון   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות

פרסום דבר מעצרם של 15 חיילי צה"ל שנחשדו בהברחת סמים מהגבול המצרי בסיני הזכיר שוב את עוצמתה של רשת ההברחות מסיני לישראל. על-פי החשד, בדווים משני צדי הגבול היו אחראים לנתיב ההברחות, וחיילי צה"ל סייעו להם לעבוד ללא חשש.

אבל הסמים כבר מזמן אינם החשש העיקרי. הבדווים בסיני הולכים ותופסים מקום מרכזי במפת האיומים החדשה המגיעה מחצי האי הפרוע. הברחת מהגרים מאפריקה, נשק ונשים, סיוע למרצחים והתקפות על צינור הגז המצרי - כל אלה מייצגים את תהליך ההתפתחות של הבדווים בסיני. המשבר במצרים מחד-גיסא, ובניית הגדר לאורך הגבול מאידך-גיסא, מאיצים את הפעילות בניסיון להספיק כמה שיותר. כל חודש שווה מיליונים של דולרים.

במתחם הפחונים הקטן והרעוע שלהם, מספרים בני משפחת סארחין על תובנותיהם לגבי המתרחש כיום בסיני. בני סארחין, השייכים לשבט אל-עזזמה, הגיעו לארץ ב-98' כאשר נסו על נפשם מפני נקמת דם מאיימת. ישראל הסכימה לתת להם מקלט, ואישרה את הצטרפותם לבני עזזמה שנותרו בנגב לאחר הסכמי השלום עם מצרים. עד היום לרבים מהם אין מעמד רשמי בישראל, והם מסתובבים בנגב ללא תעודות זהות. מבחינה חוקית הם שווים לסודנים, ובינתיים הם בונים את חייהם בחצר האחורית של ישראל. "איך שלא יהיה, למצרים אנחנו לא יכולים לחזור", אומר סוילם סארחין. "יעשו מאיתנו שווארמה".

בעיני המצרים חשודים בני השבט כסייענים של ישראל. "לעזזמה בסיני אין היום תעודות זהות מצריות. אנחנו חשודים כמשת"פים של ישראל עוד מימי השלטון הישראלי", מסביר סוילם. "היו אצלנו כאלו ששירתו את המדינה ואחרי הסכם השלום נשארו במצרים. המצב לא פשוט". לדבריו, החיים בסיני קשים למדי עבור מי שמסוכסך, מאוים ואינו בעל כוח "לעשות עסקים". "כסף מושך כסף", הוא אומר, "זה בכלל לא עניין של שבטים. לא השבטים שולטים בסיני, אלא מי שיש לו כסף לנהל את ההברחות והעסקים".

רק הכסף מדבר

אלי עצמון:
"רובה קלצ'ניקוב יוצא מסין במחיר של 150 שקל, וברצועה הוא נמכר ב-7,500 שקל. אתה יכול להעריך מה פער התיווך. לבדווים אין הרבה אפשרויות תעסוקה ומחיה, ולכן ההברחות הן האמצעי הכדאי"

כ-15 מטות, שבטי-אב בדוויים, יושבים בסיני. הגדולים והחשובים שבהם הם תראבין, טייהא, סווארקה ואל-עזזמה. השבטים הללו יושבים בעומק סיני - בחולות, בדיונות, בהרים, במקום שבו למשטר המצרי, ובמידה רבה גם לישראלי בשעתו, לא הייתה מעולם שליטה של ממש. "אנחנו ברחנו על נפשנו", מספר סוילם. "טייהא הוא שבט ענק לעומת עזזמה, אז כדי לא למות ברחנו. אם היה שלטון מרכזי של המצרים בסיני זה לא היה אמור לקרות, נכון? תאר לך שטח גדול פי שלושה מכל ישראל, ובתוכו דיונות שבבוקר הן כאן ומחר הן כבר במקום אחר. המצרים לא יכולים להתערב. הכול נשאר בין השבטים".

נתיב הכוח והכסף מתחבר לתוהו ובוהו של סיני - המהווה גן עדן לא רק למבריחים אלא גם לאנשי מודיעין וטרור. מי שבוכה היום בישראל על מכת ההברחות ועל השתוללות הבדווים בסיני, ולמעשה גם בנגב, צריך לזכור כי מערכת הביטחון הישראלית היא שעודדה במשך שנים את ההפקרות הזאת. מחמוד, שביקש שלא להיחשף בשמו המלא, מסביר מדוע פרש משירות קבע בצה"ל. "ברוב תמימותי רדפתי אחרי מבריחים שבעיניי היו פשוט עבריינים, מבריחי סמים. מי שחסם אותי ואת חייליי ונתן למבריחים לעבור הם אנשי מודיעין שלנו. זו הסיבה שעזבתי את הצבא. הבנתי שמשהו פה מאוד מאוד לא בסדר". הגדר בין המדינות מוקמת בקצב נמרץ אך אין כל הבטחה שהיא תמגר את ההברחות כליל. "אני לא בטוח שההברחות לא יגיעו ממזרח, מהצד הירדני", אומר אלי עצמון, מומחה לענייני בדווים. "יש פה מספיק כסף כדי שהעסק ימשיך. צריך להבין במה מדובר: זו לא אידיאולוגיה ולא נעליים: רק הכסף מדבר".

לדברי עצמון, אוכלוסיית הבדווים בסיני עומדת על כ-220 אלף איש (מעט יותר מאשר בנגב הישראלי). אולם אם מישהו חולם לחזור לשארם א-שייח' בקלות, כדאי שידע שאוכלוסיית המצרים דווקא צמחה פלאים: לאורך החופים יושבת אוכלוסיה של קרוב למיליון נפש שיושבו בחצי האי במהלך השנים מאז נסיגת ישראל. ב-82' מנתה אוכלוסיית סיני כולה, כולל יישובי הקבע של הפלאחים והפלשתינים באל-עריש ומקומות אחרים, כ-120 אלף נפש בלבד. המצרים, על חשבון הבדווים כמובן, יישבו מצרים רבים על בסיס הדיג והתיירות, זאת בנוסף לכ-250 אלף חיילים מצרים שפזורים ברחבי חצי האי.

"לאורך תעלת סואץ והחופים יש שלטון חזק למדי", אומר עצמון. "הבעיה של המצרים היא בפנים השטח העצום. כולם חוגגים שם: פלשתינים, ג'יהאד עולמי, וכמובן הכסף. אתה יכול לעשות חשבון: רובה קלצ'ניקוב יוצא מסין במחיר של 150 שקל, וברצועה הוא נמכר ב-7,500 שקל. אתה יכול להעריך מה פער התיווך. לבדווים אין הרבה אפשרויות תעסוקה ומחיה, ולכן ההברחות הן האמצעי הכדאי. להערכתי מתעסקים בזה כ-30 אלף נפש. זה הרבה, אבל רבים עדיין עוסקים בדברים אחרים כמו תיירות, מרעה ועוד".

סיכוי קלוש לשינוי

ד"ר אודי בלנגה:
"הבדווים מרגישים שלא סופרים אותם בכלל. רבים מהם לא נושאים אזרחות מצרית, לא זוכים ללימודים במצרים ולא לתעסוקה. במקרים רבים המצרים גם לקחו מהם נכסים שהיו להם והעניקו אותם למצרים שהובאו לסיני מעומק מצרים. הקיפוח הזה והפקעת האדמות מצטרפים להתחזקות הדתית ולעובדה שגורמים אסלאמיים שונים מרגישים בסיני בבית"

לדברי ד"ר אודי בלנגה מאוניברסיטת בר-אילן, מלבד הכסף ישנו תפקיד גם לתחושת הייאוש הכללית שגורמת לקרע בין השלטון המרכזי במצרים ובין הבדווים בסיני. "הבדווים מרגישים שלא סופרים אותם בכלל. רבים מהם לא נושאים אזרחות מצרית, לא זוכים ללימודים במצרים ולא לתעסוקה. במקרים רבים המצרים גם לקחו מהם נכסים שהיו להם והעניקו אותם למצרִים שהובאו לסיני מעומק מצרים. הקיפוח הזה והפקעת האדמות בידי השלטון המרכזי מצטרפים להתחזקות הדתית ולעובדה שגורמים איסלאמיים שונים, החל בשיעים שליחי אירן וחיזבאללה וכלה בסלפים סונים, מרגישים בסיני בבית.

"עזה סיפחה למעשה את הכלכלה של סיני אליה. הכול זורם לרצועה, ועכשיו יש גם בסיס דתי משותף לקשר הזה. מובארכ ריסן את הבדווים בשנים שבהן היה חזק. הם חששו בדרך כלל להביך אותו ולגרום לו לעשות מעשים נחרצים, אבל עכשיו הוא מחוץ לתמונה. לא ברור מה הולך להיות בסיני ומה יהיה טיב הקשר עם הנשיא החדש מורסי". לדברי בלנגה, תוצאות הבחירות בסיני העניקו תמיכה רבה לאחים המוסלמים ולסלפים. "עכשיו הבדווים מתרעמים על כך שסיני העניקה תמיכה כה רבה לאיסלאם ואין אף נציג בדווי בפרלמנט".

מה הצפי לעתיד? לדעת בלנגה, הסיכוי שהמדבר הפרוע יעבור שינוי לטובה קלוש. "לצבא, שנלחם על מעמדו במצרים ועל שליטתו בכלכלה, אין כוח ועניין לטבוע בסכסוך עם הבדווים. לפני שנה בדווים כבשו את תחנת המשטרה באל-עריש והצבא המצרי ניהל קרב בן 8 שעות כדי לשחרר אותה. הם מפוצצים את צינור הגז ולצבא אין מה לעשות. סיני לא מעניינת אותו בכלל כרגע. הוא נאבק על השליטה שלו במצרים - הוא זה שמייצר את הלחם, החלב, הזיתים והשמן. הוא בונה את המכונות, הוא אחראי למפעלי החקלאות ולבנייה. הצבא מעסיק במפעלים שלו חיילים בחצי השנה לפני שחרורם, ומתנגד נואשות לדרישות האחים המוסלמים לשקיפות כלכלית. הם ממש לא פנויים למלחמה מורכבת עם הבדווים בסיני. מצד שני, גם מורסי לא יתעסק איתם. המצרים לא מאמינים בבדווים ולא מתעניינים בהם. הם רואים בהם מש"תפים של ישראל ושל גורמים זרים, ומתייחסים אליהם כאל אוכלוסיה לא מצרית ולא אמינה. מלבד זאת יש לו 80 מיליון פיות להאכיל. סיני מתנהלת באופן עצמאי עם הכלכלה של הבדווים בשטח, וככל הנראה כך זה יישאר".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  05/07/2012   |   עודכן:  05/07/2012
אבינדב ויתקון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ממלכת ההברחות
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ישמעאל
6/07/12 08:26
2
לאן הגענו......
6/07/12 10:24
3
דודי30
6/07/12 16:10
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
את המחזה הנפלא הזה כתבה צביה הוברמן, עטורת ההישגים, וביימה דדי ברון המוכשרת. מהעובדות הידועות הן יצרו מחזה דרמטי, המתרחש כולו על סיפון האניה שעל הבמה, שזה גם הישג עיצובי של דנה צרפתי. צילומי הים שברקע של יואב כהן ומיקי שלום, מעניקים תחושה אמיתית של ההתרחשות. הקהל עד לעלית העולים החדשים לאניה, ליצירת סדר גם בתנאים הקשים שהם נאלצו לעמוד בם, למשברים הנפשיים ולטראומות שכל אחד מהם נשא בחובו בגלל המלחמה - אבדן יקיריהם ותחושת הבדידות בעולם.
05/07/2012  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
באביב 1953 התחוללה בקיבוץ עין החורש פרשיה מסעירה. חבר הקיבוץ, משה אלברט, הואשם על-ידי חברים יודעי צרפתית, מהדבוקה הפרנקופונית המקומית, בפלגיאט ספרותי שערורייתי.
05/07/2012  |  אלישע פורת  |   כתבות
כך משתקף השבוע מהפייסבוק שלי
05/07/2012  |  מאיר עוזיאל  |   כתבות
"הניסיון, החוסן הכלכלי, העמידה בתקני עבודה קפדניים, המקצועיות שנבנתה משך השנים והאנשים של עמידר, העושים הכל כדי לתת את השירות הטוב ביותר, מבטיחים לכל מי שנזקק לשירותי החברה לקבל סיוע מירבי". כך מספרת על עצמה חברת עמידר, חברת הדיור הציבורי שבבעלות המדינה. ספק רב אם נשיא בית המשפט המחוזי בנצרת, דוד חשין, היה חותם על התיאור הזה; קרוב לוודאי שמרים קקיאשווילי הייתה אומרת שהאמת הפוכה.
04/07/2012  |  איתמר לוין  |   כתבות
פרפרי עש הם מזיקים ההורסים את הבגדים והצמחים שלך. מזיקים אלה אוהבים להשתכן בתוך חדר האמבטיה, הארון, המטבח וכמעט בכל מקום בבית. לעיתים בלי לשים לב, את עלולה להעביר עש מהחנות מכולת בו את מבקרת, שכן מדובר במקום מלא בדים ומזון. אם במזווה שלך יש חורים קטנים על מיכלי מזון, ככל הנראה כי שם נמצא עש. אם אינך רואה את פרפרי העש מתעופפים, ייתכן שהם עוד עשויים להיות בשלב הזחל שלהם, מחכים לגדול.
04/07/2012  |  נטלי ורטהיימר  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il