|   15:07:40
דלג
  יעל פרידסון  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

ההסכם בין 'סיטיפס' למדינה נחשף:

כך ויתרה המדינה על הנוסעים ברכבת

מה שנראה כמו רצף תקלות נקודתיות בשירות שמעניקה 'סיטיפס' קיבל אישור גורף מהמדינה מהנספח הסודי המגדיר את פעילות הרכבת הקלה בירושלים, שהגיע לידי 'מקור ראשון', מתברר שהכול חלק מהחוזה: הירידה בתדירות הרכבות, העלייה בצפיפות בקרונות, ביטול קווי האוטובוסים המתחרים - והמדינה ממשיכה לשלם יו"ר הוועדה לביקורת המדינה: נגמרו ההנחות. החוזים הבאים יהיו בידי הציבור
30/07/2012  |   יעל פרידסון   |   כתבות   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
תדירות הרכבת הקלה תרד בתמורה להשלמת מערכות חיוניות [צילום: פלאש 90]

בכלל לא מפתיע
התלונות על הצפיפות בקרונות, במיוחד בשעות העומס, לא צריכות להפתיע איש: בתוספת להסכם מוגדר כי במשך תקופת ההתארגנות המדינה לא תקנוס את סיטיפס על צפיפות יתר בקרונות

הרכבת הקלה משלימה החודש שנה ראשונה להפעלתה, אך איש מתושבי הבירה לא מתכוון לחגוג. תדירות הרכבות נמוכה ממה שהובטח, הקרונות צפופים בשעות השיא ומכונות הכרטיסים מקולקלות. אך מה שמוצג לציבור כתקלות נקודתיות הטעונות שיפור מתברר כחלק מהסכם בין המדינה לחברת סיטיפס, מפעילת הרכבת, הנחשף לראשונה ב'מקור ראשון'. במסגרת תוספת להסכם הזיכיון, שנחתמה במרס השנה, אישרה המדינה לסיטיפס כמה וכמה הקלות ברמת השירות בתמורה לתיקון קבוצת ליקויים, ובהם השלמת מערכות תקשורת, בקרה ופיקוד, תיקונים במערכת החשמל ועוד. העובדה שחברת סיטיפס לא עומדת בתנאי הסף של השירות לא מנעה את המדינה מלהתחייב בהסכם לשינויים בקווי האוטובוסים ומלשלם לחברה את שארית מענק ההקמה, כ-100 מיליון שקלים.

הקמת קו הרכבת הקלה הראשון בישראל היה תהליך מורכב מצד כל הגורמים המעורבים ולווה בעיכובים רבים, שגרמו לדחיות חוזרות ונשנות במועד תחילת ההפעלה המסחרית. כתוצאה מכך הגישו חברת סיטיפס והמדינה תביעות הדדיות על סך כחצי מיליארד שקלים בשל הנזקים שנגרמו להן מהעיכובים, והן נמצאות בהליך בוררות כבר כמה שנים. לדברי עו"ד אסף פינק, שהגיש תביעה ייצוגית נגד חברת סיטיפס, הסכמת המדינה להליך בוררות היא חריגה. "לא ייתכן שהמדינה מנהלת את הסכסוך הזה כסכסוך עסקי בין שתי חברות, במחשכים, אצל בורר, ולא במערכת המשפט של המדינה. הדבר גורם לכך שהציבור לא מודע להסכמות שהתגבשו ואיננו יכול למחות על כך", הוא אומר, ומדגים: "הוסכם בין הצדדים על דחיית מועד ההפעלה. הוסכם שהרכבות ייסעו בתדירות נמוכה. הוסכם שהמדינה תוותר על שביל אופניים ברחוב יפו. האם הציבור מודע לוויתורים האלה? האם ניתנה לו הזדמנות להתנגד? התפיסה הנכונה היא שסכסוך ציבורי יתנהל בבית משפט בצורה פומבית".
הסכם: ADDENUM MARCH 2012
נוסח ההסכם, כולל הנספח, שנחתם בין המדינה למפעילת הרכבת הקלה בירושלים - חברת סיטיפס

לא קונסים על צפיפות

הרכבת יצאה לדרך באוגוסט לפני שנה למרות שהיה ברור שחלק מעבודות ההקמה טרם הסתיימו, ובשלושת החודשים הראשונים הנסיעה הייתה בחינם. חלק מהתקלות בתפעול הרכבת היו צפויות, אך גם לאחר חצי שנת הפעלה היה פער בין רמת השירות שסיטיפס התחייבה לה במסגרת הסכם הזיכיון ובין המציאות בשטח. סוגיית הקנסות ויחס הפקחים רק הגבירו את הלחץ הציבורי לשיפור חוויית הנסיעה.

כחלק מהליך הבוררות בחודש מרס נחתמה תוספת להסכם, שלפיה הצדדים יעשו מאמץ להביא את הקו הראשון לרמת תפעול מלאה. במסגרת התוספת להסכם הוגדרה תקופת התארגנות של חצי שנה, עד 31 באוגוסט השנה, שבמהלכה על סיטיפס לטפל ב-20 ליקויים הקשורים לתפעול הרכבת, ובהם מינוי מנהל תפעול והשלמת מערכת מכונות מכירת הכרטיסים. לחלק מהסעיפים יש משמעות מבחינת בטיחות הרכבת הקלה: למשל, השלמת מערכת התקשורת ומערכת הפיקוד והבקרה חיונית כדי לפקח על תנועת הרכבות. לכל סעיף הוגדר תאריך להשלמתו, וכן קנס על איחור: למשל, השלמת מערכת הכרטוס הייתה צריכה להתבצע עד 30 באפריל, והקנס על איחור הוא 9 מיליון שקלים. איחור בהשלמת מערכת ספירת הנוסעים לאחר 30 ביוני יביא לקנס של מיליון שקלים. משרד התחבורה ומשרד האוצר סירבו להשיב לשאלה אם סיטיפס השלימה את המשימות האלו, וסירבו לתת פרטים לגבי קצב ההתקדמות של סעיפים אחרים.

המדינה, מצדה, הסכימה לוותר על דרישותיה מסיטיפס בכמה תחומים במהלך תקופת ההתארגנות. תדירות הרכבות הנדרשת ירדה בשתי דקות, וכך במקום שרכבת תגיע בתדירות של 8 דקות בשעות 9:00¬-15:00, התדירות עלתה ל-10 דקות ביום. גורם במשרד התחבורה הדגיש כי "התדירות היא רק הסף המזערי, לא המרבי", ואישר כי סיטיפס עומדת בלוחות הזמנים כפי שנקבעו בתוספת להסכם, אך דוברות משרד התחבורה סירבה להעביר דוחות על תדירות הרכבות. מול טענות משרד התחבורה עומדות טענותיהם של נוסעים רבים המתלוננים על עיכובים ניכרים בהגעת הרכבת. גם התלונות על הצפיפות בקרונות, בייחוד בשעות העומס, לא צריכות להפתיע איש: בתוספת להסכם מוגדר כי במשך תקופת ההתארגנות המדינה לא תקנוס את סיטיפס על צפיפות יתר בקרונות. בזמן שחברי הכנסת מקיימים דיונים על התקלות, יוצאים לסיורים בשטח ומקשיבים לתלונות הנוסעים, מתברר שהתקלות בשירות הן באישור המדינה.

מוכרים את הציבור

תקלות באישור
בזמן שחברי הכנסת מקיימים דיונים על התקלות, יוצאים לסיורים בשטח ומקשיבים לתלונות הנוסעים, מתברר שהתקלות בשירות הן באישור המדינה

"הציבור זכאי לפיצוי על זמני העבודות שהתעכבו, על הדחייה בהפעלה ועל השירות הלקוי שאנחנו מקבלים רוב השנה", מגיב גיל יעקב, איש ארגון '15 דקות' של צרכני התחבורה הציבורית, על חשיפת התוספת להסכם. "במקום זה אנחנו מקבלים קנסות, אי עמידה בזמנים, צפיפות ומשכי נסיעה ארוכים יותר בקווי האוטובוס, והכול באישור המדינה. כל תהליך חתימת ההסכם עם סיטיפס והדיונים על דחיות והשלמות להסכם נעשה מאחורי גבו של הציבור, בלי לעדכן את ארגוני הצרכנים. נותר הרושם שהכול נעשה כדי לרצות את החברה".

סעיף נוסף המקומם את פעילי התחבורה הציבורית הוא התחייבות המדינה לשנות את קווי האוטובוס בירושלים, במהלך תקופת ההתארגנות, בשני שלבים: אחד בסוף חודש יוני והשני באמצע אוגוסט. "לא מתקבל על הדעת שמשרד התחבורה ימשיך בשינוי מסלולי האוטובוסים לפי ההסכם, בזמן שסיטיפס הפרה את ההסכם פעמים רבות ובמשך שנים, ולמרות ההפרות המדינה עומדת בהתחייבויות שלה והחברה הפרטית לא. זה חייב להיפסק", אומר יעקב. הפעימה הראשונה נערכה בסוף החודש שעבר, ובמסגרתה שונו קווי התחבורה בעיקר באזורים חרדיים בירושלים. במשרד התחבורה סירבו לענות על השאלה אם תיערך הפעימה האחרונה ב-15 באוגוסט, כפי שעולה מן החוזה. גורמים המעורבים בפרויקט טוענים כי כל עוד השירות לא ברמתו המלאה לא תתקיים הפעימה הסופית, שתבטל את קווי האוטובוסים לפסגת-זאב ולנווה-יעקב, וכי הסיכויים שהשירות יגיע לרמה מלאה באמצע אוגוסט הם אפסיים.
המדינה עומדת גם בהתחייבות לרשת ביטחון במסגרת ההסכם. מדובר בחלוקת סיכון הרווח, שלפיה התחייבה המדינה למספר נוסעים מינימלי. סיטיפס לא השלימה את מערכת ספירת הנוסעים, אבל המדינה כבר התחייבה על הכנסות של 15 מיליון שקל בחודש לפחות, ותשלם לסיטיפס את הפער בין הסכום הזה ובין ההכנסות בפועל.
"ההסכם והתוספת לו הם בין סיטיפס למדינה. מצער לראות שהמדינה מתדיינת עם סיטיפס כדי לחסוך לעצמה כספים, אך לא נותנת את הדעת לנזקים האדירים שנגרמים לציבור בשל העיכוב בהפעלה סופית של הרכבת", אומר עו"ד פינק. "חמור מאוד שהרכבת עדיין לא נוסעת במהירות הנדרשת ושתכיפות הגעת הרכבת היא נמוכה מאוד מההתחייבות בהסכם. מאידך-גיסא, המדינה מוכרת את הציבור ומאשרת לסיטיפס הקלות בצפיפות הנוסעים ובתדירות הפעלת הרכבות".

אבל זו השנה הראשונה להפעלה, הגיוני שיהיו תקלות.

"עם כל הכבוד לסיטיפס, היא לא 'עושה טובה' למדינה ולציבור. מדובר על פרויקט כלכלי, וסיטיפס פשוט לא עמדה באף לוח זמנים. היה עיכוב של יותר משנה בסגירה הפיננסית של הפרויקט, לאחר מכן כל התהליך ההקמה התנהל בעצלתיים, ולא ייתכן שעברו יותר מ-78 חודשים ממועד הסגירה הפיננסית - שזהו המועד שבו היו הצדדים יכולים לבטל את ההסכם ביניהם - ועדיין אין רכבת מתפקדת, ועדיין יש בעיות בטיחות חמורות, ועדיין כמחצית מהצמתים טרם תוכננו".

חוזה דרקוני

בעוד התוספת להסכם עומדת לפוג, עורכי הדין של סיטיפס נמצאים במשא-ומתן מול האוצר על ניסוח תוספת חדשה להסכם. במקביל מתנהלים דיונים על הארכת קו הרכבת הקלה לעין-כרם, נווה-יעקב, הר-הצופים וגבעת-רם, מה שמתמרץ את סיטיפס לשפר את השירות כדי לזכות במכרזים החדשים.

"המדינה הלכה לקראת סיטיפס מכמה סיבות, וזה מאחורינו", אומר ח"כ אורי אריאל, יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, בתגובה לחשיפת ההסכם. "אני מסתכל קדימה, ואני חושש מאוד שסיטיפס תבוא לבקש עוד פעם ארכות, ואני חושש שיהיו אנשים באוצר ובתחבורה שיאשרו אותן. זו תהיה טעות, ואנחנו עוקבים אחריהם. זהו, נגמרו ההנחות, וצריך לתת שירות ראוי. יש פה משהו לא נורמלי: החוזה לא פורסם לציבור, ולא הייתה שקיפות. תפקידנו בוועדה לביקורת המדינה לדאוג לכך. הואיל והמדינה הולכת להאריך את הקווים, אנחנו נעמוד על המשמר: כל חוזה שייחתם יהיה ברשות הציבור".

"מדובר בחוזה מופרך. מי שחתם אותו מטעם המדינה לא היה בהכרה, או שהיה בהכרה אבל הייתה לו סיבה טובה לחתום על חוזה דרקוני כזה. אי-אפשר להאמין", תוקפת את ההסכם חברת מועצת העיר יעל ענתבי. "אם הפרויקט כושל, איך ממשיכים את הארכת הקווים בעלויות מטורפות?"

  • ממשרד התחבורה וממשרד האוצר נמסר בתגובה: "הפעלת הרכבת הקלה בירושלים הביאה למהפכה של ממש בשימוש בתחבורה הציבורית, לקיצור זמן הנסיעה ולהעלאת רמת השירות לנוסע. יצוין כי המדינה עוקבת באופן רציף אחר מימוש התחייבויות הזכיין בהתאם לתוספת לחוזה, ופועלת לשפר את השירות, הזמינות ודיוק המידע הניתן לציבור".

  • מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "ראש העירייה פועל כל העת לשיפור מערך התחבורה הציבורית, ובעקבות פעולותיו מול משרד התחבורה חלים באופן רציף שיפורים ותיקונים במערך התחבורה לרווחת ציבור הנוסעים. ברקת ימשיך לפעול כדי לייצג את האינטרס של תושבי ירושלים".

פורסם במקור: מקור ראשון
תאריך:  30/07/2012   |   עודכן:  30/07/2012
יעל פרידסון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כך ויתרה המדינה על הנוסעים ברכבת
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שופר
31/07/12 00:27
2
אין שמות בעברית?!
31/07/12 09:55
 
מקס פאואר
31/07/12 14:08
3
יואבחלב
1/08/12 07:23
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בתור הורים כולנו רוצים תמיד לתת לילדינו את הטוב ביותר ומחפשים את האיזון בין תזונה נכונה ובריאה לבין המצוי, שבמקרים רבים הוא גם הרצוי מבחינת הילד.
30/07/2012  |  איריס כהן  |   כתבות
אני עסוק, מצטער, חייב לרוץ...
30/07/2012  |  ריבה אלקלעי  |   כתבות
כוכב אוראנוס השליט הטבעי של מזל דלי המקושר עם רצון לחופש ושחרור ממסגרת, נכנס השבוע במזל טלה למעלת הנסיגה בה יהיה במשך כמה חודשים עד שיתיישר מחדש בחודש דצמבר 2012.
30/07/2012  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
שישה מחוזות-יעד כבשו בקיץ הזה את ליבו של התייר הישראלי באירופה: יוון, בולגריה, הונגריה, גרמניה, ספרד ואנגליה. מסתבר שבצד אתרי הנוף האטרקטיביים, צדה את עיניו גם הקולינריה שלהם. בזו הרי יש כדי להשכיח ממנו, ולו לעת החופשה השנתית, את הפלאפל, החומוס והטחינה של שאר ימות השנה, שכבר יצאו לו מכל החורים.
30/07/2012  |  ראובן לייב  |   כתבות
אמצעים למניעת הריון מהווים חלק בלתי נפרד מחיינו, החל מגלולות למניעת הריון ועד לקונדומים. רבים משתמשים באחד מאמצעי המניעה לצורך מניעת הריון ובקונדומים גם לצורך הגנה ממחלות מין.
30/07/2012  |  ד"ר אריק שכטר  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il