|   15:07:40
דלג
  אבינדב ויתקון  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
[צילום: מרים צחי/מקור ראשון]

אבות בזבל

מאות שנים לא נגעו ערביי חברון באדמות תל רומיידה, משום שידעו שזהו שטח יהודי. אבל עכשיו, בחסותם המלטפת של שלטונות ישראל, הופכים השכנים הערבים את האתר הארכיאולוגי היהודי הקדום בעולם לאתר שריפת אשפה ואף מנתצים את השרידים הנדירים
10/08/2012  |   אבינדב ויתקון   |   כתבות   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
[צילום: מרים צחי/מקור ראשון]

[צילום: מרים צחי/מקור ראשון]

שכבת עננים מסוככת מפני להט השמש החברונית. קדרות מוזרה פרוסה על העיר השקטה. בחלקה הזעיר שבידי ישראל - מערת המכפלה, בתי היישוב היהודי, שורת הבתים לאורך רחוב השוהדא והעלייה לתל רומיידה - מהלכים תושבים יהודים, תיירים יהודים, ערבים זעופי מבט. מבני היישוב היהודי שלצד מערת המכפלה נראים כמעין חזיון שרב, כפתחו השלו של גן עדן, וסביב להם אוכל הרקב: השנאה, ההזנחה, חוסר העניין הלאומי להפוך את המקום היהודי המופלא הזה ללב העם והארץ. ההתכחשות שעדיין הופכת את חברון לחטוטרת במקום לפסגת מורשת מטופחת.

השטח הישראלי הזעיר, החרב למחצה, גודלו שלושה אחוזים בלבד מהעיר הערבית שסביבו. זו נבנית במרץ ובשאון. לא הרחק מהקסבה הישנה צמחו קניון חדש ומרשים ומגדלים גבוהים עטויי זכוכית. "העיר הערבית פורחת בשעה שאנחנו נאלצים להיחנק כאן ולהיאבק על כל דבר, ולו הקטן ביותר", אומר חיים בלייכר, שומר בית העלמין היהודי העתיק של חברון, המשמש גם סייר קרקעות ופקח מקומי מטעם היישוב היהודי. היישוב עסוק בניסיונות לרכוש וליישב מבנים שנרכשו מערבים מקומיים, מאבק סיזיפי עם ממשלת ישראל הרואה בטיפוח היישוב היהודי הקטן נטל הגדול מכוחותיה.

"היום חברון היא אחד המקומות הרגועים", מחייך בלייכר. "מזמן איבדנו את הבכורה לתושבי השומרון, שם מתחוללים המאבקים הרציניים". לדבריו, הקיפאון הממשלתי בכל הקשור לחברון מתבטא בשלל דרכים. "יש העלמת עין מהתיישבות ובנייה ערבית לא חוקית בשטח הישראלי. כרגע גורמים ברשות הפלשתינית מנסים לבנות בנייה חוקית ליד מערת המכפלה (אזור סמטת ארז) כחלק מהמטרה שלהם ליישב גורמים עם עבר ביטחוני ופלילי בשטח הישראלי ולמרר לנו את החיים. זה רק היבט אחד; אנחנו רואים את אוזלת היד בתחומים נוספים. אבל אנחנו לא מוותרים. אנחנו מתלוננים למשטרה שוב ושוב, פונים למפקדי צה"ל, מתעדים ודורשים שהחוק יגיב לדברים".

משכונת אדמות ישי בתל רומיידה נשקפת חברון כולה. המכפלה שבלבה, מבני היישוב היהודי העתיקים והחדשים, הקסבה העתיקה והמסגד העצום הסמוך לה: גינות וכרמים, רבי קומות מבהיקים. לאחרונה משחיתים השכנים הפלשתינים את עתיקות התל חזור והשחֵת, אגב גרימת נזק ארכיאולוגי ואקולוגי חמור. וזהו סיפור המאבק של תושבי תל רומיידה למען שימורו של התל המופלא שהם מתגוררים בו.

נחשו למי פתחו תיק
[צילום: מרים צחי/מקור ראשון]

והבורות בוערים...
חיים בלייכר תיעד את השלכת האשפה, הזעיק את המשטרה ואת המנהל האזרחי, הגיש תלונות למשטרה - והבורות ממשיכים לבעור באש זבל התמיד ולהתחדש בפסולת טרייה. באחד מהם נראות אבני חומה מסותתות, כבדות ביותר, המכונות 'חומות הענקים'. פסיפס שבור למחצה שוכב בתוך הפסולת החרוכה

מי שמכיר את התל רק כמעונו של ברוך מרזל או כמקום שבו נרצח הרב שלמה רענן בביתו, עשוי להתפלא לשמוע כי מדובר בשכונה קטנה של משפחות יהודיות המתגוררות בבניין אבן נחמד. בחצר הבניין עץ חרוב עתיק שבצלו מתקני שעשועים לילדים. מתחת לבניין, שהוקם על עמודים, נפרס אתר עתיקות שהתגלה בעת החפירות להקמתו. המתחם מגודר, ושלטים מאירי עיניים מפענחים למבקרים את פשר האבנים העתיקות.

"נמצאו כאן ממגורות תבואה מימי חזקיהו המלך ובהן כדים עם הכיתוב 'למלך חברון'", מסביר משה יהלום המתגורר בתל זה 13 שנה. "המשמעות היא שהיה כאן מאגר תבואה ששייך למלך". כן נמצאו גם ממצאים חקלאיים מימי בית שני. "אנחנו חושבים איך לפתח עוד את הארכיאולוגיה, מתוך הבנה שתל רומיידה הוא הוא חברון הקדומה", אומר יהלום. "פה הייתה העיר, וגם החומות הכנעניות נמצאות פה, בתל".

תל רומיידה הוא למעשה גבעה חקלאית נטועה עצי זית עתיקים. מעבר לבתי השכונה היהודית משתפלת הגבעה שכולה כרם זיתים ובקצהו מעיין עתיק, יחיד בכל האזור כולו. "המעיין הזה היה ככל הנראה גם המעיין של העיר התנ"כית ושל זו שאחריה", אומר חיים בלייכר. "זו כנראה הסיבה שהתיישבו כאן".

הזיתים בני מאות השנים מתפתלים בעווית. בֵּינות להם נשקפת עיר האבן, ולמרגלותיהם מסומן 'שביל חברון', בכחול ולבן, חלק מ'שביל יהודה', שנועד למשוך תיירים ומבקרים למקום שבו אברהם ישב ודוד מָלַך. בשטח הקטן של התל מצויים גם בתים ספורים של תושבים ערבים, כחמש משפחות שחלקן מעבדות את הקרקע ומוסקות את הזיתים. אין זו בעלות פרטית ממש, אלא חזקה על השטח שאותה אישר המנהל האזרחי הישראלי לאחר מלחמת ששת הימים. שטחים אחרים שייכים לאפוטרופוס הכללי, מגודרים (חלק מהגידור הוסר בידי הערבים), ונכון לעכשיו מדינת ישראל מסרבת לעשות בהם דבר.

"תל רומיידה כולו", מסביר בלייכר, "לא מיושב כמעט בידי ערבים, למעט אותן חמש משפחות, מסיבה פשוטה: התל נחשב לאורך כל התקופה העות'מאנית שטח ששייך לקהילה היהודית. מסמכים משפטיים המוכיחים בעלות יהודית נמצאו לצערנו רק לחלק מהחלקות בתל, אבל גם הערבים עצמם כיבדו כל השנים את העובדה שהמקום הוא רכוש הקהילה היהודית. זו הסיבה שהמקום השתמר כל כך".

על חלק מאדמות האפוטרופוס הוקמה השכונה היהודית בשנת 1984. התל עצמו הוכרז שטח ארכיאולוגי שכל פעילות בקרקעותיו אסורה, פרט לשימור הקיים. למשה יהלום נפתח תיק פלילי בטענה שנטע גפנים בשטח ארכיאולוגי, זאת לאחר שתושבים יהודים נטעו כמה גפנים באחד משטחי האפוטרופוס הנטושים. התיק של יהלום פתוח כבר חצי שנה, ומונע את חידוש רישיון הנשק שלו. "טוענים שפגעתי בארכיאולוגיה, למרות שלא אני נטעתי", אומר יהלום, "בו בזמן שלנגד עיני המשטרה והצבא השכנים הצמודים אלינו משמידים את העתיקות החשובות ביותר של התל, מימי התנ"ך".

ואכן, צעידה בין הזיתים הכבירים חושפת מחזה נתעב, שבדרך מוזרה מתאים לאווירת הקודש והסחי השלובים יחדיו של חברון: למרגלות העץ הקשיש, בבור שבו קטעי חומה כנענית וממצאים אחרים, מהבילה ערימת זבל טרייה, ומתחתיה ערימת זבל שנשרפה כבר, מפייחת את עתיקות המקום. מטרים ספורים מהבור עומד בית ערבי נאה, עצים מצִלים בחצר, חומה נמוכה, יופי כפרי נעים וטוב. בבורות הפזורים בין חלקות התל מושלכים מקרר ישן, פסולת בניין, זבל ביתי.

בלייכר תיעד את השלכת האשפה, הזעיק את המשטרה ואת המנהל האזרחי, הגיש תלונות למשטרה - והבורות ממשיכים לבעור באש זבל התמיד ולהתחדש בפסולת טרייה. באחד מהם נראות אבני חומה מסותתות, כבדות ביותר, המכונות 'חומות הענקים'. פסיפס שבור למחצה שוכב בתוך הפסולת החרוכה, שברי חרס, ועוד. "בבור הזה נמצא כתב יתדות עתיק ופסיפס ביזנטי שחלקו כבר נותץ", אומר בלייכר בעוגמה.

"אין עניין לציבור"
[צילום: מרים צחי/מקור ראשון]

אחד השכנים הערבים שהחליט להרחיב את שטחו עקר לאחרונה עצי זית בני מאות שנים בטענה ש"מתו", וחפר בעזרת טרקטור באדמת התל אגב הרס הממצאים במקום. המשטרה שהזעיק בלייכר והמנהל האזרחי הפסיקו את העבודות, אולם ההרס כבר נעשה, והזבל מוצא את דרכו לבורות חדשים, גם לאלה המרוחקים מבתי התושבים הערבים.

"יש גם השלכת זבל מכוונת נגדנו, אבל לא זה העיקר", אומר בלייכר. "מדובר בסך הכול בחמש משפחות שאין להן פח אשפה נורמלי של עיריית חברון. זה הסיפור הגדול שאי-אפשר למצוא לו פתרון כבר חודשים על גבי חודשים? איך ייתכן שאני מתעד אדם הורס ממצאים ארכיאולוגיים והמשטרה מודיעה לי שהתיק נסגר מחוסר עניין לציבור? לנו דווקא יש הרבה מאוד עניין: אנחנו נושמים את הזבל השרוף, והשטח הזה הוא מבחינתנו העתיד התיירותי של התל. איך אני יכול להפוך את המקום למסלול בדרכי האבות וההיסטוריה שלנו כשבין העצים, על החומות העתיקות מימי בית ראשון ובית שני, נערם ובוער הזבל?

"הזלזול וההתעלמות של הממשל הישראלי מאכיפת החוק במקום הזה מסמלים הכול. כל כך קל לפתור את הבעיה הזו ולשמור את ההיסטוריה של עם ישראל, אבל זה כנראה לא מעניין אף אחד. אם מישהו היה זורק מסטיק בעתיקות הפלשתים באשקלון הוא היה חוטף, אבל פה יש אדישות מוחלטת להיסטוריה שלנו, לחוק ולצדק".

גם עמותת 'ירוק עכשיו' המטפלת בפניות הציבור לגבי מפגעים סביבתיים החלה לאחרונה לטפל בהרס עתיקות 'שביל חברון המקראית'. העמותה מטפלת בפרויקטים שונים ברחבי הארץ, אך בניגוד לגופים סביבתיים אחרים היא אינה מפלה לרעה את מפגעי הסביבה הפלשתינים ביהודה ובשומרון.

"לאחר שתושבים רבים לא קיבלו מענה מצד גורמי האכיפה השונים, לקחנו על עצמנו לקדם את הטיפול במפגע", אומר עופר ענבר, ממלא-מקום מנהל ירוק עכשיו. לדבריו, העמותה ביקשה להבין מדוע אין פעילות נמרצת נגד המשחיתים, ומדוע אין אכיפה שווה לתושבים יהודים, הנתונים לפיקוח צמוד וליחס מחמיר על כל עבודה בשטח התל, ולתושבים פלשתינים שהורסים את הממצאים ובדרך כלל אינם נתונים למרות כל הליך שהוא. "מדובר בפגיעה קשה בממצאים ארכיאולוגיים המתארים את ההיסטוריה היהודית הקדומה בעולם, ולא ברור עד כה מדוע לא נעשו עד כה שיקום של הממצאים שנפגעו וחקירה מעמיקה של הוונדליזם".

מהמנהל האזרחי טרם התקבלה תגובה.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  10/08/2012   |   עודכן:  10/08/2012
אבינדב ויתקון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אבות בזבל
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יצחק שמעון
10/08/12 19:19
2
אז יתקפו את אירן?
11/08/12 19:14
 
ביאטרי
11/08/12 20:19
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
30 שנה מלאו לפרוץ מלחמת שלום הגליל, היא מלחמת לבנון הראשונה. אדריכל המלחמה, שר הביטחון דאז אריאל שרון, כינה אותה כעבור שנים "מהמוצדקות שבמלחמות ישראל" ועורר מחדש את הוויכוח הגדול סביבה. היא הייתה ללא ספק המלחמה היותר שנויה במחלוקת בתולדות ישראל; למעשה, המלחמה הראשונה שעוררה ויכוח נוקב לא רק סביב אחד ממהלכיה (ויכוחים רבים כאלה היו עוד קודם), אלא לגבי עצם קיומה. זו הייתה המלחמה הראשונה שבה שלטים הנוקבים במספר הקורבנות הונפו דרך קבע ליד בית ראש הממשלה, וכתובות נאצה על קירות כינו את ראש הממשלה ואת שר הביטחון דאז "רוצחים". 30 שנה אחרי, אין טעם לפתוח מחדש את הוויכוח ההוא, אבל חשוב לבחון מה היו השפעותיה של המלחמה ההיא על הצמרת הישראלית, מדינית וביטחונית כאחד.
10/08/2012  |  יאיר שלג  |   כתבות
שימוש בטלפון הוא חלק בלתי נפרד במשא-ומתן, אבל למשא-ומתן הטלפוני יש מספר יתרונות ומספר חסרונות היתרון העיקרי בשימוש בטלפון הוא חיסכון בזמן שימוש בטלפון מאפשר לנהל משא-ומתן בזמנים נוחים ומקובלים על כל הצדדים בנוסף, קיימות שיחות ועידה המאפשרות לאסוף הרבה בעלי עניין, ללא קשר למיקומם הממשי עם זאת, למרות היתרונות הברורים, למשא-ומתן טלפוני יש חסרונות רבים
10/08/2012  |  אלי יצחק  |   כתבות
הערפל מתפוגג לאחרי שכוכב מרקורי חזר למסלול והתקשורת ברורה יותר. למדנו שיעור על כוח המשחק של הכוכב האחראי על מידע ותקשורת, שטייל במזל אריה נגד הכיוון. הייתה זו הפטפטת והקשקשת שחווינו בכלי התקשורת המתחרים זה בזה, מי הביא את הפרשן הביטחוניסט לשעבר, או הכלכליסט האקדמאי שיודע מה הכי נכון למדינת ישראל. נזכור שכל ה"חוכמה" נשפכה עלינו ברצועת זמן שמרקורי היה בנסיגה. מרקורי בנסיגה הוא הג'וקר, זה שאוהב לעשות טריקים והמהימנות שלו היא בסימן שאלה גדול.
10/08/2012  |  טובה ספרא  |   כתבות
צריך להיות מצויד במידה בלתי מבוטלת של חוצפה כדי ששר בממשלה ישתמש בפעילות השוטפת של משרדו כדי לקדם בדרכים ציניות ובמהירות מעל המותר בחוק אינטרסים פוליטיים אישיים. אדם זה הוא שר התחבורה, ישראל כ"ץ, המשמש במקביל כיושב-ראש הנצחי של מזכירות הליכוד ומבקש בכל פעם שהוא חושש לפיחות במעמד להוכיח כי הוא בעל הבית של הליכוד.
10/08/2012  |  אריה אבנרי  |   כתבות
כך משתקף השבוע מהפייסבוק שלי
09/08/2012  |  מאיר עוזיאל  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il