|   15:07:40
דלג
  ציפי לידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

פותחים צוהר

מה הקשר בין המבול למפלס הכינרת? על אקולוגיה רוחנית ומסרים נוספים בפרשה ולקינוח: הולדת אברהם אבינו דברים לפרשת נח
19/10/2012  |   ציפי לידר   |   מאמרים   |   תגובות
תיבת נח

'אדם אחד משתעל, וכל העולם חוטף שפעת' - זהו למעשה המֶסֶר שמשקף המבול. ביסוד התפרצות המבול מונח העיקרון שעליו הצביע רבי משה חיים לוצאטו (רמח"ל) בספרו "מסילת ישרים", כי לכל מעשה של אדם השפעה רחבת טווח על העולם כולו (כן, קראתם נכון!). חוק האקולוגיה הרוחנית מלמד על הזיקה הרוחנית-פיסית שקיימת בין כל מערכות הבריאה. ההידרדרות המוסרית החמורה של דור המבול משפיעה כענישה טבעית על קריסת מערכות היקום כולו – החל בדומם, דרך הצומח והחי, שהיה שותף לעיוות המוסרי, ועד לחיסול האנושות כולה מחוץ לתיבה.

העצם החי

תורת הקבלה מצביעה על קיומה של נפש בכל עצם. בניגוד לתנועת היצורים הביולוגיים והתפתחותם, הנפש של הדומם היא ברמה סטטית ובלתי מתפתחת. מבחינה פיסיקלית הכוונה היא ככל הנראה לתנועת האלקטרונים סביב גרעין התא, המאפשרת את קיום עולם החומר. אולם תנועה זו מתאפשרת הודות לזרימת אנרגיה מתמדת מהמקור הרוחני של הבורא, שהיא הכוח המפעיל את היקום ומניע אותו. ללא התחדשות זרימה אנרגטית זו מדי רגע, ללא הפסקה, תושבת חלילה פעילות היקום.

אותה נפש שהטביע הבורא בכל עצם בבריאה היא המסבירה את השפעת מעשיו של האדם על העולם הפיסי ועל איכות הסביבה. כבר התנאים למדו מאיכות הצמחים על המצב הרוחני של הדור. כאשר ראו דלעת גדולה ויפה, עד כי פרד יכול היה לדור בה, ידעו כי הדור במצב רוחני טוב, וכי היהודים מקיימים מצוות התורה כהלכתה. לעומת זאת, כעבור שנה ראו דלעת קטנה ונבולה יחסית, והסיקו מכאן על הירידה הרוחנית של הדור.

מייבשים את הכינרת

השפעת המעשים ניכרת אפילו על מאגר המים בכינרת (לא, זו לא טעות דפוס). לפי חוק האנרגיה האוניברסלי מסתבר שהבצורת היא פונקציה ישירה של אי-קיום מצוות התורה. על זיקה מפורשת זו מצביעה התורה בפרשת שמע השנייה: "והיה אם שמוע תשמעו אל מצוותי אשר אנוכי מצווה אתכם היום... ונתתי מטר ארצכם בעיתו יורה ומלקוש, ואספת דגניך ותירושך ויצהרך... ואכלת ושבעת". אולם "הישמרו לכם פן יפתה לבבכם וסרתם ועבדתם אלהים אחרים... ועצר (ה') את השמים, ולא יהיה מטר, והאדמה לא תיתן את יבולה...". אז אולי, מֵעֵבֶר להתפָלה ופתרונות טכנולוגיים אחרים, מפלס המים במאגר הלאומי שלנו צריך להדליק נורה אדומה למעשינו? כדאי שקובעי ההחלטות שם למעלה יחשבו גם על זה.

על הענישה הטבעית והזיקה האורגנית בין מעשי הדור לחורבן הבית הצביע גם הנביא ישעיהו בפסוק הנודע "מהרסייך ומחריבייך ממך יצאו". לאור העובדה שהארץ בתקופת המבול מלאה חמס ומעשי שחיתות נוראים, התוצאה הייתה אפוא קריסת מערכות טוטאלית בכל היקום שהושמד כולו.

שמורת טבע

רק התיבה שבנה נח הייתה שמורת הטבע היחידה מפני הרס המבול. נוח היה, כפי שמעיד המקרא, צדיק בדורו. המונח 'צדיק' דומני נזכר בספר בראשית (בניגוד לנביאים) שלוש פעמים בלבד. פעם אחת כאמור לגבי נח, פעם שנייה לגבי צדיקים בסדום (שלא היו) בתפילת אברהם, ופעם שלישית לגבי יוסף הצדיק במצרים. נראה כי המכנה המשותף ביניהם, שלא הושפעו מסביבתם הרעה.

נח מתברר, בניגוד לאברהם ולמשה רבינו, היה זקוק לתמיכה רוחנית מיוחדת כדי להתמודד עם הסביבה. בדומה לחנוך, גם על נח נאמר "התהלך עם האלוקים". הסיוע האלוקי עזר לנח, שהיה קטן-אמונה כדברי חז"ל, לא להיות מושפע מדור המבול. מכאן גם שכוחו להשפיע על הדור מעמדת המנהיג הייתה מוגבלת מאוד. שכרותו המאוחרת בעקבות נטיעת הכרם מעידה אף היא על אופיו החלש. לתיבה גם משמעות סמלית להתבצרות מפני הרוחות הרעות המנשבות מסביב.

לא פחות חשובה הייתה השמירה על טוהר הלשון. התורה, הלקונית מטבעה וחסכנית בלשונה, האריכה בפרשתנו בשלוש מילים, ובשבע אותיות. כל זאת כדי להימנע מלומר 'הבהמה הטמאה' ובמקום זאת הצביעה על 'הבהמה הלא טהורה' במקביל לבהמה הטהורה. אומנם בהלכות כשרות בתורה מוזכרים הבהמות והעופות הטמאים, אך זאת ככל הנראה לצורך ההלכה, שחייבת להיות מדויקת, בהירה וחד-משמעית.

החסידות מוסיפה פירוש מקורי לתיבה. תיבה במובן מילה. "צוהר תעשה לתיבה", כשהכוונה היא להאיר את המילה באור התורה והתפילה ולהתחבר אל פנימיותן.

שלטון החי

פרשתנו מספרת על בריאת עולם חדש בעקבות הרס המבול, על תקומה לאחר חורבן. עובדה זו מלמדת כי יש חיים גם אחרי מפלה, וכדברי רבי נחמן אין ייאוש בעולם. במסגרת סדרי הבריאה החדשים נתקנו מחדש גבולות היום והלילה וכן נקבעו שש עונות השנה. כמו-כן הותר לאכול בשר. עוד הוחזר לקדמותו שלטון האדם על החיות, שהידרדר בעקבות דור המבול.

כזכור, הקב"ה ציווה בבריאת העולם את אדם וחווה "ורדו בדגת הים". המילה 'ורדו' היא בעלת משמעות כפולה. המשמעות האחת היא שלטון, מלשון לרדות, והשנייה היא בעלת משמעות הפוכה לרדת. שתי האפשרויות המנוגדות, הגלומות במילה 'רדו', תלויות בבחירת האדם. זכה, כפי שאומר רש"י, רודה ומושל בחיות. לא זכה, נעשה ירוד לפניהם והחיה מושלת בו. זיקה כפולה זו משקפת כאמור את הזיקה האורגנית בין האדם לטבע והתגמול הטבעי במסגרת חוקי האקולוגיה הרוחנית.

יונה עם עלה זית

פרשת נח עשירה במסרים נוספים על ערך קדושת החיים, על – כמה אקטואלי - האיסור לרצוח ולהתאבד, כי 'בצלם אלקים עשה את האדם', על איסור אכילת אבר מן החי ועל ערך הכרת טובה שבא לידי ביטוי במזבח שבנה לה' נח ששרד את המבול. אנו גם למדים על ערך הביטחון בה' – ממי? מהיונה, לא פחות. כשנח שלח אותה לראות הקַלּוּ המים, חזרה ובפיה עלה זית. כן, לא רק סמל השלום המיתולוגי אחרי המבול. היונה ביטאה מסר מפורש כי השלום האמיתי ייתכן רק דרך האמונה. "יהיו מזונותי מרורים כזית בידי הקב"ה, ולא מתוקים כדבש בידי בשר ודם". בכך הפנתה רמז ברור כלפי נח שהזין במסירות רבה את החיות בתיבה.

ומי היא, על-פי המדרש, בת זוגו של השקר, שעימה נכנס לתיבה? פחתא כמובן, שפירושה בארמית נזק. מהשקר, איך לא, תמיד יוצא נזק ומפח נפש בלבד. היזהרו מחיקויים!

המורדים

לאדם הראשון, שאכל מעץ הדעת, כדי להידמות לאלוקים, מתברר, יש יורשים בפרשתנו. הלא הם המורדים בבורא בדמות נמרוד ובוני גורד השחקים 'מגדל בבל'. כשלונם מלמד גם על כשלון השלטון הטוטליטרי שהנהיגו בעולם, והעדר הקומוניקציה ביניהם מצביע על חשיבותה של התקשורת.

השפה, כך אנו למדים מהפרשה, היא אכן אחד היסודות החשובים בייסוד אומה. לא בישראל. עמנו, כפי שמוכיחה ההיסטוריה, כמו גם מעידים החיים בתפוצות ובקיבוץ גלויות, שרד שלושת אלפים שנה רק בזכות קיום התורה הקדושה.

האמנות בשירות התורה

ייחוד לאומי נוסף, שמשקפת פרשתנו, הוא: "יַפְתְּ אלקים ליֶפֶת, וישכון באהלי שם". לא, התורה אינה שוללת את האסתטיקה והאמנות היוונית, המגולמת בדמות יפת, בנו של נח. העיקרון המנחה את תורתנו הוא אמנות כהלכה. ולא עוד, אלא שיש לרתום את האמנות בשירות ההלכה, באהלי שם, אבי היהדות. האם מכאן התפתחו אומנות היודאיקה ועיצוב בתי הכנסת? אכן הפרשה מקנחת במאורע ההיסטורי המכריע של לידת אברהם אבינו ונישואיו לשרה. דף חדש נפתח בתולדות עם ישראל.

שבת שלום וחודש טוב!

תאריך:  19/10/2012   |   עודכן:  19/10/2012
ציפי לידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ושוב הולכים לבחירות. מעניין שההכרזה על מועד לבחירות נשמעת בפרשת נח, וזו כמובן לא הפעם הראשונה שזה קורה במהלך השבוע שזו הפרשה שקוראים בו. כנראה יש בפרשה הזאת איזה רעיון ששייך מאוד לעניין הבחירות אצלנו ודומני שעד עתה די החמצנו אותו. על כל פנים לא זכור לי שמישהו דיבר על כך לאחרונה או בהזדמנויות קודמות שזה קרה. בדרך הטבע, הבחירות היו אמורות להתקיים בעוד כשנה, די בסמוך לפרשת נח; במקום זה הסכימו בשבוע הזה על מועד לבחירות מוקדמות והמערכת הפוליטית והתקשורתית נכנסה לסחרור. על מה בדיוק הולכים לבחירות - לא לגמרי ברור, יש דעות שונות והן מושמעות וגם יושמעו שוב ושוב בתעמולה שלפני הבחירות. מה שברור זה על מי הולכים לבחירות, האם ראש הממשלה ימשיך לכהן בתפקידו הנוכחי או שמא יצליחו להחליף אותו.
19/10/2012  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
שס מנצלת את הדמוקרטיה ומגייסת לשם כך את ההמון הכנוע מבחינה דתית לרב שעל פיו יישק דבר, ומכאן הדרך לגיוס מיליארדים מהביטחון לרווחה המגזרית שזורה בשושנים. שס, המוכרת לרוב החילוני והמסורתי כטפיל מאוס - עושה בי"ס לכל הפוליטיקה הישראלית. אין מפלגה אחת בישראל שמסוגלת לשדוד לאור היום את הקופה הציבורית לטובת בוחריה – והמערכות הרואות את הארבה מכלה את היבולים... דוממות.
19/10/2012  |  נסים גבאי  |   מאמרים
אהוד אולמרט רואה עצמו כצד במלחמת בני אור בבני חושך אפשר לתמוך בדניאל פרידמן בנושא אחד ולהתנגד לו בנושא אחר המחוקק קבע גבולות ברורים לגבי דרעי ואולמרט שימו לב לדפוסי ההצבעה של האפרו-אמריקנים משפט הולילנד מטיל צד על היושרה של העוסקים בשמאות האתרים הכלכליים מלמדים שאפילו נתונים אפשר להציג מתוך פוזיציה
18/10/2012  |  איתמר לוין  |   מאמרים
במאמר הראשי של עיתון הארץ (אחד מעמודי התווך של חופש הביטוי שעדיין נותרו) התפרסם ביום א' ה-14.10.2012 מאמר המערכת בנושא אהוד אולמרט שקטע הסיום שלו הוא כדלהלן: "נכונותם של ישראלים רבים, כפי שהדבר בא לידי ביטוי בסקרי דעת הקהל, להביא בחשבון מועמדות כזאת (של אהוד אולמרט - צ.ג) של עבריין שהורשע זה עתה בהפרת אמונים של אותו ציבור עצמו, היא עדות עגומה להלך הרוח במדינת ישראל; היא גם מלמדת על ביקוש קדחתני לתחליף לבנימין נתניהו. אבל ניקיון הדעת והממשל אינו סובל שיתוף של עבריין ונאשם בבחירות הקרובות. ישראל אינה כה מושחתת ונואשת. אסור לאולמרט להשתתף בבחירות אלה."
18/10/2012  |  צבי גיל  |   מאמרים
לדבריו, ברוב רובם של בתי הספר חשוב המידע. מטרת מערכת החינוך היא בראש וראשונה תעודת הבגרות. גם ילדים צעירים חושבים כבר איך להצליח בבחינות ולא איך ללמוד. הלימודים מתקיימים לפי אותו דגם ראשוני מלפני מאתיים שנה, כשבעקבות המהפכה התעשייתית נולד המושג "בית ספר". מטרתו הייתה לספק עובדים חרוצים וגם חיילים לצבא. "כיום אנו במאה ה-21 ובית הספר שלנו יוזם מגוון של דיסציפלינות, לא פועל וחייל בלבד. איננו מעוניינים בדקלום תאריכים. אנו מלמדים כיצד לחפש כל נושא בוויקיפדיה ובמקורות אחרים ומה לעשות במידע ההולך וגדל מיום ליום".
18/10/2012  |  תקוה וינשטוק  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il