|   15:07:40
דלג
  אסף גבור  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
מורד בסוריה יורה בעיר חארם שליד אידליב. "ישראל חסכה לנו חיי לוחמים" [צילום: AP]
מפקד הגזרה הדרומית בצבא סוריה החופשית קורא לישראל:

"עיזרו לנו לבנות סוריה חדשה"

המפקד הבכיר בצבא המורדים מודה לישראל על שפגעה בצבא אסד, מספר על תנאי הלחימה הקשים, ואומר שהשתלטות אפשרית של קיצוני אל-קאעידה מטרידה אותו יותר מהצורך לנצח את המשטר. "הסעודים והקטרים מזרימים נשק להפלת אסד, אבל רק לקיצונים האיסלאמים. אנחנו זקוקים לפעולה מאזנת של המערב וישראל"
18/11/2012  |   אסף גבור   |   כתבות   |   מלחמה בסוריה   |   תגובות
לבנות סוריה חדשה
"נצטרך לדאוג שכל הנשק שמצטבר בסוריה – הנשק שמגיע מאירן למשטר והנשק שמגיע מקטאר ומסעודיה למתנגדיו – לא ייפול לידיים לא רצויות, כמו לוחמי אל-קאעידה וארגונים סלפיים אחרים שמסתובבים פה. אנחנו רוצים לבנות סוריה חדשה, דמוקרטית ומודרנית"

הפגזים הישראלים פגעו פגיעה ישירה במשגרי המרגמות הסוריים. הירי הישראלי, שבא בתגובה לנפילת הפגזים הסוריים בגולן, שבר שקט של 39 שנים בגזרת הגבול הישראלי–סורי אך לא הצליח לשבור את השקט התקשורתי בארמון הנשיאותי בדמשק. שם המשיכו לשמור על דממת אלחוט, ובאופן מחשיד לא הגיבו לאירוע. "הפגזים שצה"ל ירה לעבר כוחות הארטילריה של אסד היו קטלניים וגרמו לפגיעה אנושה", אומר מפקד הכוחות בגזרת הדרום בצבא סוריה החופשית.

"ישראל חסכה לנו חיי לוחמים. אנחנו, באמצעי הלחימה הדלים שלנו, יכולים להסב לצבא סוריה נזק כזה רק בפעולה שתעלה לנו בלוחמים רבים. ישראל לא מסכנת אותנו ולא מסכנת את עצמה. היא גרמה נזק כבד לחוליה של ארטילריה, ולכן זה עוזר מאוד".

בשיחה משובשת, שנקטעה לפרקים, סיפר לי המפקד הבכיר שהמערכה הקשה והארוכה בין חייליו לבין אנשי אסד מחריפה עכשיו. "הימים הולכים ונהיים קרים, ובלילות המצב כמעט בלתי נסבל. אנחנו רואים את השלג בהרים ומתכוננים ללוחמה של חורף. חסרים לנו בגדים חמים וסיגריות, אבל נראה שהמצב בצד השני, בקרב כוחות אסד, איננו טוב יותר.

"אנחנו מקבלים מכל מיני גורמים סיוע, הוא מגיע דרך ירדן, טורקיה ומדינות אחרות. הלוחמה שלנו עדיין מבוססת על נשק קל, מלבד כמה חריגים. אנחנו עדיין סובלים מנחיתות לעומת צבא סוריה. המסוקים ומטוסי הקרב של צבא סוריה, הפוגעים בנו, הם הדבר הבעייתי ביותר. אין לנו כרגע דרך להתמודד איתם, והם מסבים לנו נזק רב והרוגים רבים. כדי להכריע אנחנו צריכים יכולת של ירי נגד מטוסים. יש לנו כמה טילי נ"ט מסוג קורנט, שהגיעו אלינו בדרכים שאסור לגלות. הצלחנו כבר להפיל מסוקים בכמה מקומות, אבל מדובר במספרים קטנים מדי".

קרבות נגד אל-קאעידה

אופציה להבערת הגזרה
"הגנרל חאפז מחלוף, הממונה על אסטרטגיית הלוחמה של אסד, מעביר בשבועות האחרונים כוחות לאזור הגבול עם ישראל. התוכנית ברורה: לשמור על פרופיל נמוך, לא להגיב להתקפות מצד ישראל, להשאיר את האש קטנה – ולשמור את האופציה להבערת הגזרה למקרה הצורך"

סוריה נעשתה בשנה האחרונה זירה רבת-שחקנים. חייליו של בשאר אל-אסד וכוחות המורדים הם בובות על חוט שמפעילות מדינות המעוניינות להשפיע על המצב האזורי. קטאר וסעודיה מנסות להכניע את הצלע השלישית במשולש הדמים אירן-חיזבאללה-סוריה. אירן מצדה מבינה שאסור לה לאבד את הנכס האסטרטגי העונה לשם בשאר אל-אסד, ואינה מתכוונת לוותר כל כך מהר. במבט רחב יותר, מדובר במלחמה בעלת היבטים אסטרטגיים בין מזרח ומערב. רוסיה עדיין שקועה בסוריה עד צוואר, ומנסה לשמר את הבסיס הקדמי שלה במזרח התיכון.

"המשטר בדמשק מאשים את קטאר ואת סעודיה בהתערבות ישירה בעניינים הפנים-סוריים", אומר מפקד המורדים בדרום, "ויש צדק בטענה הזאת. הן התורמות הגדולות למאבק שלנו נגד הנשיא. כסף, אמצעי לחימה ולוחמים עוברים בחסותן לתוככי סוריה, במטרה להפיל את המשטר ולזכות בסוריה. אבל הבעיה מבחינתנו היא לא איך להפיל את אסד, אלא מה יהיה ביום שאחריו. נצטרך לדאוג שכל הנשק שמצטבר בסוריה – הנשק שמגיע מאירן למשטר והנשק שמגיע מקטאר ומסעודיה למתנגדיו – לא ייפול לידיים לא רצויות, כמו לוחמי אל-קאעידה וארגונים סלפיים אחרים שמסתובבים פה. אנחנו רוצים לבנות סוריה חדשה, דמוקרטית ומודרנית, ולא לשקוע בבעיות של אחרי המהפכה כמו בתימן, לוב ומצרים".

קצין בפיקוד הצפון שהתראיין לעיתון הבריטי 'דיילי טלגרף' חשף כי מורדים המזוהים עם אל-קאעידה השתלטו על השטח המפורז ליד קונייטרה ועל הכפרים הסמוכים לגבול עם ישראל, והם מנסים לגרור את צבא סוריה לאזור שבו תנאי השטח קשים ללחימה. גורמים בכירים בצה"ל הגיבו באוזניי כי מדובר ב"הגזמה רבתי": אומנם יש חשש מפני זליגה של גורמי טרור עולמי לכיוון מערב סוריה, אבל הם רחוקים מהגבול הישראלי. "הלחימה בכפרים הסמוכים לישראל היא לחימה שמתחוללת בכל סוריה. ההבדל היחיד הוא שבמקרה הזה אנחנו יכולים לראות אותה בעיניים שלנו בשידור ישיר".

ואכן, הכוחות הלוחמים נגד משטר אסד אינם עשויים עור אחד. בשיחתי איתו ביקש מפקד גזרת הדרום בצבא סוריה החופשית מאזרחי ישראל שלא להתפתות לדיווחים לא אמינים ופשטניים ולקרוא לכולם "מורדים". אנשי אל-קאעידה, הוא אומר, ודאי אינם עונים להגדרה הזאת. "הם נכנסים לסוריה מעירק ומשתתפים בלחימה במזרח סוריה. אנחנו נאבקים להשאיר אותם באזור הזה, ולפעמים גם מנהלים נגדם קרבות ישירים.

"הייתי מעדיף לשמור את הכוחות של הלוחמים שלי למלחמה נגד המשטר, אבל הבעיה של תאי אל-קאעידה חזקים בתוך סוריה היא בעיה קשה מאוד – קשה לנו אפילו יותר מלכם בישראל. ככל שהזמן עובר הם מתרבים, ולכן צריך גורם שיאזן את ההתערבות הסעודית והקטארית, המחזקת רק את הצד הקיצוני בסוריה. ההתערבות הזאת אומנם תוביל להפלת המשטר, אבל גם תוביל את סוריה למצב לא טוב. לכן אנחנו קוראים למערב ולישראל לא לשבת מנגד, אלא לסייע לנו לבנות מדינה מערבית בעידן שאחרי בשאר אל-אסד".

לדבריו, משטר אסד רואה בגבול הישראלי פוטנציאל אסטרטגי לנשק יום הדין. הוא מדווח על תזוזת כוחות לאזור הגבול כחלק ממדיניות מובנית. "הגנרל חאפז מחלוף, הממונה על אסטרטגיית הלחימה של אסד, מעביר בשבועות האחרונים כוחות מהגזרה הצפונית והמזרחית לאזור הגבול עם ישראל. התוכנית ברורה: לשמור על פרופיל נמוך, לא להגיב להתקפות מצד ישראל, להשאיר את האש קטנה – ולשמור את האופציה להבערת הגזרה למקרה הצורך: אם המשטר בדמשק יהיה בבעיה הוא יפתח חזית בגבול עם ישראל כדי להסיט את תשומת הלב העולמית. התחממות הגזרה יכולה להוביל למצב שבו חיילים סורים יגיעו עד לגדר הגבול עם ישראל בידיים מורמות ויבקשו להיכנע".

סיוע הומניטרי מישראל
מורדים סורים באלפו [צילום: AP]

בינואר ימלאו שנתיים לתחילת המהומות בסוריה. לאורך כל הדרך עמדתה של ישראל הייתה אחידה: לתת לסורים לפתור את הבעיות שלהם בעצמם ולא להתערב. בכלי התקשורת הערביים הסבירו את חוסר התגובה הישראלית כתמיכה במשטרו של אסד. היו שאף כינו את הנשיא הסורי מרגל ישראלי. לראיה הזכירו את השקט שנמשך במשך עשרות שנים בגבול ישראל–סוריה.

"לומר שאסד היה טוב לישראל בכך שהוא שמר על שקט בגולן, זו שטות מוחלטת", מזדעק חבר הכנסת איוב קרא, סגן השר לפיתוח הנגב והגליל. "במשך שנים אסד לחם בישראל באמצעות חיזבאללה וארגוני טרור אחרים. הטילים הסוריים הועברו לידי ארגון חיזבאללה בלבנון שהיה המוציא לפועל של המדיניות הסורית והאירנית. אלו המצדדים במשטרו של אסד שנותן לנו שקט בגבול הצפוני אולי צודקים בטווח הקצר, אבל צריך לזכור שאסד הוא חוד החנית של מחמוד אחמדינג'אד והאייתוללות בטהרן. ולכן כל עוד ישראל יושבת בצד ולא מתערבת, היא בעצם משחקת לידיים אירניות".

קרא ועוזרו האישי מנדי ספדי מנהלים קשר רציף עם גורמי אופוזיציה בסוריה, מתוך אמונה שאסור למדינת ישראל לעמוד מהצד. "מהיום הראשון של הלחימה הבעתי את עמדתי באופן גלוי. אני חושב שלהישאר אדישים כלפי דבר כל כך מכריע, שישפיע עלינו באופן ישיר, זה סוג של רשלנות. ההפגזות שהיו בשבוע האחרון הכניסו את ישראל לתוך המתרחש בסוריה. המסר ששלחנו לסורים התקבל בינתיים, אבל אין ספק שאנחנו חלק מהמשחק".

ח"כ קרא גילה שישראל מעבירה לסורים סיוע הומניטרי. "אחרי שנחשפנו לרמת הרעב שהעם הסורי הגיע אליה, מדינת ישראל הביעה נכונות להעביר סיוע הומניטרי וציוד רפואי כסיוע לעם הסורי. המשטר הסורי מנסה למנוע הכנסת ציוד הומניטרי מכל מיני מדינות, אבל מושקעים מאמצים רבים שהוא אכן יגיע ליעדו".

בכינוס באוניברסיטת בר-אילן ניבא אלוף פיקוד הצפון יאיר גולן שחורות בכל הקשור לסוריה, והעריך כי לאחר הפלת המשטר תשרור בסוריה אנרכיה, ואף מלחמת אזרחים שתדרדר אותה למדינה כושלת ולקרקע פורייה לארגוני טרור שיפעלו משטחה נגד ישראל. קרא סבור שהדבר מחזק את עמדתו, שישראל צריכה לנקוט פעולות מנע ולחזק את הצדדים המתונים.

"הרוב השפוי באופוזיציה הסורית לא רוצה בטרור. הוא רוצה לנהל חיים תקינים. המלחמה שהוא רואה לנגד עיניו היא המלחמה נגד אירן ונגד חיזבאללה השליחים שלהם. אין לו כל כוונה לפגוע בישראל. אין ספק שהמלחמה הפנים-סורית תימשך עוד הרבה זמן, גם אחרי עידן אסד. סוריה מורכבת מעדות, ולכן אף פעם הם לא יוכלו להגיע להבנות. השאלה היא מה ישראל עושה כדי לחזק את הצד המתון כדי שיוכל להתמודד עם הצד הקיצוני".

מפקד צבא סוריה החופשית רוצה להעביר לממשלת ישראל את המסר שהמטרה הראשית העומדת לנגד עיניו ועיני חבריו היא להבטיח לעם הסורי חיים של תקווה חופש וכבוד, חיים של שלום גם עם ישראל. לגבי המחיר הנצחי, רמת הגולן – הוא לא מוכן לוותר, אבל מוכן להגיע גם לפשרות. "אני לא מתכוון לוותר על הזכות שלי לחיות באדמה שלי, ברמת הגולן הכבושה. אבל אני גם מבין שאני לא יכול למחוק חיים של יותר מארבעים שנה. אני רוצה שהאחים שלי בגולן יהיו אלה שיבחרו איפה הם רוצים לחיות, וגם אני אוכל לבחור. אני לא התחתנתי עוד, כי אני רוצה להביא ילד לחיים טובים, חיים של תקווה, ולא לחיים של מלחמה. מאז ומתמיד ידענו בסוריה רק מלחמות עם ישראל, עם עירק ועם אירן. עכשיו אנחנו דורשים את זכותנו לחיות".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  18/11/2012   |   עודכן:  18/11/2012
אסף גבור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"עיזרו לנו לבנות סוריה חדשה"
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דן ה
18/11/12 14:15
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בחיפוש המתמיד אחר משמעויות חדשות לבריאות ולהתעסקות במחלות, צץ מושג חדש הנקרא תזונה תפקודית (פונקציונלית). מזון תפקודי (פונקציונלי) מוגדר כמזון שיש לו תועלת בריאותית מעט גדולה יותר מהמזון רגיל. מזון תפקודי ישמש למניעת מחלות באמצעות השלמות חסרים, באמצעות יצירת מאגרים, ובאמצעות שימוש בחומרים שעשויים לשמש כמסייעים בשיפור תפקודים ספציפיים. בנוסף, מזון פונקציונלי משמש כאבן יסוד בייצוב מצבי מחלה כרוניים ובמניעת התלקחות של מצבי מחלה.
18/11/2012  |  ד"ר יוני ירום  |   כתבות
לאחר תערוכות מונומנטליות על פיקסו, מונה, מנה ומטיס, עכשיו מציעה לנו פריז תערוכה מרשימה ביותר על האימפרסיוניזם והאופנה.
שלום לכולם והפעם נגיד מזל טוב למזל החודש - מזל קשת.
18/11/2012  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
לאחר אירוע קשה (טראומה) כמו נפילת טילים, רוב האנשים מתקשים לחזור לחיי השגרה. קושי זה מתבטא בדרך-כלל בקשיי שינה, תמונות חוזרות של האירוע, עצבות, עצבנות יתר, חוסר עניין בעבודה או בחיי החברה, תיאבון ירוד ועוד.
18/11/2012  |  טלי צינמון  |   כתבות
מיד כשנכנסו שלושת האנשים לבניין הבין הרב ארי שישלר, מנהל בית חב"ד בסטרטהייבון בדרום אפריקה, שמשהו רע קורה כאן. זיכרון מתקפת הטרור במומבאי עדיין היה טרי והרב ארי הבין שהשלושה אינם באים ליהנות מקידוש וסעודת שבת כמיטב המסורת החב"דית. אכן, "בתוך מספר דקות כוונו רובים אלינו והדרישה האולטימטיבית נשמעה: את הכסף!".
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il