|   15:07:40
דלג
  אריה אגוזי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

מלחמת הלייזרים

גם אחרי ההצלחה האדירה בכל קנה מידה של מערכת "כיפת ברזל" במהלך מבצע "עמוד ענן", יש כאלה שמנסים עדיין לדחוף את הפתרון שבקושי קיים על הנייר: הם טוענים כי ישראל צריכה גם מערכת הגנה מבוססת לייזר
05/12/2012  |   אריה אגוזי   |   כתבות   |   תגובות
מערכת "נאוטילוס". מערכות מתקדמות יותר ירשו את מקומה

גם אחרי ההצלחה האדירה בכל קנה מידה של מערכת "כיפת ברזל" במהלך מבצע "עמוד ענן" יש כאלה שמנסים עדיין לדחוף את הפתרון שבקושי קיים על הנייר. הם ממשיכים לטעון כי ישראל צריכה גם מערכת הגנה מבוססת לייזר.

זה נעשה במקביל להתעניינות גדולה מצד ארה"ב ומדינות אחרות במערכת שיירטה חלק גדול מהטילים ששוגרו מעזה. התוצאות שהושגו במהלך המבצע בעזה הדהימו אפילו את גדולי המומחים והם מגיעים בימים אלה לישראל כדי לשבת על חומרי הגלם של חיישני המעקב, כדי לקבל את ההוכחה הסופית לכך שהמערכת הצליחה ליירט 85 אחוזים מהרקטות ששוגרו. חמש הסוללות של כיפת ברזל, שאחת מהן הוצבה במהירות שיא, שיגרו 500 מיירטים ואלו כאמור עשו עבודה נפלאה.

כמו בכל דבר שקשור לביטחון ישראל, גם בנושא ההגנה מפני טילים יש שתי אסכולות. האחת שניצחה בשלב זה בנוק אאוט, דוגלת במיירטים שישמידו טילים ששוגרו לעבר ישראל. השנייה, דוגלת בפיתוח יכולת להשמיד טילים אלה באמצעות קרני לייזר ממוקדות.

קצת רקע כללי. מי שעוד הטיל ספק שינה את דעתו. מי שעוד חייך בחוסר אמון יודע שטעה. הלייזר, אותה קרן אנרגיה ממוקדת היא נשק העתיד. היא תפיל טילים בליסטיים, היא תפיל רקטות ופצצות מרגמה והיא בסופו של דבר תחליף את כדורי הרובה והמקלע. השאלה היא מתי כל זה יתאפשר בצורה מבצעית מלאה. כרגע נראה כי מדובר בתקופה של לפחות 10 עד 15 שנים וזאת אם יוקצו לצורך כך תקציבי ענק.

בארה"ב מרכזת חברת בואינג את פיתוח נשק הלייזר. החברה מבצעת כבר מספר שנים ניסויים במערכת לייזר שהותקנה על מטוס 747. מערכת זו מיועדת ליירוט טילים בליסטיים מיד אחרי שיגורם. בואינג לא מוסרת הרבה מידע על המאמצים שלה בתחום שכן הם מבוצעים עבור משרד ההגנה אבל ידוע כי מערכת הלייזר עצמה המותקנת על מטוס ה-747 בו מבוצעים הניסויים הוקטנה והיא כיום יעילה יותר. בקרוב אומרים בבואינג ניתן יהיה להתקין את המערכת הזו על מטוס הרבה יותר קטן מסדר גודל של 737.

אומרים, והאמירה נשמעת מבוססת ביותר. זו אמירה משמעותית מאוד שכן אחת הבעיות של כל מערכות הלייזר הצבאיות עד כה הייתה הממדים.

זכרונות מה"נאוטילוס"

כך למשל היה עם מערכת ה"נאוטילוס" שפותחה בשיתוף פעולה בין ארה"ב וישראל בניסיון למצוא פתרון ליירוט רקטות קסאם. בסופו של דבר החליטה מערכת הביטחון הישראלית לבחור את מערכת "כיפת ברזל" של רפא"ל ולדחות את השימוש במערכת לייזר. את זה עשה בסופו של דבר אדם אחד- שר הביטחון באותה תקופה, עמיר פרץ. ניסו בשבועיים האחרונים להמעיט בחשיבות תרומתו. אני קובע: הוא האיש בזכותו יכולים כיום ליירט חלק גדול מאוד של הרקטות.

בחזרה למערכת הלייזר. ברור לגמרי כי בימים אלה ממש נעשים מאמצים למזער עוד יותר את המערכת המיועדת לשגר קרן לייזר אדירה לכיוון טילים בליסטיים.

אחת הבעיות במערכות הלייזר הקיימות היא מקור הלייזר. במערכות הקודמות "גנרטור" הלייזר עבד על בסיס שיטה כימית. זו דרשה הרבה חומרים כימיים רעילים מה שיצר בעיית בטיחות קשה. בשנים האחרונות חלה התקדמות רבה במערכות של לייזר חשמלי. זה כנראה מאפשר גם לחברת בואינג וגם למתחרות שלה, לדבר על מערכות קטנות ויעילות יותר.

חברת בואינג כאמור ביצעה סדרה של ניסויים במערכת לייזר המותקנת על מטוס ה-747. מערכת הלייזר הותקנה בחלק האחורי של המטוס הענק. כאשר היא הופעלה היא שלחה קרן לייזר דרך מעין צינור לקדמת המטוס, שם היא פגעה במראה בקוטר של 1.5 מטר. באמצעות מראה זו ניתן לכוון את קרן הלייזר הממוקדת לעבר מטרה כמו טיל בליסטי.

המטוס צויד גם במערכות גילוי ותקשורת המאפשרות לו לקבל התראות על שיגור טילים מלווייני התראה ומטוסי ביון. מטוס ה-747 טס בגובה של 40 אלף רגל וכאשר מתגלה שיגור של טיל מופנית המראה לכיוונו ומשגרת לעברו קרן לייזר בעוצמה אדירה. זו פשוט מתיכה את גוף הטיל ומשמידה אותו. לדברי מקורות בארה"ב המערכת מיועדת להשמיד בעתיד לוויני ריגול ותקשורת כחלק ממהלכים מלחמתיים. לפי כל הסימנים פיתוח המערכת שהורכבה על מטוס ה-747 "הוקפאה" - מילה מנומסת ועדינה יותר מ"בוטלה".

מתי תהיה מערכות לייזר מוטסת כזו מבצעית? בבואינג לא עונים על השאלה הזו אבל ניתן היה להבין שמדובר במסגרת זמן של לא פחות מ-10 שנים אם בכלל.

ארה"ב וישראל נטשו כאמור את פיתוח מערכת ה"נאוטילוס" הקרקעית ליירוט רקטות אבל בואינג ממשיכה במאמץ שהוא נגזרת של הרעיון שננטש וזה כאמור בממדים קטנים יותר.

מדיונים פנימיים שנערכו בחודשים האחרונים במערכת הביטחון האמריקנית ניתן להבין שמשרד ההגנה האמריקני מעוניין מאוד גם במערכות לייזר להשמדת מטוסים ללא טייס ובשילוב של מערכת לייזר קטנה עם מקלע וטילים כאשר כל המיקס הזה מותקן על רכב בגודל של ג'יפ "האמר" צבאי.

שורה של בעיות מובנות

יש כמובן בעיות מובנות בנשק מבוסס לייזר. זה תמיד יסבול ממגבלה של מזג אויר או ליתר דיוק תנאי שטח. עננים, גשם ואבק חוסמים את קרן הלייזר. לכן נראה כי הנטייה בצבא ארה"ב היא לבנות מערכות לייזר כאשר הן משולבות עם כלי נשק קונבנציונליים יותר. התומכים במערכות מבוססות לייזר בארה"ב ובישראל אומרים התומכים הנלהבים כי כמות התחמושת של נשק הלייזר, גדולה פי כמה מכל מערכת נשק אחרת. כאשר יגמרו הפגזים או הכדורים במערכת נשק רגילה היורה כדורים, פגזים או טילים, ניתן יהיה לבצע עוד הרבה "יריות" של לייזר לעבר מטרות שונות.

המלחמה באפגניסטן נתנה דחיפה גדולה לפיתוח נשק הלייזר. כוחות קרקעיים המאוימים על-ידי רקטות ומרגמות זקוקים למסך הגנה יעיל. מערכת לייזר ניידת שתוכל להשמיד רקטות ופצצות מרגמה היא כרגע בעדיפות ראשונה של כל החברות המפתחות ובראשן בואינג.
יש כבר התחלות, יש דגמים אבל נראה כי תחלופנה עוד מספר שנים עד שמערכת כזו תהיה מבצעית.

אחת הבעיות בנשק לייזר מכל הסוגים אומרים המומחים הוא הצורך ליצור קרן מרוכזת מאוד ובעיקר כזו אותה ניתן לכוון במדויק לעבר המטרה. שלא כמו במערכות נשק אחרות שעושות שימוש לעתים קרובות במרעומי קרבה המשמידים את האיום גם אם הן רק חולפות לידו, קרן הלייזר חייבת לפגוע "בול" באיום כדי לשרוף אותו. זו משימה לא פשוטה וחלק ממאמצי בואינג בימים אלה הוא למצוא דרכים להשיג כיוון מדויק של קרן לייזר בעוצמות שונות. המאמץ של בואינג הוא רב זרועי. במקביל להמשך הפיתוח של המערכת המוטסת, החברה ממשיכה לפתח מערכות ניידות לחיל הרגלים וגם מערכות עבור חיל ים. אלו תהוונה תחליף לטילי הים - ים כמו ה"ברק" הישראלי המיועדות להגן על ספינות מפני איומים ימיים בעיקר. קרן מרוכזת של לייזר תשמיד טיל שיוט שנע נמוך מעל למים לספינה עליה מותקנת מערכת הלייזר.

כמובן שגם חברת בואינג וגם החברות האחרות כמו "נורטרופ" המשמשת בכמה מקרים קבלן משנה שלה וגם פועלת עצמאית, לא מוסרות מידע מלא על מאמצי הפיתוח של מערכות הלייזר. מדובר הרי בתחום מסווג מאוד שרק חלק קטן ממנו נחשף.

לסיכום, הלייזר עומד להיות תחליף מעולה לטילים, פגזים ואולי גם לקליעי רובה. זה לוקח זמן כי מדובר בטכנולוגיה פורצת דרך אבל התעשיות גילו את הפוטנציאל. מה שצריך לזכור זה שהלייזר מוגבל בגלל תנאי מזג אויר וסביבה. לכן הוא יהיה תמיד נשק משלים. תמיד ,או בטווח הנראה לעין יהיו עדיין מערכות נשק קונבנציונליות.

האם למערכת ההגנה הרב שכבתית שבונה ישראל להגנה מפני רקטות וטילים תתווסף בעתיד גם מערכת מבוססת לייזר? כרגע קשה אפילו לנחש, אבל ברור שהמאמצים נמשכים לשמחתם של התומכים הנלהבים גם בישראל. אבל כרגע ברור שמערכת כיפת ברזל שממשיכה לקבל שדרוגים ובקרוב מערכת "שרביט קסמים",תהיינה המערכות שיגנו על ישראל מפני רקטות שהפכו נשק טרור מועדף על ארגונים כמו חמאס חיזבאללה ובני דודיהם.

הניסיון להציג את נשק הלייזר כמשהו זמין שישראל יכלה לעשות בו שימוש הוא הטעיה לשמה בעיקר כאשר הוא נעשה על-ידי בעלי מקצוע.

תאריך:  05/12/2012   |   עודכן:  05/12/2012
אריה אגוזי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מלחמת הלייזרים
תגובות  [ 14 ] מוצגות   [ 14 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שיילוק
5/12/12 18:27
2
קרן אור
5/12/12 18:40
 
לוגי
6/12/12 09:20
3
חוקר מערכות
5/12/12 18:40
4
מוטי1
5/12/12 19:10
5
אמיר ש
5/12/12 22:22
 
נחום שחף
5/12/12 23:12
 
בר ברע
6/12/12 01:16
 
נחום שחף
6/12/12 10:21
 
דוריון
6/12/12 05:54
 
לחכם בלילה
6/12/12 08:43
6
לקשקש קל
6/12/12 06:48
7
דן ה
6/12/12 08:04
 
יואב_
6/12/12 08:30
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נס הוא דבר שחורג מהרגיל, תופעה יוצאת דופן שאנו לא רגילים אליה ולא מצליחים להסביר אותה ברמת ההגיון. נ"ס זה ראשי תיבות של "נגלה נסתר". כאשר נעשים ניסים, מתגלית האמת. הסוד מתגלה. מתגלה כל מה שלא ידענו קודם.
05/12/2012  |  טלי לוי  |   כתבות
עץ בודד ממשפחת הברושיים הניצב בראש צוק ופונה לים הוא ללא ספק מראה רומנטי - מראה של טבע סוער המסמל בעיני רבים את עוצמתו של הטבע. כל צלם חובב המטייל להנאתו מחפש לתפוס בתמונה אחת דימוי שישקף את החוויה המסעירה של רוחות הים ואת עמידתו של היחיד אל מול הטבע. האמת הפשוטה היא שרוב העצים גדלים במקרה בטבע. חלקם מוצאים דרכם לצוקים גבוהים, לגאיות למדבריות שוממים או במרכזו של שדה חיטה צהוב ומרהיב. המצלמה בידינו צועקת "הרם אותי וצלם". אך האמת הפשוטה היא שלא כל עץ גדל פרא בטבע וישנם כאלו שהגיעו למיקומם האקזוטי באמצעות אדם בודד, שהחליט לנקוט ביוזמה ולנטוע זרע שיום אחד יהפוך לעץ. קיימים עצים כאלו שפשוט נועדו לתת מענה אגואיסטי של אדם בודד, שרצה יום אחד לשבת תחתיו.
05/12/2012  |  יובל ארליך  |   כתבות
הבימאי צדי צרפתי עשה כאן משהו שעולה על כל עבודותיו עד היום. הוא חיבר לצוות מהודק ומושלם את מיטב הכוחות שיש לקאמרי, בצירוף כמה מהחוץ, כשרוב הקאסט הוא בוגרי בית צבי לשעבר, והשאר מיורם לוינשטיין, ניסן נתיב וסמינר הקיבוצים. גרי בילו היה מתמוגג לו היה כאן איתנו.
05/12/2012  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
פעילויות חנוכה הכרוכות באש ובשמן רותח, מגבירות את סכנת ההיפגעות מכוויות בשיעור של פי שלוש בהשוואה לשאר ימות השנה.
05/12/2012  |  רומי אוסטרובר  |   כתבות
ברק שטרוזברג, סגן בכיר לממונה על השכר במשרד האוצר, דחה אתמול פעם נוספת בקשה של מנכ"ל רשות השידור יוני בן-מנחם לשנות את תנאי השכר של עוזרו הבכיר זליג רבינוביץ'. הפעם כלל שטרוזברג בתגובתו ביקורת שאינה משתמעת לשתי פנים על טענות שהעלה בן-מנחם ועל תפקודו של רבינוביץ' כמרכז בפועל של הרפורמה.
05/12/2012  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
איתמר לוין
איתמר לוין
השופט ליאור גלברד שם לב לכל פרט בדיוני חדלות פרעון, גם כאשר יש הסכמות בין הצדדים, ודוחה בקשה חסרת בסיס לקיים דיון בדלתיים סגורות. חבל שהוא אינו מקפיד על עמידה בזמנים וכך נוצר על הב...
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
הם יוצאים אט אט מהמאורות האפלות באקדמיה בהן הושמו ומשתפים בתחושות המחנק האקדמי, הפחד מלהתבטא נגד הזרם, החרדה מאימת הפיטורים
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
ניהול המלחמה, כפי שמנווט אותה בנימין נתניהו יחד עם חבורה משיחית, הביא לכך שמדינות רבות באירופה מביעות אהדתן לכינונה של מדינה פלשתינית תוך הוקעה מוחלטת של ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il