|   15:07:40
דלג
  אסף גבור  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קהילה הולכת ונעלמת [צילום: AP]

יהודי תימן האחרונים

מה קורה עם יהודי תימן שטרם עלו ארצה? איך הם מתמודדים עם התנכלויות המוסלמים (גוזרים פאות), עם נישואי תערובת (מתייאשים), והאם נכון שחלק מה-300 שנותרו מאחור הועלו לאחרונה והשאר בדרך?
29/01/2013  |   אסף גבור   |   כתבות   |   העולם הערבי   |   תגובות
"הן החליטו להתאסלם"
במשך שנים לחמה הקהילה היהודית בתימן בתופעת נישואי יהודיות עם מוסלמים. מבצעים של חילוץ יהודיות, שלטענת הקהילה נחטפו על-ידי מוסלמים, הסתיימו במפח נפש. חלק סירבו לחזור לחיק הקהילה, והודיעו כי לא נחטפו אלא התחתנו עם בחירי לבן. נציג הקהילה היהודית בצנעא משלים עם המציאות: "הן החליטו להתאסלם. זוהי זכותן"

פרס ניסה לטרפד חקירת היעלמות ילדי תימן
עידן יוסף
אוניברסיטת בר-אילן תקיים יום עיון בנושא: "פרשת ילדי תימן: היבטים משפטיים ותרבותיים". ביום העיון ידונו, בין היתר, במפגש הראשון בין התימנים לציונות. בכינוס יוצג מחקר הטוען כי שמעון פרס ניסה למנוע את החקירה בנושא ילדי תימן הנעדרים
לרשימה המלאה

השבועון הפלשתיני 'אל-מנאר' פרסם בשבוע שחלף שיש תוכנית ישראלית להשלים את עליית יהודי תימן לארץ. לטענת העיתון, הדברים נמסרו לו מפי מקורות ישראלים, שסיפרו כי לאחרונה הגיעה קבוצה אחת מתימן לנמל התעופה בן-גוריון, ובמהלך החודשים הקרובים צפויות להגיע קבוצות נוספות. עוד נטען עוד כי בתוכנית העלאת היהודים שנותרו בתימן מעורבים שרים וחברי כנסת ממפלגת שס וכן מוסדות רשמיים.

השבועון הפלשתיני כתב כי מסעם של יהודי תימן לישראל עובר דרך קטר, שמשתפת פעולה עם ישראל במבצע העלייה. סוכנות הידיעות הפרסית Fars, שציטטה את הדיווח הפלשתיני, הוסיפה שהטיסה מתימן לישראל, העוברת בדוחא, התבצעה במטוס קטרי. מטרת-העל של התוכנית כך נטען היא להעביר יהודים נוספים מהפזורות וליישב אותם על האדמות הפלשתיניות, ובמיוחד בירושלים. כדי לחזק את אמיתות הידיעה, סוכנות הידיעות האירנית ציינה כי היהודים תמכו בנשיא תימן המודח עלי עבדאללה סלאח, וכי לאחר לכתו הם חשים מאוימים ולכן מבקשים לעלות לארץ.

אולם נציג היהודים בתימן הבהיר בראיון טלוויזיוני כי אין כל רצון מצד הקהילה היהודית לעלות לארץ ישראל. יחיא יוסף מוסא התעלם מטפטוף העלייה לישראל, ואף התאמץ מאוד להוכיח את הקשר של היהודים לתימן: "יש אנשים שנוסעים וחוזרים, ויש אנשים שאינם חוזרים. מרבית אלה שהיגרו מתימן לישראל או לארצות הברית עשו זאת בגלל מצב כלכלי וקשיי מחייה, לא בגלל שום דבר אחר. חשוב להבהיר: בינינו לבין היהודים הציונים יש הבדל כמו בין מזרח והמערב. דרך החיים שלהם שונה משלנו, העמדות שלהם כלפי המוסלמים שונות לגמרי, ולכן כל מי שמקשר אותנו לישראל או ליהודים הציונים בישראל אינו מבין מה הוא אומר".

יחיא יוסף מוסא, ראש הקהילה היהודית בתימן, התראיין לאחרונה לתוכנית הנחשבת 'זמן השעה' שמשודרת בערוץ 'תימן היום', במשך 50 דקות. מוסא, שהתגורר כל חייו בפזורה היהודית שחיה בכפר המרוחק אלסאלם שבמחוז עמראן, סיפר על חיי העוני בבתים הישנים והרעועים שסיפקו את בני הקהילה. הם שמרו בקנאות על חיים מסורתיים, למדו תורה, והתפללו בבתי הכנסת הישנים.

ראש הקהילה היהודית מוסא תיאר את הדילמות שעומדות בפני היהודים-התימנים החיים במדינה, וגם סיפק כותרות מעניינות על היחס לישראל.

כשהמראיינת רחמה חג'ירה שאלה אותו על האיומים הביטחוניים אליהם יהודי תימן חשופים, הוא השיב: "אין עלינו שמירה מיוחדת. אנחנו כל הזמן סופגים התנכלויות ברחובות, בשווקים, בכל מקום. זה לא עניין של שמירה, אלא של חינוך. אם האבות יחנכו את הילדים שלהם ויגידו 'היהודים הם תימנים בדיוק כמונו', לא יהיו עימותים. אי-אפשר להבטיח שלא יהיו התנכלויות על-ידי כפייה חיצונית".

"אני תימני והתרבות שלי תימנית, ביקרתי בארה"ב, בריטניה ובכל מדינה. אני לא חושב שיש מדינה כל כך טובה כמו תימן. אני אוהב את תימן ואני מתכוון להישאר כאן כל חיי. אני לא אוכל להחליף את מולדתי בעד שום הון שבעולם".

המראיינת בערוץ הטלוויזיה התימני שאלה אותו על יחסם של היהודים לסכסוך הפלשתיני-ישראלי ולפגיעת חיילי צה"ל בתושבי רצועת עזה. "אנחנו מגנים את ההרג של ישראל ואת הפגיעה בילדים. זה קשור לכל דת ולכל אדם", השיב לה. "גינינו את הפעולות שישראל ביצעה במלחמה בעזה. ארגנו בקהילה היהודית בתימן התרמת דם למען ילדי הרצועה. גם את ההשתלטות של ישראל על המשט מטורקיה גינינו - אנחנו לא אחים של היהודים בישראל".

דבריו של נציג הקהילה היהודית מתפרשים אצל רבים כעמדה שנועדה לשמור על היהודים שנותרו במדינה. "הם לא אוהבים שמשפחות מהקהילה עולות לארץ", מסביר יאיר שמי, מפעיל דף הפיסבוק 'תימני אורגינל'. שמי נמצא בקשר מתמיד עם יהודים מהקהילה בתימן. "הם אומרים לנו שגם כך הקהילה קטנה מאוד, ושזה פוגע בה. אפשר להבין אותם".

הֱיֵה יהודי בלבך
כיסוי הדם במהלך שחיטת העוף [צילום: AP]

ראש הקהילה היהודית בתימן קושר את היעלמות הפאות המסולסלות וגילוח הזקן להתנכלויות המוסלמים: "החלטתי להוריד את הפאות שלי והרבה עשו זאת אחריי כי אנשים היו מזהים אותנו ברחובות ובחנויות, מרביצים לנו. אלה אנשים שאינם מבינים את האיסלאם ואת דברי הנביא מוחמד שצריך לכבד את היהודים. מאז ומתמיד היהודים חיו לצד הנביא מוחמד, שכיבד את זכויותיהם. הזקן והכיפה אינם העיקר, יהודי זה בלב".

ראש הקהילה היהודית הוסיף עוד: "יש לי שישה ילדים, ולפי החוקה והחוק בתימן שמגן על החופש הדתי שלנו, הם יכולים ללמוד איפה שהם רוצים. הילדים שלי לומדים בבית ספר אזרחי, את לימודי הדת היהודית הם לומדים בבית. פנו אליי בעבר ורצו שאקים בית ספר מיוחד ליהודים בתוך השכונה שבה אנחנו גרים – סירבתי לכך. אני לא רוצה לעודד את ההבדל בין היהודים לבין המוסלמים בתימן. אני לא רוצה שיגידו 'פה בית הספר היהודי ופה בית הספר המוסלמי'; צריך שנחיה יחד, היהודים והמוסלמים.

"התלמידים שלומדים עם ילדיי יודעים שהם יהודים. יש ילדים יהודים שעדיין הולכים עם פאות בחוץ, למרות שאין חובה כזו בדת שלנו. הם לומדים ערבית ואנגלית, ומשרד החינוך התימני אפשר ללמד אפילו את השפה העברית כחלק בלתי נפרד מהלימודים בבית הספר. הילדים לומדים גם את מנהגי האיסלאם כדי שיכירו את הסביבה שבה הם חיים".

הלימודים המשותפים בבתי הספר האזוריים מולידים גם קשרים רומנטיים. במשך שנים לחמו בקהילה היהודית בתימן בתופעת נישואי יהודיות עם מוסלמים. מבצעים של חילוץ יהודיות, שלטענת הקהילה נחטפו על-ידי מוסלמים, הסתיימו במפח נפש. חלק מהיהודיות סירבו לחזור לחיק הקהילה, והודיעו באופן ברור כי לא נחטפו אלא התחתנו עם בחירי לבן המוסלמים.

נציג הקהילה היהודית בצנעא משלים עם המציאות הזו: "יש יהודיות שמתחתנות עם מוסלמים. הן החליטו בעצמן להתאסלם ולחיות כמוסלמיות, זוהי זכותן. אנחנו איננו מקבלים אלינו לדת אף אחד. הדת היהודית אוסרת להתחתן עם מוסלמיות".

מתברר כי הימים בהם היו משיאים ילדות בגיל 12 חלפו מן העולם. נציג הקהילה היהודית בצנעא: "אנחנו מחתנים את בנותינו בגיל 17, אין אצלנו נישואין מתחת לגיל הזה. אנחנו מאמינים שהילדה צריכה להתבגר, ללמוד משהו, ואז להתחתן".

נציג הקהיל היהודית מספר על חיי התרבות של יהודי תימן. בין השאר, על השירים שהם שרים, שמבוססים על המשורר שלום שבזי. "אנחנו שרים את השירים האלו בעיקר בחתונות. אצלנו מתלבשים בבגדים מסורתיים, ממש כמו התימנים המוסלמים, עושים חינה ושמחים".

ראש הקהילה היהודית, יחיא יוסף מוסא הסביר בטלוויזיה בתימן מדוע היהודים אינם יכולים לאכול אצל המוסלמים: "מותר לנו לאכול חלק מהדגים, פירות, ירקות, אבל בשר לא. השחיטה אצלנו שונה. אנחנו מכבדים את המוסלמים מאוד, אבל יש דברים שאסור לנו לאכול בגלל הדת".

בקושי עולים לארץ

הרב משה תנעמי, שהיה מעורב בכמה מבצעי עלייה של יהודי תימן, מספר על הוויכוח שניהלו עם ראשי הקהילה היהודית בתימן: "לפני בערך 25 שנים, יצא מארצות הברית שליח שקראו לו הרב צמח קדיס, יהודי-תימני תושב ארצות הברית. נשיא תימן אז, עלי עבדאללה סלאח, שנתן ליהודים כבוד, אירח אותו כמה פעמים ונתן לו אשרות להקים בארצו מערכת חינוך ליהודי תימן. הוא אסף יהודים לתלמוד תורה, התחיל לקרבם, נלחם נגד ההתבוללות ובעד העלייה.

"הרב קדיס הצליח להעלות לארץ קבוצה גדולה שסייעתי לה. הצלחנו, בסופו של התהליך, להעביר אותם לישיבות ולמוסדות תורה, והם נקלטו יפה בקהילה. במקביל, כמה פעילים של זרם סאטמר מארצות הברית הגיעו לתימן והקימו גם כן בתי ספר. תמיד היה לנו ויכוח איתם. השליחים שלנו רצו שהם יגיעו לארץ, והסאטמרים רצו לשלוח אותם לניו-יורק, כי פחדו שמי שיטפל בהם בישראל הם פעילי סוכנות שיקלקלו אותם – יהפכו אותם לחילונים. שכנענו את הסאטמרים שנלווה את היהודים העולים משדה התעופה. לפעמים זה הצליח ולפעמים לא.

300 יהודים מאוימים
ספק באשר להמשכיות הדורות [צילום: AP]

הקהילה היהודית שנותרה בתימן היא אחת המסתוריות ביותר. בני הקהילה, שמניינם בסך הכול כ-300, פזורים בכמה מוקדים עיקריים: ראיידה עמראן, חות' וצנעא. הם חיים תחת איום מתמיד של גורמים איסלאמיים קיצוניים ומשתדלים לחיות את חייהם בלי לבלוט.

אחד האיומים הללו הגיע בשנת 2007 מכיוון המורדים החות'ים – חמולה שיעית החיה בצפון-תימן, על גבול סעודיה, ומונה כמיליון איש. חמולה זו מנהלת מלחמה נגד צבא תימן מזה כמה שנים. אירן מאמנת אותה למלחמתה נגד הצבא התימני ומספקת לה נשק ותחמושת – הכול כדי להפוך את תימן לזרוע שיעית אירנית.

החמולה התנכלה לקהילה היהודית, ודרשה ממנה לעזוב את האזור תוך שהיא מאיימת עליה ברצח. "בני החמולה השיעית היו אדיבים: הם אמרו שהם ישחטו את היהודים אם הם לא יפנו את הכפר תוך 72 שעות", מספר יאיר שמי. "אני זוכר שיחות שקיימתי עם אנשים שם שהיו נשמעים לחוצים מאוד ולא ידעו מה לעשות. מצד אחד עמדה המסורת וחיי הקהילה העשירים במקום, ומצד שני עמדה סכנת החיים. גם במישור הלוגיסטי הם היו אובדי עצות. לא היה להם לאן ללכת".

מי שהציל את הקהילה היהודית היה הנשיא המודח עלי עבדאללה סלאח "במבצע בזק, הוא העביר אותם לאזור התיירותי בעיר הבירה צנעא, דאג להם למקומות מגורים ואפילו למבנים שיאפשרו להם להמשיך לקיים את הדת".

"מאז שהנשיא עבדאללה סלאח הודח", מספר הרב תנעמי, "המצב נעשה הרבה יותר קשה. כמעט אי-אפשר להיכנס לתימן, אפילו לא עם דרכון זר, וגם אין לנו מי שיתמוך בפעילות שלנו מטעם הממשל. לכן, היום באות משפחות פעם בהרבה זמן".

הרב תנעמי תולה את העמדות הקיצוניות נגד ישראל בקהילת הסאטמרים: "כפי שכולם יודעים, הם לא בעד מדינת ישראל. הם הצליחו להדביק ולהכניס לכמה יהודים בתימן את האידיאולוגיה שלהם. לכן, חלק מהם מדברים ככה נגד המדינה".

דובר משרד החוץ הישראלי, יגאל פלמור, התייחס לנושא העלייה מתימן ולדיווח בסוכנות הידיעות האירנית: "במשך שנים מסתובבות שמועות במשרד החוץ שיש תוכנית סודית להעלות את יהודי תימן. כל כמה חודשים צץ משהו בעניין הזה. בפועל, הדברים היחידים שמתממשים זה כמה עשרות יהודים שעוברים לניו-יורק, בסיוע חסידי סאטמר. גם הג'וינט מחלץ כמה יהודים לארצות הברית, ופעם בשנה משפחה וחצי עולה לישראל. אין תוכנית עלייה. השלטונות התימנים אינם נותנים להיכנס, אין פעילי עלייה, ואם כבר יש שם אנשים הם מהסוכנות היהודית, בטח שלא אנשים ממשרד החוץ".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  29/01/2013   |   עודכן:  29/01/2013
אסף גבור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
דניאל פייפס הוא היסטוריון אמריקני, סופר ופרשן פוליטי. הוא המייסד והמנהל של פורום המזרח התיכון ופרויקט הקמפוס ווטץ', והעורך 'רבעון המזרח התיכון'. לעתים קרובות אני מגיבה על מאמריו המפורסמים בפורום המזרח התיכון. השבוע הפורום פרסם מאמר בשם "טורקיה - הקרובה ביותר להוביל במזרח התיכון", מאמר שתורגם מראיון עמוד שלם עם מר פייפס בעיתון הטורקי אקסאם.
29/01/2013  |  נורית גרינגר  |   מאמרים
מאז עלייתם של "האחים המוסלמים" לשלטון במצרים, מתעוררת השאלה, אם אכן קיימת אפשרות שהאיסלאם הסוני במצרים והאיסלאם השיעי שבאירן יתאחדו לגוש אחד שיאיים על היציבות והביטחון במזרח התיכון ובעולם בכלל.
29/01/2013  |  מנשה שאול  |   מאמרים
במאמרי "מנפלאות 'דת השלום' באפריקה", תיארנו מעל במה זו את התעוררות האיסלאם הקיצוני באפריקה. ציינו אז כח "במדינות צפון אפריקה - מרוקו, אלג'יריה, לוב ותוניסיה - פועל ארגון 'אל-קאעידה של ארצות המגרב', אשר מדי פעם חוטף ורוצח תיירים ואנשי מקצוע כמו מהנדסים המגיעים לארצות אלה כתיירים או כבעלי תפקידים". מסקנתנו אז הייתה ש"אוכלוסיית אפריקה נמצאת בשורה ארוכה של סכסוכים פנימיים על-רקע שבטי, שהמרכיב האיסלאמי והאתני שבהם חשוב, ולפעמים קריטי. כסף סעודי, תעמולה ווהאבית, נוכחות של ארגוני טרור, ותפוצה רחבה של נשק (שחלקו נעלם ממחסני הנשק של צבא לוב בעקבות נפילת קדאפי), אינם מוסיפים רגיעה ליחסים בין קבוצות האוכלוסיה באפריקה, ומגמות ההתפתחויות אינן לכיוון של רגיעה".
25/01/2013  |  מרדכי קידר  |   מאמרים
כהונתו השנייה של אובמה בארבע השנים הקרובות כנשיא ארה"ב היא ההזדמנות האחרונה לפתרון של שתי מדינות. כך אמר (יום ו', 25.1.13) מלך ירדן, עבדאללה השני.
25/01/2013  |  עופר וולפסון  |   חדשות
אדוניס (עלי אחמד סעיד), המשורר הסורי הדגול והוגה הדעות מן הבולטים בעולם הערבי, חי בגלות צרפת, וידוע במאבקיו למען חירותו וחירות מחשבתו של האזרח הערבי. הוא מבטא בקביעות את דעותיו על האירועים המסעירים המתרחשים בעולם הערבי בעיתון "אל חיאת", היוצא לאור בלונדון.
22/01/2013  |  מנשה שאול, צבי גבאי  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
הפיגוע באלג'יריה: 10 חמושים עדיין במתקן הגז  /  עופר וולפסון
עשרות חטופים ושובים נהרגו  /  איציק וולף
החמושים שחררו 150 אלג'יראים משדה הגז  /  איציק וולף
יותר כלי נשק מככרות לחם   /  מנשה שאול
הנהירה העיוורת אל העבר  /  מנשה שאול, צבי גבאי
ד"ר קידר בלוס אנג'לס: סכנת האיסלאם   /  נורית גרינגר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il