|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

חשיפת יתר

צופי הטלוויזיה חוככים, לעיתים, ידיים בהנאה (או באי-נוחות) למראה חשיפות דרמטיות, במצלמה נסתרת, ולמראה ה"קורבנות המתפתלים" בניסיון לצאת מהסבך, בו הם מצאו את עצמם שלא מרצונם. פסק-דין מהזמן האחרון מתייחס לכך. כמה שקלים ייפסקו לד"ר שקלים?
07/12/2004  |   אמיר טיטונוביץ   |   מאמרים   |   תגובות

מדי יום ה' בשבוע משודרת בערוץ 2 התוכנית "שומר מסך" עם איש הטלוויזיה הוותיק, אמנון לוי. לוי, ידוע כמגישן, מזה שנים, של תוכניות טלוויזיה, שמטרתן לחשוף רמאים, נוכלים ושרלטנים, המאחזים את עיני הציבור. מוכרים היטב הקדימונים (ה"פרומואים")לתוכניתו, בהם מובטח לצופים, כי בתוכנית הקרובה יזכו לחזות בחשיפת הנוכלים, תוך עשיית שימוש במצלמה נסתרת.

מוכרת גם דרך ההגשה ה"עסיסית" של תוכניותיו, המלוות בהומור ציני, בחיוכים רבי משמעות ובמבטים עוקצניים, האומרים לא פחות מאשר התמונות עצמן. אמנון לוי ותחקירני התוכנית אינם מתאמצים להסתיר את דעתם בנוגע לנשואי החשיפות, ומביאים בפני הצופים מנה גדושה, מתובלת היטב, של חשיפות דרמטיות.

לא אחת יודע הצופה, כבר ברגע שידור התוכנית, כי באותו הרגע ממש באה לקצה תקופה בחייו של נשוא החשיפה. כבר באותו הרגע ברור לצופה, כי לנשוא החשיפה נגרם נזק חמור כתוצאה משידור הדברים בטלוויזיה. אותו צופה מניח, כמובן, כי טרם שידור הדברים החמורים ערכו הגורמים הרלבנטיים את כל הבדיקות הדרושות, על-מנת להבטיח שהדברים שישודרו מדויקים לעילא ולעילא, על-מנת שלא להציג אנשים ישרי דרך ככאלה שסטו מדרך הישר, ועל-מנת להימנע מגרימתו של נזק למי שאינו ראוי לו.

ד"ר שקלים - יועץ בקבלה

ד"ר רמי שקלים, הוא ד"ר לפילוסופיה יהודית, מומחה להגות, פילוסופיה וקבלה, מרצה מבוקש, ומחבר ספרים רבים בתחום. ד"ר שקלים, העוסק גם במתן ייעוץ בנושאי קבלה מעשית, הגיש תביעת לשון הרע נגד אמנון לוי, שהיה המגיש של תוכנית הטלוויזיה "השבוע עם אמנון לוי" (ושהנו, כאמור, המגיש של התוכנית "שומר מסך"), נגד "טלעד" ונגד "גשם תקשורת" (מפיקת התוכנית). לאחרונה קבע בית-משפט השלום בתל-אביב (מפי השופט קובי ורדי), כי הנתבעים נושאים באחריות בגין לשון הרע, שהם פרסמו בתוכנית אודות ד"ר שקלים, וקבע את התיק לשמיעת ראיות לעניין גובה הפיצוי, שישולם לו.

הכוח האדיר של המדיה הטלוויזיונית

בתוכנית וב"פרומואים" רבים, הוצג ד"ר שקלים כנוכל וכשרלטן. הוא הוצג כמי שמשתייך ל"תעשיית הקבלה", וכמי שמוציא כספים מאנשים, שנקלעו לצרה, תוך הצגת עצמו כרופא או כמרפא, המפזר קמעות והבטחות שווא ועושה מעשי הונאה תמורת כסף. לאחר מכן, כאשר הוצע לתובע להופיע בתוכנית ולהציג את "הצד שלו", הוא הסכים לעשות זאת בתנאי שיצויין, כי בעקבות טיפול תרופתי הוא סובל מהזעת יתר. והנה, לא זו בלבד, שהדבר לא צוין במהלך התוכנית, אלא שהמצלמות אף התמקדו על זיעתו של התובע (דבר שלטענת התובע יצר את הרושם, כי הוא משקר).

בקובעו כי הדברים החמורים, שיוחסו לתובע, אינם אמת, הוסיף השופט ורדי וקבע, כי הנתבעים ניצלו את כוחה האדיר של המדיה הטלוויזיונית על-מנת להציג עמדה חד-צדדית ולא מאוזנת, תוך זלזול בתובע ובתחום הקבלה והמיסטיקה. ורדי קבע, כי לנתבעים אין כל ידע והבנה בתחום הקבלה, וכי הם לא התעמקו בו מספיק. הוא הוסיף, כי עובדה זו לא מנעה מהם להביע עמדה מזלזלת כנגד שיטות הקבלה, תוך גיחוך וזלזול.

ורדי הוסיף וקבע, כי "מותר לאנשים לא להאמין בשיטות הקבלה, כפי שהם יכולים לא להאמין באסטרולוגיה, במגדת עתידות, בקריאה בקלפים, בקריאה בקפה, בברכתו של רב כזה או אחר וכו'... אך אין מקום לזלזל בשיטות אלו ובכך שאנשים פונים אליהן ובוחרים לעיתים להאמין בשיטות אלו, לעיתים על רקע מצוקתם ונסיונם לתפוס שביב של תקוה במקום שלא זכו לפתרון קונבנציונאלי ואין כל רע בכך, בזמן שאותם אנשים לא מציגים עצמם כרופאים או בעלי כוחות מאגיים". השופט קבע עוד, כי לא הוכח, כי ד"ר שקלים הציג עצמו כרופא, כפי שנטען, או כי הוא ניצל לרעה את חולשותיהם וסבלם של האנשים, שפנו אליו, לרווח אישי.

תחילה הנקודה ואחר כך המעגל

למעשה קבע השופט ורדי, כי הנתבעים סימנו תחילה את ה"נקודה", את התוצאה, אליה הם ביקשו להגיע, וכי רק לאחר מכן הם ציירו את המעגל, סביב אותה הנקודה. הוא קבע, כי הם ראו את התובע כנוכל, וכי מנקודת מוצא זו הם יצאו, ואותה הם ניסו להצדיק "בצורה לא מספיקה, לא מעמיקה ולא רצינית". הוא אזכר את זאת, שהנתבעים התעלמו בתוכנית מן העובדה, שישנם אנשים רבים, שנזקקו לייעוצו של ד"ר שקלים ואשר היו מרוצים מהייעוץ שקיבלו. הוא ביקר גם את התעלמות התוכנית מן העובדה, שלפיה "אלה אשר פנו אל התובע, שהיו אנשים חולים או בני משפחותיהם של אנשים חולים, נואשו מהרפואה הקונבנציונלית וביקשו למצוא נקודת אור בה יוכלו להיאחז באמצעות התובע".

לסיכום נקודה זו קבע השופט: "מדובר בשוק חופשי בו יש מוכר מרצון וקונה מרצון כשמי שאינו מעוניין לקנות אינו מחויב לדבר ואינו מגיע לתובע ומי שמעוניין ב'מרכולתו' של התובע מגיע אליו מרצונו החופשי כשהוא מצויד לכל הפחות במעט אמונה" [...] אין המדובר ברפואה קונבנציונלית המבטיחה מרפא וודאי (על-אף שגם רפואה קונבנציונלית איננה מבטיחה מרפא וודאי), אלא בטיפול אלטרנטיבי שבמהותו מבוסס על אמונה".

לצד דחיית טענת "אמת דיברתי", דחה השופט גם את טענת הנתבעים להגנות תום-הלב, וקבע, בין היתר, כי לא הייתה עליהם כל חובה לפרסם את הדברים, בוודאי לא כפי שפורסמו. הוא קבע גם, כי ברצונם ליצור דרמטיזציה, חרגו הנתבעים מתחום הסביר, וכי הם היו חסרי תום-לב. לאחר שהוא אזכר את הדין, שלפיו הקרבת האינטרס הלגיטימי של הפרט לשמו הטוב לא תהיה מוצדקת אם המפרסם לא גילה ערנות מספקת לזכותו של הנפגע שלא להיות מושמץ ללא הצדקה, הוסיף השופט וקבע (דברים שרלבנטיים גם לעניין פסק-הדין של השופט אזולאי בבאר-שבע, אודותיו פורסמה כאן, לא מזמן, רשימה נפרדת, שכותרתה "המצטט ממצוטט פטור"), כי גם אם הנתבעים הסתמכו על מקור מהימן, הרי לא היה די בכך, וכאשר הפרסום נעשה על-ידי עיתונאי, עליו לנסות ולאמת את המידע עם "המקור המהימן ביותר".

השופט סיכם בקובעו, כי הנתבעים ראו בד"ר שקלים נוכל. "זו הייתה השקפתם והם יצאו מנקודת מוצא זו, אותה ניסו להצדיק בצורה לא מספיקה, לא מעמיקה, ולא רצינית, תוך אי התעמקות ואף זלזול בנושא הקבלה והשלכה מכך על התובע ללא מתן תגובה הולמת לתובע, ללא העלאת אנשים שידברו בשבחו, תוך שימוש מופרז ולא מאוזן בכוח הרב של המדיה הטלוויזיונית ותוך אי דיוקים מצד הנתבעים".

אף כי שלב פסיקת הפיצויים טרם הגיע, הביע ורדי את מורת-רוחו מן הפרסום בכך, שכבר בשלב זה הוא חייב את הנתבעים בהוצאות ושכר-טרחת עו"ד בשיעור 50,000 ש"ח. מסכום גבוה זה ניתן, כנראה, ללמוד דבר או חצי דבר על נטייתו של השופט הנכבד, עת יהא עליו לפסוק את סכום הפיצויים לטובת התובע.

יש לשער שלמקרא פסק-הדין יהיה מי שיטען, כי השופט ורדי גילה "אנינות טעם" מוגזמת, ורגישות יתירה בנוגע לזכותו של הפרט לשם טוב. הטוען יטען, כי לפיכך הקריב ורדי את חופש הביטוי על מזבח הזכות לשם טוב. טוען שכזה מן הראוי שיפנה ויעיין בפסק-דינו של אותו השופט ממש בפרשה, הידועה כ"פרשת תפוזינה". שם העדיף השופט הנכבד את חופש הביטוי דווקא, וזאת על אף, שהיה מדובר בהתבטאויות בוטות ופרובוקטיביות, וקבע כי "אמנם ראוי היה שגב' ספקטור [הנתבעת - א'ט'] תעשה את מלאכת הביקורת בצורה יותר מעודנת ופחות בוטה ומוקצנת [...] וניתן לבקר את סגנון כתיבתה ואת ההומור שלה, אך הנ"ל לא מטה את הכף לכך שלא מדובר בהבעת דעה ביקורתית". במקרה הנ"ל ראה השופט ורדי להכיר בהגנות תום-הלב, להן טענה הנתבעת, ובכך להגן על חופש הביטוי ועל חופש העיתונות והפרסום של ביקורת, גם אם מדובר בפרסומים בוטים ופרובוקטיביים.

אמנון לוי ממשיך להגיש את התוכנית "שומר מסך" בטלוויזיה. אין לנו אלא לצפות בתוכניותיו הבאות ולהיווכח, האם הוא מיישם את הלקחים, שפסק-הדין מלמד אותו ואת האחראיים על התוכנית, אם לאו. בהקשר זה מן הראוי לציין, כי בין מגוון השיקולים, שבית-המשפט רשאי להתחשב בהם בפסיקת הפיצויים בלשון הרע, הוא רשאי להתחשב גם בהתנהגותו של הנתבע לאחר הפרסום הרלבנטי, ואף לאחר הגשת התביעה נגדו. יש לקוות שעובדה זו תהיה מעתה ואילך לנגד עיניו של לוי בעת שידורה של תכניתו.

___________
הכותב מתמחה בתביעות לשון הרע ומכהן כיו"ר הוועדה לענייני לשון הרע של לשכת עורכי הדין במחוז ת"א.

תאריך:  07/12/2004   |   עודכן:  07/12/2004
עו"ד אמיר טיטונוביץ
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לפני שעות ספורות פקע צו עיכוב היציאה מן הארץ שהוציא בית הדין הרבני בפסח האחרון נגד סרבן הגט הכרוני מישל סבג, וזה חצה את קו הרקיע בטרמינל 3 בדרכו לביתו שבמונאקו.
יש צירוף מלים שמעסיק את התקשורת והפוליטיקאים הרבה מדי. למעשה, מדובר במספרים חסרי משמעות, שקוראים להם 'קו העוני'. הדבר היחיד שאפשר לומר, להגנת המשתמשים הוא, שאין להם מושג, ולו קלוש, למה ניתן להשתמש במספרים אלה.
07/12/2004  |  גבריאל למברגר  |   מאמרים
עוד לא יבשה הדיו על תוצאות הבחירות בהן הפסיד אהוד ברק את ראשות הממשלה, וכבר התחיל להכין את סדרת ההרצאות בעולם, וכמובן בעד כסף מלא.
07/12/2004  |  דוד פרבר  |   מאמרים
עלייתה המטאורית של שינוי הייתה על גל של כעס וכאב בציבור החילוני, שמהווה את הרוב במדינה. הצטברות כעס וכאב זה נבעו משנים ארוכות בהם כספי משלם המסים שימשו לקניית קולות פוליטית להרכבת קואליציות. עשרות שנים של הזרמת כספים לציבור שעל-פי הצהרתו ואמונתו לא רוצה לקחת חלק בכלכלת המדינה ובטחונה, ופרנסתו מבוססת בעיקרה על קבלת כספים מהמדינה, מכוח של יכולת פוליטית. אין פלא שתהליך זה כלל כמות אדירה של שחיתות, שהגיעה עד ח"כים ושרים, ואפילו משרד ממשלתי, משרד הדתות, פעל בניגוד לחוק ובשחיתות, כמשרתם של המפלגות החרדיות.
07/12/2004  |  איתן גנור  |   מאמרים
התקשורת מלאה בהתחממות היחסים בין ישראל ובין מצרים. לכאורה, מה רע בזה? עזאם עזאם שוחרר לבסוף, שגריר מצרי יחזור לתל-אביב, מובארק יבקר בישראל או שרון במצרים, מצרים תרשה למשלחת צה"ל לחדש את חיפוש הנעדרים בסיני - כך בישר שר בטחוננו - וייתכן כי גם מדינות ערביות נוספות תשלחנה אלינו שגרירים. הזיקוקין די-נור שהופרחו בכפר מע'ר לכבוד עזאם, מסמלים את החגיגה התקשורתית הכללית אצלנו, ומדוע לא נשמח גם אנחנו?
07/12/2004  |  עו"ד משה מכנס  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
אלי אלון
אלי אלון
בתי העלמין הקיבוציים, לרוב מטופחים ומגוננים בצמחי ושיחי נוי ובעצים מצילים    בסך-הכל ניתן לקבוע כי בתי העלמין הקיבוציים מטופחים יותר מאשר בתי עלמין אחרים
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il