|   15:07:40
דלג
  עמוס גורן  
עיתונאי וסופר מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

בואי בואי נפש מתבוננת

שירתה שואבת ישירות ממאגר הנופים והזכרונות של הישראלים בני דור הביניים, אך מזווית ראייה אישית המיוחדת לה המשמרת רעננות של ילד הפוקח את עיניו אל העולם
28/02/2014  |   עמוס גורן   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות

"לילה ויום" (הקיבוץ המאוחד, ריתמוס, סדרה לשירה) הוא ספר שיריה החמישי של אסתר אטינגר, ויש בו התגבשות של יצירתה שתחילתה בשנות ה-80' של המאה שעברה. חווית החגיגיות והעוצמה של המציאות, גם זו היומיומית, העונתית והמשפחתית וגם זו המיוחדת, של מקומות בלתי רגילים ומאורעות לא שגרתיים - מקבלת בספר עיצוב אמנותי מעודן, אנין במובן הטוב של המילה, ובה בעת עוצמתי ולפעמים אף מטלטל.

אסתר אטינגר היא משוררת ישראלית מאוד, שנולדה, גדלה והתחנכה בתל אביב, הגיעה לירושלים כסטודנטית, וכמו תל אביבים אחרים כדוגמת חיים גורי ונתיבה בן יהודה - הפכה ירושלמית. שירתה שואבת ישירות ממאגר הנופים והזכרונות של הישראלים בני דור הביניים, אך מזווית ראייה אישית המיוחדת לה, המשמרת רעננות של ילד הפוקח את עיניו אל העולם. זוהי לא רק יכולת חושית ורגשית, אלא גם החלטה מושכלת ללכת בנתיב אמנותי מוגדר. השיר "לילה ויום", שנתן את שמו גם לקובץ כולו, מסתיים בשורות:

בואי בואי נפש מתרוננת
זו ששרה בלילות
שירי לי ביום המעונן
שיר חדש, רענן
כמבט של ילד בעולם
ואני אמשיך.

לאטינגר יכולת למצות ולהעביר לקורא שלה תחושה וחווייה של מקומות ואתרים בעולם ובארץ. בשיר "מרתון טבריה" היא לוכדת את הנוף ואת מהלך הזמן בתוך הנוף של שפת הכינרת:

עכשיו על חוף הבזלת השחור
ריח דגים ורשתות
סירות הדיג כחרקים גדולים
קרבות למעגן.
הזמן דולק אחר הרצים
ואוזל גם להולכים,
למחכים בצידי הדרכים


הנשיות מעסיקה את אטינגר ברבים משיריה, והיא מצליחה לתת ביטוי פואטי ל-MYSTIQUE הנשי בדרכי ביטוי רכות ומעודנות - לעתים היא אף מתפנקת וטובלת בארוטיקה הלשונית של עצמה - אך בלי וולגריות, בלי בוטות וולכית שיכורה, בלי לנפנף ישר בפרצוף את כל ה"אינסטלציה", קרוב יותר לדליה רביקוביץ ולוניל שלה. היא אם המשפחה המאכילה ומזינה באצבעותיה את בני הבית ומתארת את המזון והכנתו, את השולחן ואת כלי הבית בהיבטים פיזיים, רגשיים, חושניים ושכלתניים גם יחד. בה בעת היא גם מודעת לפגיעות של מנעמי החיים הבורגניים (ולא בכדי קרוי ספרה השלישי של אטינגר "חיי בורגניים להפליא") ובמבט דמוי רנטגן החודר כלפי מטה, דרך השטיח והרצפה של הבית המסודר יפה, היא רואה עומקים מסוכנים הטמונים אולי בעתיד:

תארי לך שתהיי בדרכים, פליטה, רדופה
אין מים
אין שמן
אין קצף
רק חרון ואימה.

אטינגר חשה קירבה ללשון המקורות, והיא מתרווחת בנוחיות בכמה שכבות שלה: מקרא, לשון חכמים, פיוט ותפילה. הרקע הדתי של משפחתה וילדותה הוא חלק מהותי וצורני גם יחד בשיריה, וכמו כל דבר אצלה, השיבוצים נעשים בלי אילוץ, לא ביד גסה, ובטבעיות של בר הכֵי. בכמה מן השירים עושה אטינגר מחווה ללשון שירת-ספרד, למשל בשיר "נחל חלילים" המסתיים בשורות:

תאר לך,
הכול היה מכוסה ים שקוף כחלונים
ונבקע ויבש ודמעו כמסתרים
ונבקע ויבש וגליו אצלי אצורים.


שיבוץ קסום בהשראה מקראית מצוי בשיר "כהרף עין":

ובחלומי
טלפון נייד, ככף יד איש
ולו לחצן ירוק זוהר
שעליו כתוב
הושע נא.


החומש עם פירוש רש"י שאותו קיבלה אסתר אטינגר בכיתה א' כפרס על הצטיינות בלימודים, הוא מעיין נובע שממנו היא שואבת גם כיום. בשיר "מרת פוטיפר מדברת" היא מציגה את הצד של מרת פוטיפר ("מרת" ולא "גברת", דוגמה אופיינית להומור האטינגרי הצץ לא פעם בספר), האישה שכבר אינה צעירה שבתוך ביתה המפואר, המלא פסלים וקישוטים מונומנטליים, מסתובב פתאום יוסף מארץ כנען, לכל הדעות בחור מושך, והיא, פשוט, אינה יכולה להתאפק.

בין בזי האבן אני הולכת
בין הצורות המשולשות, הכבדות,
האטומות, ובכיי אין לו הד.
אז, כשעמדת שם וחכית,
ופניך, פני הילד הנטוש,
פני המחכה,
האובד,

שם לקחת את ליבי
שבי.


שיר זה מזכיר במשהו את שירי החומש של איציק מאנגר, שבהם הוא מעביר את גיבורי המקרא אל העיירה הגליצאית ומציג אותם עם כל חולשותיהם האנושיות, הקטנוניות לפעמים. אשת פוטיפר, שהמקרא אינו עושה לה יחסי ציבור טובים, זוכה כאן לחמלה. נו, מה היא כבר יכלה לעשות? לא להימשך ליוסף?

באחד מפרקי הספר, הקרוי "כתוב ומחוק וכתוב", יש שירים ארס-פואטיים ושירים העוסקים בספר המודפס ועתידו בעידן הדיגיטלי. אטינגר, הנמצאת הרבה בספריות העשירות של ירושלים, מבטאת את הקשר הנפשי העמוק שלה אל הספר המודפס, אל מראהו, אל ריחו, אל מגעו ואל העידן הגוטנברגי ההולך וחומק כעת מעימנו.

ואולם מעבר לכל הרבדים התרבותיים העשירים, הדבר המרכזי הוא הצלחתה של אטינגר לעשות מה שמשורר צריך לעשות: להציב אותנו בעזרת צליל המילה והמוזיקה של המשפט פנים אל פנים מול עוצמתה הסוחפת של המציאות, המתגלית לפעמים במבט קצר אחד. ב"הגרב", השיר שלפני האחרון בקובץ כולו, היא כותבת מה חשה כשהבחינה לרגע בגרב של רוכב אופנוע שעקף אותה במהירות מימין.

הגרב קימט את ליבי כמו ילד, שלח חץ מהשיגרה
בת אלפי הפנים, זו הבת חלוף והאלמותית,
מן היומיום ומסתריו על הקטנוע, עוקף מימין,
אומר לי, הנה גרב לבן אחד
ואת אל תהרגי את השירה.


אכן, שירה. אחרי חמישה ספרי שירה, רומן אחד ("פלא לילה") ומונוגרפיה על המשוררת זלדה ("זלדה: שושנה שחורה") ואחרי כמה פרסים ספרותיים, עדיין אין אסתר אטינגר חלק מן הקבוצה הקולנית של משוררים המציצים אלינו מכל תוכנית רדיו וטלוויזיה ומביעים דעה על כל דבר - מאיכות משטח-הקרח באולימפיאדת החורף בסוצ'י ועד מה באמת קרה בין הרב יאשיהו פינטו ובין ניצב מנשה ארביב. אצלה אינטימיות היא שם המשחק, והאינטימיות היא שהביאה לאסתר אטינגר את ההישג הספרותי של "לילה ויום".

תאריך:  28/02/2014   |   עודכן:  28/02/2014
עמוס גורן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
על לשכת הרמטכ"ל ולשכת שרת המשפטים. על החילונית של הבית היהודי ומשהו בעד הזכויות המשפטיות של נאשם ששמו אהוד אולמרט
28/02/2014  |  אברהם פריד  |   מאמרים
גילויי האנטישמיות והטרור כנגד יהודים, ההולכים וגוברים באחרונה בצרפת, הולידו בה היערכות מתאימה. באזורים מועדי פורענות - בעיקר בערים כמו פריז וליון - פזורים כיום משמרות-הגנה, בטיחות ואבטחה. אלה מאוישים בידי צעירים יהודים וכוללים גם יוצאי יחידות מובחרות של צה"ל.
28/02/2014  |  ראובן לייב  |   מאמרים
יום שישי היום. בואו ונבדוק מי לקח לנו היום את תל אביב כבת-ערובה? אלה ממרוץ האופנים? לא. אלה כבר היו. החבר'ה העליזים ממצעד הגאווה. לא. זה עוד יהיה, אבל רק עוד כמה חודשים. המתינו להמשך השנה. מה עם אלה מהמחאה החברתית. עזוב אותך מהם. אלה סתם ברברנים. הוציאו אלפים. מה זה אלפים? מאות אלפים לפחות. כאן, פתאום מהאמצע של הלא-כלום, לרחובות והכל - הכל התבזבז. לא חאראם? זה שווה לפחות עשרים וחמישה או שלושים מושבים, אם לא יותר, בכנסת. משהו של חיבור של בנט ולפיד יחד. אה זהו זה. נזכרתי. היום אנחנו שפוטים של מרתון סמסונג תל אביב. אז בואו ונבדוק איזה רחובות חסמו לנו, היום, יום שישי, על הסובאח.
עשרות אוניברסיטאות, מכללות, קורסים וסמינרים בישראל עוסקים בתקשורת המונים שהגיעה לממדים חסרי תקדים שאיש לא חלם עליהם. מאידך מורגש ביתר שאת העדר מסגרות שבהן ילמדו או יפָרשו צרכני התקשורת הזאת, את האופן שבו יש לקלוט את הזרם האדיר בנתיבי המידע של העיתונות הכתובה, האלקטרונית והמקוונת. את הדרך שבה יש להפנים ולהבין אותה, כמידע מהימן או כמידע שתול ומטעה, ובאיזו פרספקטיבה לראותה.
28/02/2014  |  צבי גיל  |   מאמרים
בשבת זו קוראים בתורה את הפרשה האחרונה בספר שמות והיא פותחת בפסוק [שמות כ"ח]: [כא] אֵלֶּה פְקוּדֵי הַמִּשְׁכָּן מִשְׁכַּן הָעֵדֻת, אֲשֶׁר פֻּקַּד עַל-פִּי מֹשֶׁה: עֲבֹדַת, הַלְוִיִּם, בְּיַד אִיתָמָר, בֶּן-אַהֲרֹן הַכֹּהֵן. על הניסוח של הפסוק הזה מתעוררות כמה שאלות ונעמוד כאן על שתיים מהן: 1. מדוע נכתב פעמיים הַמִּשְׁכָּן מִשְׁכַּן ולא פעם אחת: אֵלֶּה פְקוּדֵי מִשְׁכַּן הָעֵדֻת? ושאלה שנייה, מדוע נכתב אֲשֶׁר פֻּקַּד עַל-פִּי מֹשֶׁה ולא כפי שהיה במציאות, אשר פָקַד משה? לשאלה הראשונה משיב רש"י ש"משכן" הוא מלשון "משכון" וההכפלה רומזת לבית המקדש "שנתמשכן בשני חורבנין על עוונותיהם של ישראל". לא נתעכב כעת על השאלה מדוע צריכה התורה לרמוז כבר בעת הקמת המשכן על חורבנות צפויים, אבל אולי בהמשך, כשנצליח בעזרת השם להבין את התשובות של תורת החסידות לשאלות הנ"ל, השאלה האחרונה תתבטל מאליה.
28/02/2014  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
קוצרי דמים   /  בועז ארד
סיני - מדינת ג'יהאד   /  מרדכי קידר
באמת הגיע הזמן ללמידה משמעותית   /  דורון בקל איילון
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
השופט ליאור גלברד שם לב לכל פרט בדיוני חדלות פרעון, גם כאשר יש הסכמות בין הצדדים, ודוחה בקשה חסרת בסיס לקיים דיון בדלתיים סגורות. חבל שהוא אינו מקפיד על עמידה בזמנים וכך נוצר על הב...
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il