|   15:07:40
דלג
  שולמית קיסרי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
פחד מרופא שיניים: אסטרטגיות להתמודדות

למה חזרתי לספר "המייסד"

מול האירועים מסמרי השיער במקומותינו התגעגעתי לקרוא שוב את הספר, על מייסד השושלת של בית רוטשילד, האיש הישר והצנוע מגטו פרנקפורט. רציתי לקרוא שוב את תולדות חייו של מאיר אנשל ולהתעמק בחוכמתו ובסיפור חייו יוצא הדופן לתקופתו או לכל תקופה אחרת בהיסטוריה האנושית
19/11/2014  |   שולמית קיסרי   |   ספרים   |   תגובות
מאיר אנשל רוטשילד

הספר המייסד, העוסק בביוגרפיה הייחודית, של מאיר אנשל רוטשילד, (1745-1812 ) מייסד שושלת רוטשילד, המשפחה (היהודית) העשירה בעולם, בכול תקופת המאה ה-19 ועד מלחמת העולם הראשונה - נכתב על-ידי הסופר המנוח עמוס איילון ויצא לאור בהוצאת עם עובד בשנת 1996 .

מול האירועים מסמרי השיער במקומותינו התגעגעתי לקרוא שוב את הספר, על מייסד השושלת של בית רוטשילד, האיש הישר והצנוע מגטו פרנקפורט.

רציתי לקרוא שוב את תולדות חייו של מאיר אנשל ולהתעמק בחוכמתו וסיפור חייו יוצא הדופן-לתקופתו או לכל תקופה אחרת בהיסטוריה האנושית- בשל היותו אדם ישר והגון במיוחד, שהתעשר בממדים אסטרונומיים, בגרמניה של המאה ה-18 וה-19 והפך את בניו ובני בניו לבנקאים הראשיים של אירופה לפחות למשך 100 שנים.

גטו פרנקפורט - המאה ה-18 שם נולד "המייסד"

264 שנה חלפו מאז נפטר מאיר אנשל רוטשילד מייסד השושלת, שאין כמעט בן תרבות בימינו או בדורות הקודמים שלא מכיר את שמו. אנשל רוטשילד נולד בפרנקפורט על המיין בשנת 1745, כבן רביעי במשפחת רוטשילד, בגטו פרנקפורט. העיר -מדינה, פרנקפורט הייתה אחת מעשרות מדינות גרמניה שהמשותף להם הייתה השפה הגרמנית. לכל מדינה היה שליט משלה, נסיך או דוכס- חוקים משלה ומטבע משלה.... במדינת פרנקפורט עיר של סוחרים, הייתה הקהילה היהודית חסרת זכויות, מתגוררת בגטו עלוב, שרבו בו המחלות והמגפות, שאסור לצאת ולבוא ממנו אחרי שעה שבע בערב ואשר תנאי המגורים, הביוב, אספקת המים, זכויות המסחר וזכויות אזרחיות היו מוגבלות . יהודי הגטו הסתובבו עם טלאי צהוב עשוי משני עיגולים, טלאי ששימש "בית ספר" להיטלר בטלאי הצהוב דמוי כוכב ש"זכו" בו היהודים בכול גרמניה, 200 שנה אחרי יהודי פרנקפורט. המקצועות בהם היו היהודים מורשים לעסוק היו הלוואה בריבית וסחר בבדים זולים, ובעיקר בסחר סמרטוטים. היהודים שילמו למדינה מיסים גבוהים ואסור היה להם להינשא לפני גיל 25. היהודים בגטו היו דתיים, מתפללים בבית הכנסת ושומרי מצוות.

הילדים למדו בחדר מגיל שלוש,עברית וגרמנית-יהודית (לא אידיש אלא ניב גרמני של היהודים) תורה ותלמוד. אנשל רוטשילד היה ככול הילדים. בגיל 11 שלחו אותו הוריו לגור אצל קרובי משפחה במנהיים, נסיכות אחרת בגרמניה, שם התחיל הילד לעבוד בבנק משפחת אופנהיים היהודית, בעבודות שליחות וניקיון.

קריירה מופלאה שראשיתה בגיל 11

מכאן מתחיל סיפור חיים חריג ומרתק ויחיד במינו הילד, במהלך גיל ההתבגרות למד בבנק, בעצמו, כל מה שיש לדעת על נושא מטבעות בגרמניה בפרט ואירופה בכלל. הוא למד את חוקי החוזים וניירות הערך וכן את חוקי הסחר בין המדינות השונות, את הכללים והתנהלות בין סוחרים ובהבדלים בין חוקי המדינות השונות בגרמניה. הפנטסיה של כל יהודי חכם בגרמניה, הייתה להתמנות ליהודי של הנסיך שנקרא "יהודי חצר" או "יהודי חסות", שזה אומר יועץ כספים וחוזים לאנשים רמי מעלה שלטון והון. היו יהודים כאלה בחלק גדול של המדינות. בגיל צעיר ביותר הפך אנשל רוטשילד ליועץ הכספי של נסיך הכתר של מדינת הסה. כתב המינוי אומר: "וילהלם, הלאנדגראף ונסיך הכתר של הסה......ונסיך מושל של הנאו.. מעניק בזה, ברוב חסד את התואר סוכן החצר ליהודי =החסות מאיר אנשל רוטשילד, איש פרנקפורט". בהיותו בן 25, בשנת 1770 נשא מאיר אנשל את גוטל לבית שנאפר בת ה-17 מגטו פרנקפורט. מאיר אנשל חזר להתגורר בגטו.

חמישה בנים וחמש בנות, נולדו לאנשל וגוטל. הבנים יהיו העשירים באירופה במשך 100 שנה לפחות.

קריירה מופלאה

לאחר שחי ועבד, שנים, במנהיים ובהנובר. ידע מאיר אנשל כל מה שאפשר לדעת, על מטבעות עתיקים ומטבעות ומדליות בני זמנו, על שטרות וחוזים ועל חפצי עתיקות ששועי גרמניה אהבו לקנות. הוא פרסם את שמו וכתובתו בקטלוגים למקצוענים, שם הופיע תארו כיהודי חסות יחד עם כתובתו בגטו.

למאיר אנשל וגוטל, נולדו עשרה ילדים .חמש בנות וחמישה בנים.בעשור האחרון של המאה ה-18 החל רוטשילד להתעשר כסוכן תשלומים וספק מספוא לצבא האוסטרי. בהמשך הפך ליבואן גדול של בדים אנגלים לתושבי גרמניה.במהלך מלחמת נפוליון נגד הצבא האוסטרי הגיעו כוחות צרפתים לאזור הגטו ושרפו אותו. 2000 תושבים יהודים נותרו ללא קורת גג. הבית של רוטשילד בגטו לא נשרף והסחורות שהיו בבית הועברו לעיר פרנקפורט ועסקיו התרחבו לתחום תיווך בתים ואדמות. רוטשילד עבד עם שלשת בניו הגדולים והביא הביתה מורים פרטיים לשפות ומקצועות אחרים עבור בניו. בני רוטשילד התחילו אם כן את החיים ברגל ימין זכו להשכלה גבוהה לידע של שפות אירופיות.

הגנים של מאיר אנשל ושל רעיתו גוטל, החינוך שקיבלו לעבודה ולאחריות, יצר חמישה בני משפחה,מוכשרים וחרוצים שהתפרסו לפי הוראות האב לחמש בירות אירופיות ועסקו שם בבנקאות ברמה גבוהה. המוניטין של האב עבר לבניו ץ העסקם התנהלו ביושר ועל-פי החוק . הרווחים לא אחרו לבוא.

הצוואה של רוטשילד

עם פרוס המאה ה-19, החל אנשל רטשילד לסבול מבעיות בריאות שונות והחל לתכנן את צוואתו. בניו שלמדו ממנו את כל רזי המסחר והבנקאות, התפזרו לפי הוראות האב, לחמש מדינות והקימו חמישה בנקים: הבכור נשאר בפרנקפורט, האחרים הקימו בנקים חשובים בנפולי, וינה לונדון ופריס. הוראת האב וצוואתו הייתה מפורשת ואנשל רוטשלד חזר על ההוראה הזו באזני בניו כל עוד היה בחיים: ההוראה לחמשת הבנקאים- האחים, הייתה כדלהלן: כל שנה עליהם להשוות את חשבונות חמשת הבנקים. האח או האחים המרוויחים יחלקו את הכסף בינם לבין האחים שהפסידו וישוו תמיד את המאזן. "בכול תקופה יכולות להיות מלחמות או משברים כלכליים, אח אחד יעזור לאחיו ומדי שנה יחלקו ביניהם את הכספים שווה בשווה".

מאיר אנשל ערך חוזה שותפות בינו לבין בניו המפוזרים באירופה וחילק לכל אחד מהם סכום כסף. בנות רוטשילד קיבלו סכום כסף לכל החיים ולא הורשו להשתתף בעסקי המשפחה . לא הן ולא הבעלים להם נישאו. אנשל רוטשילד זכה לראות את יהודי פרנקפורט זוכים לזכויות אזרחיות כמעט שוות לאזרחים נוצרים-, כאות תודה על עזרתו הכספית של רוטשילד לדוכס הגדול של פרנקפורט: קרל תיאודור פון דאלברג. רוטשילד המשיך לגור בבית הצפוף והקטן של גטו פרנקפורט ולא שינה את אורחות חייו וצניעותו . המשיך ללכת לבית הכנסת, לעזור לקהילה היהודית ואף לקחת בגיל 67, שעורי אנגלית להרחבת השכלתו.

מתוך הצוואה: "הון יהודי אינו מחזיק מעמד יותר משני דורות, כתב מאיר אנשל, וזאת משתי סיבות: ראשית מפני שהוצאות הבית והוצאות אחזקת המשפחה אינן מובאות בחשבון וכן: בגלל הטפשות היהודית!!!".

הבקשה החוזרת לבניו: "על הילדים היקרים לנהוג איש ברעהו באהבה ובידידות".

בצוואה כתב את ההוראה הבאה: כדי לשמר את הון המשפחה יש להתחתן בתוך המשפחה, לא ללדת הרבה ילדים" כך נישאו במשך 100 שנה בני רוטשילד עם אחייניותיהם והדודניות ודאגו שלא יהיו הרבה ילדים שלא יתפזר הכסף. הנאמנות של האחים ובני המשפחה זה לזה נשמרה דורות וגם כיום,רוטשילדים שהם עדיין משפחה עשירה - לא כפי שהיו במאה ה-19, עדיין תומכים ועוזרים זה לזה, בענייני עסקים. השם רוטשילד הפך במהלך הדורות לשם נרדף לכסף גדול, תרבות ונדיבות. בכול העסקות הגדולות במהלך המאה ה-19 ועד מלחמת העולם הראשונה הבנקים של רוטשילד בעיקר הבנקים של לונדון ופאריס, הילוו כסף לממשלות השונות. בין השאר נבנתה תעלת סואץ במימון בנק רוטשילד בצרפת ואנגליה.

פרק שישי (עמוד 166)

"הוא מת, כנאמר במקרא, שבע ימים, עושר וכבוד. גוטל ובנותיו ניצבו ליד מיטתו, אולם מבין הבנים נכחו רק אנשל הבן הבכור, הוא ביקשם לתרום לצדקה, ולשמור אמונים לדת אבותיהם. כן אסר על כל גילוי של ראוותנות בהלוויתו. הוא ידע שזו תעבור דרך רחוב היהודים, המקום שעיצב והתווה את חייו בעולם עוין. על פיו חזה אותו עולם בדמיונו. ברגעי תודעתו האחרונים אפשר שעלו בזיכרונו ימיו הראשונים שם. עתה עזב את עולמו. בטרם יעזבנו שינה אותו מן היסוד. החרות החדשה שהייתה לו יד בהשגתה, הבליטה ביתר שאת את המרחק שעשה מן העולם לתוכו נולד.

הקץ בא פתאום. יומיים לאחר חתימת צוואתו המתוקנת, בשעת ערב מוקדמת של ה-19 בספטמבר 1812, נפטר. ההלווויה נערכה בצהרי היום שלמחרת. נשים וילדים ניצבו לצדי רחוב היהודים. כמעט כל הגברים בקהילה הלכו אחרי הארון הפשוט. הצלחתו החומרית, הישגיו למען עצמו,למען משפחתו ולמען הקהילה בכללותה שיוו לו הילה של גיבור. הארון נישא למקום שבו נכרה הקבר, בבית הקברות העתיק שבקצה רחוב היהודים. על-פי רצונו המפורש לא נישאו הספדים. היה זה יום ראשון ותפילות האבלים התערבו בצלצול פעמוני הכנסיות. רוטשילד נקבר ליד אחד מאבות אבותיו, יצחק אלחנן שנפטר בשנת 585. "

בית הקברות הזה נותץ בליל הבדולח, בנובמבר שנת 1938. המצבה המנותצת נמצא בשלמותה בין ערמות המצבות. הכתובת על המצבה כולה בעברית!

תאריך:  19/11/2014   |   עודכן:  19/11/2014
שולמית קיסרי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
למה חזרתי לספר "המייסד"
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יהודית אשר
23/11/14 16:22
 
ע. בן-יוסף
28/11/14 08:44
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"יש לי זכויות. אני רוצה לדבר עם אשתי. וגם עם העורך-דין שלי...", זעק מרציאנו לעבר השוטרים.
19/11/2014  |  חיים משגב  |   ספרים
ההזכרות - בטעמים, בריחות, בנופים, ובדמויות אשר ליוו את ילדותו, שבות ופוקדות את המשורר אשר מעלה בספרו האוטוביוגרפי 'ימים ולילות' את תמצית היות האדם. (ע' 32) "איך": ...אֵיךְ מָקוֹם הוֹפֵךְ פִּתְאוֹם תְּמוּנָה/וַאֲנָשִׁים אֵיכָה הוֹפְכִים דְּמוּיוֹת /וְהַכֹּל הוֹפֵךְ פִּתְאוֹם לְזִּכָּרוֹן/ אֲשֶׁר הִנַחְתָּ אַךְ הָיּוֹם/וּכְבָר נוֹסְעִים בְּמִנְהָרָה/דְּמוּיַת חֲלוֹם// כִּי כָּךְ עוֹלָם פֶּתַע נָסוֹג אָחוֹר/וְזֹאת עִירְךָ נֶעֱזֶבֶת כָּךְ פִּתְאוֹם/יוֹצֵא בְּיוֹם בָּהִיר מִבַּיִת/אֵלָיו שׁוּב לֹא תַּחֲזוֹר/בְּכִיסְךָ דַּרְכּוֹן שֶׁבּוֹ כָּתוּב/לְלֹא חֲזֹר"... (כל השיר)
18/11/2014  |  אדלינה קליין  |   ספרים
"ההחלטה לגרום למעצרו של מרציאנו בתואנות-שווא התקבלה משום שבנסיבות שנוצרו לא נותרה כל ברירה אחרת. לאחר שנודע שהוא עוקב אחר דירת-המסתור כדי לאסוף אינפורמציה על סנגורו, דני בן-אור, ולאחר שהתבררה מידת המעורבות שלו, או של אשתו, בחיבורים שנעשו עם בתו של השופט ירוחם רבינוביץ, לא נותרו הרבה ברירות. עם מעצרו של מרציאנו, רותי רבינוביץ נשלחה לחו"ל, כשהיא נושאת בגופה סמים, אז מה עוד ניתן היה לעשות ? הרי היה ברור שתיעשה פנייה אל אביה", כך ניסה המפכ"ל להסביר את מעשיו, לאחר שכל הפרשה הסתיימה, בוועדה המיוחדת; לא זאת שהקים היועץ המשפטי לממשלה לבדיקת מחדליה של המחלקה לתפקידים מיוחדים, אלא זאת שהוקמה לבחינת התנהגותו-שלו בכל הפרשה.
18/11/2014  |  חיים משגב  |   ספרים
"אין מונה לחלומות" ספרה החדש של המשוררת גאולה הודס-פלחן, הוא ספר שרב הנסתר על הגלוי בו. הוא כתוב בלשון חידתית ורצוף במראות שאינם שגרתיים בחיי היום-יום. כבר בכותרות של הספר, מבטיחה המשוררת שהספר עוסק בחלומות והדבר מצריך בדיקה של מושגי השיר במונחים של פענוח חלומות.
16/11/2014  |  שושנה ויג  |   ספרים
המדיה החדשה מציעה לילדינו מידע רב, מודלים רבים של התנהגות ותקשורת חברתית מסוג חדש. מצד אחד, הרשתות החברתיות כגון: פייסבוק, טוויטר, ווטס-אפ ודומיהן, פותחות בפני ילדינו מרחבים חדשים להתפתחות אישית וחברתית, ומצד שני, הן חושפות אותם למציאות מורכבת יותר מאי פעם, לטשטוש גבולות בין פרטי לציבורי, בין אינטימיות לשיתוף, בין הסתגלות לנורמות סביבתיות לבין בחירה אוטונומית. מלבד הזדמנויות חדשות, יש בהן גם סיכונים חדשים אשר לא ידענו בעבר.
16/11/2014  |  ציפי לוין  |   ספרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אני לא מאמין למילה אחת היוצאת מפיו של קיש    יריב לוין לעולם לא יסלח לנו שבלמנו את המהפכה הדיקטטורית שניסה לטעת בבתי המשפט    הכסף הקטרי
מנחם רהט
מנחם רהט
קידוש השם של הלוחמים הסרוגים, שמקירבם באו כמחצית מנופלי המלחמה, לעומת חילול השם שנוצר מחמת ההשתמטות ההמונית ממצווה מדאורייתא, להצלת ישראל מיד צר    אבל 'גדול קידוש השם מחילול השם' &...
דרור אידר
דרור אידר
כיצד התקיימנו בעולם חסר התגלות, בגיא צלמוות של לאומים, נתונים לסכנת השמדה? מגילת אסתר הכינה אותנו לעולם כפי שמוכר כיום, שבו מוכרחים לתמרן בסבך הפוליטיקה העולמית כדי להשיג את הבסיס:...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il