|   15:07:40
דלג
נפתלי רוטנברג פובליציסט   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

תנ"ך 929: דמוקרטיה של הידע וחופש הפרשנות

הרב דסלר אומנם מסייג את הפלורליזם הפרשני באמצעות הדגשת הקשר שבין "שבעים פנים לתורה" ובין "שבעים דסנהדרין", כלומר לא כל אחד יכול לפרש ככל העולה על רוחו. סמכות הפרשנות אומנם מורחבת ומוענקת לקבוצה גדולה, אך בכל זאת נתונה ליושבי בית המדרש בלבד
07/01/2015  |     |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]

מזל גדול שתקנת משה רבנו והנביאים לקרוא בתורה בציבור מדי שלושה ימים (ללא קשר לתפילה אלא בכל מקום ציבורי, כולל בשוק) לא נתקנה בימיהם של הרבנים המתנגדים לפרויקט 929 ושל אלה שנכנעו ללחצים שלהם. אחרת הם לא היו מרשים לסתם בני אדם בשוק או בכל מקום אחר, אנשים ונשים, סוחרים וקונים לשמוע את פסוקי התורה ללא פירוש, לשוחח עליהם ולפרשם כרצונם.

אחד הדברים המייחדים את תרבות ישראל לדורותיה הוא המאמץ של חז"ל לא להסכים להגמוניה על הידע ולאפשר נגישות של כל אדם מישראל לתורה.

משה רבנו עצמו דאג לא להשאיר את התורה שקיבל מפי הגבורה בשליטתו או בשליטתם של מעטים ופעל מלכתחילה להפכם לנחלת העם כולו:

"ת"ר כיצד סדר משנה? משה למד מפי הגבורה, נכנס אהרן ושנה לו משה פירקו. נסתלק אהרן וישב לשמאל משה. נכנסו בניו ושנה להן משה פירקן. נסתלקו בניו, אלעזר ישב לימין משה ואיתמר לשמאל אהרן [...] נכנסו זקנים ושנה להם משה פירקן. נסתלקו זקנים, נכנסו כל העם ושנה להם משה פירקן. נמצאו ביד אהרן ארבעה, ביד בניו שלושה, וביד הזקנים שנים, וביד כל העם אחד. נסתלק משה ושנה להן אהרן פירקו. נסתלק אהרן שנו להם בניו פרקן. נסתלקו בניו שנו להם זקנים פרקן. נמצא ביד הכל ארבעה." (בבלי, עירובין נד ע"ב)

משה מפתח ומיישם מתודה של העברת הידע להמוני העם. כדי להבטיח שלא יתגבשו קבוצות בשלטון, בכהונה, שיפתחו הגמוניה של בעלי הידע, כל העם שמע את הדברים ממשה רק פעם אחת ואחריו מאהרן, בניו, והזקניםץ איש איש והבנתו, איש איש וגרסתו. בהיעדרה של סמכות פרשנית אחת מלכתחילה, אפילו לא זו של משה רבנו, מבטיחה המתודה לא רק את הדמוקרטיזציה של הידע, כלומר את הנחלתו לכל אדם, אלא גם את חופש הפרשנות. "נסתלק משה", "נסתלק אהרן", "נסתלקו בניו" ונותרה סמכות הפרשנות בידי הזקנים ומהם עברה לעם כולו.

תחושת המבוכה למקרא דבריהם של הרב שלמה אבינר ורבנים אחרים נגד יוזמת הקריאה בפרקי התנ"ך (929) איננה מתעוררת רק בתגובה ללשונם המתריסה והנמוכה (הרב אבינר: "הגענו לתנ"ך בגובה ביוב"). כמה מביש לראות תלמידי-חכמים מתנשאים, מנותקים מהמציאות ולמרבה הפלא מהתורה עצמה.

הניתוק מהמציאות מתבטא באשליה של רבנים וקהילות שהתורה נמסרה לבעלותם לימודה בציבור הכללי תלוי בהם והפרשנות של אחרים צריכה להתאים להם.

היחס לציבור המסורתי-חילוני של רבנים אלה הוא יחס של התנשאות: "אתם לא מסוגלים ללמוד תורה בעצמכם, בשפתכם, בדרככם. רק בדרכנו," הם אומרים לציבור.

שלא כרב אבינר וההולכים בדרכו חז"ל תפסו את הלמידה והידע כפתוחים בפני כל אדם והתנגדו לניסיונות לגבש הגמוניה של "בעלי סמכות הדעת".

כמובן שחופש פרשנות כה נרחב עלול לעורר רלטיביזם פרשני, פרשנויות ברמה עממית, אי-דיוקים וטעויות. אפשר להתנגד ולבקר זאת ואפשר לחיות עם זה. הרב אליהו דסלר, מהוגי הדעות החשובים של עולם התורה המודרני מפרש כך את מגוון הפרשנויות:

"שבעים פנים לתורה" ו"שבעים (חכמים) דסנהדרין" - היינו צירוף של שבעים גישות והבחנות שכליות בדיון על עניין, שבו מושגת שלמות מקיפה של המחקר השכלי, להעמיד את הדבר על אמיתו. כל אופן של השגה הוא אמת כשלעצמו לפי ההבנה של השכל של הפרט; אך בהצטרפות כולם תושג השלמות המקיפה את האמת מכל צדדיה, בחינת - "אמת לאמיתה". (מכתב מאליהו ח"ג, ע' 212)

הפרשנות האישית, הפרטית לגיטימית בעיניו של הרב דסלר. יתר על כן, הוא תובע מהפרט לקבל את הלגיטימיות של פרשנותו השונה של הזולת, זו שאינה עולה בקנה אחד עם האמת שלו ואולי אף עומדת בסתירה מולה. משמעותו של הביטוי "שבעים פנים לתורה" היא שיש הרבה מאוד פרשנויות שאינן עולות בקנה אחד עם האמת של פרט מסוים, יהיה זה הידען והחכם שבין חברי הסנהדרין, ובכל זאת, מצד הטענה לאמת אי-אפשר לערער על הלגיטימיות שלהן. כולן אמיתות פרטיות. אין אמת כללית שהפרט יכול לתפוס אלא בצירוף האמיתות של הפרטים כולם.

הרב דסלר אומנם מסייג את הפלורליזם הפרשני באמצעות הדגשת הקשר שבין "שבעים פנים לתורה" ובין "שבעים דסנהדרין", כלומר לא כל אחד יכול לפרש ככל העולה על רוחו. סמכות הפרשנות אומנם מורחבת ומוענקת לקבוצה גדולה, אך בכל זאת נתונה ליושבי בית המדרש בלבד.

רמח"ל לעומת הרב דסלר אינו חושש מהבנה אישית של כל אחד מישראל את התורה. לדעתו הפרשנות הפרטית איננה חיצונית לתורה, אלא כלולה בה. לומד התורה איננו מטיל את הבנתו עליה, אלא מגלה בה את עצמו, את פניו, את הגוון השייך לו בתוכה בעקבות המאמץ העיוני שלו. יתר על כן: את הגוון האינדיווידואלי השייך לכל פרט והגלום בתורה מלכתחילה אינו יכול לגלות אדם אחר אלא הפרט עצמו. רמח"ל מרחיק לכת במשמעותה של הדמוקרטיזציה של הידע ושל סמכות הפרשנות ומעביר אותה מרשות הרבים לרשות הפרט:

"... שיש שישים ריבוא פירושים לכל התורה מחולקים לשישים ריבוא נפשות של ישראל וזה נקרא שהתורה מתפוצצת לכמה ניצוצות, כי בתחילה מתלהטת ואז נראים בה כל האורות הראויים לעניין ההוא ואותם האורות מאירים בשישים ריבוא דרכים בשישים ריבוא של ישראל." (רמח"ל, דרך עץ חיים)

המפעלים הגדולים של הדורות האחרונים כגון פירוש התלמוד של הרב שטיינזלץ, פרשת השבוע הנלמדת מחוץ לבתי הכנסת בכל המסגרות הציבוריות ואמצעי התקשורת, הקהילות הלומדות, תנ"ך 929 ועוד רבים נותנים לכל איש ואשה מקום בתורה, בהבנתה ופרשנותה "ואותם האורות מאירים בשישים ריבוא דרכים בשישים ריבוא של ישראל."

תאריך:  07/01/2015   |   עודכן:  07/01/2015
הרב נפתלי רוטנברג
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תנ"ך 929: דמוקרטיה של הידע וחופש הפרשנות
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בכלל להבין דבריך?
10/01/15 20:02
2
כל אחד
24/01/15 22:28
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הסקרים המתפרסמים חדשים לבקרים, ומשפרים את סיכויי הבית היהודי להיות בין שלוש הסיעות הגדולות בכנסת הבאה, מדירים שינה מעיניהם של לבלרי השמאל. לא פלא שהם מחפשים כל דרך לבלימת הנהירה לבית היהודי. אפילו נזרקו רמזים, שלא החזיקו מים לרגע, על מעורבות הבית היהודי כביכול, בחשדות השוחד הכבדים כנגד ישראל ביתנו.
07/01/2015  |  מנחם רהט  |   מאמרים
שכר חייל המשרת שרות קרבי הועלה לאחר תקופת הקפאה עמוקה ל-1,075 ש"ח לחודש. סכום זה מהווה 25% משכר המינימום לחודש או כ-21% מהשכר המינימלי המובטח. כ-20% ממשרתי החובה מקבלים תוספת, עקב מצב כלכלי קשה, העולה לצבא כ-300 מיליון ש"ח לשנה. התמיכה הזו נובעת מהעוני העמוק השורר אצל מספר לא קטן של משפחות. יש להוסיף על כך ששרות החייל מהווה נטל כלכלי על רוב המשפחות במשק. משמעותו הכבידה מורגשת אצל שמונת העשירונים התחתונים. החייל במקום שיעזור למשפחתו או למיצער יקיים את עצמו, ממשיך במשך שלוש שנים להיות סמוך על שולחן הוריו.
07/01/2015  |  יעקב שטרכר  |   מאמרים
בישראל ובעולם מובנת מאליה האמונה, שתהליך מדיני שמטרתו מתן שטחים בעיו"ש לשליטת ארגונים פלשתינים (הגם שהוגדרו כארגוני טרור עד אותו הרגע), אמור להיטיב עם הפלשתינים בכלכלה, בזכויות אדם, בדמוקרטיה וכו'.
07/01/2015  |  ירון ריבלין  |   מאמרים
שנת 2014 הגיעה לסיומה ונראה שגם השנה לא נפתרה בעיית הנדל"ן בישראל. אז מה היה לנו בשנת החולפת ומה מצפה לנו בשנת 2015? כל התשובות לפניכם.
07/01/2015  |  גל קסטל  |   מאמרים
הימים האלה הם ימים גדולים מאוד, ימים של תשובה, והאר"י הקדוש אומר בשער רוח הקודש (שער ז') שעיקר ימי השובבי"ם הם דווקא ימים של תשובה על עניין הברית, שהפגם בו הוא גדול מאוד. מבואר בזוהר הקדוש (פר' פקודי) שהפגם הזה אין עליו תשובה, כלומר הוא קשה מאוד מאוד, הרבה יותר ממה שחושבים, אך הזוהר הקדוש בסוף פרשת נח (דף סב) אומר ששייך תשובה בפגם הזה, אבל "בתשובה סגיא" - תשובה גדולה, היא נחשבת תשובה על הפגם הזה.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
ראובן דינור
ראובן דינור
כאשר צבא מוקם להגן על אזרחי המדינה בהגדרתו וזו מטרתו העיקרית, אינו יכול שהגנה זו תיסדק והאזרחים עליהם הוא מגן יחטפו    ההגנה היא באחריותו ושומה עליו כגוף מבצע למנוע חטיפת אזרחים
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
בין אם הוא ידע ונתן את הפקודה ובין אם הוא לא ידע על הפקודה, מדובר בהוכחה נוספת לנפסדות ולסכנה הקיימת שהמשך שלטונו של בנימין נתניהו מהווה סכנה לחטופים, הנמקים בגיא ההריגה של החמאס ה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il