|   15:07:40
דלג
  הרצל חקק  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

שביעי של פסח: ללמוד את הסוד המיוחד של קריעת ים סוף

צלחנו את היָם הנפלא של ההגדה, עברנו את השבוע המיוחד הזה של חול המועד. הנה חלפו להם ימים של זיכרון ומצות שהנחילו לנו מורשת אבות. ואנו בפתח החג השני, שביעי של פסח. אנו זוכים למנה מיוחדת של מצה בטעם אחר, מספר שבע הוא תמיד מיוחד, נושא סוד: לפנינו חג שני הקרוי 'שביעי של פסח'. מה גנוז בו? מה הלקחים? מה הנתיב?
03/04/2021  |   הרצל חקק   |   יומני בלוגרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
יציאת מצרים גוסטב דורה [צילום: גוסטב דורה]

ליל הסדר כובש את הלבבות, מעניק מעמד מיוחד לדור הבא, מעמד של כבוד. ההַגָדָה היא דיאלוג של חיים בין הדורות. המוטו של ההגדה, נותן עדיפות לגֶשֶר בין הדורות, "והגדתָ לבנך".

אכן צלחנו את היָם הנפלא של ההגדה, עברנו את השבוע המיוחד הזה של חול המועד. הנה חלפו להם ימים של זיכרון ומצות שהנחילו לנו מורשת אבות. ואנו בפתח החג השני, שביעי של פסח. אנו זוכים למנה מיוחדת של מצה בטעם אחר, מספר שבע הוא תמיד מיוחד, נושא סוד: לפנינו חג שני הקרוי 'שביעי של פסח'. מה גנוז בו? מה הלקחים? מה הנתיב?

באוויר מנסרת שאלה: האם יש כּאן פסח מזווית אחרת? האם זו מהדורה אחרת של ליל ההגדה.

אחזתי בהגדה, חשבתי על ים סוף, על בני ישראל.

אמרתי לעצמי: כיצד נמצא תשובה, וכמו בת קול משמים, השמיעה קול, כאור השחר המפציע: "נקרא לנערה ונשאל את פיהָ".

פסח הרי קשור גם הוא במים, כמו הסיפור של רבקה אמנו. נכון, היא הגיעה מצוידת בְּכַדים, ואמרתי בלִבִּי: נלך בעקבותיה. לה יש תשובה, לרבקה אמנו, בוודאי, יש סודות מדורי דורות.

שם ליד באר המים, עודה עומדת שם. אותו מבט זוהר, אותם כדים. הנה רבקה האגדית. זה הזמן לשאול אותה: סַפְּרי לנו, מה קרה בשביעי של פסח. הגמיאני נא מעט מים מכּדך.

אור טהור האיר את פניהָ. רחש המים מסביב. קול הדליים ליד הבאר. לרגע לא הבינה, כיצד הגיע שוב אורח לא-קרוא אליה. כיצד צץ לכאן במנהרת הזמן. הושטתי לה "הגדה של פסח". היא העיפה מבט בתמונה שבה נראתה קריעת ים סוף.

רבקה קצת השתוממה, הרי היא חיה שנים רבות לפני שירת הים, לפני השביעי של פסח. מהססת מה לענות. חיכתה היא רגע, וברוח הנבואה מצאה קווי דמיון בין סיפור שאיבת המים והנישואין עם יצחק אבינו, לבין הימים הקדושים האֵלה, שביעי של פסח. אכן נמצא קשר מיוחד לקריעת ים סוף.

פלא הגאולה, פלא התפילה

אכן יש קו דמיון מעניין: לסמוך גאולה לתפילה. בני ישראל על שפת הים, התפַּעמו מן הנס הגדול, חכּו לישועה גדולה, וזה אכן קרה בדרך מעוררת פלא, גאולה בגדול.
ראתה הכל רבקה בעיני רוחה, עלו בה חזיונות שהאירו פני עולם, כל מה שראתה שִׁפְחה על הים.

חשבתי לעצמי:

אכן המים מחוללים נסים, מרווים צימאון, מגשימים חזון.

אמרתי לרבקה אמנו, עוררתְ באמת השוואה מעניינת, וכמו שאומרים בהגדה: "דַיינו".
זכרה לרגע רבקה, כי יד לה גם בתפילה, ויש קשר. יצחק אהוב לבה הוא שניסח את תפילת מנחה, תפילת שמונה עשרה.

"אל תשכח", אמרה לי, "תפילת זו שמה דגש על קריעת הים, הסיפור הנפלא על השבח לבורא עולם, עלינו ללמוד לבקֵש ולהתפלל. זה הנושא המרכזי של שביעי של פסח".

למדתי מן הדברים הנפלאים של רבקה, כי האבות והאימהות זָכו לסודות בריאה זמן. ביקשתי שתזכה אותי בקצת מן הסודות, חשוב לי לשמוע משהו על שביעי של פסח.
רבקה הפנתה אליי מבט מצועף, לחשה כמספרת סוד: לדבריה, היא ויצחק שמעו ברוח הקדוש, מה אמר רבי שמעון בר יוחאי, על הסוד הגנוז של ליל שביעי של פסח. קרבתי קצת, הטיתי אוזן.

קרבו אליי המילים מרבקה, אכן למדתי מה יקר הפסוק "נקרא לנערה ונשאל את פיה". דבריה האירו את העולם, כל היקום נראה לרגע כמוכּה ברק, זוהר. כך סיפרה לי רבקה וקולה רועד.

"רבן שמעון בר יוחאי, האיר את עינינו ברזים קדושים, והאר"י הקדוש זכה לאותם מעיינות של רזים. דורות רבים לאחר רבנו שמעון בר יוחאי הגיעו הסודות לרבי לוריא הקדוש, הוא האר"י. אבל הצדיק הנשגב נשמר מלגלות את הסוד. הדברים נמסרו בלחש, בהסתר, בין השיטין. המילים הצטרפו זו לזו, ותורתו הגיעה לדורות בדרך מיוחדת – וכל זאת כמורשת, ירושת מילים שנועדה לתת נוגַה ואור בלבּנ".

המילים זרמו והעלילה המיוחדת גילתה לנו רבדים נסתרים: הסודות נרשמו בידי תלמידו הקדוש חיים ויטאל. מכתביו של חיים ויטאל תלמידו של האר"י הקדוש למדנו כמה סודות מפעימים על ליל שביעי של פסח. האר"י ידע, כמה קשה לחשוף סודות נשגבים אלה: מתברר, שקריעת ים סוף, היא אליבא דתורת האר"י הקדוש, הסוד הגדול של ליל שביעי. חיכיתי עוד קצת ורבקה חשפה את הצפונות.

הסוד הגדול של שביעי של פסח

מה הצופן המיוחד של הנס הגדול שבו עברה בחרבה?

לחשה רבקה והיו הדברים תורה לדורות: "קריעת ים סוף אינה רק אירוע חובק עולם, אלא היסטוריה שיש בה צופן לדורות. יש שלושה דברים שהם קשים כקריעת ים סוף:
קשים מזונותיו של אדם כקריעת ים סוף. קשה זיווגו של אדם כקריעת ים סוף. קשים נקביו של אדם כקריעת ים סוף.

שלושת אלה מסתכמים בשלושה נהרות ראשיים: בני, חיי, מזוני.
בְּנֶי –זיווגו של אדם – הברכה בחיי משפחה טובים.
חיי – איכות חייו של אדם, בריאותו.
מזונֶי – פרנסתו של האדם, כלכלה טובה".

אחרי שגילתה לי רבקה אמנו את הסודות, שהגיעו אליה ברוח הקודש, מימיו המופלאים של האר"י הקדוש, ראיתי כמה גדולה היא.

אמרתי לעצמי, כמה זכה יצחק באשה שיש בה הכול: גם בנֵי, גם חיֵי, גם מזונֵי. בזכותה זכה יצחק הדגול לאם הבנים, מנהיגה ומחנכת, שידעה להעמיד דורות, לסייע בפרנסתו, לדאוג לבריאותו. ואל תשכחו את המטעמים שהכינה לו, כאשר יעקוב רץ להביא לו מן הצַיִד, שנפשו כה חשקה במעדנים טובים.

בטרם אֶפָּרד לשלום מרבקה הנפלאה, ראיתי אותה הולכת לביתה, כדי לכתוב מורשתה על מגילת קלף לדורות. פניה קפאו לכמה רגעים, עצרה הילוכה ושבה לומר לי:

"כתוֹב נא, כמה חשוב לשמור על שלושת העקרונות האלה, בנֵי, חיֵי ומזונֵי. שביעי של פסח לוקח אותנו לחיינו שלנו, לַים הגדול והשוצף. לא זכינו לראות את הנס הגדול, אבל השפחה על הים ראתה, ומשהו מהחזיון שלה נשאר בּי לדורות, המסר הנסתר הגיע אליי ברוח הקודש".

שאלתי אותה, כלֶקח לכולנו משביעי של פסח, מה עלינו לעשות, מה ללמוד, כיצד לנהוג. ושאלתי שוב: כיצד עלינו לסלול לנו דרך כדי לצלוח את הים הגדול והגועש, איך נעבור את ים חיינו הסוער, איך נעצב לנו נתיב כדי לזכּות בכל הסגולות, שמאירות את הביטוי 'קריעת ים סוף'?

בעיניים של מלאך ענתה לי רבקה אמנו: "נלמד מן הדרך, שבָּה עם ישראל עבר את הים בֶּחָרבה. בני ישראל באותו מעמד גדול ידעו להתפעל מגדולת האל, לקרוא אליו בצעקה ובתפילה. "השם יילחם לכם ואתה תחרישון". הם שמעו זאת והתפעמו. כרבקה אמכם אני בוחרת לומר לכם: נלמד מהם להכיר טובה, להתפלל, לחשוב חיובי ולחשוב טוב".

ביקשתי שתסביר לי איך כל זה קשור לקריעת ים סוף.

רבקה ענתה לי: "מרים הפכה להיות דוגמה להכָּרת הטוב, היא והנשים קמו לָשיר ולהפיחַ בעם תחושה של עוצמה ואֱמונה. נלמד מהן, מן הנשים החזקות האלה, נכּיר בכוחה של שירה לחזֵק את הרוח. בשביעי של פסח נקדיש עצמנו לתפילה מעומק הלב, מעומקא דליבּא, למען זיווגים טובים לאלה הנזקקים לכך, לבריאות טובה, לחיי משפחה טובים, לאחדות בעם למען יירפאו כל הפצעים והמריבות".

הבטתי בעיניה של רבקה, ראיתי שם את דמותו של בעלה האוהב, יצחק.

ממרחק שבה בערפל דמותו המלבבת של יצחק, בידיו מחזור תפילה, הוא כנראה מתפלל עכשיו תפילת מנחה, זו התפילה שהוא חיבּר לנו, בנֵי עַמו.

שירת שביעי של פסח - שיר השירים

באוויר התנגנו שירי אהבה ושירי תפילה, ומעל ההרים שמעתי את מנגינות שיר השירים.

אמרה לי רבקה:

"עתה בשביעי של פסח, אל תשכח, שכּולנו שרים בימים אלה את פרקי שיר השירים, וזה הזמן לומר מילים טובות לאהובים עלינו, הנה אני שרה ליצחק אהוב לבי:

"בִּקַּשְׁתִּי אֵת שֶׁאָהֲבָה נַפְשִׁי".

אכן, צודקת היא, חשבתי. זה הזמן לברכות, לישועות, להכרת הטוב – וכמובן ליותר אהבה, לאהבת חינם. פניה היפות של רבקה אמנו נראו כְּאור שהפציע, ואכן הקרינו באוויר אור מיוחד,

ושבו בי המילים הקדושות: "נקרא לנערה ונשאל את פיה". שמעתי אותה, שוזֶרֶת הרהורים, ושפתיה לחשו עוד פסוק מן המגילה של ימינו אלה.

הנה מבטה ממוקד, פונה באהבה ליצחק היקר שלה:

"חוֹלַת אַהֲבָה אָנִי".

שמחתי על המפגש עם רבקה אמנו, ושמעתי אותה לוחשת ממרחקים פסוקים מאותו יום מיוחד, מילים, ששוזרות בתוכן שביבים מיופיו של חג זה, 'שביעי של פסח' – והנה נשמעה בקול גדול שירת רבקה כְּשירתה של מרים. "אל תשכּח", אמרה לי, "עלינו לשיר על הגאולה, אל נחמיץ את הסגולה הנפלאה של שירת הים"..

חיכיתי עוד רגע, וקולה הִעיר את העולם:

"אָז יָשִׁיר מֹשֶׁה וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הַשִּׁירָה הַזֹּאת לַה".

"אל תשכח", אמרה לי, "המורשת הזאת נותנת אורות...כִּתְבוני לדורות".
שמעתי מרחוק את רחש גלי הים, הבנתי, עד כמה יפה הפסוק משיר השירים "מים רבים לא יוכלו לכבות את האהבה". וחשבתי לעצמי – הם גם לא יוכלו לכבות את התפילה הטובה, את השירה שכובשת לבבות.

קמתי לכתוב כמה מילים כצו לכולנו. זו המורשת שלה, והיא טובה מאד.
נתברך בחג מתוק, שביעי של פסח מלא ישועות.

תאריך:  03/04/2021   |   עודכן:  03/04/2021
הרצל חקק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שביעי של פסח: ללמוד את הסוד המיוחד של קריעת ים סוף
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
א. וינשטיין
3/04/21 11:51
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חגים ומועדים
כ-70 אלף מטיילים פקדו את שמורות הטבע והגנים הלאומיים עד לשעות הצהריים (יום ה', 1.4.21). זאת, לאחר שכ-5,500 מטיילים לנו בחניוני הלילה של רשות הטבע והגנים ביום הרביעי של חול המועד. בין האתרים הבולטים נכון לעתה: שמורת הטבע עין גדי, והגנים הלאומיים מצדה, ירקון תל אפק, קיסריה, פארק אשכול ובית גוברין.
01/04/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
זהו. הבחירות הרביעיות מאחורינו, הרעש העצום שליווה אותם עם זיקוקי השנאה ולהביורי האיבה שככו, הרעש הגדול בימי המגיפה נחלש, עכשיו הזמן להתבוננות. אחרי שנתיים זרועות במהמרות, בהאשמות, בשליחת יד איש באחיו באופן המילולי המפלג, המשסה, הנורא, אחרי שנתיים של חוסר יציבות שלטונית אשר תוצאותיה מי ישורנו, עכשיו הזמן להתבוננות.
חול המועד פסח מזמן לנו אתנחתה משגרת יומנו, מהימים המורכבים והמאתגרים אשר אנו ניצבים בפניהם.
כ- 40 אלף מטיילים כבר פוקדים נכון לשעה זו את שמורות הטבע והגנים הלאומיים, ביום הראשון של חול המועד.
29/03/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
אנו נמצאים בפתחו של חג הפסח, חג החרות. נס יציאת מצריים אומנם התרחש לפני כ-3,500 שנה, אך חז"ל אומרים ש"חייב אדם לראות את את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים". ואכן אילו אבותינו לא יצאו ממצריים, היינו משועבדים בה עד היום. אך כפי שנראה יש לכך גם משמעות פנימית עמוקה. חג הפסח הוא חג העצמאות, שבו יצאנו מעבדות לחרות ונולדנו לעם.
28/03/2021  |  ציפי לידר  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
הרצל חקק
הרצל חקק
נאבק למען ספרות שביסודה ערכים אנושיים    זכה בפרסים רבים על הישגיו הספרותיים: פרס ראש הממשלה, פרס ברנר, עיטור ההתאחדות הבינלאומית לספרות נוער בברלין, פרס רוטרי ועוד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il